Gå til innhold
Hundesonen.no

slapp hund

Debbie

Recommended Posts

Jeg har en tispe som er 20 mnd, har hatt to løpetider, den siste for en mnd siden(den var ferdig). Men under og nå etter løpetid, så er det en helt annen hund. Hun er slapp, hun går i båndet bak meg( må av og til dra henne med meg), hun er ikke så leken med andre hunder, eller med(virker som hun ikke gidder). Hun er vant til gode turer hver dag, og er i god fysisk form. Men hun virker så giddalaus..

Hun får vogh, olje som tillegg. Har prøvd å gi ølgjær med druesukker, men har hatt null innvirkning.

Noen som har tips eller råd- jeg vil ha min gamle gale hund tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at hun merkes av innbilt svangerskap og hormonelle endringer i kroppen i forbindelse med løpetid og den påfølgende tiden? Jeg forsto det riktig som at daffheten kun er knyttet til løpetid?

Du kan selvfølgelig få sjekket henne for livmorbetennelse, da det gjerne oppstår i forbindelse med løpetid (altså: Når det oppstår, er det gjerne i forbindelse med løpetid - men det må ikke oppstå bare fordi en hund har løpetid, de fleste løpetider kommer og går uten at det blir livmorbetennelse. Så du ikke misforstår meg), og slapphet kan være et sykdomstegn.

Men om du ikke ser andre endringer - utflod, endring i matlyst og drikkeinntak - vil jeg tro hun føler seg ille drektig og uggen. Mitt beste tips er i utgangspunktet å ignorere det, sørge for at hun opprettholder samme aktivitetsnivå som før, ikke dulle og dikke, ikke synes synd på eller "lage" valper til henne, late som ingenting og fortsette som før. Vi har hatt over ti tisper, og aldri hatt problem med innbilt svangerskap - mens andre har grande problemer, og tyr til diverse homeopatiske medisiner, galastopp og fjerning av livmor. Jeg synes det enkleste til å begynne med er å ignorere og ture på tur som vanlig, for å se om hun rister det av seg. Hvis endringen i oppførsel ikke er problematisk for deg og noe du kan leve med, så lever du med det, jeg ville ikke lagd noe fuss - men det er selvfølgelig annerledes om det er en aktiv konkurransehund, hunden plages, etc. Har hun ofte løpetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker hun var litt daff sist løpetid også, men ikke så lenge etterpå. OG hun får løpetid ca hver 7mnd.

Hun har mer pupper, men ingen melk ennå, men er jo ikke gått to mnd heller.

Men hun er rar- mindre jobbelyst, virker som hun har en spøkelsalder igjen, og hun virker så daff..

Men får håpe det er som du skriver.. at hun tror hun er drektig.. Og håpe at gamle gale Zebra kommer igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpetid hver syvende måned er jo ikke så mye - det er jo de som får hver tredje måned, og plages. Hunden din er heller ikke voksen, det skjer fremdeles ting og tang i hode og kropp, og hormonendringer som skjer under og etter løpetid kan godt påvirke hvordan hun har det - for eksempel både i forhold til slapphet og spøkelser.

Jeg ville foreløpig holdt et halvt øye med henne, men latt ting være som før, og se hvordan hun er på neste løpetid når hun er godt over to år.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er løpetidene eller annet som gjør henne daff, kan jeg ikke uttale meg om, men hun begynner jo å bli voksen og en del voksne tisper leker ikke lenger like mye med andre hunder som da de var unghunder. Det betyr ikke at de ikke kan sprudle under trening, bading :rolleyes2: :rolleyes2: , leking med mennesker eller innimellom, når de gidder, med en og annen kompis :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som klassisk innbilt drektighet. Noen tisper blir mer påvirket enn andre, noen merker man ingenting på. Noen får bare melk, noen forandrer personlighet totalt (som din), noen finner seg valper, noen blir bare en tanke tregere, osv.

Jeg støtter det Emma skriver om å "ikke dille" med det. Ta henne med på turer som vanlig. Det er viktig å opprettholde aktivitetsnivået, selv om det kan være trasig til tider.

Om det er noen trøst, så var Tulla også sånn før, nå etter siste løpetid har hun vært helt normal. Om det er alderen som gjør det, eller homeopatimidlet vi har brukt før (men ikke denne gangen) som gjør det, er ikke godt å si, men det er deilig med en hund som ikke går i depressiv dvale etter løpetid i alle fall! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...