Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som forer kun på mennskemat til hunden sin?


Ville

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Hva er definisjonen på menneskemat, og hva er hundemat? Er gulrøtter og brokkoli kokt til meg menneskemat, men er det kokt til hunden er det hundemat? Og er hjerte, lever og nyrer fra en kanin hundemat eller menneskemat? For det kan fint spises av begge.

Skjønner ikke hva som menes. Om Are mener at hunder best fôres på halvfabrikat/helfabrikat menneskemat, som grandiosa, pastasaus på glass, taco og fjordland, så bør han tenke seg om... Ikke bare er dette sterkt krydret mat, men det er mat som inneholder så mye tilsetningsstoffer at ingen har godt av det. Ikke oss mennesker en gang, men vi er litt vanskeligere å styre enn hva hunden får servert :)

Mener han råvarer som mna vanligvis lager menneskemat fra er jeg med, men det er da ikke noen forskjell på hundemat og menneskemat når det kommer til råvarer, bortsett fra mathygienen og at hunder nok spiser mer slakteavfall enn vi vanligvis vil ha i kosten :)

Cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er definisjonen på menneskemat, og hva er hundemat? Er gulrøtter og brokkoli kokt til meg menneskemat, men er det kokt til hunden er det hundemat? Og er hjerte, lever og nyrer fra en kanin hundemat eller menneskemat? For det kan fint spises av begge.

Skjønner ikke hva som menes. Om Are mener at hunder best fôres på halvfabrikat/helfabrikat menneskemat, som grandiosa, pastasaus på glass, taco og fjordland, så bør han tenke seg om... Ikke bare er dette sterkt krydret mat, men det er mat som inneholder så mye tilsetningsstoffer at ingen har godt av det. Ikke oss mennesker en gang, men vi er litt vanskeligere å styre enn hva hunden får servert :o

Mener han råvarer som mna vanligvis lager menneskemat fra er jeg med, men det er da ikke noen forskjell på hundemat og menneskemat når det kommer til råvarer, bortsett fra mathygienen og at hunder nok spiser mer slakteavfall enn vi vanligvis vil ha i kosten :)

Cec

Han mener råforing, såkalt Barf. Han anbefaler som regel vom & hundemat med litt kokte grønnsaker til. o.l

Ellers finnes det egne BARF bøker med forklaring av fordelene ved å fore rått, og oppskrifter til dem som vil lage mat til hunden sin selv - men samtidig være helt sikker på at den får i seg alt den trenger.

Du hadde nok hatt et fortrinn om du skule barfe med kanintilgangen din :)

Her er forresten en link (Har ikke lest der selv, men har lest boka av han jeg tror driver nettstedet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kun intressert å høre fra dem som kun forer hunden på mennskemat...

Slik som Are Thoresen anbefaller...

Send meg gjerne en pm...

Evt andre som har Are Thoresen sin hjemmside??

(Den jeg får opp er ute av drift.)

Lurer på hvordan du har fått det til å bli menneskemat, jeg? V&H og brokkoli, er ikke akkurat noe jeg ville spist, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente med menneske mat er Selvfølgelig sund god mat..(.Kanskje for noen gammeldags mat)slik som f.eks

gulrøtter, brokkolie, blomkål,kålrot, korn, kjøtt og fisk...

Den gangen jeg var hos Are Thoresen, det er noen år siden og var med min første hund anbefalte han at en posjon med mat til HUND skulle være halv med grønnsaker,en kvart med korn og en kvart med enten kjøtt eller fisk.

Men dette innlegget kan slettes nå, trenger ingen info om dette mere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente med menneske mat er Selvfølgelig sund god mat..(.Kanskje for noen gammeldags mat)slik som f.eks

gulrøtter, brokkolie, blomkål,kålrot, korn, kjøtt og fisk...

Den gangen jeg var hos Are Thoresen, det er noen år siden og var med min første hund anbefalte han at en posjon med mat til HUND skulle være halv med grønnsaker,en kvart med korn og en kvart med enten kjøtt eller fisk.

Men dette innlegget kan slettes nå, trenger ingen info om dette mere...

Jøss? Så lite kjøtt? :) Håper det har endret seg litt der..

(Det er forresten ikke vanlig å slette innlegg her, selv om man har fått svar på det man lurte på eller ikke.) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss? Så lite kjøtt? :) Håper det har endret seg litt der..

Jeg har ikke intrykk av at han mener så lite kjøtt og så mye fiber nei. Men han bruker mer grønnsaker enn det jeg ville anbefalt :) Men for noen hunder funker det veldig bra også da, så jeg vet ikke..

Uansett - han kommer med ganske fornuftige råd etter min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener råforing, såkalt Barf. Han anbefaler som regel vom & hundemat med litt kokte grønnsaker til. o.l

Ellers finnes det egne BARF bøker med forklaring av fordelene ved å fore rått, og oppskrifter til dem som vil lage mat til hunden sin selv - men samtidig være helt sikker på at den får i seg alt den trenger.

Du hadde nok hatt et fortrinn om du skule barfe med kanintilgangen din

Men det er da ikke menneskemat, det er mat til alle omnivore...inkl. hund. Det var definisjonen "menneskemat" jeg reagerte på, resten er jeg veldig med på :)

Ja, jeg gir slakteavfall til Stella. Hittil har hjerte, lunger, lever, nyrer, bukvegg osv gått ned på høykant. Fra kaninene da altså. Stella får en kombinasjon av ferskfôr og tørrfôr, alt etter hva jeg har og hva som passer.

Hvorfor skal hunder (eller mennesker for den saks skyld) ha korn?

Små mengder er ikke noe problem, men det er jo betenkelig at så stor del av kostholdet baseres på kornprodukter, både for hund og menneske. Vi hadde nok hatt godt av å begrense andelen begge :) Ser at det ofte er opptil 50% karbohydrat (sukker og stivelse) i tørrfôr, noe som i all hovedsak kommer fra kornproduktene (som består av 70% stivelse ofte). Det kan umulig være heldig.

Cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...