Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp, hvor gammel på utstilling?

HeraHiromi

Recommended Posts

Hvor gammel er valpen når den kan stilles første gang? Hvor lærer man hvordan man gjør på en utstilling?

Kunne tenkt meg å stille min kommende valp, men aner ikke va tid man kan begynne eller hvordan man gjør :ahappy:

Når det gjelder slike ting ser jeg fordelen med å ha en oppdretter i nærheten. Men nå har jeg ikke det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monica skrev:
Kan stille på valpeshow fra valpen fyller 4 mnd :ahappy: Valpeklassene er fra 4-6mnd og 6-9mnd.

Greieste er jo å dra på utstillinger og se hvordan man gjør det. Lærer mye av og bare se. Ellers så er det noen som arrangerer handlerkurs eller ringtreninger :ahappy:

Takk for raskt svar :lol: 4 mnd. Det var jo ganske tidlig. Det er jo en fin miljøtrening å dra på utstilling. Får sjekke opp det der med ringtrening. Jeg er jo medlem av Schæferhundklubben, men tror de ringtreningene er litt spesi :lol:

Nå skal jeg finne ut hva tid det er utstillinger. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du bor i Stavanger (står det hvertfall :ahappy: ). Og nærmer seg vel en NKK utstillinger der nå (er det nå førstkommende helg?). Så tar man seg en tur rundt ringene der får man hvertfall et inntrykk på hvordan det foregår. Der er det ikke noen utstillinger for valper, men man ser da hvertfall hvordan ting er i ringen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma skrev:
På hjemmesiden min ligger det noen artikler jeg har skrevet, som forklarer litt om utstilling.

Stilig, det skal jeg kikke på :ahappy:

Monica skrev:
Ser du bor i Stavanger (står det hvertfall :lol: ). Og nærmer seg vel en NKK utstillinger der nå (er det nå førstkommende helg?). Så tar man seg en tur rundt ringene der får man hvertfall et inntrykk på hvordan det foregår. Der er det ikke noen utstillinger for valper, men man ser da hvertfall hvordan ting er i ringen :lol:

Jeg bor i Stavanger ja :lol: Må se om vi kommer oss på en utstilling. Har en hundegal sønn, så han holder meg sikkert med selskap :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går inn på NKK sine sider, så ligger det fire nedlastbare artikler om utstilling for nybegynnere der :lol: Valpeshow er etter det jeg har oppfattet ganske uformelt, og det er jo også uoffisielt (resultatene blir ikke registrert). Så det er bare å kjøre i gang med utstillinger frem til valpen blir 9 mnder og det blir litt mer seriøst! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eurasier skrev:
Hvis du går inn på NKK sine sider, så ligger det fire nedlastbare artikler om utstilling for nybegynnere der :lol: Valpeshow er etter det jeg har oppfattet ganske uformelt, og det er jo også uoffisielt (resultatene blir ikke registrert). Så det er bare å kjøre i gang med utstillinger frem til valpen blir 9 mnder og det blir litt mer seriøst! ;)

Skal se på NKK sine sider :lol: Nå har jeg lest Emma sine artikler som var veldig bra skrevet. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg har lurt på en stund i forhold til dette (dumt spørsmål kanskje men :) ) Er det 4mnd i uker fra fødselen, eller er det bursdagsdatoen ? Til nå har jeg jo tellt ukene når jeg skal beregne formengde eller anna, men antar jeg snart må tenke i måneder istedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majva skrev:
Det er en ting jeg har lurt på en stund i forhold til dette (dumt spørsmål kanskje men :) ) Er det 4mnd i uker fra fødselen, eller er det bursdagsdatoen ? Til nå har jeg jo tellt ukene når jeg skal beregne formengde eller anna, men antar jeg snart må tenke i måneder istedet :)

Måneder uti fra fødselsdatoen ja :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky Lukas skrev:
Hvor gammel er valpen når den kan stilles første gang? Hvor lærer man hvordan man gjør på en utstilling?

Kunne tenkt meg å stille min kommende valp, men aner ikke va tid man kan begynne eller hvordan man gjør :)

Når det gjelder slike ting ser jeg fordelen med å ha en oppdretter i nærheten. Men nå har jeg ikke det :o

Om det har seg slik at du bor i Stavanger så arrangeres det ringtreninger på Åsen -SBK - Sør rogaland brukshundklubb hver torsdag fra kl 18. Ellers, om du har mulighet så arrangeres det også ringtrening på Sviland, den varer lengre!

likevell er det bare å gi beskjed dersom du vil møtes for å trene en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også NKK valpeshow på Orre i oktober (var det den 18 mon tro?) der er det også fint å både sosialisere din egen valp og å titte på hvordan ting fungerer. Jeg skal selv stille Bertil, og kan mer enn gjerne forklare deg og vise deg ringside :)

Jeg syns da jeg var ny og uerfaren at jeg lærte veldig av å ha en erfaren utstiller med meg til å forklare hva som skjedde i ringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silje skrev:
Det er også NKK valpeshow på Orre i oktober (var det den 18 mon tro?) der er det også fint å både sosialisere din egen valp og å titte på hvordan ting fungerer. Jeg skal selv stille Bertil, og kan mer enn gjerne forklare deg og vise deg ringside :)

Jeg syns da jeg var ny og uerfaren at jeg lærte veldig av å ha en erfaren utstiller med meg til å forklare hva som skjedde i ringen :)

Det vil jeg være med på! Valpeshow står ikke på NKK sine terminlister? Kunne ikke finne noe ivertfall.

Jeg får ikke anledning til å se på denne helgen siden jeg jobber hele lørdagen og søndagen er det bursdagsferiring og kakebaking med barna :)

To uker til henting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det står ikke på terminlistene da valpeshow er uoffisielle :)

Full plan hele helgen altså :)

Men ett valpeshow er vel så koselig å gå på (om ikke koseligere!) og der er det litt enklere regler enn når man kommer opp i de tellende klassende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg liker Robur fordi det er nordisk produsert, og brukte seniorfôret deres de siste årene til begge hundene. De fleste seniorfôrene har tilskudd for ledd og bevegelse. Regner med dere i tillegg har diskutert bruk av Librela eller lignende for artroser (bør ideelt startes på FØR hunden begynner å bli stiv, men jo før jo bedre).
    • Har en hannhund på straks 10 år som begynner å bli stiv i kroppen om morgenen osv. Har vært hos veterinær fordi han hadde vondt i en skulder, dette går han på betennelsesdempende/smertestillende for. Han har vært sprek og smidig helt til nå, så dette er litt uvant. Hun anbefalte i tillegg å gå over til et fôr som har fokus på ledd og bevegelse, eventuelt kosttilskudd. Og der trenger jeg erfaringer, både gode og dårlige. Han nekter å spise råfôr av alle typer. Dvs, han kan spise det en gang eller to, men så er det stopp. Han er mellomstor rase, veier 22 kilo. Trenger ikke slankefôr, han er på ingen måte tykk, tvert i mot. Noen som har erfaring med ulike tørrfôr med fokus på ledd og bevegelse?
    • Hei. Hvor ung er hunden?  Har endel å si det. 12 km er i utgangspunktet ikke så langt for en husky. Prøv å unngå asfalt så mye som mulig da det blir slitasje på sener og ledd. Og poter om du ikke bruker potesokker.   
    • Grattis med dagen vakre Lexi😍🎂 Jeg stemmer nå for at mora di får seg malle, men jeg ser hva hun prater om😘😘😄
    • "Vi har hatt en fin dag," var hva jeg tenkte da jeg tok bilde av Ede som leker konge på haugen i solnedgang etter en fin tur. Han liker leke kongen på haugen, uten å bry seg om mutterns småhysteriske worries for å utvikle HD i nedoverbakke, så får håpe det kommer litt mer snø før det blir bart.  Apropos bart, så har han heldigvis fortsatt det, men resten.. Jeg vet ikke hva jeg skal si.  Etter en god treningsøkt avsluttet med freestyle til musikk var det altså dags for å trene mer på maskinklipp -_-  Trodde det skulle bli riktig med den innstillingen, altså. Var sååå sikker på at det ble riktig lengde,  men nei. Da skaden først var skjedd var det ikke så mye annet å gjøre enn å fullføre.  Ede har nå skikkelig måne, og jeg holdt på å le meg ihjel av synet og flausen i å lage en sånn klovn av han. Han ble veldig utilpass av at jeg lo så fælt og tisset på gulvet twice uten noen forvarsel etterpå.  Tok bilde fordi det var sjeldent. Han pleier ikke ha uhell inne. Det der kom som en reaksjon på min reaksjon på hvordan han ble seende ut av den tabben min. Vel. Det går likar no, etter masse kjærleik og forsikringer om at alt er bra. Han endte med å like følelsen av å få nuss og suss og kos rett på huden på hodet hvor det før var masse pels.  Planen videre: Ut på nettet for å shoppe ekstrautstyr til maskinen. Forsikre Ede om at mamma vil alltid være glad i deg selv om de andre ler seg skakke av hvordan du ser ut nå. Akuttfase omsorg for å hindre utvikling av PTSD fra dette er øverste prioritet den nærmeste tiden. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...