Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasetråd


Aya

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk
Jo, jeg ser den. Men belgeren er fortsatt stort sett en familiehund (dessverre, vil noen si). Det er på ingen måte noe forsøk på å pushe belger på Aya, jeg bare kommenterte dette med at de trenger så mye.. Med de kriteriene hun har i sitt første innlegg, så vil hun sannsynligvis være ønske-valpekjøperen for de aller fleste belgeroppdretterene i landet, og da blir det litt "sært" at hun velger bort belgeren fordi.. Ja, hvorfor egentlig?

Sant, Nora - som er ei forholdsvis aktiv jente - er den eneste i sitt kull som er solgt til noen som skulle ha mer enn bare en familiehund. De er ikke så mye mindre aktive resten av søsknene hennes heller.. Hvor mange fra Ekko sitt kull lever som noe helt annet enn "bare" en vanlig familiehund? Det er det som var poenget, de aller fleste belgere er "bare" familiehunder, de bor gjerne hos folk som bare skal ha en litt aktiv turhund, de blir ikke nødvendigvis stimulert all verden mentalt, og de aller fleste belgere lever helt fint med den type liv (igjen - dessverre, vil noen si).

Jeg har nevnt det i diskusjoner tidligere, belgeren som rase faller i mellom to stoler for hundefolk. De er liksom for aktive og krever for mye til å bare kunne være aktive familiehunder, men så er de for lite eller for dårlige til å være en rase folk vurderer når de vil ha konkurransehund. Og vi belgereiere er sabla flinke til å støtte oppunder dette med at de er så himla aktive, særlig "ute blant folk", og vi glemmer litt at det er bare en håndfull av oss som faktisk trener med tanke på konkurranse..

Og nei, Ekko er ikke utypisk. Mine blir heller ikke synlig slitne av trening, men de sover godt når vi kommer hjem. De skal være sånn - aktive når det skjer noe, men med velfungerende avknapp når det ikke skjer noe..

Kanskje jeg formulerte meg uklart, men jeg tror egentlig vi er ganske enige. Det jeg prøvde å komme fram til med å si at han ikke blir sliten av mental trening, men heller en skikkelig lang tur var at han ikke er så krevende på det mentale som mange vil ha det til. Fysisk trening har jeg faktisk inntrykk av at er viktigere for han (men nå har jeg aldri prøvd å ikke trene mentalt med han over lang tid da). Og da ville jo et liv som Aya skisserer passe ypperlig for en belger som han ihvertfall (men om alle er sånn er en annen sak). Jeg er også enig i at en belger ikke er så fryktelig aktivitetskrevende som mange vil ha det til. De krever nok litt kunnskap og bevisthet rundt det å ha hund fordi ting skjer fort og du har ikke så stor tabbekvote, men Aya har jo helt klart erfaring på det punktet.

Men selv om jeg mener en belger ville fått det ypperlig hos Aya kan det for hennes del være andre raser som passer bedre i fht det hun planlegger å bruke hunden til. Hadde jeg vært Aya i dette tilfellet hadde jeg helt klart kjøpt belger, men det virker som hun heller mer mot å ikke ha gjeterhund denne gangen? Og da ser jeg ingen grunn til å pushe denne fantastisk rasen på henne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt en titt på Australsk Kelpie?

Vel å merke så ligger nok tispene noen cm under max grensen sin og dem er ikke langpelset.

Jeg har ingen problemer med hest eller andre dyr med mine (med mindre rådyr og katt hopper nesten inn i munnen dems, snur og løper-da jager dem.) Mine har ikke noe problem med å holde følge med hest.

Ett ellers aktivt liv, og dem rette linjene så passer dem fint inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er en del jakt i belgern er det ingen tvil om. Det er mye jakt i terven min. Men jeg har allikevel ikke noen problemer med jakting (eller gjeting) på sykkelister, joggere, skiløpere e.l. Og kan uten problemer ha han løs mens sykler og joggere tar oss igjen eller møter oss.

*klippe resten*

Dette er vel ikke akkurat jakt men mer gjeting ?

For meg er jakt mer å jage

Var ikke ment bare til Therese, men alle som nevnte at det er mye jakt instinkt i hunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke akkurat jakt men mer gjeting ?

For meg er jakt mer å jage

Var ikke ment bare til Therese, men alle som nevnte at det er mye jakt instinkt i hunden

På jakthunder så benytter man seg vel mest av grovsøket og finsøket av jakta, mens på gjeterhunder så bruker man snikdelen av jakta. Da bør gjeterhunder også inneha en viss porsjon jaktinstinkt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke akkurat jakt men mer gjeting ?

For meg er jakt mer å jage

Var ikke ment bare til Therese, men alle som nevnte at det er mye jakt instinkt i hunden

Gjeteregenskapene bygger jo på hundens jaktinstinkt. Da blir det heller ikke feil å bruke uttrykk som "jakt" her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Men hunden gjeter vel sykler, folk etc eller er det "jakt" ?

Hva synes dere er forskjellen ( på gjeterhundene ) når jakter de og når gjeter de ?

Gjeting er en sekvens i jaktfunksjonen som ikke har slutthandlingen å gripe. Så i utgangspunktet er gjeting jakt uten bitt enkelt forklart. Husk at dette er ikke statisk, så en handling som er utløst i jaktfunksjonen kan fint underveis bli en gjeteradferd. Eks min border collie som løper etter ball som kastes (jaktadferd) når ballen ligger stille gripes den ikke, men stirres i senk (gjeteradferd) om man da lager liv i ballen igjen vil jaktfunksjonen overta og hunden løper etter ballen og evt griper den eller går i gjeteradferd igjen med passivitet og stirring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeez, jeg har jo helt glemt å svare i denne tråden igjen :wub: *Slem TS* Jeg har lest alle svar, og driver fremdeles og vurderer og funderer. Godt jeg har god tid :wub: Pr. i dag har jeg nok et lite ønske om en hund som ikke er fullt så kjapp i tanke og handling som BC- dermed faller belger og kelpie ut (og kanskje hoffe også?). Retriever er utelukket uansett, samme med Collie (kort- eller langhåret) og puddel. De rasene jeg fremdeles funderer på er Schäfer og Riesen (men hvor mye pelsarbeid krever en Riesenschnauzer som ikke skal stilles ut egentlig, og trenger egentlig ikke begge rasene mer mentalt utfordrende arbeid enn det jeg i utgangspunktet ønsker å legge ned i hverdagene?). Jeg har også fått tips om å kikke på litt mer uvanlige raser som Pyreneerhund- men her er jeg HELT blank. Når det gjelder Rottweiler- er det sånt generelt sett at de tåler kulde godt, eller er det individbasert? Vi liker begge rottisen veeldig godt- så lenge det er en relativt lettbygd, mentalt sterk en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan ikke jeg svare for andre enn min egen. Men rottisen min er ute på dagtid året rundt, hun har hundehus til sure dager men generelt tusler hun rundt ute eller ligger ute. Hun er innendørs om natten.

Kan ikke si det virker som om hun fryser på vinterstid( Nå har vi ikke rare vinteren her i Sandnes men har da litt - grader til tider)

En med rottweiler på rottweilerforum bor i nord og har og hunden ute daglig.

Så jeg vil di de klarer seg bra ute så lenge de har ly på sure dager men det trenger jo de fleste raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon :(

- Er førerorientert og lett-trent i form av at den er lett å få hverdagslydig- har ingen ambisjoner om å starte i konk. eller trene aktivt (altså, annet enn den lp'en man trener for morro skyld hjemme). Litt sporarbeid er gøy, enten blodspor eller bruksspor.

Funker det :P

- Har lite jakt/gjeterinstinkt, sånn at den med litt riktig trening kan være med på rideturer

Lite av det i den hunden :P Jeg tok med Blondie på tur med andre ridende og jeg selv gikk, lærte henne at hesten sine bein skal man passe seg for, og i etter tid slapp jeg henne løs mens andre ridde. Etter dette tok jeg henne meg og hadde henne løs på tur mens jeg selv ridde, uten hjelp av noen andre. Funket topp!

- Har en funksjonell kropp og pels i forhold til å være mye ute, ønsker ikke en korthåret hund

Kan lett få snø klumper i pelsen, men har ellers en all-slags-vær pels :(

- Har god helse og psyke generelt sett

Det vil jeg si, ja.

- Ikke har en ekstremt krevende pels, mange timer hver uke er ikke ok. Napping o.l. innimellom kan være greit!

Jeg børster Blondie generelt lite i det siste, men dette har noe med at jeg har badet henne en god del pga utstillinger, dermed får hun mindre flokette pels. Men det er vell omtrendt samme pelsstell som på en Sheltie, bare mindre pels å stelle.

- Helst ikke aaaltfor masse lyd

De fleste små er kjene gnerdrerem, men med trening slipper man unna det meste.

- Helst over 50 cm

Lure seg unna denne :P Vi skal nok finne en stor til deg kjære :P

Hunden vil få:

- Et aktivt liv i selskap med flere hunder- være en del av familien

Supert!

- Mye tur i variert terreng, med hestene på rideturer

Det vil den ELSKE!

- Trene for morroskyld dersom den krever det, men ønsker i utgangspunktet en hund som er fornøyd med å være turhund først og fremst

Den er storfornøyd som en god tur hund!

Finnes denne da? I andre utgaver enn korthåret collie, noe som dessverre ikke er aktuelt.

Yes det finnes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten de samme kriteriene som deg og jeg vil ha Korthårs Collie neste gang :(

OT!

Du også? De er jo helt utrolige, har noe lignende krav jeg og.. men stiller enda høyere krav til konkurreringsmuligheter og ser allerede på planlagte kull nå!:P

@ Only Blondie:

Hun får få min da :( hun er jo hmmm 27cm høy og 6kg! Men helt enig i at de har alle kravene bortsett fra mankehøyde.

Min tok jeg bare med på ridetur uten å gjøre noe på forhånd, bare satte meg opp på hesten og red av gårde, det gikk kjempefint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT!

Du også? De er jo helt utrolige, har noe lignende krav jeg og.. men stiller enda høyere krav til konkurreringsmuligheter og ser allerede på planlagte kull nå!:P

@ Only Blondie:

Hun får få min da :( hun er jo hmmm 27cm høy og 6kg! Men helt enig i at de har alle kravene bortsett fra mankehøyde.

Min tok jeg bare med på ridetur uten å gjøre noe på forhånd, bare satte meg opp på hesten og red av gårde, det gikk kjempefint!

Er hun bare 27 cm? Trodde Tinka var langt over 30 jeg :P Min er 26-27 så de er vel like store da? :( Halvsøsteren og sønnen hennes er vel ca 30 cm og de er ganske store..

Sorry OT :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes det finnes!

Jeg ELSKER papillon, og har vært på nippet til å kjøpe valp flere ganger- men akkurat denne gangen har jeg såå lyst på STOR hund- for nå kan jeg ha det:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun bare 27 cm? Trodde Tinka var langt over 30 jeg :cheer: Min er 26-27 så de er vel like store da? :whistle: Halvsøsteren og sønnen hennes er vel ca 30 cm og de er ganske store..

Sorry OT :banana:

OT her og. Blondie er 29cm :jump:

Jeg ELSKER papillon, og har vært på nippet til å kjøpe valp flere ganger- men akkurat denne gangen har jeg såå lyst på STOR hund- for nå kan jeg ha det:p

Jeg skjønner ;D Jeg trodde egentlig jeg kastet ut en rase på bordet du aldri kunne tenke deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du nevnte Pyreneerhund. Disse har jeg truffet litt av på utstilling (eller en utstilling vel og merke, men det var rasespesial så det var plenty av dem) fordi de er i samme klubb som pyrren (som i pyreneisk gjeterhund altså.) Virker som veldig "coole" og behagelige hunder, som blir med på real lek om de blir invitert. Ifølge eiere også en meget ivrig turkamerat.

Men de er svæære altså. Jeg trodde de var str ala Golden, men der tok jeg feil :lol:

Lykke til videre med rasevalg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...