Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi kaster oss på hesten igjen

LeneG

Recommended Posts

Ja da har vi bestemt oss for at dette huset blir altfor tomt uten hund.

Siden det gjerne tar litt tid å finne ut hva man vil og vente på det kullet man vil ha så må vi starte funderingene med en gang.

Selv om vi helst vil ha en Border Collie til så tør jeg ikke prøve på en til akkurat nå så det har vi vel mer eller mindre slått fra oss.

Leonberger har vi jo hatt før og jeg elsker Leonbergeren. Dog har jeg bare overtatt en godt voksen hund og vet ikke hvordan det er å ha en valp. Vil gjerne høre erfaringer om noen har.

Berner Sennen står også høyt på ønskelisten og havner vel i samme kategorien som Leonbergeren i forhold til gemytt. (Gjerne informer meg Emma :) )

Har tittet litt på Phalene også. Virker jo som de kan henge med på en del selv om de er så små også er de absolutt bedårende. Er bare redd det blir for lite hund for oss.

Det viktigste med hunden er gemyttet. Jeg må klare å finne en rase som normalt sett går veldig bra med barn og andre dyr.

Så er det jo å finne en bra oppdretter.

Håper jeg kan få litt hjelp her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 177
  • Created
  • Siste svar

Jeg vet ikke hvor viktig det er for deg at hunden er renraset. For som du kan se på bilder av Tinka-Tequila er hun ikke helt rasetypisk (men påstått renraset, dog ikke registrert). Hun er da kun en kilo tyngre enn en vanlig phalene, og faller da i den største kategorien. Det finnes en variant som må være under 2,5kg for både tisper og hannhunder og en kategori fra 1,5kg-5kg for tisper og 2,5-4,5kg for hannhunder. Du må altså huske at tispene som regel er større enn hannhundene! :)

Så jeg ville absolutt anbefalt deg å skaffe en så stor phalene som mulig, og innenfor grensen hvis du vil ha registrert henne, men kanskje større hvis du ikke bryr deg så mye. Min har ihvertfall ikke problemer med å holde følge, og de eneste gangene jeg merker at hun er liten hund er når jeg plukker henne opp og hun veier ganske mye mindre enn en stor hund! :)

Hun har vært på lange skiturer (opptil 5 timer) med meg, og allerede gått over Besseggen (ja uten å bli bært heller fått ekstra pauser av noe sort). De blir nok hva du gjør dem til, og er du vant til store hunder fra før (som det virker som) er det bare å behandle valpen på den måten. Eneste gangene du skal ta hensyn til størrelsen er vel egentlig når det kommer til fòrmengde. :)

Så jeg ville absolutt anbefalt en phalene, de kalles jo mini-Border Collie til tider. Men jeg vil jo absolutt si at de er litt lettere å tilfredstille.. men er også med på det du ber dem om! Super brukshund om man går inn for det.

Du får bare spørre om du har flere spørsmål!

Og ellers lurte vel egentlig på hva du tenkte å bruke hunden til?

PS: Glemte å si at min er kjempefin med barn. Fordelen med størrelsen der er jo at til og med små barn kan gå med henne i bånd (under oppsyn selvfølgelig). For. eks. min 5 år gamle kusine gikk med henne for en stund siden, og det var null problem. Eneste er vel at hun er veldig ivrig med barn, men det holder jeg på å tone litt ned.. for det må jo gå an å klappe henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Berner Sennen virker som en fantastisk rase om man ønsker en god familiehund som også kan være med på litt av hvert av aktiviteter. Men har ingen erfaring med gemytt?

Men det er jo ganske langt fra Border Collie da, hva er årsaken til at dere ikke vurderer en slags mellomting mellom de "store tunge" rasene og border?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt en engstelig og aggressiv hund. Når jeg nå jaktet på rase var det noen som sa at om jeg ville ha et problemfritt hundehold så skaff en lanbrador :)

Jeg kan ingenting om labrador utenom at de virker som noen glade dyr :)

Jeg gikk for Hvit gjeter da.... om det blir problemfritt tviler jeg på. hehe. Man må bare ta sjangser av og til og håpe på det beste :)

Lykke til i jakten på ny hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg ville absolutt anbefalt en phalene, de kalles jo mini-Border Collie til tider. Men jeg vil jo absolutt si at de er litt lettere å tilfredstille.. men er også med på det du ber dem om! Super brukshund om man går inn for det.

Du får bare spørre om du har flere spørsmål!

Og ellers lurte vel egentlig på hva du tenkte å bruke hunden til?

Takk for langt og utfyllende svar :).

Det blir først og fremst en familiehund / turhund. Synes det var kjempegøy å trene lydighet og triks med Bonnie men kunne aldri tatt med henne på en bane. Hun klikket jo på det meste.

Kommer nok til å trene en del lydighet men har ingen ambisjoner. Bronsemerket kanskje :)

Jeg vet ikke hvor viktig det er for deg at hunden er renraset

Det er ganske viktig. Blir litt ett kvalitetsstempel for meg selv om det selvfølgelig kan være like bra hunder uansett.

Jeg syns Berner Sennen virker som en fantastisk rase om man ønsker en god familiehund som også kan være med på litt av hvert av aktiviteter. Men har ingen erfaring med gemytt?

Men det er jo ganske langt fra Border Collie da, hva er årsaken til at dere ikke vurderer en slags mellomting mellom de "store tunge" rasene og border?

Er vel ikke sååå langt unna hverandre :) Har jo hatt Leonberger før og liker den godmodige væremåten.

Samme med Berneren. De er så gode :)

Dvergschnauzer så klart.. :):)

Hehe...Det har jeg jo vurdert før en gang men der setter gubben seg på bakbena :D

Jeg har selv hatt en engstelig og aggressiv hund. Når jeg nå jaktet på rase var det noen som sa at om jeg ville ha et problemfritt hundehold så skaff en lanbrador ;)

Jeg kan ingenting om labrador utenom at de virker som noen glade dyr :P

Jeg gikk for Hvit gjeter da.... om det blir problemfritt tviler jeg på. hehe. Man må bare ta sjangser av og til og håpe på det beste :)

Lykke til i jakten på ny hund ;)

Takk ;)

Liker ikke Labrador. Eller, jeg hadde nok blitt glad i hva som helst men er ikke en rase jeg foretrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berner Sennen er en fantastisk rase- men den overlater jeg til andre å fortelle om. Jeg vil derimot slå et slag for Sheltien, jeg! Vi har to BC'er og en Shetland Sheepdog, og aktivitetsmessig merker vi liten forskjell. Zima sheltiedame henger med i alt vi gjør, og hun blir ALDRI sliten. Hun er lett-trent, lydig, myk, stødig og morsom- en kjempesøt hund! Hun er den eneste av våre tre relativt lydige hunder som kan gå løs over alt, i en alder av to år var det ingen problemer å gå med henne løs på fortau langs trafikkert vei f.eks. På gården går hun løs hele dagen, men velger somregel å ligge på trappen til huset og vente på oss. Er vi ute, så følger hun oss som en skygge. Hun er særdeles barnevennlig, og finner seg i alt, og er hunden som fikk min hunderedde bror til å ønske seg hund hjemme. Hun er lett å belønne, lett å ha med seg over alt, takler en uke med bare tusleturer uten problemer, følger med på elgjakt i vanskelig terreng i ni timer om det trengs, elsker agility og lydighet- men MÅ ingen ting. Hun er rett og slett den ideelle familiehund for alle som ikke trenger en kløv- eller trekkhundtype ... Liten størrelse ja, men mye hund for vekten :) I tillegg er hun helt frisk, og er hverken redd for torden eller fyrverkeri! Det negative med rasen er at det er endel lyd, men det skal være mulig å trene vekk ved å begynne tidlig og være konsekvent. De røyter også mye, men det samler seg i dotter (og er du vant med leonberger, så kan det da ikke være så ille :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, nå skal jeg være så brutalt ærlig å si ett par ting. Du liker det sikkert ikke, men jeg syns det er viktig å få fram ett poeng eller to, så beklager, men here goes; Det er faktisk ganske vesentlig hvor man kjøper Border Collie for hva slags hund man får. Nå var det så vidt jeg forsto det slik at din Bonnie var ett resultat av det jeg kaller hodeløs avling av border collie, det er mange som faller inn i den kategorien, så det er sagt. Men det gir også hunder med lite stabilt gemytt og vanskelig å forutse egenskapene som hunden er i besittelse av. Kjøper man hund etter de som faktisk driver med planmessig avl, som har hunder med god helse og som har utprøvd hundenes mentalitet så er det langt enklere å forutse hva slags hund man får, men da må man være villig til å betale for det også, ikke bare i kroner og øre men i tid og innsats.

Der er vi på mitt poeng nr to; Jeg syns ikke dere er egnet til å ha border collie nå, utifra det du beskriver at du vil bruke hunden til og tiden du har til rådighet. Ikke fordi jeg mener at man MÅ konkurrere for å ha bc, absolutt ikke, de aller fleste bc'er i dette landet er familiehunder og fungerer utmerket som det. Men jeg ser at med tre barn som skal ha oppfølging i forhold til skole, fritidsaktiviteter og sikkert en del kjøring, så betyr det at nå og i mange år fremover vil ikke mors hobby (hunden) være prioritert naturlig nok. En bc trenger en del trening det første året, det er viktig å gå på kurs slik at man gjør ting så riktig som man har forutsetninger for.

Jeg syns det vil være en ide for dere å få en familiehund som kanskje ikke er av den mest krevende rasen nå. Jeg syns en berner sennenhund hørtes ut som ett godt forslag, så kan heller du leve ut drømmen om en ny bc når ungene klarer å organisere fritiden sin uten din hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal forsøke å sette meg inn i din situasjon vet jeg hva jeg ikke ville hatt. Fordi jeg høyst sansynlig ville vært veldig preget av det som har skjedd. Jeg ville valgt en rase som er kjent for å være stødig i gemyttet, som var kjent for å være glad i barn og som ikke var for myk.

Selv hadde jeg da styrt unna alt som heter gjeterhunder. Ikke for at man ikke kan få eksemplarer som er slik jeg listet opp, men fordi mange av disse rasene gjerne er myke, de krever mye mosjon av ulikt slag og de kan være reservert overfor fremmede. Med gjeterhunder mener jeg border collier, belgere og shetland sheepdog.

Jeg vet at jeg ville gått og vært redd for at hunden min skulle bli slik den forrige, og det ville nok hengt i meg i flere år. Derfor ville jeg gjort gode undersøkelser på oppdrettere som kan vise til gode statistikker på resultater blant annet. Raser jeg tror selv jeg ville vurdert om jeg var i din livssituasjon var labrador, golden, boxer, staff + noenandre avhengig av hva jeg skulle brukt hunden til og hvor mye tid jeg hadde hatt å gi den.

Dette er de tankene jeg ville hatt vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at dere ikke har gitt opp!

Har ikke noen gode tips å komme med ang. rase. Ville bare ønske dere lykke til!

Tusen takk :)

Berner Sennen er en fantastisk rase- men den overlater jeg til andre å fortelle om. Jeg vil derimot slå et slag for Sheltien, jeg!

Ja Sheltien har jo selvfølgelig vært med i betraktningen min. Jeg har jo hatt den glede av å være en del sammen med hundene til Caroline. Det er herlige hunder. Men der setter også gubben seg på bakbeina gitt :)

Vet du, nå skal jeg være så brutalt ærlig å si ett par ting. Du liker det sikkert ikke, men jeg syns det er viktig å få fram ett poeng eller to, så beklager, men here goes; Det er faktisk ganske vesentlig hvor man kjøper Border Collie for hva slags hund man får. Nå var det så vidt jeg forsto det slik at din Bonnie var ett resultat av det jeg kaller hodeløs avling av border collie, det er mange som faller inn i den kategorien, så det er sagt. Men det gir også hunder med lite stabilt gemytt og vanskelig å forutse egenskapene som hunden er i besittelse av. Kjøper man hund etter de som faktisk driver med planmessig avl, som har hunder med god helse og som har utprøvd hundenes mentalitet så er det langt enklere å forutse hva slags hund man får, men da må man være villig til å betale for det også, ikke bare i kroner og øre men i tid og innsats.

Der er vi på mitt poeng nr to; Jeg syns ikke dere er egnet til å ha border collie nå, utifra det du beskriver at du vil bruke hunden til og tiden du har til rådighet. Ikke fordi jeg mener at man MÅ konkurrere for å ha bc, absolutt ikke, de aller fleste bc'er i dette landet er familiehunder og fungerer utmerket som det. Men jeg ser at med tre barn som skal ha oppfølging i forhold til skole, fritidsaktiviteter og sikkert en del kjøring, så betyr det at nå og i mange år fremover vil ikke mors hobby (hunden) være prioritert naturlig nok. En bc trenger en del trening det første året, det er viktig å gå på kurs slik at man gjør ting så riktig som man har forutsetninger for.

Jeg syns det vil være en ide for dere å få en familiehund som kanskje ikke er av den mest krevende rasen nå. Jeg syns en berner sennenhund hørtes ut som ett godt forslag, så kan heller du leve ut drømmen om en ny bc når ungene klarer å organisere fritiden sin uten din hjelp.

Ja du er stort sett brutalt ærlig du.

Regner med du leste i førsten av innlegget mitt at jeg ikke tør å anskaffe en Border Collie til så den diskusjonen er ute av verden. Uansett er det uvesentlig om DU mener jeg bør skaffe meg en Border Collie eller ikke. Den avgjørelsen klarer jeg fint å ta selv :)

Angående hodeløs kjøkkenoppdrett så kan du vel ha litt rett men nå kjente jeg faktisk til begge foreldrene og visste at de var greie hunder. Den ene ligger jo ved føttene mine nå og tross for enkelte diller så er han helt skjønn.

Dumheten min var jo i å stole på at denne jenta som hadde mammaen gjorde jobben sin, for det har hun jo helt klart ikke gjort. Jeg har sett hvordan ett kull til etter samme mor har blitt behandlet senere (eller rettere sagt IKKE behandlet )og da skjønte jeg jo hvorfor Bonnie var folkesky.

Det er heller ikke fordi jeg hadde dårlig tid at jeg valgte Bonnie . Det er fordi at de hundene kjente jeg mens ellers hadde og har jeg nada peiling på hvor jeg skulle henvende meg og det ER mye dårlig oppdrett av Border Collie.

Hvordan jeg prioriterer min tid og hvor mye tid jeg legger i mine hunder (selv om jeg ikke tør å stille opp i konkurranser) vet ikke du noenting om. Jeg tror jeg har brukt like mye tid på Bonnie som noen av dere med Border Collier her inne.

Jeg burde vært mye flinkere til å gå på fellestreninger og det skal jeg virkelig prioritere med neste valp uansett hvordan rase det blir.

Berner og Leonberger er på toppen av lista ihvertfall :)

Hvis jeg skal forsøke å sette meg inn i din situasjon vet jeg hva jeg ikke ville hatt. Fordi jeg høyst sansynlig ville vært veldig preget av det som har skjedd. Jeg ville valgt en rase som er kjent for å være stødig i gemyttet, som var kjent for å være glad i barn og som ikke var for myk.

Selv hadde jeg da styrt unna alt som heter gjeterhunder. Ikke for at man ikke kan få eksemplarer som er slik jeg listet opp, men fordi mange av disse rasene gjerne er myke, de krever mye mosjon av ulikt slag og de kan være reservert overfor fremmede. Med gjeterhunder mener jeg border collier, belgere og shetland sheepdog.

Jeg vet at jeg ville gått og vært redd for at hunden min skulle bli slik den forrige, og det ville nok hengt i meg i flere år. Derfor ville jeg gjort gode undersøkelser på oppdrettere som kan vise til gode statistikker på resultater blant annet. Raser jeg tror selv jeg ville vurdert om jeg var i din livssituasjon var labrador, golden, boxer, staff + noenandre avhengig av hva jeg skulle brukt hunden til og hvor mye tid jeg hadde hatt å gi den.

Dette er de tankene jeg ville hatt vet jeg.

Og det er vel akkurat de tankene jeg har også Kristin :)

Golden er under vurdering men jeg synes det er så stor forskjell i utseendet på dem.

Noen er helt nydelige mens andre er fæle å se på.

Må ha en hund med lang pels så boxer og staff er utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av rasene du nevner ville jeg absolutt foretrukket en berner.

Har du bestemt deg for at det er en valp du vil ha? Det kan være en ide å se på 1-2 år gamle hunder, da vet du hva du får. Du vet om de liker barn, andre hunder osv osv. Da kan du også se på de litt mer aktive rasene som du sier du vil ha, som for eksempel border collie. Jeg har selv tatt over to voksne hunder, og anbefaler det på det varmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er vel akkurat de tankene jeg har også Kristin :)

Golden er under vurdering men jeg synes det er så stor forskjell i utseendet på dem.

Noen er helt nydelige mens andre er fæle å se på.

Må ha en hund med lang pels så boxer og staff er utelukket.

Jeg har også lagt merke til at det er store forskjeller på Golden. Nå tenker jeg ikke på forskjellen mellom jakt og utstillingslinjer, kun utstillingslinjer. Noen er veldig "hengete" i ansiktet og kroppen, mens andre er smidigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg glad :)

Og mens dere leter har dere masse hunde-turkompiser som gjerne hjelper til å korte ventetiden :)

Flott :)

Av rasene du nevner ville jeg absolutt foretrukket en berner.

Har du bestemt deg for at det er en valp du vil ha? Det kan være en ide å se på 1-2 år gamle hunder, da vet du hva du får. Du vet om de liker barn, andre hunder osv osv. Da kan du også se på de litt mer aktive rasene som du sier du vil ha, som for eksempel border collie. Jeg har selv tatt over to voksne hunder, og anbefaler det på det varmeste.

Det er jo en ide men jeg ser at barna har knyttet seg mye mer til Bonnie som vi hadde fra hun var valp kontra Bessie som vi fikk som voksen.

Dessuten blir jo da valpen vant til våre barn og vårt miljø.

Mulighetene er uansett åpne. Vi utelukker ikke en omplasseringshund.

Jeg har også lagt merke til at det er store forskjeller på Golden. Nå tenker jeg ikke på forskjellen mellom jakt og utstillingslinjer, kun utstillingslinjer. Noen er veldig "hengete" i ansiktet og kroppen, mens andre er smidigere.

Ja det er veldig stor forskjell men det går vel an å se an hvordan slekslinjene ser ut.

Avkommet vil vel få bortimot det samme utseendet vel? eller fungerer det ikke sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en ide men jeg ser at barna har knyttet seg mye mer til Bonnie som vi hadde fra hun var valp kontra Bessie som vi fikk som voksen.

Dessuten blir jo da valpen vant til våre barn og vårt miljø.

Mulighetene er uansett åpne. Vi utelukker ikke en omplasseringshund.

Ja, om du mener barna knytter seg mye mer til en valp enn en voksen burde man vel kanskje tenke på voksen hund... Litt kjedelig om man skulle være så uheldig å få en ''møkkavalp'' en gang til - for det er det aldri noen garantier for.

Det er jo litt kjedelig om man vil ha en bc, men kjøper en berner bare fordi man vil ''safè'' liksom. Da kan man likegreit kjøpe en bc som man vet har et aktivitetsnivå som passer deg og deres familie, samt oppfører seg slik dere gjerne vil at en hund skal oppføre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er veldig stor forskjell men det går vel an å se an hvordan slekslinjene ser ut.

Avkommet vil vel få bortimot det samme utseendet vel? eller fungerer det ikke sånn?

Skulle tro det :) Jeg kan ikke slikt, men tror det er mange golden som får litt vel mye mat og lite trim der ute :) De ser vel ut deretter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at dere har bestemt dere for ny hund til tross for dårlige erfaringer. Du har virkelig åpnet for å tenke bredt med tanke på rasevalg. Hva med en kooiker? Jeg må innrømme at jeg ikke har truffet så mange av rasen, men jeg var innom den da jeg selv var på leit etter en ny hund for et års tid siden. Noen kaller den for en liten labrador på grunn av egenskapene. Men den er betraktelig mindre, og har lang pels,- slik du ønsker. Jeg treffer stadig en kooikertispe når jeg er ute med egen hund, og den er med på ski- og joggeturer. Jeg har forstått at den trenger litt, men ikke veldig mye, aktivisering for å trives. Det burde ikke være noe problem når du er vant til BC. Verdt å sjekke ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at dere har bestemt dere for ny hund til tross for dårlige erfaringer. Du har virkelig åpnet for å tenke bredt med tanke på rasevalg. Hva med en kooiker? Jeg må innrømme at jeg ikke har truffet så mange av rasen, men jeg var innom den da jeg selv var på leit etter en ny hund for et års tid siden. Noen kaller den for en liten labrador på grunn av egenskapene. Men den er betraktelig mindre, og har lang pels,- slik du ønsker. Jeg treffer stadig en kooikertispe når jeg er ute med egen hund, og den er med på ski- og joggeturer. Jeg har forstått at den trenger litt, men ikke veldig mye, aktivisering for å trives. Det burde ikke være noe problem når du er vant til BC. Verdt å sjekke ut?

Det var rasen som først slo meg også.

Men kanskje bestemme dere for str?! Hva vil dere ha?

Ellers syns jeg det er koselig å lese at du tenker på ny hund :) At du ikke har gitt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om du mener barna knytter seg mye mer til en valp enn en voksen burde man vel kanskje tenke på voksen hund... Litt kjedelig om man skulle være så uheldig å få en ''møkkavalp'' en gang til - for det er det aldri noen garantier for.

Det er jo litt kjedelig om man vil ha en bc, men kjøper en berner bare fordi man vil ''safè'' liksom. Da kan man likegreit kjøpe en bc som man vet har et aktivitetsnivå som passer deg og deres familie, samt oppfører seg slik dere gjerne vil at en hund skal oppføre seg.

Nei. Jeg tenker at det er bra at ungene knytter seg mer til en valp. Vil at barna skal ha like stor glede av hunden som meg.

At triste ting skjer er en del av livet og det må de lære før eller siden dessverre :)

Border Collie tør jeg ikke ha en gang til nå. Det får bli senere i livet ;)

Har tenkt på Aussie men de er vel ganske like? Dessuten vet jeg ikke hvordan de er i gemytt.

Tror jeg styrer unna gjeterhunder.

Så flott at dere vil ha hund igjen. :)

Jeg tenker som andre her at Golden kan være et godt alternativ, evnt Flatten - superglade, litt mer aktive hunder, og blant de store bamsehundene kan Landseer kanskje være verdt en titt?

Lykke til med jakten. :)

Takk.

Flatten liker jeg ikke så godt men Landseer kan jeg ta en titt på. Hadde ikke tenkt på den :)

Skulle tro det :) Jeg kan ikke slikt, men tror det er mange golden som får litt vel mye mat og lite trim der ute :) De ser vel ut deretter :)

Sikkert ;)

Kooiker skal sjekkes ut. Takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt synes jeg det er flott at du leter etter en ny hund igjen. Var veldig trist å lese om at dere måtte ta lille bcfrøkna.

Hvis du skal gå for en stor hund tror jeg du gjør rett i en Berner. Jeg har enda til gode å møte en utrivelig en, og Emma & Xen har jo bevist at det går an å trene lp med dem også :)

Hvis du kan vurdere en liten hund synes jeg du burde vurdere Cavalieren. De er fantastiske familiehunder, grei størrelse i forhold til barn, sosiale og trivelige, og kan gå og gå og gå. Det er mye hund i en liten kropp, og de vil også kunne klare å konsentrere seg og jobbe nok til at du kan trene mot bronsemerket f.eks. De er litt større en Phalenen, så de er ikke like skjøre (synes papilloner og phalener fort brekker bein), og gemyttmessig er rasen god.

Styr unna kooikeren. Der er det dessverre mye rart som dukker opp i voksen alder (skarphet, aggressivitet), og dere trenger ikke en negativ opplevelse til nå.

Lykke til uansett hva dere velger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd du ikke liker Labrador Retrieveren, for den hadde virkelig passet inn i beskrivelsen litt over gjennomsnittet aktiv og STØDIG familiehund.

Det kommer selvfølgelig an på individet, men hunden min har på sin side aldri (ALDRI, ikke engang som valp og fram nå til 18 mnd) vært sint. Aldri knurret, aldri jaget, knapt bjeffet. Det eksisterer ikke noe vondt eller kjipt i hundens verden. Kunne være hjemme alene fra første dagen, og dette sier jeg ikke for å skryte eller overdrive - men for å illustrere rasetrekket om at "livet? det er helt fantastisk uansett!!".

Men viktigst av alt har den den egenskapen at selv om du pakker en plastpose på hodet dens, om du dytter den inn i et hjørne og veiver med paraplyer, om du kaster deg over den og bryter den i bakken - så vil iallefall ikke mitt individ av en Labrador føle seg truet. Hun aksepterer, leker med og synes det er gøy. De er også miljøsterke, og reagerer på samme måte i alle settinger. Familieselskap eller barnebursdag med 25 barn, der kan Labradoren ligge og snorke, eller eventuelt logre litt.

Den ideelle familie/barnehund for en familie med kunnskaper til å trene inn god kontroll under unghundstiden.. Men selvfølgelig, det finnes flere raser som sikkert passer dere (like) godt! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ikke Emma eller noen av de andre med berner har vært i tråden enda, er det noe du lurer på ang berner?

Jeg har vokst opp med rasen og syntes den er fantastisk på alle måter.

Selvfølgelig kan de trene lp, jeg tror de kan gjøre det veldig bra også jeg - bare noen gidder å la de få sjansen :)

De er veldig aktive som valper og unghunder - bare så du ikke tror du får en rolig kosebamse :)

Og de blir veldig sterke, men det vet du jo. Jeg har omtrent aldri møtt en berner med dårlig gemytt, men de finnes vel likevel.

Oppdretter / linjer er sikkert lurt å få tips om, da jeg har fått med meg at det var noe grums et sted.

De kan brukes til alt; Tur, kløv, trekk, spor, lydighet, triks og agility (som det diskuteres i agilityforumet, så kan kanksje ikke de største og tyngste bernerne nå lengst, men det var en norgesmester med berner for en del år siden, så det er mulig iallefall.)

De fleste bernere er samarbeidsvillige og lette å motivere, har inntrykk av at de normalt sett er noen matvrak og kosegriser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...