Gå til innhold
Hundesonen.no

Hetterotte

Guest Vicky

Syns du hetterotter er søte?  

29 stemmer

1. 1.

• JAAA :D
      25
    • Nei, æsj de er ekle :p
      4

Recommended Posts

Hetterotter er jo dritsøte!!! :P :P

Søsknene til sambo har hatt 4 stk!

Det som koster er jo bur og mat da. De bør ha bur med jern eller noe sånnt - IKKE plastikk! Det spiser de opp :roll:

Burene bør jo renholdes en gang i uka iallefall, tror jeg. Det går ikke så veldig lang tid før det begynner å lukte... :P

Forskjellen på kjønnene merkes ikke så godt, bortsett fra at hannene blir større enn huene.

De er veldig tillitsfulle og kosete! :P Er definitivt ikke det dummeste kjæledyret du får i deg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de er jo kjempe søte :P

vi har ei rotte

hadde to til før men den eine fikk dyrp og døde ,

den andre sørga seg i hjæl :P

den siste vi har nu sørga okså.

tror det er vanlig att de sørga , for det har skjedd før.

Hetterotter er veldig kloke og tilpasningsdyktige dyr og har en bemerkelsesverdig høy sosial struktur. Derfor anbefales det å ha flere rotter sammen, spesielt når man tenker på dyrets beste.

Voksen vekt : 300-500 gram

Antall unger : 8-10 unger

Avvenning : 3 uker

Levetid : 3 år

buret må rengjøres en gang i uka

de liker å ha høy de kan grave seg ned i

linker:

http://awas.nvg.org/faq/index.html

http://www.dyrenett.no/no/s/artikkel.asp?a...?art=Gnager&h=o

http://www.geocities.com/siggi132003/Hetterotter.doc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 2 stykker...

Kjempe søte..

Jeg valgte jenter fordi de lukter litt mindre enn gutter.

Synes jeg da.

Som strø burde du bruke slike pellets greier eller yesterday news.De får litt mye støv i øynene av sakflisen..

Høy liker de.

Elsker grønnsaker.. Stort bur som bulig seff.

også anbefaler jeg å kjøpe av oppdrettere

http://www.tamrotter.com/ Fint forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse gode svar folkens!! :P

Taz: ok, det går ikke å ha 1 alene?

Som Cavalita sa, Rotter er flokkdyr. :P

Så vil ikke råde deg å ha en rotte aleine.

Men husk å sjekke at Rottene er samme kjønn, ellers ender du opp med seriøst mangen rotter. (Som du antagelig ikke får gitt bort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :D Jeg har kanskje tenkt å skaffe meg en hetterotte. Også lurer jeg litt på hvordan de er i stellet' date=' og hvor mye det koster å holde en :D Hvilket kjønn er lurest?[/quote']

jeg elsker hetterotter! De kan virke ganske så smarte :P

For å si det sånn en hannrotte liker seg best på store flater, de er ikke de som liker å klatre, men det gjør hunnrotter, hanner er som oftest de roligste og mest kosete, hunnrottene er litt mer nyssjerrige og har ikke alltid tid til å ligge å kose! ulempen med hannene er at de kan finne på å markere utenfor buret sitt.

rotter krever mye oppmerksomhet, de må ut at buret sitt hver dag og håndteres, koses med og få gått løse :P

http://tamrotter.com/ besøk denne siden og les ALT, anbefaler deg også å besøke forumet dems, der får du fort svart :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 2 stykker...

Kjempe søte..

Jeg valgte jenter fordi de lukter litt mindre enn gutter.

Synes jeg da.

Som strø burde du bruke slike pellets greier eller yesterday news.De får litt mye støv i øynene av sakflisen..

Høy liker de.

Elsker grønnsaker.. Stort bur som bulig seff.

også anbefaler jeg å kjøpe av oppdrettere

http://www.tamrotter.com/ Fint forum.

yesterdays news er det beste, og flis kan de også få luftveisinfeksjoner av :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Cavalita sa, Rotter er flokkdyr. :D

Så vil ikke råde deg å ha en rotte aleine.

Men husk å sjekke at Rottene er samme kjønn, ellers ender du opp med seriøst mangen rotter. (Som du antagelig ikke får gitt bort)

nettopp, det er ike bra for en rotte å bo alene :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hannrotte er helt gal.

Han sitter å skulderen min også hopper han bort til nærmeste skap, bord u name it. Så jeg må passe veldig godt på han.. Hehe.

Han er akrobaten min. :P

Han trodde også at han klarte å hoppe fra gulvet opp på benken, men endte med at halveis opp så var han på vei ned igjen.. :P

Men han er en utrolig rotte. :D Det ene øyeblikket er han i hundre, mens i det andre ligger han og sover i fanget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :lol: Jeg har kanskje tenkt å skaffe meg en hetterotte. Også lurer jeg litt på hvordan de er i stellet' date=' og hvor mye det koster å holde en :lol: Hvilket kjønn er lurest?[/quote']

Retter deg på første setning der jeg! :wink: Man skal ikke tenke på å skaffe seg EN hetterotte. Rotter skal være flere sammen! alltid! Om du ikke har hatt rotter før, så kan gjerne to gutter være det greieste, da de er roligere,og ikke så "mongo" som jentene er.Jentene roer seg litt etter fyllte 1 år, men de er litt mer kranglete mot hverandre generelt enn guttene er og.

En hetterotte koster ca 150 kr, og et skikkelig bur ligger på 1500.- -det inkluderer rør å klatre i, matskåler, vannflaske osv.

Kostnader pr mnd er ikke så mye. et skikkelig for koster rundt 100 lappen, og det varer lenge. såvidt jeg husker hadde jeg en 750gr pose med mat til mine 4 i ca 6 uker,eller mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er drit kule!!! En venninne av meg hadde 7 stk og var aldri noe problem med slossing eller noe, de var bare kule! :mrgreen: På sommeren pleide vi å ha de med ut, (ikke alle på en gang da... :wink: ) de satt på skulderen og gjemte seg inne i håret vårt!

Hun hadde katt også, han rørte de ALDRI, men han satt utenfor buret og det så ut som han mobbet de for at de måtte være i bur! Det tok brått slutt når rottene spiste opp værhårene hans...! :) Da så han rimelig teit ut...! :roll:

Når rottene hadde bebiser så pleide de å bruke katten som lekeplass, kjempe gøy å skli fra toppen av hodet hans og nedover! :) Utrolig hva den katten fant seg i assa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Oof, det gjorde vondt å lese! Og jeg tror slett ikke hun nødvendigvis er trygg selv om hun er rolig da. Jeg ville faktisk vurdert å prøve å starte på scratch med burleker og positiv assosiasjon til buret som IKKE medfører timesvis med passivisering. Og ut fra det lille jeg vet så langt så er jeg helt sikker på at du klarer å få til dette når hun etterhvert får oppleve mer frihet, aktisering og meningsfylte oppgaver!
    • Hun har sittet 10 timer i bur daglig der hun kom fra, så hun er forsåvidt trygg og rolig i bur, men det er vel mest fordi hun har lært seg å være passiv der. Hun har også ressursforsvar på liggeplass, og tror helst bare hun vil være i fred når hun går inn i buret (ikke at jeg har bur innendørs uansett, men fikk det inntrykket der jeg hentet henne). Hun har litt problemer den frøkna her 🙈 Men hun er bare 3 år og synes det er veldig gøy å trene, så tror absolutt det er håp for henne.
    • Er hun trygg i bur? Hvis ikke ville jeg startet der, med å jobbe med burleker generelt og trygghet i bur, inne hjemme. Så gradvis flyttet buret ut i bilen (hvis det er tid, mulighet. Hvis ikke må du såklart bare jobbe med burlekene og tryggheten i bilen parallellt). Medisinering har definitivt noe for seg med det nivået av stress. Blir hun bilsyk så kan jo det også påvirke. Jeg ville prøvd noen av de klassiske beroligene feromonene, Adaptil, Chlomicalm etc.  Spennende, lykke til!
    • Ja, jeg har vært inne på tanken om medisinering kunne vært noe, for som du sier er det ikke noe poeng i å trene en hund som er så stresset at den ikke er mottakelig for læring. Min forrige hund var så lydsensitiv som det var mulig å bli, så hun gikk på angstdempende en periode for å få henne såpass ned at det var mulig å trene på (ikke at vi noen gang kom i mål med det da, hun ble døv før den tid...) Men det er heldigvis ikke angst med denne hunden, hun er bare skyhøyt i stress og tipper over bare av å se en fugl liksom...
    • Jeg ble anbefalt Trikem MaxRelax (Hööks) for å lindre stress. Er selv litt skeptisk til å gi melatonin på dagtid, men folk skryter av produktet. Ashwaganda skal også ha vitenskapelig dokumentert effekt mot stress i hunder.  Lavendelduft er dokumentert å ha effekt. Veterinærklinikken vår bruker det konsekvent. Omega-3  tilskudd i riktige doser er visst supert mot det meste, inkludert stress.  L-theanin isolert fra grønn te e dokumentert effektivt.  Kamille og vendelrot påstås å hjelpe, men er ikke studert nok til å kunne kalle det dokumentert effektivt ennå.  MaxRelax inneholder magnesium, men dersom du er som meg og ønsker holde melatonin til kveld og natt, så er det viktig å gi riktig form av magnesium på morgenen, hvor -glycinat er mest skånsomt for magen og -sitrat er et billigere alternativ. Unngå andre former, fordi de har lav biotilgjengelighet sett mot laksativ virkning.  Å trene stresset hund er fåfengt. Ingenting fester seg for den er bare opptatt av å komme seg ut av situasjonen. Å bruke tid på å la hunden roe seg ned i situasjonen er mer teoretisk enn praktisk, mener jeg. En kan sitte en time og slappe av og vibbe zen og gni på ører og stryke som valpemor slikker valpene gi den T-strokes massage og hunden roer seg ikke ordentlig ned i det hele tatt - kun midlertidig mens en stryker på den - og så spretter den på få sekunder rett opp i skyhøyt stress på den minste trigger, som at en beveger seg for å begynne trene på å forlate den alene. Min blir kumulativt stresset av å trene fører ute av syne. Han blir ikke beroliget og begeistret av at jeg kommer tilbake med ros og glede og belønninger og er imponert av ham. Han blir mer og mer engstelig for hver repetisjon og fokuserer på det at jeg forsvinner ut av syne mer enn å føle mestring av sin egen impulskontroll - slik han gjør i *leave it* med mat, hvor han tydelig er stolt av å mestre og synes belønningen er verdt det. Han er mer opptatt av at vi må være sammen enn hva han kan få ut av å tilbringe sekunder fra hverandre. EN repetisjon av fører ute av syne er alt min er villig til å kjempe litt kamp med seg selv for å tåle at jeg utsetter ham for. Det finnes tross alt andre veier til godis og lek og ros og kos. No need for that abusive abandonment crap behavior ^^ ..så jeg har ingen treningstips utover kosttilskuddene for å få til å trene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...