Gå til innhold
Hundesonen.no

importere hund

monica_n

Recommended Posts

Skrevet

Hvis man skal importere en hund fra et annet land(utenom skandinavia, kanskje utenom europa også hvis det er mulig), hvordan finner man bra oppdrettere? Oppdretteren svarer aldri på mail hvis jeg spør om noe seriøst, og jeg er IKKE flink til å formulere meg bra, hvertfall ikke når jeg ikke kan skrive norsk :D

Skrevet

Hvis oppdretter ikke svarer på seriøse spørsmål ville jeg kanskje brukt noen andre... spesielt hvis det er snakk om import. :D Men mattilsynet har all info du trenger om import av hund, hvis du tenker på papirarbeid, vaksiner osv. Og så må du betale toll, såklart.

Skrevet

Hvis språk er en barriere, kan du jo alliere deg med noen som er god i engelsk, og kan hjelpe deg å skrive? Det er da også en fordel at de kan hund, slik at de bruker riktig begrep og uttrykk.

Hvis du vet et konkret land du gjerne vil importere fra, anbefaler jeg deg å dra til det landet i forbindelse med noen store utstillinger, for å treffe folk og se hundene, komme i kontakt med folk og virkelig vise interesse. Har du fått litt kontakt med noen på forhånd via mail, kan du jo invitere deg selv hjem til dem for å se flere hunder.

Et annet tips er å melde seg inn i raseklubben i det landet, for å få medlemsbladet og på den måten få litt input om hva som skjer - hvis språket ikke er helt uforståelig. Jeg klarer for eksempel å stotre meg gjennom nederlandske sider og få essensen av innholdet, selv om jeg ikke kan nederlandsk. Mens finsk gir meg ingenting, men jeg har en finsk kollega som hjelper meg om jeg blir altfor nysgjerrig på noe som er skrevet. Sjekk ut nettverket ditt, brått kan noen fransk flytende! Er medlemsbladet godt, vil du i hvert fall få sett bilder av vinnere og resultatoversikter, osv.

Eventuelt kan du dra til en internasjonal utstilling det må komme mange hunder på, for å opprette kontakter der - for eksempel verdensvinneren i Budapest i oktober eller i København i juni neste år. Dit vil trolig de største oppdretterne komme.

Jeg tenker på å importere, og jeg bruker mye tid på nettet for å følge med på oppdretteres hjemmesider, jeg googler kennelnavnet for å finne hunder fra den oppdretteren hos andre eiere, osv. Mye research over nett, kombinert med en god porsjon skepsis og sunn fornuft. Alt er ikke sant bare fordi det står på internett :D

Så er det viktig å huske på at det er andre kulturer i andre land, det en tar som en selvfølge i Norge kan en kanskje ikke ta for gitt i andre land. En får seg noen overraskelser, og må derfor være ekstra kritisk. Jeg ville ikke eksportert valp til noen jeg ikke har møtt på annen måte enn over mail, og jeg ville heller ikke importert fra noen jeg ikke har møtt skikkelig. Jeg tror på at å møtes face to face styrker kontakt og informasjonen, og skal en importere må en være innstilt på å legge ned betydelig mer arbeid enn om du vil ha en norskfødt hund. Mener jeg.

Skrevet

tusen takk for svar! :D

Jeg driver å leser og leser på sidene til oppdretterne jeg har tittet på, men har ikke turt å sende mail i tilfelle jeg høres klin dum ut på engelsk :P Det er oppdretteren "min" jeg ikke får svar fra, lurte på om de hadde noen anbefalinger osv. Men jeg får bare svar på mailene jeg sender med oppdateringer(dette spør de om også). Jeg har sendt flere mail tidligere om de kunne ha hjulpet meg litt med dette, de ville jo ha et kull på Enya også, men har ikke fått noe svar på det ene eller det andre..

Dette haster jo ikke, hvis jeg skulle ha importert så hadde det ikke blitt før om noen år i såfall. Absolutt ikke i nærmeste tiden, men liker å være forberedt på det aller meste.

Å melde seg inn i raseklubben der borte hadde vært noe ja! Jeg skjønner jo bedre engelsk enn jeg skriver det, så hadde mest sannsynlig lært endel :P Har tenkt på å melde meg inn i raseklubben som har kommet i norge også, den ble startet i midten av juli, så den er ganske fersk.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har nylig vært gjennom det samme med min tispe på snart 9 år. Hun var for det meste i sengen sin den første uken, så vi gå henne våtfor og vann ved sengen (hun nektet å spise tørrfor, så hun fikk vårfor i ca 10 dager). hun beveget seg litt mer etter 7 dager, men ble ikke seg selv før stingene ble tatt av
    • Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...