Gå til innhold
Hundesonen.no

Furukulose eller kanskje midd, ikke vet jeg?


akeela

Recommended Posts

Nå har jeg sittet oppe i over en time for å finne ut hva som kan feile hunden min. Hun fikk for ca. 1 halv - 1 år siden små sår på haken. Vi tenkte hun kanskje hadde skrapet seg på asfalten eller noe slik så vi ventet med å få undersøkt hva dette kunne være. Det gikk ikke bort og vi dro til dyrlegen for å undersøke hva det kunne være. der fikk vi som svar at dette kunne skyldes allergi eller kanskje midd, men at dette ikke var noe farlig og vi skulle se det ann. Det går av og til nesten bort og deretter forverrer seg igjen så jeg undersøkte det hos en annen dyrlege og hun mente også at det kunne være allergi eller en slags sykdom og sa jeg skulle se det ann. Jeg fortalte også om dyrlege besøket jeg hadde vært på tidligere og fortalte om hva hun hadde sagt.

Nå ser jeg nøye på kroppen hennes hver dag og blemmene under haken sprekker, synker litt sammen igjen og kommer gradvis tilbake igjen. Deretter kan de forsvinne og dukke opp igjen etter noen dager eller uker. Mystisk?

Det ser ikke ut som hun syntes det er ubehagelig eller vondt, men en hund er ikke alltid like kjent for å vise at den har vondt eller lider på en eller annen måte.

For 2 dager siden la jeg også merke til at hun fikk prikker på kroppen som blir hårløse og hun har også fått sår over poten der den ene er et lite sår. Dette kommer bare helt av seg selv og gradvis, men når det først kommer så kommer det boksaveligtalt med en gang.

I dag tenkte jeg at nok er nok og jeg satte meg ned for å lese om hva dette kunne være, men jeg ønsker gjerne å høre deres mening om dette og hva dere trur dette kan være.

Legger til noen bilder så dere får se hvordan disse blemmene og de hårløse prikkene ser ut:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sittet oppe i over en time for å finne ut hva som kan feile hunden min. Hun fikk for ca. 1 halv - 1 år siden små sår på haken. Vi tenkte hun kanskje hadde skrapet seg på asfalten eller noe slik så vi ventet med å få undersøkt hva dette kunne være. Det gikk ikke bort og vi dro til dyrlegen for å undersøke hva det kunne være. der fikk vi som svar at dette kunne skyldes allergi eller kanskje midd, men at dette ikke var noe farlig og vi skulle se det ann. Det går av og til nesten bort og deretter forverrer seg igjen så jeg undersøkte det hos en annen dyrlege og hun mente også at det kunne være allergi eller en slags sykdom og sa jeg skulle se det ann. Jeg fortalte også om dyrlege besøket jeg hadde vært på tidligere og fortalte om hva hun hadde sagt.

Nå ser jeg nøye på kroppen hennes hver dag og blemmene under haken sprekker, synker litt sammen igjen og kommer gradvis tilbake igjen. Deretter kan de forsvinne og dukke opp igjen etter noen dager eller uker. Mystisk?

Det ser ikke ut som hun syntes det er ubehagelig eller vondt, men en hund er ikke alltid like kjent for å vise at den har vondt eller lider på en eller annen måte.

For 2 dager siden la jeg også merke til at hun fikk prikker på kroppen som blir hårløse og hun har også fått sår over poten der den ene er et lite sår. Dette kommer bare helt av seg selv og gradvis, men når det først kommer så kommer det boksaveligtalt med en gang.

I dag tenkte jeg at nok er nok og jeg satte meg ned for å lese om hva dette kunne være, men jeg ønsker gjerne å høre deres mening om dette og hva dere trur dette kan være.

Legger til noen bilder så dere får se hvordan disse blemmene og de hårløse prikkene ser ut:

post-5723-1253408137_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blemmene under haken ser ut som proteinkviser, det spesielle på dober er at pelsen ikke vokser tilbake der kvisene har sprukket. De på kroppen er noe annet, men hva kan jeg ikke hjelpe deg med..

Vet du hvorfor de får proteinkviser? Er dette fordi de får for lite proteiner og hjelper det med å begynne på et dyrere og bedre hundefor? Hun er jo bare 1 og et halv år og disse blemmene er virkelig voldsomme. Hva mener du med at det ikke vokser ut pels der de har sprekt? Vil de aldri forsvinne uansett hva jeg prøver og gjøre bedre?

Jeg forstår vis du ikke klarer og svare på alle spørsmålene mine :-) Er bare så mye jeg skulle ønske jeg visste. Disse blemmene og prikkene skremmer meg virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinkviser kommer av sensitivitet til protein, dvs enten feil sort (miniallergi kaller jeg det) eller for mye prot. Det hjelper ofte å bytte fôr, samt tørke hunden under kjaken hver gang den har spist/drukket. Valpis får også disse innimellom, men jeg smører på jod og så blir de borte igjen. (GD er kjent for å ikke skulle ha/tåle mye prot, men jeg ser på disse kvisene som et skjønnhetsprob, ikke sunnhetsprob. Hun får høyt opptagbart prot i V&H) Så med litt prøving og feiling burde du bli kvitt det.

Dobereiere jeg kjenner sier at på dober dør hårsekkene der kvisene er, så ny pels kommer ikke tilbake. Hvorfor har jeg ikke fått svar på. Men herregud, det er under haka, og hvem glaner under der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Først og fremst så ville jeg ha begynt å tørke dobbisen under haka ved hvert måltid, da slipper den å ha mat som ligger og irriterer huden i timesvis. Det andre ville jeg ha tatt hudprøve av for å se om det er midd. Greit å sette inn behandlig på et tidlig stadie før hele hunden ser ut som en kjøttkake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra det hakebildet, ser det ut som noe hunden min hadde/har. Min hund hadde det bare på haka/i ansiktet. Vi tok biopsi av det, men jeg husker ikke hva dyrlegen sa det var (er lenge siden), bare at det ikke var farlig. Men jeg kan sjekke det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...