Gå til innhold
Hundesonen.no

Blir bare verre og verre....


Mommia

Recommended Posts

Vår lille valp er nå blitt 1 år, hun er veldig aktiv og glad i mennesker, men vi har et problem som bare vokser og vokser.

Hun er blitt mer og mer veloppdragen og gjør stort sett som hun får beskjed om.

Jeg er ikke så vant til å ha hund som mannen er, han har hatt hund før...

Vi bor i generasjonsbolig med mine svigerforeldre og trives med det. Vi har vårt privatliv og de har sitt, innimellom er vi nede hos de og spiser middag eller tar et glass vin:)

Et av problemene er at når vi er hos de tilter bikkja helt. Greit at hun blir gira og vil hilse, hopper litt gjør hun ennå, var verre før, men det er jo typisk valpefakter.

Når vi entrer døra hos de hilser hun litt på svigerfar som er måteholden med kosen, han er mer kattemenneske.

Når hun så går videre til svigermor, eskalerer svigermor i en kaskade av hyl og gauling. Hun går opp i fistel i stemmen, piper verre enn bikkja og hindrer henne ikke når hun så hopper opp på henne. Vi korrigerer og sier "ikke hopp", men det er som å snakke til døve ører, og svigermor bare sier til oss at vi må slutte å være så strenge "hun er jo bare valp...."

I tillegg sitter de begge to og snakker til hunden og sier " stakkars lille deg da som bare får hundemat, det er så synd på deg...." og lar henne bare slippe til å slikke på tallerker eller spise fra matavfallsbøtta, men vi stopper henne jo før det kommer så langt...vi kan ikke tenke oss å la de passe på henne hvis vi skal være borte en dag...

Oppe hos oss er hun lydigheten selv og vet godt hva som er lov og ikke.

Det bare er så slitsomt, jeg føler jeg må gå og vokte utgangsdøren hele tiden, for om hun løper ut er det rett ned og overfalle svigermor, som igjen ikke stopper henne, men bare unnskylder med at hun er valp, vi kan ikke kreve at hun skal være så disiplinert.

Dette går mest meg på nervene, men nå også etterhvert mannen, fordi det blir mye diskusjoner mellom oss.

Vi ville hunden skulle være en glede og ha i hverdagen, men det føles ikke sånn nå.

I tillegg har vi 4 barn som er hos oss annenhver helg. Det er ikke alltid lett å få gjennomført kommandoer og få hunden til å lystre oss når vi har barna som også vil være med å passe på henne til enhver tid.

Det virker som om hun ikke helt vet hvem hun skal høre på.

Vi prøver å lære ungene så mye som mulig om hvordan man skal forholde seg til en hund, hans barn er mer vant til hund og skjønner litt fortere, mine to har aldri hatt hund (som meg)

Min eldste er også ganske reservert og tør ikke helt å la hunden slippe innpå henne.

Så hva skal vi gjøre, dette er ikke snakk om at vi ikke klarer å håndtere hunden, men at det for øyeblikket gir oss mer problemer enn vi hadde håpet på i utgangspunktet.

Dessuten føler jeg at vi ikke gjør noe annet enn å kjefte på ungene våre når de er her fordi de ikke hører etter og kan være litt hardhendte innimellom. De forstår alvoret en liten stund, men så varer det ikke lenge før det er i gang igjen.

Det er jo tross alt ingen dukke dette her.

Gode råd anyone? Vi vurderer å selge/gi henne bort til noen som kan gi henne en bedre hverdag enn vi føler vi klarer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette hørtes ikke kjekt ut. Det med svigermor høres jo nesten ut som det problemet de fleste har med barna sine i forhold til besteforeldre :console: Svigermødre og foreldre er jo vant med å gi råd til barna sine og det er ikke alltid de er så flinke til å høre på sine barn.. :hyper:

Ønsker deg lykke til og at dere finner ordning som dere kan leve med og slipper å omplassere .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang det med svigermor, har dere prøvd og rett og slett snakket med henne? Forklar henne på en pen måte at det stresser opp hunden, noe som ikke er bra for den, og at det ødelegger for treningen deres f.eks.. Hvis hun ikke vil ta det til seg, så kan dere jo evt la hunden være igjen hos dere når dere går på besøk til svigers.. Si at det er så slitsomt å ha med hunden når den ikke kan oppføre seg, kanskje svigermor tar hintet når alternativet er at dere ikke tar med hunden?

Kjenner godt til det med folk som skal kave opp hunden, valpen vår tisset på seg sist vi hadde besøk pga at besøket giret han sånn opp selv om vi ba de roe seg.. :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang det med svigermor, har dere prøvd og rett og slett snakket med henne? Forklar henne på en pen måte at det stresser opp hunden, noe som ikke er bra for den, og at det ødelegger for treningen deres f.eks.. Hvis hun ikke vil ta det til seg, så kan dere jo evt la hunden være igjen hos dere når dere går på besøk til svigers.. Si at det er så slitsomt å ha med hunden når den ikke kan oppføre seg, kanskje svigermor tar hintet når alternativet er at dere ikke tar med hunden?

Tusen takk for svar!

Vi har prøvd å snakke med svigermor, mannen er ikke redd for å si fra til mora si for å si det sånn, men det varer ikke så lenge før det er i gang igjen, hun tar det rett og slett ikke til seg...han har tilogmed kjeftet på henne, da hjalp det en stund, men endte jo med at hun avviste hunden totalt da og ville ikke se på den engang...det er liksom ingen mellomting...

Vi har også latt hunden være igjen oppe når vi er nede og tar oss en kaffetår, men da gnåler hun hele tiden om at stakkars lille valpen som må være igjen alene oppe...

Eneste som står igjen nå tror jeg er at vi sier at hvis ikke hun gir seg nå så kommer vi ikke til å orke å beholde vår lille snuppe...

Hun er jo så flink og veloppdragen og klarer så mye, og så går alt i dass når svigermor er i nærheten, som sagt...

Og hun har vokst opp med hund hele sitt liv så hun "vet alt" tror hun...

Ungene skal vi alltids klare å lære opp til å leve med hund, vet det tar tid, men det går seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...