Gå til innhold
Hundesonen.no

Tinka Tequila - "Kula"


SiriEveline

Recommended Posts

Tinka er ifølge oppdretter en renraset men uregistrert phalene. Med sine 6kg og litt annerledese utseende er jeg litt usikker. Men utrolig er hun ihvertfall. Dette er virkelig en stor hund i liten kropp.

I løpet av sine foreløpig 10 måneders liv, har hun begynt med lydighet, agility og freestyle. I tillegg til at hun har fullført Besseggen uten problem, og lært seg å bli med på rideturer.

Uten altfor mye innspill fra min side, så har dette blitt en utrolig hund for meg som jeg har det veldig gøy med. Planen er å gjøre henne til en virkelig god brukshund. Foreløpig vil det si at vi kun har vært med på en freestyle konkurranse, men skal være med i et lydighetsstevne om ikke lenge.

Så her er det bare å følge med på hva som skjer videre med oss, for det kommer nok til å bli et actionfylt liv for Tinka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra valp:

n848205261_4859262_71.jpg

n848205261_5030705_7477.jpg

Til voksen:

9728_244102615261_848205261_8548656_7853719_n.jpg

9728_244102620261_848205261_8548657_3763522_n.jpg

Tinka med lekevenninnen hennes, dachsen Fifty:

9728_244102635261_848205261_8548660_115990_n.jpg

Litt freestyle trening før vår første konkurranse:

Hopp gjennom armring

9728_244102660261_848205261_8548664_2036261_n.jpg

Sikk-Sakk

9728_244102665261_848205261_8548665_4158396_n.jpg

Hopp over arm

9728_244102705261_848205261_8548669_1801067_n.jpg

Spinn

9728_244102710261_848205261_8548670_4202501_n.jpg

Opp i fanget

9728_244102715261_848205261_8548671_3541117_n.jpg

Spent hund på vei til konkurransen:

9728_244102720261_848205261_8548672_5487443_n.jpg

Aldri dumt å trippe pent rundt på stevneplassen, kanskje dommerene titter på! (Det mener ihvertfall Tinka)

9728_244102735261_848205261_8548674_1327755_n.jpg

R-E-A-D-Y-!

9728_244102745261_848205261_8548676_4084805_n.jpg

Her brukes en vanlig veskehund som ekte brukshund!

9728_244102755261_848205261_8548678_6706899_n.jpg

Veldig deilig med en hund som er så fokusert på føreren sin

9728_244102760261_848205261_8548679_1115304_n.jpg

Fordelen med rekruttklassen, er at det er lov med godbiter i ringen! Noe som kom godt med for oss..

9728_244102765261_848205261_8548680_2137148_n.jpg

Opp på to for å få tak i godtbiten må jo også til, men Tinka mener fortsatt at det er litt vanskelig å holde balansen der da

9728_244102770261_848205261_8548681_3304353_n.jpg

Ivrig? Det burde vært mellomnavnet hennes, eller kanskje vi bare sier at hun har drukker litt for mye Tequila!

9728_244102780261_848205261_8548683_5687643_n.jpg

"Skal jeg opp der?? Men mamma! Folk ser på!!" heldigvis kom hun seg opp før sangen var ferdig da!

9728_244102790261_848205261_8548685_4901622_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig fin :) Men helt ærlig så tviler jeg på at hun er helt renrasa pga. størrelsen og at hun er nermest korthåra :)

Korthåret er det barbermaskinen som har sørget for. Og moren hennes er veldig stor, men tviler også på at hun er renraset selvom!

Til Victoria:

Ja, det har blitt mye bedre. Har prøvd litt andre treningsmetoder og sånn også. Så nå går alt så godt som på skinner. Er ihvertfall veldig fornøyd med henne! (er jo alltid småting, men det er det jo alltid)

Hmm, skulle ikke forundre meg om hun var halvt Kooiker nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretter påstår at mor er Mona Mossa Janine (noe som forsåvidt stemmer). Og at faren er Silverstadens Robin (tror jeg han heter), og det er jo mulig. For hun sa jo at hun ikke registrerte dem fordi det ikke var planlagt kull, og det var jo på morens første løpetid så jeg forstår jo det.

Men er selv litt i tvil om faren, men jeg bryr jeg jo lite. Hvis ikke hadde jeg vel krevd DNA-test, eller aldri kjøpt henne. Og det angrer jeg absolutt ikke på, eneste som er synd er at hun ikke kan bli Champion da!

Nå er vi forresten i full trening til lydighet klasse 1 (uoffisielt stevne). Og fant ut på mandag at "stå under marsj" må inntrenes og ivrigheten hennes må noen hakk ned uten å miste effekten! Så det blir masse trening fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende at hun har flere fedre? En tispe kan parres med flere hannhunder under samme løpetid, nemlig :)

Men det vil vel kun være en av de isåfall som er faren? Kanskje noen av valpene har forskjellige fedre da, men èn hund kan vel ikke dele to fedre...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi meldt oss på både Bronsjemerket og Show-klasse i tillegg til Klasse 1 (på klubbens uoffiselle stevne). Bronsjemerket er da offisielt dømt, så satser på å få merket!

Så nå er det bare masse trening fremover!

Tenkte også jeg skulle si ifra at Tinka endelig har fått sin egen webside!

www.Tinka-Tequila.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende at hun har flere fedre? En tispe kan parres med flere hannhunder under samme løpetid, nemlig :)

Morsom hund og morsomt å se jobbebilder. :P Men en hund kan nok ikke ha flere fedre, du bør kanskje sette deg litt inn i historien om blomster og bier :P:) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom hund og morsomt å se jobbebilder. :) Men en hund kan nok ikke ha flere fedre, du bør kanskje sette deg litt inn i historien om blomster og bier :):P .

Det var Paws som sa det. Jeg mente 99% sikkert at det ikke var mulig. Men har forstått det sånn at de forskjellige valpene kan ha forskjellige fedre, men det må jo være veldig uvanlig.

En mulighet er jo at hun har parret seg med denne Silverstadens XXX (husker ikke navn) og at hun i tillegg har tjuvparret seg med en lignende hund som ikke oppdretter engang vet om!

Men egentlig bryr jeg meg ekstremt lite, jeg har fått en fantastisk hund til min bruk. Og det blir en hund til i fremtiden, og hvis jeg da ønsker utstilling så kan jeg jo kjøpe en registrert hund da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var vi ferdig med vårt første lydighetstevne. Dessverre gikk det så ille som det kunne gå, i klasse 1. Trodde jeg da, til det var tur for bronsemerke.. og det gikk enda verre.

Vi var absolutt ikke på samme kanal.. og det var null samspill egentlig. Ihvertfall skjedde alt dette i ringen da, for utenfor og i treningsringen gikk alt bra. Regner med at det var alle nervene mine som ødela det. Men vi fullførte ihvertfall klasse 1 (i bronsemerke valgte vi å bryte etter at hun gjorde ifra seg rett foran dommeren, og under et moment).

Det ble i det minste bra trening. Og nå vet vi at svakheten er mine nerver, og hvordan Tinka reagerer på dem. Så vi får bare jobbe med at man faktisk skal gjøre som mamma sier selv om hun ser ut som et nevrotisk vrak, og selvfølgelig også prøve å dempe nervene mine litt.

Så nå skal vi bare kose oss resten av kvelden, for selvom resultatet ikke var som ventet, er jeg jo kjempefornøyd med jenta mi som helt sikkert gjorde som best hun kunne.

Men på mamma's fuglehund ble det Bronsemerke, etter at jeg i siste sekund bestemte meg for å melde meg på med ham! Så det var jo noe positivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom hund og morsomt å se jobbebilder. :whistle: Men en hund kan nok ikke ha flere fedre, du bør kanskje sette deg litt inn i historien om blomster og bier :lol::) .

Jeg hadde misforstått mamma :lol:

Det er altså slik at i ett kull kan det være flere halvsøsken, fordi tispa kan stå for flere hannhunder i samme løpetid. Så faren til Tinka kan være en boxer og søsknene hennes sin far kan være pekingneser :) Jeg trodde mamma mente at en hund kunne ha to fedre :innocent:

Edit: Det er ikke så veldig uvanlig forresten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, hun må jo være halvt kooiker! :innocent:

Hun må da ikke det.. Papillon og Phalene ligner veldig på kooikeren utseende messig. Lik farge, ikke så forskjellige ører og heller ikke så forskjellig hale.

Hun kan jo også bare være en veldig stor, renraset Phalene.

Så kjekt at dere driver med så mye da :) Hvor var dere på freestyle konkurranse og hvordan syns du det var? Jeg har trent Blondie litt til dette bare for gøy, men aldri trodd at det var noe særlig stor sjanse for å kunne konkurrere, spesielt ikke i Norge. (Nå driver jeg med så mye annet at jeg føler jeg aldri får tid uansett xD)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må da ikke det.. Papillon og Phalene ligner veldig på kooikeren utseende messig. Lik farge, ikke så forskjellige ører og heller ikke så forskjellig hale.

Hun kan jo også bare være en veldig stor, renraset Phalene.

Så kjekt at dere driver med så mye da :) Hvor var dere på freestyle konkurranse og hvordan syns du det var? Jeg har trent Blondie litt til dette bare for gøy, men aldri trodd at det var noe særlig stor sjanse for å kunne konkurrere, spesielt ikke i Norge. (Nå driver jeg med så mye annet at jeg føler jeg aldri får tid uansett xD)

Tja, hun kan være renraset. Men er jo uansett ikke registrert da.

Vi var like ved Enebakk, tror det het Klemetsrud klubbhus. Det var jo ganske lite, men veldig hyggelig og nok av god konkurranse. Det er bare å sjekke www.freestylenorge.com. Der står det om konkurranser og sånt!

Det er jo veldig gøy, og Tinka syntes det er mye morsommere enn lydighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå har vi blant annet snakket med en datter av phalene-oppdrettere (en voksen datter). Og hun var ganske sikker på at Tinka var renraset, og jeg har jo navn på begge foreldrene så hvorfor skulle oppdrettere lyve på det?

Så hun er bare en STOR phalene!

Ellers driver vi for tiden og trener til lydighet. Og planlegger en FA i fremtiden. Så jeg lurte jo fryktelig på om hun er skuddredd eller ikke.

Så på "trenings"-jakt i helgen hadde pappa med start-pistol. Og Tinka bare snudde seg og lurte på hva som smalt før hun raskt avreagerte! *lettelse*

Nå har vi også gått tilbake til klikker-bruken... og oiii så effektiv den er på henne! Nå er det bare en fryd å lære henne nye ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin Tinka er :twisted: Gøy å se at folk bruker "småhundene" sine til noe :)

Den ene papillonen min er på størrelse med henne ( han veier 5 kg, og er altfor høy)

og han er renrasa (har stamtavle), så jeg tror at hun godt kan være ren phalene selvom hun er stor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin Tinka er :twisted: Gøy å se at folk bruker "småhundene" sine til noe :)

Den ene papillonen min er på størrelse med henne ( han veier 5 kg, og er altfor høy)

og han er renrasa (har stamtavle), så jeg tror at hun godt kan være ren phalene selvom hun er stor

Takk for det! De må jo brukes :wub:

Da setter vi en konklusjon på at hun er renraset. Men registrert i NKK er hun ikke.. så det er ikke noe å gjøre med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! De må jo brukes :wub:

Da setter vi en konklusjon på at hun er renraset. Men registrert i NKK er hun ikke.. så det er ikke noe å gjøre med!

Helt enig at de burde brukes! Jeg syns nesten det er en skam at papillon og phalene er i selskapshundgruppen :) De er jo så mye mer enn bare en selskapshund. Burde vært krav på mer trening av de nesten, også kunne de laget en ny rasegruppe: Alt Mulig Hunder! :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...