Gå til innhold
Hundesonen.no

Sårbehandling


Guest Jonna

Recommended Posts

Jeg har en litt sær interesse for å behandle sår (halvveis sykepleier, jobbet som vet.ass mm ), og i dag hadde jeg jo også mulighet til å ta bilde ;)

Her er da dagens "case", Talli lekte "stupe-kråke leken og hekte innsiden av poten på den eneste metall dingsen som fins på mils omkrets" :)

Da ser foten slik ut

DSCF2932.jpg

DSCF2941.jpg

Så starter man med å få bort pels, smuss og blodrester med først rent vann siden sterilt saltvann. Så litt antiseptisk gel og sårpulver.

DSCF2952.jpg

Så legge på beskyttelse om ikke hefter seg på selve såret. Da slipper man å rive opp såret så lett når man skifter bandasje

DSCF2956.jpg

Og for å hindre for mye bevegelse, friksjon og støtdempen legger jeg bomull imellom tær og alle poter, men ikke så mye at tærene spriker. Poten skal fortsatt se avslappet ut.

DSCF2959.jpg

Så blir det enda mer bomull rundt hele foten, også som en støtdemper

DSCF2960.jpg

Talli syns at behandlingen var veldig behagelig hun, så hun sov seg igjennom det (og jeg er veldig glad jeg har en hund som stoler så bra på meg at jeg kan pille og behandle sår uten at dyret blir hysterisk)

DSCF2961.jpg

Tilslutt en elastiskbandasje rundt det hele og båndtur i mange dager....

Dette mente Talli om bandasjen:

DSCF2964.jpg

Og slik så hun ut etter å ha blitt fortalt at hun ikke hadde lov til å røre den:

DSCF2965.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor jeg skal begynne en gang..

For det første ser jeg i akkurat-nå-tråden at du skulle lage egen tråd om sårbehandlingen. Fint tenker jeg, og så er jeg inne på helse-tråden, men nei - ingen potekuttet kelpie der. Og så ligger altså sårbehandlingen på bildeforum! Årsaken til det ble jo fort åpenbar... Og der med bomull mellom tærne - ventet bare på neglelakken og pedikyren!

Men.. øh.. må si jeg ikke har samme standard på sårbehandlingen her i gården :) Rensing gjør jeg selvfølgelig, men den der mummifiseringen med mange lag, der kommer vi sørgelig til kort (har en del minner om kompresser og "ducktape", samt strenghet vedr slikking, eventuell påsmøring av æsj uten på bandasjen) Men dette var lærerikt.. neste kjøperazzia kommer å være på apoteket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig nyttige bilder og forklaringer :) Alltid kjekt å vite hvordan man gjør sånt selv.

Drev og lappet typens hund sammen for et par uker siden. Han hadde tilsvarende kutt i begge bakføttene, og bandasjeringen så ikke fullt så proff ut *flire*

God bedring til Talli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som desinfeksjonsmiddel og til å stoppe blødninger kan jeg anbefalle Hydrogenperoksid 10% (evt. 30%), men man skal være litt forsiktig med bruken av dette, det svir -og 30% er etsende om man ikke bruker det korrekt. Kan også brukes på mennesker :)

I fortynnet oppløsning brukes hydrogenperoksid til gurgling og til rensing og desinfeksjon av sår.

Virkningen beror på at stoffet avgir oksygen ved kontakt med enzymer i vevene (katalase og peroksidase). Oksygenet fjerner smusspartikler, oksiderer betennelsesprodukter og dreper mikro-organismer. Hydrogenperoksid blir spaltet i løpet av minutter eller sekunder ved kontakt med levende vev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talli takker for omtanken :whistle:

Nå vet jeg ikke hvor jeg skal begynne en gang..

For det første ser jeg i akkurat-nå-tråden at du skulle lage egen tråd om sårbehandlingen. Fint tenker jeg, og så er jeg inne på helse-tråden, men nei - ingen potekuttet kelpie der. Og så ligger altså sårbehandlingen på bildeforum! Årsaken til det ble jo fort åpenbar... Og der med bomull mellom tærne - ventet bare på neglelakken og pedikyren!

Satt å flirte litt for meg selv når jeg tittet på bildene og vurderte nesten å ta neglelakk på en tå bare på morro :innocent:

Men.. øh.. må si jeg ikke har samme standard på sårbehandlingen her i gården :) Rensing gjør jeg selvfølgelig, men den der mummifiseringen med mange lag, der kommer vi sørgelig til kort (har en del minner om kompresser og "ducktape", samt strenghet vedr slikking, eventuell påsmøring av æsj uten på bandasjen) Men dette var lærerikt.. neste kjøperazzia kommer å være på apoteket!

Tror jeg må holde ett litt kurs jeg :lol:

Her er da resultatet av riktig bandasjering og at det selvsagt ikke går noe betennelse i det, det kompliserer jo ting på en helt annen måte.

Faktisk har hun hatt veldig lite begrensninger, hun har fått være med på tur trent ting som ikke har med hopp og løpe å gjøre og passet på at hun ikke har hoppet inn og ut av bilen.

DSCF2969.jpg

DSCF2971.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...