Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder like smarte som 2-åringer


ToneS

Recommended Posts

Link

- Kan regne og forstå mer enn 150 ord, sier forsker - og en rase er smartere enn alle.

Hva syns dere, er det rett å si at noen hunderaser er smartere enn de andre? Hvordan regner man ut om en hund er smartere enn den som sitter ved siden av? Hva skal til for at en hund kan kalles smart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link

Hva syns dere, er det rett å si at noen hunderaser er smartere enn de andre? Hvordan regner man ut om en hund er smartere enn den som sitter ved siden av? Hva skal til for at en hund kan kalles smart?

Smartere og smartere, det kan diskuteres. Men man ser jo at enkelte raser lærer lettere enn andre, selvsagt individsmessig, men i snitt så ser man at en BC trenger færre repetisjoner enn en Irsk Setter. Ut fra disse forskerene så gjør det da BC'n smartere enn Irske Settere. Og den hunden som lærer at dersom man åpner skapdøra hvor godbitene oppbevares så kan man fritt forsyne seg, regnes som smartere enn den hunden som ikke lærer seg å åpne skapdøra selv om den vet at det er fri flyt av godis der inne.

Ihht ordboka er en som er smart en som er lur og dreven, eventuelt en som er fiks og moderne (viser til klesstil). En LP1 hund er da mindre dreven enn en LP3 hund, så sånn sett er da LP3 hunden smartere enn LP1 hunden. Så skal man henspeile til at det dreier seg om å være drevne, så vil jo en hund med mer "fartstid" gjerne være smartere enn en med mindre fartstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan forskeren fant ut at hunder kan matematikk, jeg. :)

Mine hunder kan èn og mange (èn gakk gakk er uinteressant, to eller fler er litt skumle :rolleyes2: ). Dessuten kan de mye og lite (lite mat er ikke nok, mye mat er nesten nok). Liten og stor (liten pinne forkastes til fordel for diger kjepp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ihht ordboka er en som er smart en som er lur og dreven, eventuelt en som er fiks og moderne (viser til klesstil). En LP1 hund er da mindre dreven enn en LP3 hund, så sånn sett er da LP3 hunden smartere enn LP1 hunden. Så skal man henspeile til at det dreier seg om å være drevne, så vil jo en hund med mer "fartstid" gjerne være smartere enn en med mindre fartstid.

Jeg så på et tv program der de sa at et dyr som er smart, er et dyr som klarer å tilpasse seg omgivelsene våre. Og at omgivelsene til hundene er oss. Hvor vi bor, hva vi gjør og hvordan vi vil at hunden skal være. Blir det det samme? Eller blir det en annen måte å regne "smarthet" hos hunder/dyr på?

Mine hunder kan èn og mange (èn gakk gakk er uinteressant, to eller fler er litt skumle :rolleyes2: ). Dessuten kan de mye og lite (lite mat er ikke nok, mye mat er nesten nok). Liten og stor (liten pinne forkastes til fordel for diger kjepp).

Mener du at du har lært de forskjellen på en og to, eller liten/stor av deg? Eller gjør de det av seg selv?

Er det ikke en naturlig ting og frykte flokker fremfor individer, ta den beste og den størst fremfor den minste? Eller regnes det som smarthet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på et tv program der de sa at et dyr som er smart, er et dyr som klarer å tilpasse seg omgivelsene våre. Og at omgivelsene til hundene er oss. Hvor vi bor, hva vi gjør og hvordan vi vil at hunden skal være. Blir det det samme? Eller blir det en annen måte å regne "smarthet" hos hunder/dyr på?

Ikke vet jeg. Men hunden blir jo dreven, den tilpasser seg jo våre liv og jeg vil tro at en hund som tilpasser seg fortere enn en annen blir sett på som smartere enn de som ikke gjør det.

Nå har det vært mange tester og forskninger rundt hunder og smarthet, hvem som er klokest av hvem raser osv, og alt bunner i det samme: Hvem som lærer fortest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på et tv program der de sa at et dyr som er smart, er et dyr som klarer å tilpasse seg omgivelsene våre. Og at omgivelsene til hundene er oss. Hvor vi bor, hva vi gjør og hvordan vi vil at hunden skal være. Blir det det samme? Eller blir det en annen måte å regne "smarthet" hos hunder/dyr på?

Det finnes forskjellige typer intelligens. I den svenske artikkelen nevner Coren tre typer: "den instinktiva som hunden är framavlad till, den tillämpade som visar hur bra hunden lär sig att lösa olika problem och den som brukshunden har". Corens liste (som det ofte henvises til) over de mest intelligente hunderasene, tar utgangspunkt i hvor mange repetisjoner en hund trenger for å lære en bestemt øvelse, og den sier lite om hvor intelligent en hund/rase er på andre områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes forskjellige typer intelligens. I den svenske artikkelen nevner Coren tre typer: "den instinktiva som hunden är framavlad till, den tillämpade som visar hur bra hunden lär sig att lösa olika problem och den som brukshunden har". Corens liste (som det ofte henvises til) over de mest intelligente hunderasene, tar utgangspunkt i hvor mange repetisjoner en hund trenger for å lære en bestemt øvelse, og den sier lite om hvor intelligent en hund/rase er på andre områder.

Takk for artikkel og info :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...