Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder og døgnrytme?


собака

Recommended Posts

Hei, jeg vil våge meg frempå med et spørsmål i min aller første post her på hundesonen, så får jeg heller prøve å bidra litt senere :D

Det jeg lurte på er: Hvordan fungerer hunders døgnrytme (og har de har noe som ligner på menneskers?)

"Problemet" - PS: Jeg har IKKE Hund nå.

Jeg har en jobb som innebærer at jeg jobbe både dag- og nattvakter. Jeg studerer litt på formiddagen og jobber 2-3 netter i uken. Utenom dette har jeg hele dagene hele uken til disposisjon som jeg kan bruke til sosialt samvær, trene hund og andre forefallende aktiviteter.

Selv om jeg gir hunden god hjemme-alene trening som valp, vil den fikse å være alene om nettene (19.00 - 05.00)?

Hvis jeg aktiviserer hunden 1t eller 2 før jeg går på jobb, vil den forholde seg rolig når jeg er vekke såpass lenge?

Jeg bor i et leilighetskompleks og kan dessverre ikke ha en hund som bjeffer fordi den ikke får sove/være alene.

Skulle hunden ikke bli aktivisert like mye hver dag, blir den alikevel trøtt når det blir mørkt (sånn som vi mennesker)?

Jeg vil ikke at en fremtidig hund skal ligge våken og vente på meg når jeg er på jobb. Høy bjeffing når jeg kommer hjem midt på natten er heller ikke å foretrekke (at hunden sover rolig er fint)

Jeg har snakket med en del andre hundeiere og de sier at hunder sover mye når de er alene (med mindre de går bananas på tv-kablene :D ) - Stemmer dette?

Ble litt mange spørsmål, men er en hund etter ny info (ja, cheesy spøk...I know :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til hundesonen :D

Jeg syns det er flott at du tenker gjennom dette FØR du skaffer deg en hund !

De fleste hunder vil klare å være stille (sove) fra kl 19 til kl 05 noen netter i uken, om de gradvis trenes opp til det. Men du har ingen garanti for at en hund ikke skal begynne å bjeffe mens du er borte.

Dessuten er hunder flokkdyr, og de trives best sammen med andre levende individer. Kanskje det finnes noen andre i leilighetskomplekset eller nærheten som kan ta en tur innom å hilse på - evt gå en tur og/eller trene litt med den ?

En hund trenger både fysisk og mental trening, og ofte er det den mentale som gjør den mest sliten. Så det kan kanskje være lurt å gi den slik trening før den skal være alene i 10 timer. Det kan være intensiv lydighet og/eller søk, agility o.l. Alt som gjør at hunden må bruke hodet og ikke bare bena. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv turnus og har ingen problemer med det.

Men en valp trenger nok litt mer tid før den greier å forstå at den skal sove selv om den føler seg ganske våken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er skumringsdyr av natur - dvs jakter i skumring. Ideelt sett skulle da turtid før jobb og om kvelden/v skumringstid være "riktig" i fht hundens behov.

Nå må jo hunder svært ofte avstå fra å leve ideelt i flokk med mennesker, og de fleste ser ut til å tilpasse seg bra.

Men styr kan det bli - derav trening og sosialisering osv. Dermed blir det praktisk og bra for hunden å skaffe valp i ferier eller annen fritid, hvis man er alene med den.

Hunder har også lett for å lage seg innvendige "klokker". En nytting funksjon dersom man har bruk for å trene hunder på å finne "avknappen". Begynner man "å ture" på visse tidspunkter, går det ikke lenge før hunden begynner å fremme sine behov på disse tidspunktene, og stort sett sover eller "sløver" mens den er på utkikk etter signaler på kommende aktivitet i flokken som den kan følge opp.

Treningsfilosofisk blir det ansett som ideelt om man har en hund som ikke er vant med å følge klokka. Den blir da mer førerorientert har man forstått - hvilket regnes som praktisk for mennesket dens.

Slik sett skulle din situasjon være et ideelt utgangspunkt.

(Man må selvfølgelig uansett trene hunden i å være alene uten at separasjonsangstfenomener oppstår, hvis den trenger det. Flokkinstinktet varierer både rasemessig og individuelt)

Selv om jeg gir hunden god hjemme-alene trening som valp, vil den fikse å være alene om nettene (19.00 - 05.00)?[/b]

Erfaring:

Min nåværende hund har lært et mønster på rekkefølgen tur/spise/ro, noe variererende tidspunkt, og har lært å forholde seg rolig når hun er alene hjemme. MEN: hun kan være "klengete" et døgn eller to dersom jeg har "gått over streken" når det gjelder lengden på fraværet. For henne er det nå nok med rundt 5 timer.

Denne hunden kryper til køys for natten - går til eget rom m soveplass (har valgt selv) - rundt kl 2100 og sover gjerne i ett til 9.00 neste morgen.

For to uker siden var hun alene om natten for første gang. Jeg forlot hunden i arealet stuer+kjøkken+gang kl 1900 og med døra oppe til det værelset i 2.etasje som hun sover på. (Tur/spise på forhånd.)

Da jeg kom hjem kl 10.00 var hun glad,fornøyd - rolig. Ikke det minste opphisset eller stressa i velkomsten, og heller ikke klengete deretter.

Av dette kan man da kanskje lære at det å være alene om natten - når hunden likevel sover/ er ubevisst - ikke er på langt nær så stor påkjenning for flokkinstinktet/separasjonsangst, som når atskillelsen skjer i normal våkentid/ rolig, men aktpågiven-tid ?

Etter hennes "klokke" hadde jeg da kanskje vært bort bare i 2 timer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden du oppgir 19-05 burde gå helt fint( med forbehold at det ikke blir bang start men blir bygget gradvis opp) Det er ikke alle hunder som sover på soverommet til eierene ( min varierer litt hvor sover men ofte utestengt på gang/kjøkken) altså er de borte fra "flokken" i mellom 7 og 10 timer om natten, så om den er alene mens du er på soverommet eller alene mens du er på jobb om natten blir vel et fett for hunden, den er ikke med deg. Så dette burde gå likså greit som andre som har "vanlig" jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en samboer som jobber nattvakter, og det man også bør tenke på er at man trenger søvn etter på.

Hvis hunden først er alene fra 19.00 til 5.00, også kommer man hjem og trenger søvn i 6-8 timer så blir det mange timer "alene" for hunden selv om dere er i samme hus i de siste timene. Er det ikke snakk om mange dagene går det nok bra, men det må tilvennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en samboer som jobber nattvakter, og det man også bør tenke på er at man trenger søvn etter på.

Hvis hunden først er alene fra 19.00 til 5.00, også kommer man hjem og trenger søvn i 6-8 timer så blir det mange timer "alene" for hunden selv om dere er i samme hus i de siste timene. Er det ikke snakk om mange dagene går det nok bra, men det må tilvennes.

Folk med "normale" jobber er og borte på dagen og sover på natta det blir det samme bare at her er en borte på natten og sover på dagen. De aller fleste mennesker både sover og arbeider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har kjente som jobbet rundskift, jeg selv har jobbet vikar på rundskift. Hundene ble klar til å sove når som helst og spise satset vi på at dem gjorde til san ca like tider og ikke om natta, turer gikk til alle tider av døgnet og det var ehller ikke noe problem for hundene. Dette var vorsteh og flat. Ser bare at noe skift typer kan gjøre at en blir borte fra hjemmet i over tolv timer og da syntes jeg det blir lenge hvis hunden ikke får kommet ut og gjort fra seg. Ellers ser jeg ingen feil med å være skift arbeider og hunde eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det vil være værre for hunden å være alene denne tiden enn det er være alene opp til ti timer på dagtid (slik noen hunder er) så lenge hunden er gradvis tilvendt. Det er det viktigste her. Jeg tror at hvis hunden er trygg i hjemmet, og trygg når den er alene, så går det meste. Jeg ville nok ikke gjort det hver natt, men hvis du gir hunden din nok fysisk og mental stimuli sånn at dens behov for aktivisering er stilt, så går det helt sikkert fint. Min hund har en meget spesiell døgnrytme :D Hun er et murmeldyr, og sover gjerne til ett på formiddagen, i vår seng... Selv om vi står opp. Når jeg skal på skole eller jobb og må gå ut med henne først er det bare så vidt hun gidder å dra seg opp fra sengen, for kjapt å tisse en skvett ute, og så inn igjen. Hun vil ikke på tur da, og hun vil egentlig ikke bli forstyrret... Hennes aktivitetstid er fra to tre tiden til elve, tolv på kvelden. Hun har lagt seg til det møsnteret, og jeg tror det er veldig individuelt hvordan døgnrytme hundene har. Bare det at du er bevisst på dette, og at du forbereder deg godt gjør at jeg tror det kommer til å gå helt fint for din fremtidige hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk med "normale" jobber er og borte på dagen og sover på natta det blir det samme bare at her er en borte på natten og sover på dagen. De aller fleste mennesker både sover og arbeider :)

Helt enig! Jobber selv natt, og min hovedtur er da om morran når jeg kommer hjem fra jobb. De får virkelig kjørt seg, og er rolige mens jeg sover. Så får de trening når jeg står opp, og en god tur igjen rett før jeg drar på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk med "normale" jobber er og borte på dagen og sover på natta det blir det samme bare at her er en borte på natten og sover på dagen. De aller fleste mennesker både sover og arbeider :)

Joda. Man da er man som regel våken og sammen med hunden i mange timer før man legger seg. Etter et nattskift er de fleste ganske trøtte og går ganske fort til sengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Man da er man som regel våken og sammen med hunden i mange timer før man legger seg. Etter et nattskift er de fleste ganske trøtte og går ganske fort til sengs.

Og den tiden får jo skiftarbeiderene FØR de går på jobb.

Så en "normal" arbeider står opp lufter bikkjedyret går på jobb i xantall timer, kommer hjem er med hunden og legger seg

En skift arbeider lufterbikkjedyret når de kommer hjem, sover, står opp og er med bikkjedyret så går på jobb

Er det samme bare vridd, og burde ikke være etproblem med mindre det er veldig lange skift :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den tiden får jo skiftarbeiderene FØR de går på jobb.

Så en "normal" arbeider står opp lufter bikkjedyret går på jobb i xantall timer, kommer hjem er med hunden og legger seg

En skift arbeider lufterbikkjedyret når de kommer hjem, sover, står opp og er med bikkjedyret så går på jobb

Er det samme bare vridd, og burde ikke være etproblem med mindre det er veldig lange skift :)

Jeg skal si meg enig meg deg. Tenkte egentlig ikke sånn over det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo vi som har laget det vanemønsteret for hunden at den får mosjon når vi kommer hjem fra jobb, så litt til og så sove, istede for mosjon tidlig, så sove og så litt mosjon igjen. Tror ikke hunden vil merke noe forskjell når den er vant til å ha det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar og forslag folkens! Appriciate it :ahappy:

Ser ut som den "rød tråden" er at hunden kan tilvennes det meste innenfor rimelighetens grenser. Dette var jo hyggelig å høre, så slipper jeg å se etter ny jobb i fremtiden (for hund skal jeg ha før eller siden!) :ahappy:

Har sett litt på ulike raser i forhold til det å bo i en leilighet og ikke ha bjeffing som hobby. Boxer ser ut som en fin og interessant rase (Fikser Leilighet,bjeffer mindre,letttrent,nybegynnerhund og tøff), men det får bli en annen post!

Nok en gang, takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...