Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp, hvor gammel på utstilling?

HeraHiromi

Recommended Posts

Hvor gammel er valpen når den kan stilles første gang? Hvor lærer man hvordan man gjør på en utstilling?

Kunne tenkt meg å stille min kommende valp, men aner ikke va tid man kan begynne eller hvordan man gjør :ahappy:

Når det gjelder slike ting ser jeg fordelen med å ha en oppdretter i nærheten. Men nå har jeg ikke det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan stille på valpeshow fra valpen fyller 4 mnd :ahappy: Valpeklassene er fra 4-6mnd og 6-9mnd.

Greieste er jo å dra på utstillinger og se hvordan man gjør det. Lærer mye av og bare se. Ellers så er det noen som arrangerer handlerkurs eller ringtreninger :ahappy:

Takk for raskt svar :lol: 4 mnd. Det var jo ganske tidlig. Det er jo en fin miljøtrening å dra på utstilling. Får sjekke opp det der med ringtrening. Jeg er jo medlem av Schæferhundklubben, men tror de ringtreningene er litt spesi :lol:

Nå skal jeg finne ut hva tid det er utstillinger. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du bor i Stavanger (står det hvertfall :ahappy: ). Og nærmer seg vel en NKK utstillinger der nå (er det nå førstkommende helg?). Så tar man seg en tur rundt ringene der får man hvertfall et inntrykk på hvordan det foregår. Der er det ikke noen utstillinger for valper, men man ser da hvertfall hvordan ting er i ringen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hjemmesiden min ligger det noen artikler jeg har skrevet, som forklarer litt om utstilling.

Stilig, det skal jeg kikke på :ahappy:

Ser du bor i Stavanger (står det hvertfall :lol: ). Og nærmer seg vel en NKK utstillinger der nå (er det nå førstkommende helg?). Så tar man seg en tur rundt ringene der får man hvertfall et inntrykk på hvordan det foregår. Der er det ikke noen utstillinger for valper, men man ser da hvertfall hvordan ting er i ringen :lol:

Jeg bor i Stavanger ja :lol: Må se om vi kommer oss på en utstilling. Har en hundegal sønn, så han holder meg sikkert med selskap :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går inn på NKK sine sider, så ligger det fire nedlastbare artikler om utstilling for nybegynnere der :lol: Valpeshow er etter det jeg har oppfattet ganske uformelt, og det er jo også uoffisielt (resultatene blir ikke registrert). Så det er bare å kjøre i gang med utstillinger frem til valpen blir 9 mnder og det blir litt mer seriøst! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går inn på NKK sine sider, så ligger det fire nedlastbare artikler om utstilling for nybegynnere der :lol: Valpeshow er etter det jeg har oppfattet ganske uformelt, og det er jo også uoffisielt (resultatene blir ikke registrert). Så det er bare å kjøre i gang med utstillinger frem til valpen blir 9 mnder og det blir litt mer seriøst! ;)

Skal se på NKK sine sider :lol: Nå har jeg lest Emma sine artikler som var veldig bra skrevet. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg har lurt på en stund i forhold til dette (dumt spørsmål kanskje men :) ) Er det 4mnd i uker fra fødselen, eller er det bursdagsdatoen ? Til nå har jeg jo tellt ukene når jeg skal beregne formengde eller anna, men antar jeg snart må tenke i måneder istedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg har lurt på en stund i forhold til dette (dumt spørsmål kanskje men :) ) Er det 4mnd i uker fra fødselen, eller er det bursdagsdatoen ? Til nå har jeg jo tellt ukene når jeg skal beregne formengde eller anna, men antar jeg snart må tenke i måneder istedet :)

Måneder uti fra fødselsdatoen ja :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er valpen når den kan stilles første gang? Hvor lærer man hvordan man gjør på en utstilling?

Kunne tenkt meg å stille min kommende valp, men aner ikke va tid man kan begynne eller hvordan man gjør :)

Når det gjelder slike ting ser jeg fordelen med å ha en oppdretter i nærheten. Men nå har jeg ikke det :o

Om det har seg slik at du bor i Stavanger så arrangeres det ringtreninger på Åsen -SBK - Sør rogaland brukshundklubb hver torsdag fra kl 18. Ellers, om du har mulighet så arrangeres det også ringtrening på Sviland, den varer lengre!

likevell er det bare å gi beskjed dersom du vil møtes for å trene en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også NKK valpeshow på Orre i oktober (var det den 18 mon tro?) der er det også fint å både sosialisere din egen valp og å titte på hvordan ting fungerer. Jeg skal selv stille Bertil, og kan mer enn gjerne forklare deg og vise deg ringside :)

Jeg syns da jeg var ny og uerfaren at jeg lærte veldig av å ha en erfaren utstiller med meg til å forklare hva som skjedde i ringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også NKK valpeshow på Orre i oktober (var det den 18 mon tro?) der er det også fint å både sosialisere din egen valp og å titte på hvordan ting fungerer. Jeg skal selv stille Bertil, og kan mer enn gjerne forklare deg og vise deg ringside :)

Jeg syns da jeg var ny og uerfaren at jeg lærte veldig av å ha en erfaren utstiller med meg til å forklare hva som skjedde i ringen :)

Det vil jeg være med på! Valpeshow står ikke på NKK sine terminlister? Kunne ikke finne noe ivertfall.

Jeg får ikke anledning til å se på denne helgen siden jeg jobber hele lørdagen og søndagen er det bursdagsferiring og kakebaking med barna :)

To uker til henting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det står ikke på terminlistene da valpeshow er uoffisielle :)

Full plan hele helgen altså :)

Men ett valpeshow er vel så koselig å gå på (om ikke koseligere!) og der er det litt enklere regler enn når man kommer opp i de tellende klassende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ikke som jeg kan se. Du vil få beskjed hvis en tråd fjernes, med mindre du åpenbart er en spam-bot. Simira med Moderatorhatt
    • Kan hende det bare er jeg som er fullstendig glemsk her altså, men jeg var så sikker på jeg hadde laget en «min hund» tråd til Karma, men isåfall er den borte nå. 🙈  Kan dere se på «bakrommet» om tråder har eksistert og er blitt slettet av en eller annen grunn? Eller er den sporløst borte isåfall?  Vil jo gjerne unngå at det skjer igjen om det er en grunn til at den er borte og det ikke bare er jeg som innbiller meg at jeg laget den tråden. 😂
    • Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...