Gå til innhold
Hundesonen.no

Blondie har fått epilepsi :(


Recommended Posts

Ja, som overskriften sier så har Blondie fått epilepsi... Etter en tur på lørdag ettermiddag hvor hun virkelig løp og herjet i skogen med venninnen min sin valp, falt Blondie om i sterke kramper.. Jeg tok henne i armene mine da anfallet var over og løp hjem med henne og hev meg på tlf.. Hun greide på dette tidspungt ikke å stå på bena sine, og vi fikk time på Jeløya dyreklinikk... men 5 min etter at jeg la på, reise hun seg, ristet seg, drakk vann og var seg selv igjen, så vi utsatte timen.... Dagen etter fikk hun løpetiden sin.. På mandagen var min oppdretter på Borg dyreklinikk og snakket med veterinæren sin.. Han mente at vi ikke kunne utelukke hjernesvulst eller vannhode, og vi fikk en rekivisjon på MR på Jeløya... Hele uka har jeg gått skitnervøs for at det har vært svulst eller vannhode og googlet side opp og side ned.. Men i dag kom altså dommen:

Etter en to timer lang MR undersøkelse av hode og nakke, så fant de ingen mistenkelige funn, og Blondie fikk diagnosen Ideopatisk epilepsi i forbindelse med løpetid.. Det ble anbefalt å sterilisere henne (særlig fordi Blondie kjører 4 mnd intervaller og har 3 løpetider i året :S ) Veterinæren mente da at hun vil være helt kvitt anfallene da.. Hvertfall for endel år. .Hun vil kanskje få tilbake anfallene når hun blir gammel, men da kan vi medisinere henne..

Hun er selvfølgelig tatt ut av avl nå, så valpeplanene gikk rett vest.. men men.. Det viktigste er tross alt at hunden min kan leve et langt og lykkelig liv til tross for sykdommen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre hun kan få et godt og langt liv til tross for epilepsien.

Kan jeg spørre om hva slags tanker oppdretteren din og veterinæren som gjorde undersøkelsen har om søsken/halvsøsken til Blondie ang. avl?

Grunnen til at jeg spør er av ren personlig nysgerrighet da en en av mine hunders slektninger har epilepsi og innad i rasemiljøet er forrvirringen og meningener store og mange?! Kjekt å vite hva andre gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre hun kan få et godt og langt liv til tross for epilepsien.

Kan jeg spørre om hva slags tanker oppdretteren din og veterinæren som gjorde undersøkelsen har om søsken/halvsøsken til Blondie ang. avl?

Grunnen til at jeg spør er av ren personlig nysgerrighet da en en av mine hunders slektninger har epilepsi og innad i rasemiljøet er forrvirringen og meningener store og mange?! Kjekt å vite hva andre gjør.

Vi prøvde å få snakket med veterinæren om det i dag, men det var litt hektisk der nede, så hun skulle ringe sin faste veterinær på mandagen og snakke med han ang det... Så jeg vet ikke enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj.. Det var ikke noe morro å høre..!

Får håpe hun blir helt kvitt anfallene om hun blir sterilisert da :rolleyes2:

Sterilisering blir det helt sikkert :) Skal sende inn papirene til Agria å forhånd sjekke at steriliseringen blir dekket av forsikringen.. Ellers må jeg begynne å spare her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så kjip! Stor klem fra oss.

Hvordan er det med epilepsi på DS? Vet at Riesen, spesielt SP har endel problemer med det, og i siste spkullet til kahlos oppdretter ble alle valpene tatt ut av avlsplanenene da ene tispa fikk diagnosen nå nettopp. Er det like ille på DS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så kjip! Stor klem fra oss.

Hvordan er det med epilepsi på DS? Vet at Riesen, spesielt SP har endel problemer med det, og i siste spkullet til kahlos oppdretter ble alle valpene tatt ut av avlsplanenene da ene tispa fikk diagnosen nå nettopp. Er det like ille på DS?

Jeg VET faktisk ikke.. Jeg ser at enkelte oppdrettere skiver om det på sin hjemmeside, men om det er noe stort problem blandt DS'en kan jeg desverre ikke svare på :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie er i hvertfall helt "seg selv" igjen da etter anfallet.. Hun spiser med god apetititt, tigger like fælt, leker med lekene sine og med hundevennene sine og er fremdeles like happy når jeg nevner ordet "tur" Så det har i hvertfall ikke foringet noe livskvalitet på henne.. Og med en sterilesering, så håper jeg det foreblir sånn i mange, mange år.... :rolleyes2:

Det virker kanskje litt rart at jeg virker "glad" Men etter å ha gått i nesten en uke å tenkt på hjernesvulst, vannhode og evnt avlivning, så var en løpetidsrelatert epilepsi den beste nyheten jeg kunne få i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så innmari trist, sånt er ikke noe gøy nei. Men veldig bra at de tror hun vil kunne få et langt og normalt liv etter sterilisering! Er i hvertfall bra at dere har funnet dette ut før dere hadde parret henne da!

Ønsker dere all lykke til med sterilisering osv, håper at alt går i skjønneste orden og at hun ikke får flere anfall!

:rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...