Gå til innhold
Hundesonen.no

Det store valget


tm100001

Recommended Posts

Hvis du er interessert, så klarer du å lete etter det selv :D

Jeg har allerede gitt deg flere kennelnavn, men jeg foreslår at du finner kontaktinformasjon til kennel Lichitas.

Oisann. Jeg mente at om du kom over en oppdretter som avlet Citaer, er det bare å si ifra. Ikke at du skulle lete etter det :D

Jeg fortalte nettopp til min søster at det er ei her på forumet jeg synes er så reflektert og gjennomtenkt og hun skal bare begynne på ungdomsskolen! Så Eva, jeg er så imponert av deg :wub: Du virker så reflektert, gjennomtenkt og fornuftig. Blir glad av det, jeg!

Jeg tenkte også på labrador når jeg leste det du skrev. Flat også forsåvidt. Jeg har trent redning sammen med en labrador som kom fra Chas kennel. Utrolig trivelig hund! Absolutt ikke noe tungt, treigt drog :) Selvsagt ikke like kjapp og snerten som aussien eller en bc, men han hadde andre kvaliteter som aussiene våre ikke har. Blant annet en god avknapp, et rolig og sindig vesen og en type som ikke lar seg vippe av pinnen om en kasterolle faller i hodet på den.

I Sverige er det visst en god del som bruker labrador til agility og som gjør det veldig bra med dem. De fleste er fra jaktlinjer, tror jeg. Kjenner et par dual purpose tisper som trener redning og tviler ikke på at de kunne gjort det bra i agility.

Når det gjelder agility, mener jeg at begge kjønn av labrador kan gjøre det bra, men at kun tisper hos flatten er smått nok bygd til å hevde seg i ag.

Oi! Denne hadde jeg ikke sett :aww: Tusen takk for det øverste :lol: Tispe skal jeg ha uansett, må vel se litt på hvordan kroppen er på flat tisper.

OT: Skal du på NKK Tromsø? Dit skal iallefall jeg, kanskje vi kan møtes? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Sånn nå både kom jeg inn på sonen og har tid å si litt også (er ikke lett når sonen er "syk" når jeg har ordentlig tid å sitte foran PC-en og når den er frisk har jeg strengt tatt ikke tid..)

Tenkte jeg skulle si litt om flatter jeg, har tross alt min 3. flat nå så det er blitt noen "flat år" her. Jeg så svaret Morten Egtvedt ga deg, og stusset litt over at han anbefalte bruks/Jakt-linjer av flat. Akkurat det er jeg ikke så sikker på er nødvendig for å si det slik. Nå er det mulig jeg er fordomsfull men flatten jeg har nå, som vi så treffende kaller for Tomsingen (enda han egentlig heter Kark, men det er faktisk også et veldig passende navn for han hvis man tar utgangspunkt i trellen Kark i tegneserien Hårek den Hardbalne - og nå begynner jeg å spore av, tilbake til saken), altså Tomsingen er av jaktlinjer og vi kaller han Tomsingen for hans stressnivå er så vanvittig høyt at han klarer ikke å fokusere lenge nok til å faktisk lære noe!

Belønnes han med en godbit, har han allerede glemt hva han får belønning for, han liker å leke med ball men man må ikke kaste ballen for langt, for han glemmer på veien at han løper egentlig etter ball og skjener ut for å sjekke stolben eller se ut av vinduet.. han var også slik at han hadde ikke tid å spise mer enn 10-20 sekunder i slengen så vi måtte fore han 6-7 ganger om dagen, selv etter han var mer eller mindre voksen, for at han skulle klare å holde vekta sånn noenlunde. Vi forsøkte kjemisk kasterering i håp om at det ville få han til å legge på seg men det hjalp ikke en tøddel. I praksis har han vært en usedvanlig slitsom hund, grusomt rastløs uten noe særlig søvnbehov, men nå i en alder av 6 år, er han blitt roligere. Så noe bruksevne har ikke han vist seg å være, dog har han 2 søsken som er politihunder så vi var kanskje litt uheldig på en måte med han. Dog kompenserer han for sine manglende evner med å være en usedvanlig elskelig og blid hund!

Tidligere har jeg hatt 2 flat-tisper og begge var aldeles skjønne hunder. Den ene var av hyper/stress-typen men det var ganske styrbart og hun hadde av-knapp. Jeg trente en del redningshund med henne og hun var fantastisk på feltsøk og rundering, en uutrettelig hund med enorm arbeidskapasitet. Hun var dog ikke noe særlig tess på spor pga hun gikk i hovedsak på overvær og hadde, som flatter flest, det veldig travelt. Hadde jeg visst om agility den gangen, tror jeg det hadde vært en gren som hadde passet henne perfekt og hun hadde vært superegnet til det.

Den andre tispa vår, var av typen "rolig flat", hun var liten og kompakt, veldig lydig men hun var omplasseringshund som hadde vært i hardt vær, tidligere eier skulle bruke henne til LP og hadde tydeligvis vært beinhard mot en myke hunden (det var derfor oppdretter tok henne tilbake). Vi trente aldri noe med henne - hun var sånn som krøp sammen og liksom huket seg når man ga henne en "på plass" kommando, jeg hadde ikke hjerte til å gjøre noe med henne siden hun syntes det var svært ubehagelig. Vi la inn nye kommandoer for det vi trengte i hverdagen (kom, sette seg og legge seg og det var det) og så fikk hun bare være med som "selskapsdame".

Det høres ut som flat kunne være noe for deg. Det er ikke sikkert den vil trekke, (mine tidligere flatter nektet å trekke noe som helst, de gikk nemlig istykker hvis de fikk på seg trekksele og ble til statuer! Men Tomsingen er vanvittig glad i å trekke, men det er også det eneste han kan og det er nok bare fordi at da får han løpe og løping er beste i hele verden synes han), men de andre greiene så absolutt.

Jeg hadde ikke gått for bruks/jakt-linjer, som sagt mulig jeg har fordommer pga Tomsingen, men selv "utstillingslinjer", eller "vanlig flat" som jeg kaller det, vil normalt ha mer enn nok motor. Gå for en liten vever tispe du (men innenfor rasestandarden hvis du skal stille ut). Mens den er valp jobber du mye med å lære den av/på-knappen (det er slike ting som det er ikke lov å herje inne men vi kan herje ute, lær den å leke med deg for lek er kjempebelønning .. blir den livat inne så tar du den enten ut og lar den herje eller du bruker inne-energien til noe konstruktivt som litt klikkertrening feks, klikker er veldig gøy å trene og flatter elsker stortsett å bli trent en masse - også som valper, du skal bare ikke ha noen større krav til utførelsen mens de er små). De er veldig myke hunder, så man behøver ikke barske seg eller noe sånt, men konsekvent skal man selvfølgelig være.

Flatter er ikke min yndlingshund, men de har mange svært gode egenskaper (er jo derfor jeg har min 3. flat..). De er allsidige, vennlige, sjeldent vanskelige i forhold til andre hunder eller mennesker, de er robuste og har stort tabberegister. Jeg regner dem som ganske kørka egentlig, mer kørka enn mange andre hunderaser, men det er faktisk en fordel. Man rekker å rette opp eventuell feilinnlæring før den "sitter for evig og alltid" samtidig som de allikevel er vel så lettlærte som de andre brukshundene - men det er fordi flatten er så kjapp og har så mye tempo at man rekker 30 repetisjoner der andre bare har rukket 3..

Så jeg synes at hvis det er flatten du føler mest for, så er det da ingenting i veien for å satse på en sånn vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn nå både kom jeg inn på sonen og har tid å si litt også (er ikke lett når sonen er "syk" når jeg har ordentlig tid å sitte foran PC-en og når den er frisk har jeg strengt tatt ikke tid..)

Tenkte jeg skulle si litt om flatter jeg, har tross alt min 3. flat nå så det er blitt noen "flat år" her. Jeg så svaret Morten Egtvedt ga deg, og stusset litt over at han anbefalte bruks/Jakt-linjer av flat. Akkurat det er jeg ikke så sikker på er nødvendig for å si det slik. Nå er det mulig jeg er fordomsfull men flatten jeg har nå, som vi så treffende kaller for Tomsingen (enda han egentlig heter Kark, men det er faktisk også et veldig passende navn for han hvis man tar utgangspunkt i trellen Kark i tegneserien Hårek den Hardbalne - og nå begynner jeg å spore av, tilbake til saken), altså Tomsingen er av jaktlinjer og vi kaller han Tomsingen for hans stressnivå er så vanvittig høyt at han klarer ikke å fokusere lenge nok til å faktisk lære noe!

Belønnes han med en godbit, har han allerede glemt hva han får belønning for, han liker å leke med ball men man må ikke kaste ballen for langt, for han glemmer på veien at han løper egentlig etter ball og skjener ut for å sjekke stolben eller se ut av vinduet.. han var også slik at han hadde ikke tid å spise mer enn 10-20 sekunder i slengen så vi måtte fore han 6-7 ganger om dagen, selv etter han var mer eller mindre voksen, for at han skulle klare å holde vekta sånn noenlunde. Vi forsøkte kjemisk kasterering i håp om at det ville få han til å legge på seg men det hjalp ikke en tøddel. I praksis har han vært en usedvanlig slitsom hund, grusomt rastløs uten noe særlig søvnbehov, men nå i en alder av 6 år, er han blitt roligere. Så noe bruksevne har ikke han vist seg å være, dog har han 2 søsken som er politihunder så vi var kanskje litt uheldig på en måte med han. Dog kompenserer han for sine manglende evner med å være en usedvanlig elskelig og blid hund!

Tidligere har jeg hatt 2 flat-tisper og begge var aldeles skjønne hunder. Den ene var av hyper/stress-typen men det var ganske styrbart og hun hadde av-knapp. Jeg trente en del redningshund med henne og hun var fantastisk på feltsøk og rundering, en uutrettelig hund med enorm arbeidskapasitet. Hun var dog ikke noe særlig tess på spor pga hun gikk i hovedsak på overvær og hadde, som flatter flest, det veldig travelt. Hadde jeg visst om agility den gangen, tror jeg det hadde vært en gren som hadde passet henne perfekt og hun hadde vært superegnet til det.

Den andre tispa vår, var av typen "rolig flat", hun var liten og kompakt, veldig lydig men hun var omplasseringshund som hadde vært i hardt vær, tidligere eier skulle bruke henne til LP og hadde tydeligvis vært beinhard mot en myke hunden (det var derfor oppdretter tok henne tilbake). Vi trente aldri noe med henne - hun var sånn som krøp sammen og liksom huket seg når man ga henne en "på plass" kommando, jeg hadde ikke hjerte til å gjøre noe med henne siden hun syntes det var svært ubehagelig. Vi la inn nye kommandoer for det vi trengte i hverdagen (kom, sette seg og legge seg og det var det) og så fikk hun bare være med som "selskapsdame".

Det høres ut som flat kunne være noe for deg. Det er ikke sikkert den vil trekke, (mine tidligere flatter nektet å trekke noe som helst, de gikk nemlig istykker hvis de fikk på seg trekksele og ble til statuer! Men Tomsingen er vanvittig glad i å trekke, men det er også det eneste han kan og det er nok bare fordi at da får han løpe og løping er beste i hele verden synes han), men de andre greiene så absolutt.

Jeg hadde ikke gått for bruks/jakt-linjer, som sagt mulig jeg har fordommer pga Tomsingen, men selv "utstillingslinjer", eller "vanlig flat" som jeg kaller det, vil normalt ha mer enn nok motor. Gå for en liten vever tispe du (men innenfor rasestandarden hvis du skal stille ut). Mens den er valp jobber du mye med å lære den av/på-knappen (det er slike ting som det er ikke lov å herje inne men vi kan herje ute, lær den å leke med deg for lek er kjempebelønning .. blir den livat inne så tar du den enten ut og lar den herje eller du bruker inne-energien til noe konstruktivt som litt klikkertrening feks, klikker er veldig gøy å trene og flatter elsker stortsett å bli trent en masse - også som valper, du skal bare ikke ha noen større krav til utførelsen mens de er små). De er veldig myke hunder, så man behøver ikke barske seg eller noe sånt, men konsekvent skal man selvfølgelig være.

Flatter er ikke min yndlingshund, men de har mange svært gode egenskaper (er jo derfor jeg har min 3. flat..). De er allsidige, vennlige, sjeldent vanskelige i forhold til andre hunder eller mennesker, de er robuste og har stort tabberegister. Jeg regner dem som ganske kørka egentlig, mer kørka enn mange andre hunderaser, men det er faktisk en fordel. Man rekker å rette opp eventuell feilinnlæring før den "sitter for evig og alltid" samtidig som de allikevel er vel så lettlærte som de andre brukshundene - men det er fordi flatten er så kjapp og har så mye tempo at man rekker 30 repetisjoner der andre bare har rukket 3..

Så jeg synes at hvis det er flatten du føler mest for, så er det da ingenting i veien for å satse på en sånn vel?

Endelig ett svar jeg har ventet på! :wub: Mamma har hatt flat før, og kan derfor litt om dem. Jeg ser ikke på det som ett stort problem at de ikke trekker så enormt, men jeg vil at den skal holde følge på ski og sykkel i det minste :aww: Jeg tror jeg blir å se etter hunder som brukes i lydighet, agility, bruks og utstilling. En som har motor og er lettlært, men samtidig ikke stressa og vill. Av/på knapp vil jeg verdsette høyt også.Jeg har etterhvert blitt vandt med hunder som er tette i pappen, men de er også veldig trege (kan ha noe med at de er crossoverhunder, og derfor litt hjelpeavhengige forløpig) :lol:

Røyter de mye, og hvordan er pels og pelsstell? Hvordan takler de hviledager? Har du noen oppdrettere å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Skal du på NKK Tromsø? Dit skal iallefall jeg, kanskje vi kan møtes? :wub:

Jeg regner med det. Tror vi skal stille begge våre og forhåpentligvis konkurrere i ag med Arn, så da er vi nok her den helgen. Desverre har pappa en teit tendens til å ha bursdag hver gang det er oktoberutstilling og han ser ikke helt det store i å feire dagen i en hall stappet av hunder. Merkelig skrue den faren min... :aww: Men jo, jeg tror vi er her i år. Det hadde vært trivelig å møtes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasevalg er vanskelig og ved min tilstedeværelse på dette forumet har jeg fått med meg at det er noe du har tenkt og vurdert lenge. Og jeg stemmer faktisk for flat jeg. Om magefølelsen din sier flat, synes jeg du skal gå for det.

Greit det er hunder som kan være krevende og til tider svært stresset, men s vidt jeg har skjønt er du vant med fuglehunder som også er krevende hunder. Om enn på en liten annen måte.

Om du kjøper valpen/ hunden med det utgangspunkt at du er klar over at du kjøper en potensielt krevende hund og valget ditt om å anskaffe og prioritere hund er godt gjennomtenkt ser jeg ikke noe problem med rasen.

Jeg har en kamerat som gjengen helst ville at skulle kjøpe en sedat labrador eller golden. Han endte opp med en flat/ woeking springer blanding som jo skulle tilsi en krevende hund og alt for krevende for en som hadde lite erfaring med hund fra før og som slev var surrete og stresset. Men se det, han har den mest omgjengelige og greie hunden i hele vennegjengen. Tross at han var uerfaren og hunden kommer fra krevende raser.

Gå for det magefølelsen din sier, finn en god oppdretter, kontakt raseklubben og bruk lang tid på valg av kull. Prøv kanskje å finne valper etter litt roligere foreldre siden det første hunden og så skal du se at det hele går helt fint. Labrador er fine hunder, men er det flat du har lyst på så er det jo det du må gå for:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasevalg er vanskelig og ved min tilstedeværelse på dette forumet har jeg fått med meg at det er noe du har tenkt og vurdert lenge. Og jeg stemmer faktisk for flat jeg. Om magefølelsen din sier flat, synes jeg du skal gå for det.

Greit det er hunder som kan være krevende og til tider svært stresset, men s vidt jeg har skjønt er du vant med fuglehunder som også er krevende hunder. Om enn på en liten annen måte.

Om du kjøper valpen/ hunden med det utgangspunkt at du er klar over at du kjøper en potensielt krevende hund og valget ditt om å anskaffe og prioritere hund er godt gjennomtenkt ser jeg ikke noe problem med rasen.

Jeg har en kamerat som gjengen helst ville at skulle kjøpe en sedat labrador eller golden. Han endte opp med en flat/ woeking springer blanding som jo skulle tilsi en krevende hund og alt for krevende for en som hadde lite erfaring med hund fra før og som slev var surrete og stresset. Men se det, han har den mest omgjengelige og greie hunden i hele vennegjengen. Tross at han var uerfaren og hunden kommer fra krevende raser.

Gå for det magefølelsen din sier, finn en god oppdretter, kontakt raseklubben og bruk lang tid på valg av kull. Prøv kanskje å finne valper etter litt roligere foreldre siden det første hunden og så skal du se at det hele går helt fint. Labrador er fine hunder, men er det flat du har lyst på så er det jo det du må gå for:D

Jeg så på oppdrettere av begge rasene i går. Når jeg var innom en oppdretterside av labrador, så jeg først på kroppen til hundene på kennelen. Når jeg var på en oppdretterside av flat så jeg først på planlagte valpekull :wub: Jeg så bare på noen tilfeldige oppdrettersider, og fant ut at Black Flat og Comkitty har planer om valper våren -10, skal undersøke flere i dag :aww:

Drømmen hadde jo vært en leverbrun tispe, men det er nok ikke så sannsynlig. Velger jo ikke hund etter farge :lol: Er en flat valp på størrelse med en Vorstehhundvalp når den er 8 uker? Embla veide 6 kg og Jølle veide 7 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på oppdrettere av begge rasene i går. Når jeg var innom en oppdretterside av labrador, så jeg først på kroppen til hundene på kennelen. Når jeg var på en oppdretterside av flat så jeg først på planlagte valpekull :wub: Jeg så bare på noen tilfeldige oppdrettersider, og fant ut at Black Flat og Comkitty har planer om valper våren -10, skal undersøke flere i dag :aww:

Drømmen hadde jo vært en leverbrun tispe, men det er nok ikke så sannsynlig. Velger jo ikke hund etter farge :lol: Er en flat valp på størrelse med en Vorstehhundvalp når den er 8 uker? Embla veide 6 kg og Jølle veide 7 kg.

Jeg tror du allerede har bestemt deg for rase jeg;) Gratulerer, nå slipper du å tenke mer på det:P

Angående størrelse får du vente på mer kompetente personer, for jeg aner ikke hva en flatvalp veier:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhunden er mammas hund, så den er utelukket. Embla er mye med mamma på tur, og hun blir sliten av det. Da kommer hun utslitt og sulten hvem og spiser mat, også er det soving resten av dagen :aww: Mamma bestemmer uansett mye over henne, med rare regler som gjør det vanskelig for meg å trene. Jeg får ikke lære henne å gå i bånd, ikke ha drakamp, ikke bruke sele osv. :wub:

Hva med og foreslå en ordning for moren din? Jeg tenker at du en eller to dager i uken "gjør" noe med Embla, eks blir med hundeklubben din på treninger og aktiviteter. Avtal med moren din hva du kan lære/gjøre med hunden. Da kan du forbrede deg på hvordan det er. Samtidig som du kan ha det morro med en annen hund før din kommer i huset.

Det var litt slik til meg også. Da jeg trente med Zorba (som er familiehund) følte jeg på hvordan egenskaper jeg savnet og hvordan egenskaper jeg likte ved rasen Engelsk Setter. Jeg savnet mye av egenskapene jeg ønsket meg, hos Zorba/Setteren men jeg brukte han til det jeg kunne og forbredet meg til min egen hund kom i huset.

Men jeg må inndrømme at det er veldig deilig og ha sin egen hund og trene. Nå har jeg den hunden jeg ønsket meg med alle de egenskapene jeg savnet.

Jeg skal ikke blande meg i tråden annet enn å nevne at flat'en er mye større enn det andre du nevner her. Flat er en stor hund, noen hanner kan være "enorme". Så om du vil ha en mellomstor en, ser du setter ca 50cm, så er nok kanskje flat'en noe stor? Den er liksom så "mye hund" på et vis.

Jeg har både møt den gigantiske flaten og den lille smidige flaten. Synes ikke den gigantiske er noe fin, den minner mer om en berner enn enn fin brukshund. Derimot den lille, den synes jeg er en utrolig fin brukshund, som passer din kritikk. Kjenner flere små flater og de konkurrerer i høyt nivå i både LP og AG. Den lille er på størrelse med Vorsther. Den store flaten synes jeg ikke egner seg til noe annet en familiehund, kunne aldri ha sett for meg den på en agility bane f.eks.

Jakter moren din? (siden dere har jakthunder...) Hva med en jakthund? Vis du tror du kommer til og begynne jakt.

Hva med utstiling? (du har ikke sakt noe om det?)

Hva med husky/malamut? Passer perfekt til din kritikk om tur.

Eller springer?

Eller belger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med og foreslå en ordning for moren din? Jeg tenker at du en eller to dager i uken "gjør" noe med Embla, eks blir med hundeklubben din på treninger og aktiviteter. Avtal med moren din hva du kan lære/gjøre med hunden. Da kan du forbrede deg på hvordan det er. Samtidig som du kan ha det morro med en annen hund før din kommer i huset.

Det var litt slik til meg også. Da jeg trente med Zorba (som er familiehund) følte jeg på hvordan egenskaper jeg savnet og hvordan egenskaper jeg likte ved rasen Engelsk Setter. Jeg savnet mye av egenskapene jeg ønsket meg, hos Zorba/Setteren men jeg brukte han til det jeg kunne og forbredet meg til min egen hund kom i huset.

Men jeg må inndrømme at det er veldig deilig og ha sin egen hund og trene. Nå har jeg den hunden jeg ønsket meg med alle de egenskapene jeg savnet.

Hvorfor skulle jeg foreslå en ordning? :wub: Du sier jo selv at det er deilig å ha en egen hund å bestemme over :icon_cry:

Jeg har både møt den gigantiske flaten og den lille smidige flaten. Synes ikke den gigantiske er noe fin, den minner mer om en berner enn enn fin brukshund. Derimot den lille, den synes jeg er en utrolig fin brukshund, som passer din kritikk. Kjenner flere små flater og de konkurrerer i høyt nivå i både LP og AG. Den lille er på størrelse med Vorsther. Den store flaten synes jeg ikke egner seg til noe annet en familiehund, kunne aldri ha sett for meg den på en agility bane f.eks.

Jakter moren din? (siden dere har jakthunder...) Hva med en jakthund? Vis du tror du kommer til og begynne jakt.

Jeg blir jo å ta tispe, og ta fra linjer som brukes. De er ikke så store :lol: Mamma jaktet litt før, ikke så mye nå siden det ikke lenger er en stabil rypebestand her. Jeg har ikke interessert meg for jakt tidligere, og føler ikke behov for det nå heller.

Hva med utstiling? (du har ikke sakt noe om det?)

Utstilling er omtrent det eneste man kan konkurrere i her oppe, men det er ikke noe jeg er nødt til å drive med. Det hadde vært morsomt, da :lol:

Hva med husky/malamut? Passer perfekt til din kritikk om tur.

Eller springer?

Eller belger?

Husky og malamut er jo store og sterke. De blir jo overopphetet inne i hus, og egner seg vel ikke akkurat til det jeg vil drive med? De kan jo ikke være løse engang :) De er helt utelukket :blink:

Springeren må visst trimmes i pelsen og den klumper veldig i snø. Tror ikke det er helt hunden for meg. :lol:

Belgeren er vel veldig krevende? Og det er mye nervøsitet på dem tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle jeg foreslå en ordning? :blink: Du sier jo selv at det er deilig å ha en egen hund å bestemme over :icon_cry:

Jeg mente ikke istede for en hund nei, men i mellomtiden. Det er jo minimum et år til er det ikke? Tenkte at det kunne være fint for deg og få en "forsmak" på hvordan det er. Samtidig som du har noe og gjøre i mellomtiden før valpen kommer. Det må da være bedre og finne en ordning enn og ikke ha noen hund og drive på med i hele tatt til din hund kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristiin:

Eva har jo skrevet flere ganger at hun trener moren sine hunder allerede?

Ikke som jeg kan se nei? Heller det motsatte? Når jeg tenker på trenger så lenker jeg bla. på slike ting som og lære hund og gå pent i bånd/fri ved fot.

Hannhunden er mammas hund, så den er utelukket. Embla er mye med mamma på tur, og hun blir sliten av det. Da kommer hun utslitt og sulten hvem og spiser mat, også er det soving resten av dagen :icon_cry: Mamma bestemmer uansett mye over henne, med rare regler som gjør det vanskelig for meg å trene. Jeg får ikke lære henne å gå i bånd, ikke ha drakamp, ikke bruke sele osv. :blink:

Hva med og foreslå en ordning for moren din? Jeg tenker at du en eller to dager i uken "gjør" noe med Embla, eks blir med hundeklubben din på treninger og aktiviteter. Avtal med moren din hva du kan lære/gjøre med hunden. Da kan du forbrede deg på hvordan det er. Samtidig som du kan ha det morro med en annen hund før din kommer i huset.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke istede for en hund nei, men i mellomtiden. Det er jo minimum et år til er det ikke? Tenkte at det kunne være fint for deg og få en "forsmak" på hvordan det er. Samtidig som du har noe og gjøre i mellomtiden før valpen kommer. Det må da være bedre og finne en ordning enn og ikke ha noen hund og drive på med i hele tatt til din hund kommer.

Jeg trener Embla noen ganger, og den siste uken har jeg syklet med henne flere dager på rad :icon_cry:

Ikke som jeg kan se nei? Heller det motsatte? Når jeg tenker på trenger så lenker jeg bla. på slike ting som og lære hund og gå pent i bånd/fri ved fot.

Jeg har vært litt på hundeklubben med henne, og vært med i barn og hund. Jeg trener begge hundene litt i stua med triks og sånt, og litt ute på grusplassen. Lærer de bare enkle triks som ikke vil ha noe å si for mamma når hun holder på med dem :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig ett svar jeg har ventet på! :icon_cry: Mamma har hatt flat før, og kan derfor litt om dem. Jeg ser ikke på det som ett stort problem at de ikke trekker så enormt, men jeg vil at den skal holde følge på ski og sykkel i det minste :blink: Jeg tror jeg blir å se etter hunder som brukes i lydighet, agility, bruks og utstilling. En som har motor og er lettlært, men samtidig ikke stressa og vill. Av/på knapp vil jeg verdsette høyt også.Jeg har etterhvert blitt vandt med hunder som er tette i pappen, men de er også veldig trege (kan ha noe med at de er crossoverhunder, og derfor litt hjelpeavhengige forløpig) :wub:

Røyter de mye, og hvordan er pels og pelsstell? Hvordan takler de hviledager? Har du noen oppdrettere å anbefale?

Hyggelig å være til hjelp!

Vedr spørsmålene dine:

Jeg grer etter "behov". Har han vært i skogen kan det bli litt lyng etc i hale og faner/skjørter. Men det tar ca 5 minutter. Det er verre når han har badet i myr og er full av myrgjørme..

Du nevner at springere får mye snøklodder, det gjør desverre flatten også - men kun når det er sånn "halvkaldt". Vi bruker potesokker samt at jeg faktisk klipper av han det meste på bryst, ører, mage, bein og hale (og er det veldig ille så smører jeg han inn i litt matolje på tur.. blir litt seig men det holder snøen unna). Og nei - han ser ikke ut om vinteren!

Hviledag: jeg synes det er en veldig viktig ting å lære dem - at enkelte dager skjer det ingenting (annet enn at man kanskje tar en liten dressur-runde). Det fungerte fint med mine forrige flatter, og fungerer til en viss grad med han spinnville vi har nå. Dog er Tomsingen av en annen type enn mine forrige - vi får jo ikke trent han mentalt for det er ikke så mye mentalt å trene inni hodet der..

Oppdrettere - ser ut til at du er på track der!

Lykke til videre da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du allerede har bestemt deg for rase jeg;) Gratulerer, nå slipper du å tenke mer på det:P

Angående størrelse får du vente på mer kompetente personer, for jeg aner ikke hva en flatvalp veier:P

Ikke heelt bestemt nei, men jeg liker flaten godt. Hvis noen kommer med en grunn til at jeg absolutt i burde velge den, skal jeg nok tenke over det :wub:

Kristiin:

Eva har jo skrevet flere ganger at hun trener moren sine hunder allerede?

Eva; Jeg er veldig for å høre på magefølelsen :icon_cry:

Magefølelsen er en fin ting, ja :blink:

Nå kjenner ikke jeg så enormt mye til flatten, men jeg tviler på at en flat fra brukslinjer er noe mindre krevende enn en normal belger.

Jeg vil nok ikke gå for en flat fra de værste brukslinjene, kanskje mer dual porpose(hvordan det nå skrives?) :lol:

Hyggelig å være til hjelp!

Vedr spørsmålene dine:

Jeg grer etter "behov". Har han vært i skogen kan det bli litt lyng etc i hale og faner/skjørter. Men det tar ca 5 minutter. Det er verre når han har badet i myr og er full av myrgjørme..

Du nevner at springere får mye snøklodder, det gjør desverre flatten også - men kun når det er sånn "halvkaldt". Vi bruker potesokker samt at jeg faktisk klipper av han det meste på bryst, ører, mage, bein og hale (og er det veldig ille så smører jeg han inn i litt matolje på tur.. blir litt seig men det holder snøen unna). Og nei - han ser ikke ut om vinteren!

Hviledag: jeg synes det er en veldig viktig ting å lære dem - at enkelte dager skjer det ingenting (annet enn at man kanskje tar en liten dressur-runde). Det fungerte fint med mine forrige flatter, og fungerer til en viss grad med han spinnville vi har nå. Dog er Tomsingen av en annen type enn mine forrige - vi får jo ikke trent han mentalt for det er ikke så mye mentalt å trene inni hodet der..

Oppdrettere - ser ut til at du er på track der!

Lykke til videre da!

Klabbing er jeg vandt med fra den langhåra Weimaraneren vi hadde, og hunden til pappa som er golden/setter blanding. Vi brukte å klippe mellom tredeputene på weimaraneren, og jeg har noen ganger stusset blandingen. Tror ikke de har sånn kjempevanskelig pels i forhold?

Hvilke linjer er den spinnville fra da? Noe sier meg at jeg kanskje burde finne en litt annen type flat :lol:

Takk!

Tror jeg blir å skrive videre i denne tråden med spørsmål om raser og linjer osv. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at du finner det perfekte.

Jeg har veldig respekt for Flaten som valp/unghund. Det er mye energi og glede. Hopping og fresing.

Det er jagu en utfordring å stå i slik. Men den er nok en fantastisk all-round hund.

Du er veldig ambisiøs med dine tanker å ønsker hva du vil bruke hunden til i framtiden.

Jeg er enig med deg at du må passe deg for ikke å få en rase/linjer som er for daffe.

Når du ønsker en så aktiv hund er det iallefall viktig å være klar over hvilke utfordringer du vil få.

Kanskje viktig også at du ikke er så aktiv med alt at du får en stresset hund.

Dette var bare mine tanker. Jeg har jo skjønt at du og din familie er godt hunde og dyrevant så du har nok allerede mange tanker og ideer rundt dette.

Mine "tips" til deg.

Tervuren

Labrador ("jakt"labbradorlinjer)

Flat

Storpuddel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at du finner det perfekte.

Jeg har veldig respekt for Flaten som valp/unghund. Det er mye energi og glede. Hopping og fresing.

Det er jagu en utfordring å stå i slik. Men den er nok en fantastisk all-round hund.

Du er veldig ambisiøs med dine tanker å ønsker hva du vil bruke hunden til i framtiden.

Jeg er enig med deg at du må passe deg for ikke å få en rase/linjer som er for daffe.

Når du ønsker en så aktiv hund er det iallefall viktig å være klar over hvilke utfordringer du vil få.

Kanskje viktig også at du ikke er så aktiv med alt at du får en stresset hund.

Dette var bare mine tanker. Jeg har jo skjønt at du og din familie er godt hunde og dyrevant så du har nok allerede mange tanker og ideer rundt dette.

Mine "tips" til deg.

Tervuren

Labrador ("jakt"labbradorlinjer)

Flat

Storpuddel

Hva er forskjellen på tervuren og groenendael? Har akkurat fått en bok om flat i posten som jeg skal lese :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg driver og snegler meg igjennom en bok om flatcoated retriever :wub: Andre raser jeg har sett på er hvit gjeterhund og welsh springer spaniel.

Jo mer spretten og livlig, jo bedre! :wub:

Hvis noen har forsleg om andre raser som kan passe tas dem i mot med åpne armer. Egentlig kunne jeg ønsket meg en rase med kortere pels og/eller mindre størrelse enn flaten, men jeg kan vel ikke alltid få i pose og sekk heller. Kelpien har utseendet til drømmehunden.

Jeg har tenkt at hvis noe skal begrense meg og hunden hvis vi kommer langt i bruks/agility/lydighet, skal det være meg, ikke hunden :wub: Jeg ønsker kapasitet, men ikke at hunden krever elite trening :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver og snegler meg igjennom en bok om flatcoated retriever :wub: Andre raser jeg har sett på er hvit gjeterhund og welsh springer spaniel.

Jo mer spretten og livlig, jo bedre! :wub:

Hvis noen har forsleg om andre raser som kan passe tas dem i mot med åpne armer. Egentlig kunne jeg ønsket meg en rase med kortere pels og/eller mindre størrelse enn flaten, men jeg kan vel ikke alltid få i pose og sekk heller. Kelpien har utseendet til drømmehunden.

Jeg har tenkt at hvis noe skal begrense meg og hunden hvis vi kommer langt i bruks/agility/lydighet, skal det være meg, ikke hunden :wub: Jeg ønsker kapasitet, men ikke at hunden krever elite trening :wub:

Det hadde vært morsomt om du fikk welsh. Så rent egoistisk hadde jeg blitt glad om du fikk det. Spretten og livlig er de ihvertfall! Jeg kan ikke nok om kelpie (eller deg) til å si om du kan ha det - så du må ikke høre på meg, men det er også en spennende rase!

Men du - det kan jo hende du kan få to hunder etterhvert så hvis du starter med en annen rase, er det ikke sikkert det er så lenge til du føler deg tryggere på om du takler en kalpie eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært morsomt om du fikk welsh. Så rent egoistisk hadde jeg blitt glad om du fikk det. Spretten og livlig er de ihvertfall! Jeg kan ikke nok om kelpie (eller deg) til å si om du kan ha det - så du må ikke høre på meg, men det er også en spennende rase!

Men du - det kan jo hende du kan få to hunder etterhvert så hvis du starter med en annen rase, er det ikke sikkert det er så lenge til du føler deg tryggere på om du takler en kalpie eller ikke.

To hunder ja. Hmm. Aller helst skulle jeg sett at det fantes en hund som hadde kapasitet til å nå langt så jeg hadde sluppet å ha to, men det kunne jo blitt aktuelt etterhvert. ;)

Jeg tror jeg var inne på en svensk oppdretter sin hjemmeside som både hadde flatcoated og welsh, men jeg orker ikke å gå igjennom alle oppdretterne av flatcoated på skk.se igjen, for å finne den. Noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...