Gå til innhold
Hundesonen.no

Temperament på forskjellige raser


tm100001

Recommended Posts

Jeg vurderer flere små hunderaser som min førstegangshund. Jeg har hatt hund hele livet, og deltatt i hundeholdet, men aldri hatt ansvar for en helt egen hund. Rasevalg tråden min kan du finne under den generelle hundepraten, den heter "Rasevalg" :lol:

Jeg vurderer flere raser, her er de mest aktuelle med spørsmål:

Lancashire heeler: Denne rasen ser ut til å passe meg perfekt hvis jeg ser på noen beskrivelser, andre beskrivelser passer de ikke i det hele tatt. Jeg ønsker en mentalt stødig hund, som er åpen mot fremmede mennesker og hunder og kontaktsøkende. I noen hundebøker står det beskrevet at de; kan være skarpe, kan vokte og være reserverte, kan bli problematisk mot andre hunder osv.

Har noen erfaringer med gemyttet på dem?

Papillon: Beskrivelsen av gemyttet på disse synes jeg ser veldig greit ut i forhold til mitt bruk.

Erfaringer?

Manchester terrier: Denne er har jeg det samme problemet med som med heeleren, i visse beskivelser virker den perfekt, i andre virker de for vanskelige.

Erafringer?

Shetland sheepdog: Denne rasen har jeg møtt flere individer av på dyrlege kontoret og på kurs. De jeg har sett har vært lettskremte og nervøse, selvom jeg leser at det ikke er ønsket. Jeg ønsker ikke en hund som gjemmer seg når den møter fremmede (mennesker/hunder) og har lydfobier og generelt er nervøs. Det betyr at jeg må se nøye på oppdrettere for å finne en mentalt stødig hund av rasen.

Erfaringer?

Hvilket type gemytt tror dere vil passe meg best? :wub:

PS: Jeg blir forhåpentligvis å treffe alle disse rasene på NKK utstillingen i Tromsø i november, da får jeg litt bedre personlig erfaring, men jeg ville høre her i tillegg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare spørre hvorfor du ikke lenger vurderer DSG? :P

Det er jo fine hunder, men jeg vet liksom ikke helt :) De skal jo varsle når det kommer folk, skal de ikke? :angry:

Har bare erfaring med sheepdog,og ikke mye...To stykker har jeg hatt i hus,trivelige begge,kanskje litt vare på lyder men helt normale uredde ellers :)

Takk for erfaring! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fine hunder, men jeg vet liksom ikke helt :P De skal jo varsle når det kommer folk, skal de ikke? :angry:

Takk for erfaring! :P

Det gjør både mt og sheltie også... DSG og MT har mye til felles, med unntak av at MT er en terrierrase og dermed litt tøffere i gemyttet.

Ut ifra det du beskriver så ville jeg nok valgt sheltie av de du nevner (så lenge dsg er ute av bildet). Men siden du liker heeleren vil du kanskje også titte på welsh corgi? De er mye vennligere og mer kontaktsøkende enn heeleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter overhodet ikke DSGen som en "tøff terrier", synes de er mere myke hunder. Han jeg kjenner varsler ikke mere enn Frøken når det kommer noen.

Hvorfor ikke bare gå for Heeleren?

Papillonen er en glad, leken og myk hund egentlig. De fleste er veldig glad i å trene :angry: Men noe som tydigvis ikke alltid er satt i høysete hos noen opdrettere er det mentale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør både mt og sheltie også... DSG og MT har mye til felles, med unntak av at MT er en terrierrase og dermed litt tøffere i gemyttet.

Ut ifra det du beskriver så ville jeg nok valgt sheltie av de du nevner (så lenge dsg er ute av bildet). Men siden du liker heeleren vil du kanskje også titte på welsh corgi? De er mye vennligere og mer kontaktsøkende enn heeleren.

Welsh corgi har for korte ben og lang rygg ett min smak :P Mener du at heeleren er "uvennlig" og "ukontaktsøkende"?

Jeg oppfatter overhodet ikke DSGen som en "tøff terrier", synes de er mere myke hunder. Han jeg kjenner varsler ikke mere enn Frøken når det kommer noen.

Hvorfor ikke bare gå for Heeleren?

Papillonen er en glad, leken og myk hund egentlig. De fleste er veldig glad i å trene :P Men noe som tydigvis ikke alltid er satt i høysete hos noen opdrettere er det mentale...

Jeg vil gjerne gå for heelerern, men som du ser over, vet jeg ikke helt hvordan de bruker å være :) Mamma synes papillonen blir litt liten og skjør, men jeg slår den ikke fra meg fordetom :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon skal også varsle når noen kommer. De var avlet opp til å vekke de "ekte" vakthundene om det kommer noen og til å varme beina til adelsmennesker.

Jeg ville ikke sagt papillon er liten og skjør. Det finnes oppdrettere (slik som min, Dobs Kennel) som oppdretter store papilloner. Mens andre avler frem kjempe små. Min takler nå en støyt og hun er midt i mellom selv om hun kommer fra en oppdretter med store papilloner (hun er mindre i forhold til søskene).

EDIT: Papillonen har også et veldig instinkt på å vokte eieren sin. Jeg ser at Blondie kan være "aggresiv" mot andre hunder når jeg er tilstede. Men med en gang jeg går, er hun kjempe vennlig. Hun vokter også andre ting som mat, bur osv.

Ellers har jeg ikke noe spesiell erfaring med de andre rasene bortsett fra Shetland Sheepdog. Jeg vurderer også den som neste hund. Jeg liker gemyttet veldig godt på dem. De er vennlige, men reserverte for fremmede. Noe som kan være greit om man går på tur med hunden løs, at den ikke stormer mot personer som kanskje er redd for hunder for å hilse på dem. De er smarte og lett lærte hunder som kan fungere til mine bruksområder :angry: Men det jeg ikke liker er at mange ser så pinglette ut :) Går å ser bak seg med halen hengene under seg. Gjemmer seg ol. Men det er vell noe som man kan gjøre noe med ved god sosialisering og miljøtrening håper jeg :P

Lykke til med rase valget :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Welsh corgi har for korte ben og lang rygg ett min smak :P Mener du at heeleren er "uvennlig" og "ukontaktsøkende"?

Heelern har ikke så veldig mye lengre bein de i forhold til rygglengden, og de færreste er lite lette i kroppen som Ia (som jeg har forstått du har sett en del bilder av). De jeg har hilst på har stort sett ikke vært veldig glad i fremmede, men har latt meg hilse på, og jeg vil ikke si de har vært uvennelige. Men nå kjenner jeg ikke spesielt til heelern, ville bare kommentere det med beinlengde :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nettopp det at heeleren er jo omtrent som corgien i kroppen. Den er ikke uvennlig heller, men mer reservert/uinteressert mot fremmede. Begge de to er også hunder som er brukt til å passe går og grunn, og kan varsle når det kommer folk eller de mener noe bør varsles om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du vipper mellom flere forskjellige raser igjen, kanskje du skal sette deg ned nok en gang og skrive ned og tenke over hva du kan tilby hunden og hva du ønsker av den? Både når det gjelder størrelse, pelsstell, bruk og aktivisering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nettopp det at heeleren er jo omtrent som corgien i kroppen. Den er ikke uvennlig heller, men mer reservert/uinteressert mot fremmede. Begge de to er også hunder som er brukt til å passe går og grunn, og kan varsle når det kommer folk eller de mener noe bør varsles om.

Jeg har bare sett bilder av Ia her inne, og ble skikkelig overrasket da jeg googlet, og ser at de fleste ser slik ut: Lancashire_Heeler_Hotpot_Bryn_9Y136D-6685.jpg

Jeg innbilte meg at de var veldig mye mer lik DP...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fine hunder, men jeg vet liksom ikke helt :angry: De skal jo varsle når det kommer folk, skal de ikke? :P

De gårdshundene jeg har møtt bjeffer maks 3-4 bjeff når det kommer noen, om de bjeffer i det hele tatt. Mitt inntrykk er at de bjeffer lite. Min gårdshund bjeffer aldri inne, selv ikke når det kommer noen. Er han ute i hagen og det kommer noen kan han gi fra seg noen bjeff. Så ville ikke valgt bort DSG'en pga bjeffing, hvis det er grunnen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon skal også varsle når noen kommer. De var avlet opp til å vekke de "ekte" vakthundene om det kommer noen og til å varme beina til adelsmennesker.

Jeg ville ikke sagt papillon er liten og skjør. Det finnes oppdrettere (slik som min, Dobs Kennel) som oppdretter store papilloner. Mens andre avler frem kjempe små. Min takler nå en støyt og hun er midt i mellom selv om hun kommer fra en oppdretter med store papilloner (hun er mindre i forhold til søskene).

EDIT: Papillonen har også et veldig instinkt på å vokte eieren sin. Jeg ser at Blondie kan være "aggresiv" mot andre hunder når jeg er tilstede. Men med en gang jeg går, er hun kjempe vennlig. Hun vokter også andre ting som mat, bur osv.

Ellers har jeg ikke noe spesiell erfaring med de andre rasene bortsett fra Shetland Sheepdog. Jeg vurderer også den som neste hund. Jeg liker gemyttet veldig godt på dem. De er vennlige, men reserverte for fremmede. Noe som kan være greit om man går på tur med hunden løs, at den ikke stormer mot personer som kanskje er redd for hunder for å hilse på dem. De er smarte og lett lærte hunder som kan fungere til mine bruksområder :angry: Men det jeg ikke liker er at mange ser så pinglette ut :P Går å ser bak seg med halen hengene under seg. Gjemmer seg ol. Men det er vell noe som man kan gjøre noe med ved god sosialisering og miljøtrening håper jeg :P

Lykke til med rase valget :P

Jeg synes papillonen er veldig fin, blir å se nærmere på den ;)

Heelern har ikke så veldig mye lengre bein de i forhold til rygglengden, og de færreste er lite lette i kroppen som Ia (som jeg har forstått du har sett en del bilder av). De jeg har hilst på har stort sett ikke vært veldig glad i fremmede, men har latt meg hilse på, og jeg vil ikke si de har vært uvennelige. Men nå kjenner jeg ikke spesielt til heelern, ville bare kommentere det med beinlengde :)

Å, se de fleste har corgi kropp? Det ønsker jeg ikke :P

Ja, det er nettopp det at heeleren er jo omtrent som corgien i kroppen. Den er ikke uvennlig heller, men mer reservert/uinteressert mot fremmede. Begge de to er også hunder som er brukt til å passe går og grunn, og kan varsle når det kommer folk eller de mener noe bør varsles om.

Det du nevner her er ikke det jeg ønsker av en hund, må nok undersøke mer om rasen :P

Det virker som du vipper mellom flere forskjellige raser igjen, kanskje du skal sette deg ned nok en gang og skrive ned og tenke over hva du kan tilby hunden og hva du ønsker av den? Både når det gjelder størrelse, pelsstell, bruk og aktivisering?

Det har jeg gjort i rasevalg tråden, du kan se der :P

Jeg har bare sett bilder av Ia her inne, og ble skikkelig overrasket da jeg googlet, og ser at de fleste ser slik ut: Lancashire_Heeler_Hotpot_Bryn_9Y136D-6685.jpg

Jeg innbilte meg at de var veldig mye mer lik DP...

Det er slik de ser ut ja :P

De gårdshundene jeg har møtt bjeffer maks 3-4 bjeff når det kommer noen, om de bjeffer i det hele tatt. Mitt inntrykk er at de bjeffer lite. Min gårdshund bjeffer aldri inne, selv ikke når det kommer noen. Er han ute i hagen og det kommer noen kan han gi fra seg noen bjeff. Så ville ikke valgt bort DSG'en pga bjeffing, hvis det er grunnen :)

Skal vurdere den nærmere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fine hunder, men jeg vet liksom ikke helt :angry: De skal jo varsle når det kommer folk, skal de ikke? :P

At en hund varsler når noen kommer behøver hverken å bety at hunden er gneldrete eller mistenksom :P Avhengig av rasens gemytt/funksjon kan den like gjerne si "Jippi! Vi får besøk!" som "Pell deg vekk!". Nå kjenner ikke jeg DSG sånn veeeeldig godt, men jeg har inntrykk av at den er ofte mindre gneldrete og mindre skeptisk enn flere av rasene som er nevnt i startinnlegget?

Nå har ikke jeg lest hele rasevalgtråden din, men hvis du legger stor vekt på en hund som er stødig og sosial, ville det kanskje noen av bichonrasene være mer egnet enn f.eks sheltie? Forutsatt at du ikke har noe imot pelsstell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en hund varsler når noen kommer behøver hverken å bety at hunden er gneldrete eller mistenksom :angry: Avhengig av rasens gemytt/funksjon kan den like gjerne si "Jippi! Vi får besøk!" som "Pell deg vekk!". Nå kjenner ikke jeg DSG sånn veeeeldig godt, men jeg har inntrykk av at den er ofte mindre gneldrete og mindre skeptisk enn flere av rasene som er nevnt i startinnlegget?

Nå har ikke jeg lest hele rasevalgtråden din, men hvis du legger stor vekt på en hund som er stødig og sosial, ville det kanskje noen av bichonrasene være mer egnet enn f.eks sheltie? Forutsatt at du ikke har noe imot pelsstell...

Pelsstell er ikke min sterkeste side akkurat :P

Liker papillonen bare bedre og bedre, men jeg lurer på; hvor stor er en stor papillon? Og hvordan gjør de store det på utstilling? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har jeg ikke noe spesiell erfaring med de andre rasene bortsett fra Shetland Sheepdog. Jeg vurderer også den som neste hund. Jeg liker gemyttet veldig godt på dem. De er vennlige, men reserverte for fremmede. Noe som kan være greit om man går på tur med hunden løs, at den ikke stormer mot personer som kanskje er redd for hunder for å hilse på dem. De er smarte og lett lærte hunder som kan fungere til mine bruksområder :P Men det jeg ikke liker er at mange ser så pinglette ut :) Går å ser bak seg med halen hengene under seg. Gjemmer seg ol. Men det er vell noe som man kan gjøre noe med ved god sosialisering og miljøtrening håper jeg :angry:

Lykke til med rase valget :P

Ingen av de sheltiene jeg kjenner er sånn. Halen SKAL jo bæres hengende, sånn egentlig, selv om ikke min gjør det, men de jeg kjenner er tøffe hunder, som samtidig er rolige, myke og førerorienterte.

Eva: Zima er fra Imaferrari (svarer her jeg). De fleste Sheltier varsler nok når noen kommer. Hvis du ønsker en hund som ikke gjør det, så ville jeg nok ikke sett på hverken papillon eller sheltie tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsstell er ikke min sterkeste side akkurat :wub:

Liker papillonen bare bedre og bedre, men jeg lurer på; hvor stor er en stor papillon? Og hvordan gjør de store det på utstilling? :P

De fleste papilloner ligger på ca 3-4 kg :P De store gjør det nesten bedre enn det helt små (de små har ofte dvergpreg) på utstilling, det er værtfal min mening. Min veier 3,5 kg og er slank og fin :poke: Desverre har mange papilloner helt eller delvis tette tårekanaler, som min. Det blir verre når det er mye vind ute, men det er ikke noe problem i hverdagen.

Verdens nydeligste papillon (rent objektivt sett, selvfølgelig :) )

post-1542-1249468989_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit nok med rasespesifikke egenskaper - men husk at de er generelle innenfor rasen. Hvis du forventer deg at det individet du kjøper av en bestemt rase skal passe 100 % til den varedeklarasjonen du evt får av forskjellige eiere eller oppdrettere eller raselitteratur - så kan du bli skuffa. Den individuelle variasjonen kan være stor, om en hund liker fremmede eller ikke er ikke nødvendigvis rasespesifikt, hvor mye eller lite den bjeffer eller varsler er heller ikke nødvendigvis rasespesifikt. Variasjonen mellom individer innen en rase kan være stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de sheltiene jeg kjenner er sånn. Halen SKAL jo bæres hengende, sånn egentlig, selv om ikke min gjør det, men de jeg kjenner er tøffe hunder, som samtidig er rolige, myke og førerorienterte.

Eva: Zima er fra Imaferrari (svarer her jeg). De fleste Sheltier varsler nok når noen kommer. Hvis du ønsker en hund som ikke gjør det, så ville jeg nok ikke sett på hverken papillon eller sheltie tror jeg.

Er greit med litt bjeffing tror jeg, men hvis jeg skal bo i leiligheter tett med andre er det nok uønsket med så mye lyd :P

De fleste papilloner ligger på ca 3-4 kg :) De store gjør det nesten bedre enn det helt små (de små har ofte dvergpreg) på utstilling, det er værtfal min mening. Min veier 3,5 kg og er slank og fin :poke: Desverre har mange papilloner helt eller delvis tette tårekanaler, som min. Det blir verre når det er mye vind ute, men det er ikke noe problem i hverdagen.

Verdens nydeligste papillon (rent objektivt sett, selvfølgelig :aww: )

Hun var kjempefin! :wub:

Det at en rase varsler når det kommer folk betyr jo ikke at den ikke liker mennesker. Min varsler (er jo en vakthund), men elsker alt som kryper og går. For min del er varsling noe positivt, men gneldring blir jo noe annet.

Joda, skal nok gå bra med litt bjeffing :wub:

Det er greit nok med rasespesifikke egenskaper - men husk at de er generelle innenfor rasen. Hvis du forventer deg at det individet du kjøper av en bestemt rase skal passe 100 % til den varedeklarasjonen du evt får av forskjellige eiere eller oppdrettere eller raselitteratur - så kan du bli skuffa. Den individuelle variasjonen kan være stor, om en hund liker fremmede eller ikke er ikke nødvendigvis rasespesifikt, hvor mye eller lite den bjeffer eller varsler er heller ikke nødvendigvis rasespesifikt. Variasjonen mellom individer innen en rase kan være stor.

Det kommer jo an på hva rasen sitt opprinnelige bruksområde var/er. Jeg kjøper jo ikke en dobermann hvis jeg vil ha en rolig hund som sover videre når det ringer på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos det med bjeffing - det er jo ikke til å stikke under en stol at svært mange av de små rasene har tidligere hatt jobb som varslere, og da må man neste regne det med til en viss grad. Mine DS'er bjeffer endel når det kommer folk (litt ekstra siden de girer hverandre opp...) men det går fint an å redusere bjeffingen med trening - man kan imidlertid ikke beregne å bli kvitt det helt, og det tror jeg gjelder for svært mange av de mindre rasene. Så er man ikke forberedt på dette bør man finne andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...