Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger jeg mer utstyr enn dette til første valp?


Bjerknez

Recommended Posts

Hehe, du stikker hånden din inn i et vepsebol - noen er utstyrsfantaster og vil gi deg en eviglang liste over hva du trenger, noen er minimalister og har ei lenke og halsbånd hele livet, og intet mer.

Siden du har skaffet deg litt pelsutstyr, ville jeg også kjøpt en god saks for å klippe pelsen mellom tredeputene og lignende. Selv om ikke pelsen gror vilt de første månedene, er det greit å venne hunden til slik pleie fra første stund. Å fjerne pelsen under potene og mellom tredeputene gjør at hunden sklir mindre på glatte gulv, den drar inn mindre skit, og det kladder mindre når det kommer snø.

Jeg aner ikke hva slags børste du har, men tynn valpepels og tykk voksenpels kan kreve ulikt utstyr, så du er forberedt på det. Jeg ville hatt en fin kam for områdene hvor pelsen er tynnere og lettere filtrer seg - for eksempel i skjørtene, bak ører og under armene. Jeg ville også hatt mye mer pelsutstyr, men jeg driver med utstilling og er opptatt av pelsen, til hverdagsbruk kommer du langt med én saks, en god børste, kam og klotang.

Du må selvfølgelig også ha bæsjeposer! :lol:

Du sier ikke noe om hva slags halsbånd du har kjøpt - valper vokser fort ut av halsbånd om de ikke er justerbare. Så om det du har nå er et halsbånd med fast størrelse, ville jeg latt det neste (for det blir et neste, valpen vokser) være særdeles justerbart så du ikke må kjøpe nytt hver måned det neste året.

Skal hunden ha et eget teppe, noe som kan markere dens plass og være et varmt sted å ligge?

Har du bil? I så fall anbefales et godt og trygt bilbur.

I disse mørketider kan det være lurt å ha refleks på en vilter valp (refleks er lurt på alle hunder, uansett alder og vilterhet).

Det er så mye en kunne anbefalt deg å kjøpe - men behovene er ulike, og behov oppstår etter hvert. Hva som inngår i basispakken ved valpehenting er det ingen fasit på. Jeg ville dog hatt et arsenal av bein, griseører og leker som hunden kan få som tidsfordriv i alene hjemme-trening og som avsporing når den leker elektriker eller møbelsnekker.

Og før valpen kom i hus ville jeg orientert meg i landskapet av veterinærer og klubber/skoler. Hvor kan du dra for valpevaksine, hvor kan du gå for akutte skader? Hvilke kurs- og treningstilbud finnes?

Lykke til med valpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fôr og forsikring er også fint å ha. :lol: Og det er smart å forsikre tidligst mulig, da dekker den mer. Bilbur er også så å si nødvendig hvis man har bil. Selv ville jeg også kjøpt en seng eller noen tepper (de kan du ha i en banankasse uten lokk som du lager en åpning i på siden - så slipper du istykkertygd seng til mange hundre kr!). Ellers har vel Emma sagt det meste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fôr og forsikring er også fint å ha. :lol: Og det er smart å forsikre tidligst mulig, da dekker den mer. Bilbur er også så å si nødvendig hvis man har bil. Selv ville jeg også kjøpt en seng eller noen tepper (de kan du ha i en banankasse uten lokk som du lager en åpning i på siden - så slipper du istykkertygd seng til mange hundre kr!). Ellers har vel Emma sagt det meste?

Kan ikke få understreket nok hvor viktig det er å ha forsikring! Og tegn med en gang, så den er klar ved henting av valp! Da slipper du karenstid og at den ikke dekker skader som oppstår mens valpen går uforsikret.

En valp kan fort få ulike skader og valpeplager som genererer samlet store utgifter - det er ikke uvanlig å være gjennom en urinveisinfeksjon (hårløse mager blir fortere kalde, og vi går inn i en årstid hvor valpene kan gå mye våte og kalde), kanskje en ørebetennelse, store øyne med voksende hud som henger litt og blir irritert blir øyebetennelse, nysgjerrig valp som tråkker i noe blir oppkuttet tredepute. Valp som spiser ting den ikke skulle spist og som ikke vil ut blir operasjon til 10.000 kroner...

Så - tegn forsikring, og ha et førstehjelpsskrin til små kuttskader og annet som du kan doktorere på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har "hjemme apotek for hund"?

Jeg har alltid dette hjemme (egen skuff til bikkja):

*Sårvask (klorhexidin, pyrisept osv)

*Øyesalve (reseptfritt på apoteket)

*Saltvann (øyeskyll osv)

*"Blodstopp" pulver som stoppe blødninger hvis man klipper klørne for langt ned)

*Bomull

*Gasbind

*Selvheftende bandasje

*Rimadyl (smertestillende på resept)

*Brulidine (sårsalve)

*Sår pudder

*Sink salve

*Optima PH (hudspray for sår hud)

*Ørerens

*Skarp saks til å klippe rent rundt sår, poter osv.

*Termometer m/plastikk hylser som man kan bytte ut for hver gang

*Varme og kjøle pakker (har alltid to kjølepakker i fryseren, men kan også bruke feks frossene erter osv)

*Babysokker (fra H&M, kjekke å ha på labben inne hvis hunden ikke skal slikke på benet)

*Potesokker

*Potesalve

*Arnica (både flytende til ledd utvortes og som homeopati tabletter)

*VetLin Gel (ømme og stive muskler og ledd)

*Zoolack (mot oppkast og diarè)

*Cortavance (for såre og litt betente områder, fåes hos veterinæren)

Du trenger nok ikke alt med en gang til en liten valp, men mye av dette bør du ha hjemme tilfell ulykke skjer (og den skjer nesten alltid ett minutt etter at veterinæren er steng på lørdagen :lol: ).

Jeg har dette hjemme av erfaring at ting skjer til dumme tider og jeg liker ikke å ikke kunne hjelpe hun med en gang :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg nevnte i første post var utstyr som var kjøpt på dyrebutikk. Altså småting.

Bilbur er bestilt (spesialtillpasset bur).

To kobbel og halsbånd er kjøpt. En liten og en stor.

Forsikring blir tegnet denne uken.

Leke er også blitt kjøpt, men dette glemte jeg å nevne i første post.

Førstehjelpsutstyr er derimot ikke kjøpt ennå. Takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du skal begynne med klikketrening, det er virkelig kjempegøy!

Anbefaler deg lekene fra Kong på det varmeste. Min hund har hatt sin sorte kong fra han var liten, og er ikke et eneste tyggemerke i den, og den har fått rimelig hard behandling. Man kan stappe godbiter, mat osv inni der, også har hunden noe å drive med lenge, særlig om man fks. legger en kong med hermetisk kjøtt i fryseren, og gir når hunden må være alene e.l.

Jump N Jack er også genial, den synes han er dritmorsom. Samme med kong wubbah. (sistenevnte er ikke til å la hunden være alene med, den kan tygges istykker av en iherdig valp).

Kong har også valpeprodukter, og iom det er en retriever du skal ha så er sikkert ikke svart kong (den hardeste typen) nødvendig.

Min river istykker alt av leker etterhvert, men disse holder som bare det.

Hvis du ikke har hørt om kong før, var vel dette litt gresk ha ha, men her er link iallefall http://www.kongcompany.com/worlds_best.html

De finnes på mange dyrebutikker, ellers selger fks. canis.no endel.

Viktig å gjøre hunden vant med stussing av pels, dessverre er det slik at mange golden retrievere utvilker våteksem, og da blir det nødvendig å kunne klippe/barbere bort pels. (Håper virkelig ikke din hund får det, men å lære den all slags håndtering er jo greit uansett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Sårvask (klorhexidin, pyrisept osv)

*Øyesalve (reseptfritt på apoteket)

*Saltvann (øyeskyll osv)

*"Blodstopp" pulver som stoppe blødninger hvis man klipper klørne for langt ned)

*Bomull

*Gasbind

*Selvheftende bandasje

*Rimadyl (smertestillende på resept)

*Brulidine (sårsalve)

*Sår pudder

*Sink salve

*Optima PH (hudspray for sår hud)

*Ørerens

*Skarp saks til å klippe rent rundt sår, poter osv.

*Termometer m/plastikk hylser som man kan bytte ut for hver gang

*Varme og kjøle pakker (har alltid to kjølepakker i fryseren, men kan også bruke feks frossene erter osv)

*Babysokker (fra H&M, kjekke å ha på labben inne hvis hunden ikke skal slikke på benet)

*Potesokker

*Potesalve

*Arnica (både flytende til ledd utvortes og som homeopati tabletter)

*VetLin Gel (ømme og stive muskler og ledd)

*Zoolack (mot oppkast og diarè)

*Cortavance (for såre og litt betente områder, fåes hos veterinæren)

Føler meg plutselig som verdens minst ansvarlige hundeeier... Har kanskje hatt tre av disse tingene i hus i de nærmere 20 årene jeg har hatt hund. OK, fire med frosne grønnsaker, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tingene har jeg bare kjøpt etterhvert som jeg trenger dem, altså forhudsrens ved behov, samme med potesokker osv (babysokker fra lindex).

Sikkert greit å ha i hus da, så har man tingene i orden.

Et tips nå som du får valp, er å ha noen glass med asparges i huset. (De som er lange). Valper putter i seg mye rart, og plutselig har den svelget noe skarpt. Da kan man gi asparges, som surrer seg rundt det skarpe.

Såklart må man vokte en liten valp som en hauk, men uhellet kan skje, det har det iallefall gjort her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare selv si at jeg ble offer for sen forsikring. Alt var forsåvidt klart til å få ordnet forsikring, men jeg drøyde og drøyde.

Så fikk jeg endelig tegnet den og betalt, og da er det jo karenstid på en uke eller noe. Og dagen etter ble hun syk, så det ble ikke dekket av forsikring. (totalt kostet det meg nesten 5,000kr).

Så suoert at du har ordnet det allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en 5 mnd gammel valp og her er hva vi har brukt og hatt mest nytte av:

bilbur

hundeseng

sele, halsbånd og kobbel

noen leker

valpefòr

masse godbiter og tyggeting som struper, grisehaler/-ører og en favoritt hos oss er kong fylt med leverpostei :getlost:

vannskåler og matskåler

bæsjeposer og nå som det begynner å bli mørkt, er det veldig greit med en liten lommelykt for å finne hundebæsjen :getlost:

tannbørste og tannkrem (greit å venne valpen tidlig til tannpuss)

klotang (samme som med tannpussen)

mange gamle håndklær til tørking, ligge på etc

masse tørkerull og Jif moppspray for alle uhell som skjer

I tillegg tegnet vi forsikring og undersøkte hvilken veterinær vi ønsket å gå til for 12 ukers vaksine og for å få ormekur

Lykke til med valpetiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er hunden forsikret i Storebrand.

2.100,- pr. år og forsikringen dekker veterinærutgifter inntill 20.000,- samt at det ter en sum på 30.000,- som blir utbetalt ved død.

Egenandelen er 1.000,- frem til hunden er 6 år og deretter øker den med 500,- pr. år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...