Gå til innhold
Hundesonen.no

VALGET 09


Huldra

Hvem stemte du på?  

104 stemmer

  1. 1.

    • Rødt
      5
    • SV
      17
    • AP
      22
    • SP
      3
    • V
      8
    • KRF
      2
    • H
      12
    • FRP
      22
    • Andre/blankt
      13


Recommended Posts

Denne uttalelsen er nok et eksempel på hvor lite mange av de blå velgerene har satt seg inn i det de liksom skal stå for.

Nå tror jeg heller du skader din egen side(og min) på å uttale deg slik. Jeg HAR allerede sagt hvilken side jeg stemte på og det var ikke blått. Jeg snakker om systemet og der vant de blå hvis hver stemme har telt likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar
Så du tror at det er de fattige bøndene i u-land som vi hadde importert varer fra? Jeg tror annerledes jeg da :getlost:

Og før man som dyrevenn sier at man støtter import av matvarer, så synes jeg man skal ha det i bakhodet, at utenlandske husdyr har ett LITT annet rettsvern og levekår i forhold til norskholdte dyr :lol:

Jeg liker faktisk å vite at produksjonsdyrene jeg får mine matvarer fra, ikke har levd sitt korte liv i ett bittelite bur, eller at de har stått tjoret fast eller i en boks det ikke går an å snu seg i, et helt liv, uten å i det hele tatt ha sett dagens lys. Å vite at produksjonsdyret har hatt det relativt greit i løpet av sin levetid er for meg verdifullt - mulig Tuppetroll gir en god beng i det - og jeg mener det skulle vært svært synd om noe annet skulle vært tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte Venstre. Dessverre var det ikke så mange andre som gjorde det.. Tror nok Sponheim har rett i at han ikke har nådd frem med at FRP i regjering er uaktuelt for Venstre. Eventuelt har ikke folk stolt på at han (/de) ville greie å stå imot. Uansett trist at han går av, liker ham veldig godt som politiker.

jeg tror venstre tapte mye stemmer på at dette valget ble til en krangling mellom rødt og blått, fremfor en sak- valgkamp. Miljø burde vært den viktigste saken i denne valgkampen og hadde den vært det ville nok venstre gjort det bedre da venstre er en av norges suverent beste miljøpartier (selv om de er litt svake på kutt av co2)

FRP har en tiltalende politikk, med lave skatter, stor frihet og lovnader om fantastiske helsetilbud, skoler, eldreomsorg osv osv.

Men som en påpekte her: man kan ikke kutte inntektene og øke utgiftene uten å få røde tall. Oljefondet er gigantisk og noe man slik sett kan tenke seg å bruke mer av. MEN, uten oljefondet hadde ikke Norge kommet seg så godt ut av finanskrisen som det ser ut til at vi gjør. Vi var i skikkeog krise i kanskje ett halvt år, men takket være oljefondet som en buffer kom vi oss ut av den værste krisen utrolig raskt sammenlignet med andre stater. Og det med rekordlav arbeidsledighet (vi har vel ca 3% mot sverige som nærmer seg 10%). Dette hadde vi ikke klart uten ett sterkt oljefond. FRP sin måte å tenke er en del av grunnlaget for at vi fikk finanskrisen.

Og ett lite regnestykke: Du har to skoler/sykehus/ omsorgsboliger (velg det du føler passer). Den ene er støttet og drevet av staten og får, la oss si, 16 mill i året (bare for å gi ett tall). Den andre er støttet av staten på lik linje med nr 1, i tillegg får institusjonen 80 000 i året som betaling fra hver elev/pasient/ pleietrengende. Hvem får da best økonomi? Størst overskudd og best mulighet for utvikling og opprettholdelse av institusjonen på dagens nivå?....

Jeg er sjelglad for at vi har fått rødgrønn regjering, men synes det er trist for miljøet at de blå ble såpass sterke og venstre røk ut. Vi har faktisk ikke tid til å tenke og vurdere i all evighet. Vi trenger radikale endringer med en gang sakl vi kunne være i nærheten av å kunne sikre naturmiljøene våre slik vi kjenner dem. At det nest største partiet på stortinget ikke engang har tatt til seg FN- rapportene er jo interresant nok, og skremmende for en naturfrik som meg (:getlost:). Vi har i 400 år visst at det er en sammenheng mellom utslipp av klimagasser og oppvarming av kloden, kanskje på tide å gjøre noe?

Og har man teknologi, per i dag, som gjør at man kan ta opp olje på en miljøvennlig måte? Kommer man til å vente på denne teknologien for å ta opp oljen i vesterålen og lofoten om man går inn for å ødelegge en av verdens nordligste korallrev? Nå som det konstant letes etter alternativer til olje og andre fossile energikilder, trenger vi egentlig å ta opp mer olje? Er det nødvendig å ødelegge ett unikt naturområde som er en av våre viktigste turistattraksjoner? Trenger vi mer olje, eller er det bare vi nordmenn som føler at 2500 mrd på bok ikke er nok her vi grisker oss i nord? Vi er blant de fremste i verden på miljøvennlige energialternativer, kan vi ikke tjene penger på dette istedenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at blått gagner alle, bare ikke alle de tusener av småbønder som sikrer kulturlandskapet og holder turismen gående? For ikke å snakke om at det setter kroken på døren for min "karriere" - mitt levebrød. Jeg kan ikke se at blått er svaret for alle fortsatt jeg da...

Turismen holdes virkelig gående av andre ting enn bare bønder. Bondegårder eller ikke har Norge fortsatt veldig mange turistattraksjoner, de fleste turister besøker vel heller Vigelandsparken enn et grisefjøs...

At det setter kroken på din karriere og levebrød sier mest om at bønder i Norge er for godt vant. Det går an å tenke nytt innen jordbruk også. Hvis du da ikke klarer å tenke nytt og innovativt nok til at du klarer å drive videre så er det feil å skylde på de blå for det..

Så du tror at det er de fattige bøndene i u-land som vi hadde importert varer fra? Jeg tror annerledes jeg da :wub:

Hadde man åpnet markedene så man hadde lik mulighet for å selge varene sine der så tror jeg mange i Norge hadde valgt å kjøpe varer fra sånne type land, ja.

Og før man som dyrevenn sier at man støtter import av matvarer, så synes jeg man skal ha det i bakhodet, at utenlandske husdyr har ett LITT annet rettsvern og levekår i forhold til norskholdte dyr :wub:

Jeg liker faktisk å vite at produksjonsdyrene jeg får mine matvarer fra, ikke har levd sitt korte liv i ett bittelite bur, eller at de har stått tjoret fast eller i en boks det ikke går an å snu seg i, et helt liv, uten å i det hele tatt ha sett dagens lys. Å vite at produksjonsdyret har hatt det relativt greit i løpet av sin levetid er for meg verdifullt - mulig Tuppetroll gir en god beng i det - og jeg mener det skulle vært svært synd om noe annet skulle vært tilfelle.

Og sånne forskjeller vil alltid finnes - dermed finnes det nisjer for norske bånder å spesialisere seg innen. Ser ikke noe galt i at du da satser på "lykkelige" matvarer fra frittgående dyr - og sikkert vil gjøre det bra på den måten.

For min del er produksjonsdyr produksjonsdyr, og selv om jeg ikke synes det er veldig trivelig at de ikke har veldig gode kår så har jeg forståelse for at i en del land er det mange andre ting som er viktigere enn produksjonsdyras rettsvern. Nettopp fordi de ikke lever i samme velstand som oss her i landet. Når man enda ikke har så alle får mat, valgene er korrupte, det kriges, barn dør av sykdommer de kunne fått vaksine mot osv. - da er ikke kuenes rettigheter de viktigste. Så, nei, jeg ville ikke droppet å kjøpe mat derfra av den grunn. Alternativ bistand, kaller man sånt.

Edit: Men dette kommer vi aldri til å bli enige om - jeg kommer aldri til å få røde tanker om dette, og dere ikke blå. Så nu er jeg ferdig med krangling for nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt interessant jeg da, at "alle" skriker på norske matvarer og ikke minst norskt kjøtt, og at man deretter går hen og stemmer FrP, som vil gjøre store kutt i stønaden til landbruket. Som om ikke bøndene sliter nok! Hvis landbruket dør ut (med unntak av noen få kjempestore monstergårder, som ikke akkurat er gratis å etablere), gror jo hele dette "vakre" landet igjen, og uten kulturlandskap blir det bli mye mindre attraktivt å feriere i Norge. Og siden vi faktisk tjener alvorlig mye penger på turisme hvert år, så skulle det bli litt kjedelig om den inntektskilden nesten ble borte. Norske matvarer vil bli dyrere og mindre tilgjengelig, så da blir det mer "yallamat" både på FrP-tilhengerne og oss andre. Jippi!

Samtlige bønder jeg har jobbet/jobber for (med unntak av en eneste, som til gjengjeld arbeider både dag og natt for at endene skal møtes, og for at kvaliteten på melken (vi drikker!) skal holde mål) må ha MINST en ekstra jobb i tillegg til gårdsdriften for å kunne tjene nok til livets opphold - og nei, det er ikke snakk om "hobbygårder" dette her.

Hvis man hadde kuttet mer nå (slik FrP ønsker), så hadde det vært takk og farvel til både jobb og hjem for min del!

Takk for dette innlegget, Emilie! Jeg skjønner jo at mange mener det ikke er verdt å holde liv i landbruket ved støtteordninger, men det går ikke ann å sammenligne bondeyrket og det å drive gård med andre selvstendig næringsdrivende på noen utstrakt måte. Og nei, det er ikke bare å tenke annerledes, det blir helt umulig for de fleste norske bønder å overleve med f.eks FrP i regjering. Vi kommer til å få noen få gigantgårder, som i Danmark og Tyskland, istedet for å holde liv i bygdene og holde kulturlandskapet ved like. Bønder jobber i utgangspunktet på dugnad for norsk mathelse og matkvalitet bl.a, de får ALDRI utbetalt lønn ift arbeidstid og -mengde. I tillegg vil FrP fjerne boplikten, og med den vil det norske bygdelandskapet dø ut. Kjempetrist, synes jeg!

Jeg har aldri likt Sponheim, men nå har jeg litt mageknip av dårlig samvittighet. Han trenger liksom ikke bli lei seg ... :wub:

Samme her :wub: Synes skikkelig synd på han, jeg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også skal man ha i bakhodet at å transportere alle de grunnleggende matvarene inn til Norge vil kreve mye transport - som igjen fører til MYE forurensing. Jeg synes også norsk landbruk er viktig i forhold til at i er et verdensforbilde får det kommer til godt dyrehold.

Hadde det bare vært bedre betalt for råvarene til primærprodusentene, hadde man klart seg fint. Vi klarer fint å produsere 500 liter melk om dagen med 60 kuer i besetningen, men det hjelper ikke sååå mye når man får 2,7 kr pr liter, mens utgiften (direkte i fôr) ligger på ca 1,8 kr. I tillegg har man flere hunde tusener i andre utgifter hvert år (beiter, gjerder, bygg, maskiner, ekstra arbeidskraft). Sekunderprodusentene tjener for mye, ikke bøndene!

Hvor vil du ha kjøttet og melka di fra?

Slik overlever bøndene i de landene uten pengestøtte til landbruk:

cow-farm.jpg

factory-pigs-2.jpg

feedlot-on-a-dairy-factory-farm.jpg

540x360_cows_feedlot_usda.jpg

large_CowPoop.JPG

Det blir rein industri. Industri er det frie markeds løsning. Dette er stor forandring fra hvordan dyreholdet var før i tiden - dette er inovativt! Flott?

Jeg skal ikke late som at alt er svart-hvitt. Jeg vet godt at man KAN klare seg uten at dyrene trenger å leve under slike forhold, men det er uten tvil slik mange blir nødt til å ha gårdsdrift, for å tilfredsstille det fantastiske "frie marked".

Ja, kanskje vi får gjøre en nye revolusjon og tenke enda mer innovativt. Det hadde vært flott, så lenge det ikke går utover biologisk mangfold og dyrevelferd!

Du også ser lett at dette blir for hard konkurranse for mange u-land... Norge har en kvote på hvor mye de skal inporterte fra u-land (de alle svakeste av u-landene). Denne prosenten er veldig lav, slik at vi inporterer det meste fra land der vi får varene billigere - ressursserke land. Og uansett - skal vi inportere all maten vår fra de fattigste landene i verden? De landene som allerede har stor matmangel? Resultatet av noe sånt vil være at noen få bønder i de svake u-landene, vil bli styrtrike pga eksport, mens de som ikke har tilgang til jord, vil sulte og falle lavere enn der de står idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turismen holdes virkelig gående av andre ting enn bare bønder. Bondegårder eller ikke har Norge fortsatt veldig mange turistattraksjoner, de fleste turister besøker vel heller Vigelandsparken enn et grisefjøs...

Turistene besøker ikke fjøsene våre, men dyr på beite opprettholder kulturlandskapet vårt og DET er noe av det største Norge har av eksportvarer. Turismen tar stadig større plass i norske inntektkilder og jeg mener å huske at den nå er vår 3. eller 4. største næring og den står for 3,3 % av BNP vår + 6% av total sysselsetting. Det ser ut som små tall, men de er faktisk ganske store.

Om man slipper til folk ved makten som ikke ønsker å ivareta den unike naturen vi har i Norge sier det seg selv at grunnlaget for denne viktige, og svært voksende, næringen forsvinner. Og med det en av våre viktigste næringer for inntekt. Norge er unike i verdenssammenheng når det kommer til flere deler av naturen vår. Fjordene har vi så og si ingen konkurrenter på og hvert eneste år kommer det tusenvis av nederlendere, dansker og tyskere til Norge for å gå på tur. Rett og slett bare for å gjøre noe som enkelt som å gå tur og oppleve vår fantastiske natur betaler de masse penger for. Å ikke ivareta dette blir som å skyte seg selv i leggen. (en av grunnene til at jeg er i mot boring i lofoten/ vesterålen).

Bøndene er viktige for kulturlandskap, ivaretakelse av kulturtradisjoner (stadig flere bønder tjener gode penger på kulturbasert turisme og spesielle, lokale matvarer er også ett voksende marked), mulighetene for lokal og trygg mat. Om vi så ikke selger fellekjøpdressen og kua, selger vi produktene som kommer etter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dette innlegget, Emilie! Jeg skjønner jo at mange mener det ikke er verdt å holde liv i landbruket ved støtteordninger, men det går ikke ann å sammenligne bondeyrket og det å drive gård med andre selvstendig næringsdrivende på noen utstrakt måte. Og nei, det er ikke bare å tenke annerledes, det blir helt umulig for de fleste norske bønder å overleve med f.eks FrP i regjering. Vi kommer til å få noen få gigantgårder, som i Danmark og Tyskland, istedet for å holde liv i bygdene og holde kulturlandskapet ved like. Bønder jobber i utgangspunktet på dugnad for norsk mathelse og matkvalitet bl.a, de får ALDRI utbetalt lønn ift arbeidstid og -mengde. I tillegg vil FrP fjerne boplikten, og med den vil det norske bygdelandskapet dø ut. Kjempetrist, synes jeg!

Som jeg sa før, men igjen så vil småbøndenes overlevelse ødelegge for flere enn det er bønder.

for eks. bak meg er det en relativt stor gård. gubben, kjerringa og sønnen driver den, de får overleve (grinete og sure som der er :wub: ) Mens vi i ett lite hus på 1 mål hage som gir jobb til 10-20stk hver eneste dag. alt ifra strøjobber til fast jobb. Som jobber for å hente søppel og faktisk jobber ekstra for å gå igjennom for å gjenvinne alt ifra papp til messing. Henter, rydder og vasker dødsbo og osv. ett eksempel jeg har er jo dette.. noen uker siden hadde firmaet ett oppdrag. Men det ble litt mye å gjøre og han som opprinnelig skulle ta dette oppdraget måtte flyttes til en annen jobb, defor blir dette oppdraget egentlig 10 000,- dyrere, men det var satt en fastpris og vi gjennomførte det. tiltross for dette tapet, men tilbake fikk vi 200,- for å ta lunsj også fikk vi ett spørsmål om det var mulig å ta med ett hybel kjøleskap tilbake fra Bergen. dette uten kostnad og det gjorde vi... alle større firmaer hadde sikkert sagt ja, men ikke uten en lønn for det... slik kan ikke vi fortsette vi om rødgrønn regjering er på...vi må da gi **** i at eldre karer trenger en ekstra hånd, gi **** i at en person ikke klarer å flytte opp den og en tv'n. synes det er forferdelig jeg! jeg kan klare å leve med at produskjonsdyr ikke har det beste vilkårene, men jeg vil jo tro at ved at diverse u-land faktisk får en innkomst, kanskje ting kan bli bedre? nei jeg sitter ikke på rosa skyer og ser igjennom med rosa briller, men uten en sjanse vil det aldri bli bedre så enkelt er det.

edit: jeg er ikke flink til å ordlegge meg i slike saker bare så det er sagt.... jeg ønsker selvsagt ikke at småbøndene skal forsvinne, men hva som ligger til i min hverdag og dem det berører og min samboers hverdag og hva han berører så føler jeg at det er viktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turismen holdes virkelig gående av andre ting enn bare bønder. Bondegårder eller ikke har Norge fortsatt veldig mange turistattraksjoner, de fleste turister besøker vel heller Vigelandsparken enn et grisefjøs...

Ehh...du kan da umulig ha forstått hva jeg snakker om, har du vel? Tror du virkelig turistene har noen interesse av å se hva som foregår INNE i norske fjøs? Kulturlandskap sier det deg noe? La meg ta ett eksempel; i dag er det svært mange turistskip som kjører inn og ut av fjordene hver sommer, det vil ikke være like attraktivt å gjøre det samme dersom landet langs fjorden er grodd fullstendig igjen (noe det er i ferd med å gjøre). Hvis ikke Norge har noe å by turistene, så har Norge svært lite å by på i forhold til turisme, med tanke på at det er et såpass dyrt land å feriere i. Og siden turisme er en stor inntektskilde (og fortsatt kan være det, OGSÅ når oljen tar slutt) så burde et kulturlandskap være noe å hige etter.

Nei, sier som Aya og bcAmira, norsk landbruk er viktig!

Edit: Vigelandsparken forresten? Tror ikke det er den turistene sikler mest på når det kommer til severdigheter i Norge (østlendinger altså...*sukk*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noe å tenke på at hver eneste bonde sysselsetter jo mellom 2-4 andre stillinger, grunnet transport, mekanikk, produksjon osv.

Og hvor skal vi gjøre av alle de bøndene som ikke kan bo på gårdene sine lenger? Kornlagrene i verden går dramatisk ned... hva om det blir et uår? Vi må beholde dyrket mark, ikke industrialisere og lage gigantiske farmer og bygge ut all jorda..

Altså, landbruk i Norge er et valg vi tar. Vil vi ha det, så koster det faktisk litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noe å tenke på at hver eneste bonde sysselsetter jo mellom 2-4 andre stillinger, grunnet transport, mekanikk, produksjon osv.

Og hvor skal vi gjøre av alle de bøndene som ikke kan bo på gårdene sine lenger? Kornlagrene i verden går dramatisk ned... hva om det blir et uår? Vi må beholde dyrket mark, ikke industrialisere og lage gigantiske farmer og bygge ut all jorda..

Altså, landbruk i Norge er et valg vi tar. Vil vi ha det, så koster det faktisk litt.

Mulig det blir slike tilstander da Enda lavere priser og enda dårligere stilt med bøndene...

Edit: lurer litt på hvorfor ikke de blå svarer oss, når vi legger frem argumenter for hvorfor vi trenger norsk landbruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det blir slike tilstander da Enda lavere priser og enda dårligere stilt med bøndene...

Edit: lurer litt på hvorfor ikke de blå svarer oss, når vi legger frem argumenter for hvorfor vi trenger norsk landbruk

Jeg svarer ikke fordi jeg er for skikkelig norsk distriktslandbruk (jeg er en ivrig forbruker, som nevnt i en annen tråd) - men for meg og mitt er det andre viktigere ting med det borgerlige som gjør at jeg stemmer dem. Man kan ikke få i pose og sekk...

EDIT: Å gud, en skikkelig stygg orddelingssak hadde sneket seg inn her. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemte Ap.

Sjeleglad for at FrP ikke kom til makten!

Og når det gjelder landbruket dere diskuterer, så er det galskap om landbruket slik det er i dag blir avviklet eller får enda mindre støtnad. Har selv odel på en gård, og før vi la ned driften for noen år siden så hadde det aldri gått rundt om mine foreldre ikke hadde jobb ved siden av. Tragisk, men sant. I Norge i dag er det nesten ikke mulig å holde det gående uten å ha ekstrajobb, om du ikke har utallige dyr, svær melkekvote eller et eller annet alternativt som gir penger. Men å skulle kutte ned slik FrP vil, herregud, da hadde jeg vurdert statsborgerskapet mitt! Vi trenger bønder i Norge! Og det at vi hadde skulle importert fra u-land, ja jøss, det hadde politikerne sikkert sagt gledelig "ja" til... Dyrt i tillegg til massiv forurensing. Jeg er helt for at vi hjelper u-land, men vi må også beholde det lille vi har igjen av landbruk i landet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...