Gå til innhold
Hundesonen.no

atferd og Valerina


trps

Recommended Posts

Vi hadde ei utagerende schäfertispe som vi forsøkte Valerina på. Hun fikk det før vi dro på trening og resultatet overrasket stort.

Hun virket ikke sløvet av dette, bare roligere, mer avslappet og fornøyd. Uten Valerina var det brøling og busting, ga jeg henne èn Valerina 2 timer før trening opplevede vi ei som både logret og tilogmed lekte med andre hunder :wub:

Vi brukte det med forsiktighet, var for å bryte en innarbeidet "brøle-adferd", få henne rolig nok til å få en reell mulighet til å jobbe med passeringer etc.

Av andre grunner ble hun avlivet så hvor varige de endringene vi så med Valerina ville være vet jeg desverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill (- de to trådene hadde jeg slått opp - men fant at de gikk mer over i etiske diskusjoner enn å lufte erfaringer. Likevel nyttig å lese dem omigjen nå.)

Selv kom jeg tilfeldigvis over anbefalt Valerina-bruk hos Anders Hallgren " uppslagsbok i hundpsykologi" Der i forbindelse med behandling for sjokk - en traumatisk opplevelse av noe slag. Oppslagsord: chock/chockbehandling.

Det er ellers i det hele tatt interessant at han påpeker næringsbrist og fysiologiske forandringer som følger av sjokk, og har regimer for dette, - det er så menn mer enn man generelt følger opp innen humanmedisin/psykologi, faktisk, selvom kunnskapen sikkert er der.

han skriver - løselig oversatt og sammendratt - følgende: Akuttfasen varer i ca 8 timer etter traumet. Valerina har vist seg å ha utmerket effekt. Dosering etter kroppsvekt - en gang per dag i en til to uker - ved tungt traume. 2 ganger om dagen. Samarbeide helst med hundepsykolog.

Advarsel: ved bleke slimhinner/plutselig utmatting skal man ikke gi beroligende middel, ettersom dette bidrar til å senke blodtrykket enda mer.

han sier også at om en hund har atferdsforandringer etter en sjokkopplevelse (opp til flere år) kan ettersjokkbehandling være effektivt. Sammen med hundepsykolog, og går ut på å gi lavere doser i opp til 2 mndr.

Dessuten komplettere med vitaminer og mineraler, ettersom en hund som har vært utsatt for lengre tids stress vanligvis har næringsbrist. (og fordøyelsesvansker/lett for diare ved påkjenninger, håravfall, utslett, i det hele tatt nedsatt immunforsvar med autoimmunsykdommer/plager til følge - som hos mennesker)

Fra annet hold - var det pakningsvedlegget tro? - vet jeg at årsaken til at man ikke bør bruke Valerina livs-/langvarig er at studier innen humanmedisin har vist at det kan være en sammenheng til hjerteproblemer.

min hund ble angrepet og skambitt av en annen hund i fjor høst. Omplassert med "bakgrunn" - som en sier - var hun heller ikke videre sosialisert til andre hunder fra før. men likevel på god vei, med Løberg i "baklomma" Dessuten er rasen kjent for høy reaktivitet/reagerer lett på impulser/inntrykk generelt - selvfølgelig individ-forskjeller - men det gjelder så absolutt henne.

Førstegangsopplevelser sitter "som klistra" hos henne/dvs som sjokkartede oplevelser gjør, og hunder i stress - blokkerer for læring , som kjent. Figuranter/hunder - muligheter til såkalt "fobitrening" er ikke enkelt å finne -i alle fall ikke på mine kanter store deler av året, - og i det hele tatt...Jeg jobbet med saken, men særdeles langsomt gikk det jo under omstendighetene.

Vel, jeg prøvde Valerina nå i juni - regnet meg frem til dosering ut fra at 1 enhet humanmedisin beregnes ut fra 70 kilo menneske.

Erfaringene er som dine, "Landys" - og dermed er det lys i tunellen - det nytter- raskere. Hun blokkerer ikke - eller mindre - får gode erfaringer - ting endrer seg.

Synd du ikke hadde noen erfaringer på varighet. Selv opplever jeg at det gis tilbakefall, særlig hvis ukjente hunder kommer brått på - men ellers igjen mulig med tilvenning/sosialisering til nye hunder - som før hun ble angrepet.

(det viser seg forøvrig at de hundekompisene hun hadde før hun ble angrepet - de er hun trygg på og leker med uten videre fortsatt = betydingen av førstegangsopplevelser, - som vel er)

Det virker som Valerina ikke gjør henne sløv / søvnig - men påvirker graden av reaktivitet rett og slett, hvilket gir et spillerom for å ta i bruk nå lært god atferd over hele fjøla, - til erstatning for den sørgelig godt forsterkede valpeatferden som preget henne da jeg overtok.

Jeg gir henne ikke Valerina daglig - med tanke på hjerteproblemene. Men om morgenen de dagene jeg regner med at det oppstår opplevelser som gjør henne redd eller oppspilt/stresset, eller f.eks om jeg skal introdusere nye øvingsmomenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringene er som dine, "Landys" - og dermed er det lys i tunellen - det nytter- raskere. Hun blokkerer ikke - eller mindre - får gode erfaringer - ting endrer seg.

Synd du ikke hadde noen erfaringer på varighet. Selv opplever jeg at det gis tilbakefall, særlig hvis ukjente hunder kommer brått på - men ellers igjen mulig med tilvenning/sosialisering til nye hunder - som før hun ble angrepet.

(det viser seg forøvrig at de hundekompisene hun hadde før hun ble angrepet - de er hun trygg på og leker med uten videre fortsatt = betydingen av førstegangsopplevelser, - som vel er)

Det virker som Valerina ikke gjør henne sløv / søvnig - men påvirker graden av reaktivitet rett og slett, hvilket gir et spillerom for å ta i bruk nå lært god atferd over hele fjøla, - til erstatning for den sørgelig godt forsterkede valpeatferden som preget henne da jeg overtok.

Jeg gir henne ikke Valerina daglig - med tanke på hjerteproblemene. Men om morgenen de dagene jeg regner med at det oppstår opplevelser som gjør henne redd eller oppspilt/stresset, eller f.eks om jeg skal introdusere nye øvingsmomenter.

Så bra ! :P Deilig når man finner noe som kan gi en litt ekstra spillerom og dermed større mulighet til å bryte innarbeidede reaksjonsmønstre !

Lykke til videre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...