Gå til innhold
Hundesonen.no

AD/HD røntgen av blanding


sham

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en blandings hund (Dvergpincher/Lhasa apso) som er 13 mnd. Jeg lurer på ta røntgen av han (AD/HD) for å vite om han har noe av dette. Jeg snakket med en assistent på et vetrinær kontor og hun sa at jeg ikke trengte det siden han var en blanding. At dette var for rasehunder pga videre avl osv. Jeg kunne ta det hvis jeg ville, men var ikke nødvendig?

Jeg lurer derfor på om dette ikke er nødvendig for blandingshunder? Jeg ville jo tro at det er greit å undersøke for evt å sjekke om han har dette...

Håper på svar :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker å røntgenfotografere din hund, så er det din rett å gjøre det.

Mange blandingshunder røntges, fordi eier ønsker å vite status på hunden sin, for dermed å vite hvordan en skal legge opp trening, mosjon og annen aktivisering.

Når det er sagt, har du en hund som er blanding av to små raser som så vidt jeg vet ikke har noe problem med HD og AA. Hadde du hatt en lhasa eller en dvergpinscher, hadde jeg sagt at det ikke var grunn til å røntgenfotografere hunden med mindre den haltet og viste andre tegn på at noe var galt.

Derimot vil jeg anbefale deg å undersøke hunden for patella luksasjon, da det er sykdom en kan finne på raser som din hund er blanding av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et veldig fint svar:)

ja tenker mest på iforhold til aktivitet/mosjon osv, men han halter ikke eller noe og er i topp form:)

Hvordan undersøker man om hunden har patellaluksasjon? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et veldig fint svar:)

ja tenker mest på iforhold til aktivitet/mosjon osv, men han halter ikke eller noe og er i topp form:)

Hvordan undersøker man om hunden har patellaluksasjon? :ahappy:

PL (som det forkortes) undersøkes av egne veterinærer, som har kompetanse på det området. Du kan jo undersøke med ditt faste veterinærkontor om de utfører slike tester, eller om de har noen å anbefale.

Hvordan selve testen utføres kan jeg ingen detaljer om, da vi ikke gjør det på min rase. Patella luksasjon er problem med knærne - om du søker her inne har det vært flere diskusjoner/tråder om hva det er og hvordan det sjekkes. Eller kanskje noen som har PL-undersøkelser på sin rase kan svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Emma jeg også... :ahappy:

AA/HD røntgen er et av avlsverktøyene, oppdrettere krever eller gir depositum på at valpekjøpere HD-røntger sine hunder...

Blandingshunder har ingen slike hensikter for røntgen, men derimot for eier og hund sin del, at man kan legge opp trening og aktivitetsnivå for hunden etter tilstand på albuer/hofter...

Er man i tvil om hunden kan ha HD plager, kan det være veldig kjekt å røntge for å få bekreftet/avkreftet, for å få igang tiltak for å forbedre hunden levetid...

Vår Blandingshund Doberman/Flatt har vi vurdert å AA/HD røntge, men ettersom han ikke viser noen form for symptomer og så klart ikke skal avles på så har vi valgt å ikke røntge han, 7år å frisk å rask som bare det... :ahappy:

Det er rett og slett en vurderingssak på blandingshund, skal man være serdeles aktiv innen freks. Agility, så kan det være smart å ta en test først...

På rasehund er det nesten obligatorisk, for å støtte opp om sunn avl for sin rase...

Så jeg synes det er kjempefint at du vurderer AA/HD, men vurder nødvendigheten før du bruker pengene på det... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Tore:)

Jeg trodde det var AD/HD jeg haha ikke AA/HD :ahappy: haha;) men men dere skjønte iallefall hva jeg mente:D

jeg trener jo både LP og Agility så med tanke på agilityen så er det kanskje greit. Han absolutt ingen problemer slik jeg ser iallefall. Han løper/hopper som bare det;)

Jeg trodde alle hunder, både rase og blanding måtte ta røntgen jeg, men da tok jeg tydeligvis feil;)

Takk for mange fine og kloke svar:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Tore:)

Jeg trodde det var AD/HD jeg haha ikke AA/HD :ahappy: haha;) men men dere skjønte iallefall hva jeg mente:D

jeg trener jo både LP og Agility så med tanke på agilityen så er det kanskje greit. Han absolutt ingen problemer slik jeg ser iallefall. Han løper/hopper som bare det;)

Jeg trodde alle hunder, både rase og blanding måtte ta røntgen jeg, men da tok jeg tydeligvis feil;)

Takk for mange fine og kloke svar:D

kan ikke helt dy meg... AD/HD er forkortelsen for Attention Deficit/Hyper-activity Disorder og er en kronisk konsentrasjons og hyperaktivetets forstyrrelse :ahappy: 

edit: så det var godt for noe ihvertfall hihi :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke helt dy meg... AD/HD er forkortelsen for Attention Deficit/Hyper-activity Disorder og er en kronisk konsentrasjons og hyperaktivetets forstyrrelse :ahappy: 

Men før så het albueledds-artrose albueledds-dysplasi, og da sa man AD/HD :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...