Gå til innhold
Hundesonen.no

Feilmargin i trening etc.


tm100001

Recommended Posts

Skrevet

Det er jo ett kjent fenomen at man skal ha så lave kriterier at hunden lykkes 4/5 gang (80% regelen). Når vi har naturfag på skolen, får vi ikke eksprimentere uten å være 100% sikker på at vi vet hva vi gjør. Det kan bli farlig med kun èn feil når vi lærer om gasser og stoffer.

Hvordan ville en klikkertrener gjort dette hvis man ikke kunne forklare individet hva som er rett/galt?

:rolleyes2:

Skrevet
Jeg kan ikke si at jeg forstår helt? Med individet mener du hunden? (det er jo ikke så mange andre en hunder som blir klikkertrent liksom :whistle: )

Det er mye annet enn hund som blir klikkertrent :) Mener det dyret/mennesket som blir trent.

Skrevet

Vet ikke om jeg ville tatt sjansen, hvis det var farlig om den man trente (som man ikke kunne forklare det til) gjorde en feil?

Ville isåfall antageligvis begynt med noe som lignet veldig uten å være farlig, og når jeg var helt sikker på at det gikk bra, ta det et steg videre.

Skrevet
Vet ikke om jeg ville tatt sjansen, hvis det var farlig om den man trente (som man ikke kunne forklare det til) gjorde en feil?

Ville isåfall antageligvis begynt med noe som lignet veldig uten å være farlig, og når jeg var helt sikker på at det gikk bra, ta det et steg videre.

Hmm... Har fundert på dette en stund, men glemt å lage tråd. Vet ikke helt hva jeg ville gjort. Vil individet lære noe når man har så lave kriterier at den gjør 5/5 forsøk rett?

Skrevet

Det kommer vel ann på om den har tenkt seg fram til det også gjør rett, eller bare gjør rett helt tilfeldig? Du har ikke noe eksempel da, som det blir lettere å tenke rundt?

Skrevet
Det kommer vel ann på om den har tenkt seg fram til det også gjør rett, eller bare gjør rett helt tilfeldig? Du har ikke noe eksempel da, som det blir lettere å tenke rundt?

Eksempel. Hmm... En situasjon hvor individet ikke kan snakkes til, og hvor det er farlig å gjøre feil? :whistle: Å lære en hest galoppfatning med rytter kanskje, det kan jo være farlig hvis den tar en frivillig galopp?

Skrevet
Eksempel. Hmm... En situasjon hvor individet ikke kan snakkes til, og hvor det er farlig å gjøre feil? :whistle: Å lære en hest galoppfatning med rytter kanskje, det kan jo være farlig hvis den tar en frivillig galopp?

I forhold til hester er det som du er inne på viktig å legge opp treningen slik at det ikke blir farlig - risikoen er jo større fordi dyrene er større. I forhold til det konkrete du spør om, ville jeg lagt på verbal kommando fra bakken, overført den til ridning og deretter eventuelt byttet kommando til trykk dersom man ikke vil fortsette med verbal kommando.

Skrevet
I forhold til hester er det som du er inne på viktig å legge opp treningen slik at det ikke blir farlig - risikoen er jo større fordi dyrene er større. I forhold til det konkrete du spør om, ville jeg lagt på verbal kommando fra bakken, overført den til ridning og deretter eventuelt byttet kommando til trykk dersom man ikke vil fortsette med verbal kommando.

Hva med f. eks. stoffer og gasser i naturfag, som kan ekslodere hvis man gjør feil? :whistle: Finner ikke ett godt eksempel på hva jeg mener :)

Skrevet
Hva med f. eks. stoffer og gasser i naturfag, som kan ekslodere hvis man gjør feil? :whistle: Finner ikke ett godt eksempel på hva jeg mener :)

Du mener om jeg skulle klikkertrene deg til å utføre farlige kjemiske eksperimenter uten feilmargin? Da ville jeg satse på særdeles god flyt på de nødvendige grunnferdighetene samt en veldig gradvis innlæring av kjeden med så lave kriterier at jeg lå på 100% rett i stedet for 80%, for å overforenkle det litt. Man MÅ ikke ha 80%, men det gir best progresjon. Der risikoen er for stor, bør man gå for 100% og saktere progresjon. Håper jeg forsto deg rett og klarte å forklare meg greit.

Skrevet
Du mener om jeg skulle klikkertrene deg til å utføre farlige kjemiske eksperimenter uten feilmargin? Da ville jeg satse på særdeles god flyt på de nødvendige grunnferdighetene samt en veldig gradvis innlæring av kjeden med så lave kriterier at jeg lå på 100% rett i stedet for 80%, for å overforenkle det litt. Man MÅ ikke ha 80%, men det gir best progresjon. Der risikoen er for stor, bør man gå for 100% og saktere progresjon. Håper jeg forsto deg rett og klarte å forklare meg greit.

Var dette jeg mente, ja. Læreren sa at vi ikke skulle gjøre noe før vi var 100% sikker på at det vi gjorde var rett. Tenkte at det kunne bli vanskelig å være 100% sikker når man er klikkertrent :whistle:

Skrevet
Var dette jeg mente, ja. Læreren sa at vi ikke skulle gjøre noe før vi var 100% sikker på at det vi gjorde var rett. Tenkte at det kunne bli vanskelig å være 100% sikker når man er klikkertrent :whistle:

Det krever nok en solid dose kreativitet i forhold til treningsmetoder, solide grunnferdigheter, og kan være kjekt med en god positivt innlært stoppkommando, ja :)

Skrevet
Hmm... Har fundert på dette en stund, men glemt å lage tråd. Vet ikke helt hva jeg ville gjort. Vil individet lære noe når man har så lave kriterier at den gjør 5/5 forsøk rett?

Nå er ikke mitt eksempel farlig, men jeg måtte i innlæringen av stå under innkalling kjøre 100% suksess på Cita. Dette fordi hun nesten ble deprimert når jeg feilet henne, og dette er en øvelse som krever høy fart og raske reaksjoner. Feilet jeg henne èn gang måtte jeg gå tur med henne for å få henne optimistisk igjen, og trene på øvelsen uten at hun kjente den igjen (slitsomt). Derfor slet jeg mye med å aldri feile henne på denne innlæringen, og det er klart man kan ha fremgang selv om man ikke feiler. Jeg bare økte kriteriene veeldig forsiktig, heller for lite enn for mye, og brukte alt jeg kan om hunden min i treningen (etter så mange år begynner jeg å kjenne henne ganske godt og hvordan jeg kan legge kravene og hvordan hun vil reagere på dem).

Det skal sies at jeg slet utrolig mye med det. Spesielt under baklengskjeding av øvelsen, hvor hunden vil komme til en naturlig testfase, og jeg måtte klare å unngå denne (f.eks prøvde hun å ikke reagere på "stå"-kommandoen, men bare springe på)

Skrevet
Hva med f. eks. stoffer og gasser i naturfag, som kan ekslodere hvis man gjør feil? :) Finner ikke ett godt eksempel på hva jeg mener :)

I klikkertreningen legger man ikke opp til at å feile kan få fatale konsekvenser. Eneste konsekvensen ved å "feile" blir at belønningen uteblir. Kriteriene er derfor en av de fire nøkkelpunkter for all læring. Når man er innenfor 80 prosent regelen så ligger det i sakens natur at hunden kan "feile" og derfor unngår man etter beste evne situsjoner som er farlige. For eksempel å gå med løs hund langs en sterkt traffikert vei om det innebærer fare for at hunden kan bli påkjørt.

Skrevet
I klikkertreningen legger man ikke opp til at å feile kan få fatale konsekvenser. Eneste konsekvensen ved å "feile" blir at belønningen uteblir. Kriteriene er derfor en av de fire nøkkelpunkter for all læring. Når man er innenfor 80 prosent regelen så ligger det i sakens natur at hunden kan "feile" og derfor unngår man etter beste evne situsjoner som er farlige. For eksempel å gå med løs hund langs en sterkt traffikert vei om det innebærer fare for at hunden kan bli påkjørt.

Men hvordan lærer man en hund å løpe løs ved siden av en sterkt trafikkert vei? :ahappy:

Skrevet
Men hvordan lærer man en hund å løpe løs ved siden av en sterkt trafikkert vei? :ahappy:

Hvorfor er det nødvendig? :blink:

Men for å svare på spørsmålet ditt litt: man begynner i alle fall ikke med å ha hunden løs ved en trafikkert vei, man begynner på et sted hvor det er trygt, man har oversikt, osv. Et spesifikt treningsopplegg vil jeg ikke gi, men du skjønner det sikkert litt selv? Når det kommer til kjemi og sånt, så kan man jo begynne med å blande rød og gul saft i riktig forhold og på riktig vis, få flyt på dette, før man begynner med de "skikkelige" stoffene. :aww: Man må først definere hvilken atferd man vil ha (helle noe fra ett reagensrør over i et annet, eller løpe løs ved siden av en sykkel for eksempel), deretter må man finne ut i hvike omgivelser og med hvilke "kriterier" / forstyrrelser man vil ha denne atferden i, som for eksempel at hunden skal kunne løpe løs ved siden av sykkelen i gradvis vanskeligere situasjoner (jeg tror at biler vil for mange hunder være en mindre forstyrrelse enn en katt), og til slutt tar man hunden med ut og tester under kontrollerte forhold.

Jeg kan gi deg et eksempel som kanskje er bedre å diskutere rundt: hvordan trener man opp en minehund? For en minehund kan aldri gjøre feil, feilen vil være fatal, hunden og den verdien/resurssen den representerer vil dø, folk vil dø, områder bli ødelagt, osv osv. En narkohund som gjør feil, er ikke så katastrofalt som en minehund som ikke gjør jobben sin. Men jeg har hørt om en vorsteh som var minehund, som løp foran et bilfølge samtidig som den søkte etter miner på veien (mener det var nedi "afghanistan eller nedi der". Nå husker ikke jeg hvor fort denne hunden løp i km/t, men det var full pinne i alle fall! Det er helt SYKT at det går an, spør du meg, men hunden var feilfri, treningen var jo da også tydeligvis feilfri. Denne var trent av HundCampus, og de vil nok ha noen kloke svar å gi deg. De færreste her holder på med sånt. :lol:

Skrevet
Hvorfor er det nødvendig? :lol:

Men for å svare på spørsmålet ditt litt: man begynner i alle fall ikke med å ha hunden løs ved en trafikkert vei, man begynner på et sted hvor det er trygt, man har oversikt, osv. Et spesifikt treningsopplegg vil jeg ikke gi, men du skjønner det sikkert litt selv? Når det kommer til kjemi og sånt, så kan man jo begynne med å blande rød og gul saft i riktig forhold og på riktig vis, få flyt på dette, før man begynner med de "skikkelige" stoffene. :ahappy: Man må først definere hvilken atferd man vil ha (helle noe fra ett reagensrør over i et annet, eller løpe løs ved siden av en sykkel for eksempel), deretter må man finne ut i hvike omgivelser og med hvilke "kriterier" / forstyrrelser man vil ha denne atferden i, som for eksempel at hunden skal kunne løpe løs ved siden av sykkelen i gradvis vanskeligere situasjoner (jeg tror at biler vil for mange hunder være en mindre forstyrrelse enn en katt), og til slutt tar man hunden med ut og tester under kontrollerte forhold.

Jeg kan gi deg et eksempel som kanskje er bedre å diskutere rundt: hvordan trener man opp en minehund? For en minehund kan aldri gjøre feil, feilen vil være fatal, hunden og den verdien/resurssen den representerer vil dø, folk vil dø, områder bli ødelagt, osv osv. En narkohund som gjør feil, er ikke så katastrofalt som en minehund som ikke gjør jobben sin. Men jeg har hørt om en vorsteh som var minehund, som løp foran et bilfølge samtidig som den søkte etter miner på veien (mener det var nedi "afghanistan eller nedi der". Nå husker ikke jeg hvor fort denne hunden løp i km/t, men det var full pinne i alle fall! Det er helt SYKT at det går an, spør du meg, men hunden var feilfri, treningen var jo da også tydeligvis feilfri. Denne var trent av HundCampus, og de vil nok ha noen kloke svar å gi deg. De færreste her holder på med sånt. :lol:

Jeg spurte hvordan det skulle gjøres for å bruke det som ett eksempel, men det ble lettere å tenke på minehunder :ahappy:

Skrevet
Jeg kan gi deg et eksempel som kanskje er bedre å diskutere rundt: hvordan trener man opp en minehund? For en minehund kan aldri gjøre feil, feilen vil være fatal, hunden og den verdien/resurssen den representerer vil dø, folk vil dø, områder bli ødelagt, osv osv. En narkohund som gjør feil, er ikke så katastrofalt som en minehund som ikke gjør jobben sin. Men jeg har hørt om en vorsteh som var minehund, som løp foran et bilfølge samtidig som den søkte etter miner på veien (mener det var nedi "afghanistan eller nedi der". Nå husker ikke jeg hvor fort denne hunden løp i km/t, men det var full pinne i alle fall! Det er helt SYKT at det går an, spør du meg, men hunden var feilfri, treningen var jo da også tydeligvis feilfri. Denne var trent av HundCampus, og de vil nok ha noen kloke svar å gi deg. De færreste her holder på med sånt. :ahappy:

Veldig spennende eksempel!

Hadde vært moro å finne ut av hvordan de legger opp denne treningen ja :ahappy:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...