Gå til innhold
Hundesonen.no

Utsettelse av løpetid


Emilie

Recommended Posts

Lille schäferjenten her skulle begynt å løpe rundt månedsskiftet juni/juli, men jeg har enda ikke sett snurten av tegn til løpetid hos henne. Altså, hun er godt og vel to måneder på overtid. Dette har aldri hendt tidligere, vanligvis er hun heller tidlig enn sent ute, og de siste fem årene har det omtrentlig vært fem-seks måneder mellom hver løpetid.

Det er jo fire andre hunder i husholdningen her, tre av dem tisper, deres løpetid har kommet og gått som normalt, det er bare min lille frøken som lar seg vente.

I tillegg har jeg observert at matlysten hennes så smått har avtatt i det siste, ikke merkbart for dem som ikke kjenner henne godt, men hun har altså gått fra å innhalere sin daglige rasjon til å "nyte" den. Verken fôr eller fôringsrutiner er i det siste endret, og som det matvraket hun egentlig er burde hun virkelig ikke hatt tid til å "nyte" maten med fire andre, glupske hunder som fôres parallelt. Ellers begynner hun fortere å pese, og vise tegn på at hun er varm og kanskje litt utilpass til tider?

Utenom dette med løpetid, pesing og noe avtagende matlyst (noe som kanskje bare den hysteriske hundeeier legger merke til), så virker hun helt pigg. Hun fremstår som en sunn og frisk hund ellers, takker ikke nei til verken fysisk eller psykisk aktivitet og blir sjelden utslitt.

Så jeg vet ikke helt om det er noe mer jeg skulle sett etter, noen som kjenner igjen symptomene eller er dette helt normalt? Veterinær skal oppsøkes, men det er vanskelig å se om det feiler henne noe når tegnene er såpass diffuse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg syns ikke du er hysterisk, avtagende matlyst og tiltagende pesing samt manglende løpetid hadde fått meg til veterinæren ganske kjapt, og jeg er rimelig laidback i forhold til sånt.. Jeg hadde tenkt livmorbetennelse, jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja, det var det som falt meg inn også. Men så lurte jeg gjerne på om det kunne være noe annet, som kanskje jeg kunne spurt vet'en om når jeg var der. Det kan jo være noe som vet'en lett kan overse (?), og jeg kan ikke overlate noe til tilfeldighetene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er de andre hundene i forhold til dominans?

Jeg har hørt om flere tisper som ikke har kommet i løpetid ved flere hunder og tisper i hus på grunn av dominans hos de andre tispene...

Av de fire tispene så er hun nok rett under Tassa (som er øverst), så jeg tror ikke det har noe med det å gjøre. Hun er veldig trygg på seg selv og sitt språk i forhold til de andre hundene.

Hundene har bodd i lag i tre år, så da burde det kommet før :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var til veterinæren i går, og han fant ingen ting unormalt med Venusliten. Almenntilstanden var god, men han lurte på om det kunne befinne seg syster på eggstokkene hennes som forstyrret hormonbalansen? Syster kunne han i midlertid ikke oppdage uten å åpne henne opp :getlost: Så han anbefalte mer eller mindre sterilisering på sikt. I første omgang fikk hun injisert en haug med vannløslige vitaminer, som skal gjentas to ganger til, en gang per uke. Dette som et forsøk på å fremskynde løpetiden. Noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...