Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny valp i huset


caro89

Recommended Posts

Er ute etter ulike syn på den første stunden etter valpen har komt hjem. Hva gjorde dere og hvorfor?

  • Hva skal jeg gjøre når jeg har fått valpen inn dørene? La den gå og snuse og utforske, eller leke litt?
  • Er det noe jeg egentlig kan gjøre når hunden piper og savner mor og søsken?
  • Bør valpen sove på soverommet så den er i nærheten av folk de første nettene?
  • Når kan andre familiemedlem treffe valpen første gang? Etter 1 uke, eller 2-3? (har ganske stor familie forresten)
  • Når kan jeg begynne å ta valpen med på besøk?
  • Hva er passende alder for sosialisering med andre hunder og dyr?
  • Når kan jeg begynne å lære valpen å være alene?

Noen av disse spørsmålene har jeg meninger om selv, men er ute etter ulike syn og metoder.

(Må på forhånd beklage for evt. skrivefeil, litt tildlig på morningen for meg dette :rolleyes2: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortelle åssen jeg gjorde det når jeg fikk min hjem.

1. Når jeg fikk valpen hjem lot jeg den bare og rundt og snuse og bli kjent.

2. Når den begynnte og pipe og savna mor og søsken prøvde jeg bare og leke litt med den. Da glemte den det og sluttet og pipe og hadde det gøy istedenfor

3. Du kan selfølgelig prøve og ha den på rommet. Det prøvde jeg. Men ikke regn med at du får så mye søvn. hehe

4. Det tok ikke lange tiden før jeg lot den møte famile og venner. Ser du har stor familie. Da kan det kanskje ikke være så lurt og la alle sammen komme samtidig og se på den. Tror nok det kan bli litt mye for den. Jeg ville heller latt noen kommet og se på den den ene dagen og heller noen andre dager etter. dele det litt opp.

5. Jeg ventet rundt 2 uker før jeg tok den med på besøk.

6. Jeg fikk en katt samtidig som jeg fikk valpen og de blei veldig gode venner og lekte mye sammen, Valpen lekte også mye med hunden til naboen. Tror ikke det er noen passende alder for sosialisering. Er vel bare og sosialisere den med en gang. Funket i allefall fint for meg

7. Jeg begynnte og lære valpen å være alene etter ett par uker. Men begynte rolig som og bare dra på butikken og sånt.

Dette er iallefall sånn jeg gjorde det. Men skal ikke utale meg og dette er den riktige eller feil måte og gjøre det på. Men funket veldig fint for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ute etter ulike syn på den første stunden etter valpen har komt hjem. Hva gjorde dere og hvorfor?

  • Hva skal jeg gjøre når jeg har fått valpen inn dørene? La den gå og snuse og utforske, eller leke litt?

Jeg kom hjem ganske sent, hadde kjørt fra danmark. Casper hadde sovet hele turen, altså ti timer, så var ganske oppgiret. Han fikk snuse rundt i huset som han ville, og de andre i familien hilste på ham. Var ikke nødvendig å gire opp enda mer med leking iallefall.

  • Er det noe jeg egentlig kan gjøre når hunden piper og savner mor og søsken?

Jeg lå nede i stuen, på sofaen, og han hadde kurven sin ved siden av på gulvet. Når han pep litt og sånn stakk jeg bare hånden ned til ham, tok litt på ham og lot ham vite at han ikke var alene.

  • Bør valpen sove på soverommet så den er i nærheten av folk de første nettene?

Absolutt mener jeg, aldri i livet om jeg har hjerte til å la en nyhentet valp på 8 uker (eller 12 som min var) være alene de første nettene. Kanskje ikke ukene heller, men her gjør man det vel litt forskjellig. Jeg lot ham ligge alene på kjøkkenet etter to uker ca.

  • Når kan andre familiemedlem treffe valpen første gang? Etter 1 uke, eller 2-3? (har ganske stor familie forresten)

Tja, etter et par dager kanskje. Trenger jo ikke hive den i armene på en treåring akkurat, men under rolige omstendigheter er det jo bare positivt at valpen får oppleve ting med en gang synes jeg. Første dagen etter jeg hadde kommet hjem tok jeg ham med opp i en barnehage jeg, der han virkelig ble grafset på. (han var som sagt litt større enn 8 uker).... (og ingen er mer glad i barn enn han nå he he). Familen er jo annerledes enn en skokk med barnehageunger, så jeg ser ikke noen grunn til å la det vente noe særlig.

  • Når kan jeg begynne å ta valpen med på besøk?

Har egentlig ikke tenkt noe over det, men så lenge valpen får ro, og det blir besøk litt på dens premisser, så kanskje etter en uke?

  • Hva er passende alder for sosialisering med andre hunder og dyr?

Begynn med en gang, men i valpens tempo selvfølgelig. Er vel noe med vaksiner og sånn da, så lurt å spørre eierne til hunder den skal hilse på om de er vaksinert.

  • Når kan jeg begynne å lære valpen å være alene?

Kan jeg ikke svare på egentlig, for jeg begynte ikke før han var rundt 4 mnd. Det går sikkert ann å begynne før, men det har jeg ikke erfaring med.

Ble kanskje ikke helt gjennomtenkte svar, men var sånn ca jeg gjorde det iallefall :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Når vi kom hjem med valp, så skjønte hun ingenting. Det virket som om hun lurte på dette tre-gulvet var, stivnet helt og skjønte ingenting. Da tok jeg med henne ut, ettersom hun hadde vært ute og lekt med søskene sine på plenen, så var dette noe hun kjente til. Da slappet hun mer av.

2. Jeg opplevde heldigvis ikke noe til at hun savnet mor og søsken. Men det virket som om hun lagde erstattet de med lekene sine de første dagene, hvor hun samlet alle på ett sted og passet på dem.

3. Jeg har alltid hatt henne på rommet og nå ligger hun i sengen. ( Litt svakt av meg, men hun er så god og liten at det gjør ingenting) Men jeg tror det er viktig at valpen føler seg nær deg de første dagene, du er tross alt den nye flokken.

4. Jeg har ikke så stor familie, men jeg lot henne møte venner osv, allerede de første dagene. Hun er hvertfall veldig glad i mennesker, og skal stoppe å hilse på alle hun møter på tur.

5. Jeg tok valpen med på besøk til andre etter at hun hadde møtt de hun skulle til og kjente godt til dem, ca 1-2 uker etter at jeg fikk henne.

6. Allerede to dager etter jeg fikk henne møtte hun nabo-dachsen som hun lekte med hver dag etter det. Samt har hun møtt ulike typer og størrelser av hunder så ofte som mulig allerede når hun var 9-10 uker.

7. Selma er nå 13 uker, og jeg har ikke vært flink nok til å la henne være alene. Jeg tror vi begynte for hardt, for tidlig med tre min. hver gang. Hvis vi prøver å sette henne alene på et rom i ti sek begynner hun å hyle. Så vi har måtte begynne fra scratch igjen.

Alle har jo ulike syn på ulike metoder. Men jeg tror at så lenge man tar i bruk positiv innlæring, så vil nok vovven bli både fornøyd og glad i eieren sin.

Lykke til! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[*]Hva skal jeg gjøre når jeg har fått valpen inn dørene? La den gå og snuse og utforske, eller leke litt?

Jeg ville latt den gått rundt og snuse og gjøre seg kjent.

[*]Er det noe jeg egentlig kan gjøre når hunden piper og savner mor og søsken?

Du kan prøve å distrahere den med å leke med den, kose med den eller overse det.. Går heldigvis fort over av seg selv :console: Hos oss var det kun første natten at det var et problem.

[*]Bør valpen sove på soverommet så den er i nærheten av folk de første nettene?

Ja, det synes jeg så absolutt! Eller du kan sove på en madrass på gulvet på det rommet valpen etterhvert skal sove i, om den ikke skal sove på soverommet. Vår fikk sove i sengen vår første natten, og nå sover han på gulvet på soverommet.

[*]Når kan andre familiemedlem treffe valpen første gang? Etter 1 uke, eller 2-3? (har ganske stor familie forresten)

Det kommer helt ann på valpen, hvor trygg den er på deg og hvor fort den faller til ro. 2-3 uker synes jeg var lenge, jeg ville sagt alt fra et par dager til 1 uke. Selvfølgelig ta det rolig med besøk i begynnelsen, ikke besøk hver dag, ikke mer enn en eller to pers om gangen, be de som kommer på besøk være rolig og ikke herje med valpen osv. Vær forsiktig med barn, ville ventet med å ha barn på besøk til den var vant med besøk.

[*]Når kan jeg begynne å ta valpen med på besøk?

Se over; kommer ann på valpen. Vil si etter rundt en uke.

[*]Hva er passende alder for sosialisering med andre hunder og dyr?

Sosialiseringsvinduet hos valper varer bare til den er 12-14 uker, så der er det bare å sette i gang så fort som mulig! Du har bare 4-6 uker på deg fra du får valpen :hyper:

[*]Når kan jeg begynne å lære valpen å være alene?

Begynn med en gang! Dvs, ikke første dagen selvfølgelig, men med en gang valpen er falt til ro hos dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en valp på 14 uker.

Har hatt han i snart 6 uker.

Jeg lot han bare gå rundt å snuse og utforske litt når vi tok han med hjem.

Han var litt usikker den første timen, men ble fort vant til oss.

Her har han vel egentlig ikke "savnet" mor og søsken sånn at vi egentlig har lagt merke til det.

Men kanskje overse det litt ja.

Her prøvde vi å la han sove i bur i gangen de første nettene. Ble oppfordra det av oppdretter, men etter den 3 natta ga vi opp og flyttet buret på sovrommet!

Da ble det stille og han var trygg!

Nå for 14 dager siden flyttet jeg buret ut i gangen igjen og der har han nå sovet alene. går helt fint!

Her har ahn vel truffet andre familiemedlemmer, Mor og faren min alt den første dagen og det har gått kjempefint!

Vi hadde å barnedåp den helga etter vi fikk han. Men dette takla han kjempe fint!!

Her var han med oss fra første stund egentlig, har vøri med å kjørt mye bil og godt kjempe fint!

Her har han også møtt andre dyr og hunder fra første stund. Synes det var kjempe greit!

Her har vi latt han være alene når vi har vøri på butikken og sånn innimellom!

Synes det også funker bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...