Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skal man vurdere før man får valpekull?

MegaMarie

Recommended Posts

Nå begynner mamma å snakke om vi skal få oss kennel navn og at det KANSKJE blir valper på Blondie. Jeg er usikker på om jeg vil det, for da kan hun verken stilles ut, eller starte i agility eller lydighet på nesten 4 mnd. Og det er mitt i agility sesongen hun vil få valper.

Men uansett om det blir valper denne gangen eller ei, så kommer det kanskje en annen gang, og da lurer på hva bør man ta i vurdering før man tenker på å få et valpekull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vurderte å skrive det. Men tenkte det kunne vært fin med en hel oversikt for dem som ikke har tenkt noe i det hele tatt, men som syns det hadde vært kjekt med valpekull en gang.

Vell, jeg vet ikke hva mamma har tenkt, men jeg har ihvertfall aller først tenkt på tid. Vi må jo ha tid til valpene og tispen når hun er drektig. Og akkuratt nå har mamma sluttet i jobben, men jeg vet ikke når hun begynner igjen. Men jeg regner med at hun tar fri om det eventuelt blir kull, og jeg kan være mye hjemme etter skoletid med valpene.

Deretter har jeg tenkt på "avlmateriale". Hva har min hund å tilby rasen? Hun har et godt gemytt, hun har gode knær, noe som har vært et problem for rasen. Hun gjør det bra på utstilling. Hun har perfekt størrelse, verken for liten eller for stor, noe som er verdt å avle videre på i min mening. Hun kan gjøre det godt i agility med trening og tid og er ganske lettlært. Hun må også testes for PRA og PL.

Også tenker jeg at vi må finne en god hannhund. Så langt har vi egentlig ikke kommet enda. Jeg har kikket litt for morro skyld, men ikke noe særig seriøst. Hannen må ha godt temperament, gjort det bra i utstillingsringen, være fri for PRA og PL. Gjerne være en lettlært hund også.

Man må jo også ha kunnskap, gjerne en person og vende seg til for hjelp. Mamma kjenner nok en del, og jeg kjenner noen. Jeg har jo også forumet her :lol: Jeg ville nok lest en del bøker og jeg har lest en del om erfaringene til folk ved første/ et av mange valpekull på hjemmesiden demmes ol.

Mer enn det kommer jeg ikke på nå ihvertfall (må skylde på at jeg er trøtt om det er noe aldeles viktig som mangler :ahappy: )

Edit: Jeg kom på før jeg sovnet i går kveld at vi har også tenkt på valpekjøpere. Vi har planer om å ta forhåndsbestillinger på valpene, og om vi ikke får nok gode potensielle kjøpere, så blir det ikke noe valpekull. Vi kommer ikke til å takle tanken på at 1 valp havner i et dårlig hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en interessant tråd. Vurderer jo i lengden å sette valp på Tinka, hvis jeg finner en bra nok hannhund. Og har allerede hat tre stykker som har seriøst sagt at de ønsker en valp etter henne. Og det er jo spesielt viktig når det er en blandingshund, for da skal man liksom bringe noe videre fordi det er bra. Ikke fordi man kun vil ha valp med naboens hannhund fordi de er så søte sammen eller noe..

Hvis ikke TS har noe imot kunne jeg tenke meg å føye på noen spørsmål.

Foruten tid og denslags, hva mer må man vite for å kunne ha et valpekull hjemme? Hva slags utstyr bør/må man ha?

Finnes det noen bra bøker/websider om dette temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar utgangspunkt i at det er en rasehund du skal ha hvalper på.

Det jeg skriver her gjelder i hovedsak eksteriør. I tillegg kommer helsetester, gemytt, evt bruksprøver og mulige andre faktorer.

Du må sette deg godt inn i standarden og se mange hunder av rasen. Gjøre opp din egen oppfatning av hvordan denne rasen skal se ut, høre på erfarne oppdrettere - og da skal du høre på de som har gjort suksess. Om noen har holdt på med rasen i mange år uten å få til noe som helst - så er deres råd sannsynligvis ikke verdt så mye. Les rasebøker - gjerne fra rasens hjemland, gjerne rasebøker som viser rasens utvikling over lengre tid. Gjør deg opp din mening om hva som er viktig for deg.

Noen raser har utarbeidet en prioritert liste over fortrinn/momenter som er viktige. Det kan gjøre det lettere å prioritere når en ser etter avelsdyr - for den perfekte match vil du sjelden eller aldri finne. Hos min rase har vi følgende liste;

Hode

Benstamme og masse

Konstruksjon og bevegelser

Betydningen av overfladiske/kosmetiske feil. (ikke kjempeviktig)

I min rase er hodet kjempeviktig, om en hund ikke har et typisk hode så er det heller ikke et fremragende eksemplar av rasen. Benstamme og masse er også viktig for at en skal kunne se at denne hunden faktisk er av denne rasen. Konstruksjon og bevegelser er også viktig - men ikke like viktig som de to nevnte punktene. En hund av hvilken som helst herkomst - sågar en gateblanding - kan ha gode bevegelser. Men den ser ikke dermed ut som en hund av denne rasen. Overfladiske feil er ikke så viktig om alt det andre stemmer, overfladiske feil kan være løse ører, feil fargemarkeringer o.l. Men dette gjelder MIN rase, sjekk ut om det finnes noe tilsvarende for din rase - se i raselitteratur - rasevideoer fra rasens hjemland.

Så må du se på din tispe med et kritisk blikk, hva er hennes fortrinn - hva kunne vært bedre. Og hva er det absolutt nødvendig å forbedre. Så må du ut og lete etter en hann som har akkurat de fortrinn du er ute etter. Om han har foreldre som har de samme fortrinn kan det være en indikator på hva han kan nedarve, selv om det ikke alltid er slik. Se på din tispes stamtavle og sett den opp mot eventuelle aktuelle hanners stamtavle. Det kan være forskjellig filosofi eller kutyme for hvor tett du kan avle - i forskjellige raser. Hos noen raser er det helt ok å gjøre halvsøskenparinger - hos andre raser kan du knapt gjøre noe som ligner linjeavel - bare for å ta ytterpunktene. For de fleste vil en mild linjeavel være det mest aktuelle.

Hvis du ser etter bestemte fortrinn hos hunder som finnes i stamtavlene, så behøver du vanligvis ikke se særlig lengre bak enn hos besteforeldre - egenskapene til hunder bak disse er sannsynligvis ganske "utvasket" - om da ikke de samme egenskapene finnes hos foreldrene og besteforeldrene til hundene du vurderer å pare. Nå snakker jeg om eksteriøre fortrinn og feil.

Generelt vil jeg si at fortrinn er viktigere enn feil. En hann som har et fortrinn som du anser som absolutt nødvendig vil også ha feil, ingen hund er perfekt. Det er viktig å balansere hannen og tispens fortrinn og feil opp mot hverandre. Du kan gjerne doble fortrinn - men aldri doble feil. Hundene må altså aldri ha samme feil.

Hva en hann har gitt i avel kan også være en indikator, et gammelt visdomsord lyder - om du ser en vakker hann - så bruk faren, for det er han som har produsert den vakre hannen. Det er ikke alltid sammenheng mellom en hunds utseende og en hunds avelspotensiale. På den andre siden er det vanskelig (umulig) å vite sikkert hva en bestemt kombinasjon kan gi av avkom.

Hos noen raser kan det være et stort sprang i hva som regnes som god rasetype, slik er det i min rase. Det kan dreie seg om en mer elegant type opp mot en grovere bygget hund. I min rase regnes de forskjellige typer som likeverdige. I min rase er det viktig å bruke avelshunder av de forskjellige rasetyper - og da på hverandre. Hvis en parer en elegant type med en elegant type kan en ende opp med noe som er altfor elegant og om en parer en grov type med en grov vil resultatet kunne bli altfor grov. Spesielt om dette skjer over flere generasjoner. Vi har også noe som kalles middle-of-the-road type. Noe som er midt imellom. Noen oppdrettere går for denne - ofte resulterer det i hunder som er ok men sjelden fremragende. For å produsere gode middle-of-the-road type må en bruke hunder av de to andre typer - elegante/grove. Sjekk ut om hvordan man ser på type i din rase.

Det er mange avveininger er må gjøre som oppdretter, og vi kan bare gjøre så godt vi kan. Hundeavel innbærer en god porsjon flaks - og litt grønne fingre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Det var komplisert, men lærerikt :aww:

Det er bare til å låne tråden min, unødvendig å starte en ny når det allerede er en her!

I dag snakket jeg med oppdretteren vår på hundeutstilling om å få valper på Blondie. Hun tok frem en Tysk importert hannhund som hun tror vil være bra for min hund. Så nå har jeg sjekket innavlsgrad, helse, avkom og utstillingresultater på en del hannhunder i dag av nysgjerrighet :) Spennende dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...