Gå til innhold
Hundesonen.no

Lillegutt ble påkjørt


Recommended Posts

I går klarte lillegutt å gå under et gjerde på lufteturen, sette seg fast, og på nulltid hadde han kommet seg ut av selen sin. Samboeren min rakk ikke få tak i han igjen, og han skulle så klart vise seg og leke "får ikke tak i meg" leken. Ved blokkene våres er det en kjempestor plen, men etter noen runder der, var det desverre veien han fant ut at han skulle løpe på :wub:

Jeg var like ved å finne han, da jeg hørte smellet. Det er bare 50-sone her, men med en så liten og rask hund var det umulig å se han for vedkommende.

Av alle mulige mirakler i hele verden, så overlevde skatten vår dette med "kun" en kollapset lunge, brukket hale og skrubbsår. Vi er så heldige å ha dyreklinikk 50 m oppi gata, så han kom rett inn mens han fortsatt var i sjokk.

I dag fant vi ut at halen er brukket, og at nervene har sluttet å virke. Heldigvis såpass langt bak at han kan gå og løfte benene helt uten problemer, men halen har han altså ingen følelse i.

Dyrlegen sa at om det ikke blir bedre, så må kanskje halen amputeres for at han ikke skal få slått den hele tiden.

Jeg er bare sjeleglad for at han overlevde dette, men lurer allikevel på om det er noen som har erfaring med at nervesystemet der bak slutter å virke? Har dere fått operert sånn at det virker igjen, eller er det en tapt sak?

Dette lurer jeg så klart ikke på av utseendemessige grunner, men jeg synes synd på han som ikke klarer å løfte den for å gå på do, eller logre med den, enda han prøver så godt han kan.

Håper noen har erfaringer å dele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars dere, det der er virkelig marerittet!

Så snart han er pigg nok i almenntilstanden ville jeg startet med akupunkturbehandlinger.

Kan ikke love noe, men har erfaring med en annen hund som var delvis lammet i ansiktet, også etter påkjørsel. Hun ble mye bedre etter noen behandlinger :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var virkelig et mareritt ja! Tror aldri jeg har vært så redd i hele mitt liv.

Han puster bedre og bedre nå, og har begynt å fylle lungen sin. Spiser mat og tisser som før. Sliter litt med det andre fordi det gjør vondt da han skrapet opp der bak/evt. mangler litt følelse.

Han er en sterk liten gutt, så han blir nok fort frisk igjen - heldigvis :) Vil ligge på fanget og få trøst hele tiden, bare det er et godt tegn synes nå jeg, at han ikke gjemmer seg bort og er sky. Blotter til og med magen med alle skrubbsårene sine og vil ha kos der.

Marie og Ellie: Tusen takk! Det var et kjempegodt råd! Det skal jeg virkelig sjekke ut! :wub: Håper det kan funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv erfaring med 3 hunder som har måtte amputere halen pga skade.

1 av dem pga påkjørsel. Der ble halen amputert straks da den alt var "død" når vi kom til veterinær.

Halen er jo en forlengelse av ryggraden hos hundene og det er en av grunnnen, tror jeg, til at mange hunder med skade i halen viser smerte i bena/hoften o.l.

To av dem hundene jeg har kjent med haleskader har først vært mistanke om hofte/bekken skader.

Det vanskelige med amputasjon av halen er å få det til å gro. Alle 3 hundene jeg har kjent har hatt problemer med det, mye pga hundene klarer ikke holde den i ro og det er veldig stram hud på halen. Men når det har grodd har ingen av dem hatt komplikasjoner i ettertid verken med språk, balanse e.l. :wub:

Den som ble påkjørt amupterte helt inn og hadde bare 2/3 ledd igjen av halen. Dem to andre tok bare dem 2-3 ytterste leddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en hund som ble påkjørt; halen hans ble nesten revet av og skaden gikk litt videre i ryggen. Han måtte amputere absolutt hele halen, samt fikse litt i ryggen. Per i dag sliter han litt med balansen, men er ellers velfungerende og fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går klarte lillegutt å gå under et gjerde på lufteturen, sette seg fast, og på nulltid hadde han kommet seg ut av selen sin. Samboeren min rakk ikke få tak i han igjen, og han skulle så klart vise seg og leke "får ikke tak i meg" leken. Ved blokkene våres er det en kjempestor plen, men etter noen runder der, var det desverre veien han fant ut at han skulle løpe på :lol:

Jeg var like ved å finne han, da jeg hørte smellet. Det er bare 50-sone her, men med en så liten og rask hund var det umulig å se han for vedkommende.

Av alle mulige mirakler i hele verden, så overlevde skatten vår dette med "kun" en kollapset lunge, brukket hale og skrubbsår. Vi er så heldige å ha dyreklinikk 50 m oppi gata, så han kom rett inn mens han fortsatt var i sjokk.

I dag fant vi ut at halen er brukket, og at nervene har sluttet å virke. Heldigvis såpass langt bak at han kan gå og løfte benene helt uten problemer, men halen har han altså ingen følelse i.

Dyrlegen sa at om det ikke blir bedre, så må kanskje halen amputeres for at han ikke skal få slått den hele tiden.

Jeg er bare sjeleglad for at han overlevde dette, men lurer allikevel på om det er noen som har erfaring med at nervesystemet der bak slutter å virke? Har dere fått operert sånn at det virker igjen, eller er det en tapt sak?

Dette lurer jeg så klart ikke på av utseendemessige grunner, men jeg synes synd på han som ikke klarer å løfte den for å gå på do, eller logre med den, enda han prøver så godt han kan.

Håper noen har erfaringer å dele.

Håper dere får de rådene dere trenger av vetrinæren med oppfølging osv.

Men som tidligere nevnt her, akkupunktur, det er bare helt supert i veldig mange tilfeller. I tillegg kan du prøve hundemasasje for å få opp blodsirkulasjonen, som kan påvirke nervesystemet. Uansett vil det virke avslappende for hunden.Noen direkte operasjon på nervesystemet kan være vanskelig, men det avhenger jo av om nervene er døde eller om de ligger i klem etc... Masse lykke til med bedringen på hunden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Håper dere får de rådene dere trenger av vetrinæren med oppfølging osv.

Men som tidligere nevnt her, akkupunktur, det er bare helt supert i veldig mange tilfeller. I tillegg kan du prøve hundemasasje for å få opp blodsirkulasjonen, som kan påvirke nervesystemet. Uansett vil det virke avslappende for hunden.Noen direkte operasjon på nervesystemet kan være vanskelig, men det avhenger jo av om nervene er døde eller om de ligger i klem etc... Masse lykke til med bedringen på hunden :P

Bare så det er sakt, så er det ikke alltid all form for massage er en god ide i forbindelse med skader og operasjoner. Men hør med veterinæren, eller en som er god på rehabilitering, hva h*n mener om saken og få noen tips på hva du kan gjøre :lol:

Håper det går bra med han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :P

Veterinæren vi brukte hadde ikke noe erfaring med akupunktur, men sa at vi godt kunne sjekke det ut. Han hadde ikke noe for eller imot liksom.

I samme byen driver de i allefall med akupunktur mot forskjellige nerveskader/lammelser, så skal sjekke ut der. Mest sannsynlig har nok nervene rett og slett blitt rever tvers av, og da blir det verre. De kunne visst kanskje gro sammen igjen. Ellers merker han ikke halen sin, og har ikke vondt, så det blir nok uansett ikke noe amputering - da blir den heller hengende der, dette virker ikke inn på balansen hans i det hele tatt.

Lillegutt er i storform allerede :lol: Virker ikke som han har vondt, og er seg selv mer eller mindre - sett bortifra konstant logring og hyperaktivitet :lol: I går ville han til og med gnage og leke med bein! Hadde en rolig hund innom her en tur også, og det virket som om bare det hjalp litt på formen hans.

Vi har vært utrolig heldige! :wub:

EDIT: Bare så det ikke misforståes; han får roen sin altså, det er han selv som har tatt initiativ til å gnage litt bein og sånn, og legger seg ned om han blir sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...