Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder og døgnrytme?


собака

Recommended Posts

Hei, jeg vil våge meg frempå med et spørsmål i min aller første post her på hundesonen, så får jeg heller prøve å bidra litt senere :D

Det jeg lurte på er: Hvordan fungerer hunders døgnrytme (og har de har noe som ligner på menneskers?)

"Problemet" - PS: Jeg har IKKE Hund nå.

Jeg har en jobb som innebærer at jeg jobbe både dag- og nattvakter. Jeg studerer litt på formiddagen og jobber 2-3 netter i uken. Utenom dette har jeg hele dagene hele uken til disposisjon som jeg kan bruke til sosialt samvær, trene hund og andre forefallende aktiviteter.

Selv om jeg gir hunden god hjemme-alene trening som valp, vil den fikse å være alene om nettene (19.00 - 05.00)?

Hvis jeg aktiviserer hunden 1t eller 2 før jeg går på jobb, vil den forholde seg rolig når jeg er vekke såpass lenge?

Jeg bor i et leilighetskompleks og kan dessverre ikke ha en hund som bjeffer fordi den ikke får sove/være alene.

Skulle hunden ikke bli aktivisert like mye hver dag, blir den alikevel trøtt når det blir mørkt (sånn som vi mennesker)?

Jeg vil ikke at en fremtidig hund skal ligge våken og vente på meg når jeg er på jobb. Høy bjeffing når jeg kommer hjem midt på natten er heller ikke å foretrekke (at hunden sover rolig er fint)

Jeg har snakket med en del andre hundeiere og de sier at hunder sover mye når de er alene (med mindre de går bananas på tv-kablene :D ) - Stemmer dette?

Ble litt mange spørsmål, men er en hund etter ny info (ja, cheesy spøk...I know :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til hundesonen :D

Jeg syns det er flott at du tenker gjennom dette FØR du skaffer deg en hund !

De fleste hunder vil klare å være stille (sove) fra kl 19 til kl 05 noen netter i uken, om de gradvis trenes opp til det. Men du har ingen garanti for at en hund ikke skal begynne å bjeffe mens du er borte.