Gå til innhold
Hundesonen.no

E.Coli i vannet


Happyface

Recommended Posts

Vi har fått beskjed med komunen at vannet rund om der vi bor skal kokes før vi kan drikke det, pga det er E.coli bakterie i det. Det jeg lurte på da er at skal jeg koke vannet å avkjøle det før jeg gir det til hunden, eller kan ikke de få E.coli slik som oss mennesker kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan få E-coli, men de er mindre utsatt for å få det. De fleste voksne, friske hunder tåler E-coli på en helt annen måte enn vi mennesker gjør, og de fleste hunder har allerede fått det i seg (E-coli finnes i bla jord og bæsj (bla hestebæsj), og mange hunder har jo smakt på dette en eller annen gang). Men det finnes flere varianter av E-coli, og noen hunder - spesielt valper og "svake" hunder - kan bli skikkelig syke og faktisk dø av det. Jeg ville nok for sikkerhetsskyld kokt vannet, så OM hunden skulle få E-coli, så er det i alle fall ikke pga vannet! :wub:

Hvis hunden blir syk pga E-coli, vil den bli slapp, miste matlysten, kaste opp, kanskje få diarè, og den kan få sekundærsykdommer (lungebetennelse, osv). Den bør da bli behandlet med antibiotika. E-coli kan være smittsomt mellom hunder/ting, så hvis man får et utbrudd, vil jeg anbefale deg å holde hunden borte fra andre hunder til den er blitt frisk igjen. Har man mange hunder hjemme som får utbrudd, bør man desinfisere det man kan; tepper, mat/drikkeskåler, gulv, vegger, osv. samtidig som man behandler med antibiotika. Selv om mange hunder bor sammen, og flere får E-coliutbrudd, er det ikke sikkert at alle får det; noen vil også få det i varierende grad - altså at noen blir sykere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...