Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasesuppe


Iago

Recommended Posts

Jeg har motsatt erfaring. De pudlene jeg har vært borti boffer mye på alt de blir litt redd for (og da spesielt når det kommer besøk). Det er stor forskjell på pudlene jeg har vært borti, men ganske mange av dem er pinglebikjer. De er heller ikke enkle å motivere på mat mange av dem, og det gjør at de kan være en utfordring å trene. På jobben har vi hentet hunder fra hele Norge og Sverige, men mange er som beskrevet.

Ingen av puddlene jeg hadde var pingler, rene utstilligslinjer... Nei, de var ikke enkle å motivere med mat "mine" eller, og en av dem var veldig spisevegrer men etter det jeg erfarte fra de- Og fra oppdretterne dem kom ifra og som vi reiste på utstillinger med så var det ingen pingler, noen var mer reserverte ja men ingen som boffet eller trakk seg unna, men tydeligvis stor forskjell på individ der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

De pudlene jeg har møtt, har ikke vært pingler. De har vært reserverte, og egentlig syns jeg de minner mer om mynder enn noe man finner i gruppe 8. De har virket stødige, ikke så ivrige på noe som helst, likegyldig til det meste, men slett ikke skvetne, og ikke boffete. Når man ikke kan motivere en hund med mat (eller lek - de pudlene jeg har møtt har ikke villet leke heller), da er de faktisk vanskelige å trene! Jeg har møtt èn hund som ikke er motivert av mat (men av gudene vet hva), og hun er lydig for bare en klapp og noen gode ord. (Ja, det var en mynde...) Pudlene jeg har møtt driter jo til og med i dèt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt noe ekstremt møkkette hund etter stallen jeg. Så tror det fungerer fint hvis jeg skal ha en langhåret rase. Stalleier har 3 lapphunder, aldri skittne etter stallen og de har en del pels.

Hehe, kanskje jeg bare har møtt noen ekstremt møkkete bikkjer jeg da :blink: Eller kanskje det bare er rogaland som er ekstremt støvete?

Aussie har jeg kikket på, men lagt fra meg igjen. Tror jeg heller går for en collie hvis jeg skal ha en gjeterhund av den typen. Toller har jeg også sett på, men som skrevet, liker de 3 nevnte retrieverne best.

Hehe :)

Whippet er nok ikke akutelt for meg da det ikke er helt det jeg ser etter.

:)

Rasetester stoler jeg ikke på, derfor jeg spør om råd i denne tråden i steden.

:D

Hehe ikke jeg helder, men de kan gi en pekepinn og foreslå raser som man kan sjekke ut som man ellers ikke hadde tenkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goldene er ganske tunge og store utav de jeg har møtt. Late er de også, sikkert typisk show golden. Tror ikke de kan hoppe så mye i agility, og ikke tror jeg de er så raske heller, så jeg vet ikke med det. Samme med show labrador egentlig.

Jeg vil bare si at jeg har gått agility med min golden, og trent agility med andre golden fra show-linjer. De kan vare gode på ag-banen de, men det er det å finne en forsterker som er god og som de ikke blir lei av. Min golden er en raser når hun vil, men det er det at hun er så sta som stopper. Finner du en god forsterker skal jeg si deg du kan gå veldig fint på ag-banen :) Får du opp farten er min erfaring at det kan gå fort, men ikke så fort at det blir slurv om du skjønner. Fort og gæli er ikke det en goldene lever etter på ag-banen. Dette er selvfølgelig en treningssak, men jeg ser på golden som er grei ag-hund om forsterkeren og viljen er til stede :)

Ellers er show-golden noen late hunder ja. De oppdretterene som for det meste driver med utstillig kan gi noen skikkelig sofahunder som egner seg best i utstilligsringen (satt veldig på spissen! Dette varierer selvsakt). Det finnes oppdrettere som avler på show-linjer, men som også bruker hundene sine i lydighet. Disse er fine å trene, men kan jo fort bli late og giddalause om du ikke klarer å holde motivasjonen oppe.

Har hørt de har lett for å legge på seg, og hvis jeg skal ha retriever hadde jeg holdt den bare litt tynnere en for feit og tung. Er en lat hund typisk show-golden? Det har jeg litt vanskelig for å tro, alt kan vel endres på i valpetiden?

Alt kan ikke endres på i valpetiden nei. En show-golden kan være en tung og lat hund selv om du prøver å få den til en mer aktiv hund i valpetiden. Goldene er sta, og ser ikke vitsen med å løpe rundt på en bane med mindre det er en fordel for den, ei heller gå ett helt lydighetsprogram. Du kan være heldig å få en liten turbo av en golden fra valpetiden og i flere år framover, men du kan også få en lat og sta hund som ikke ser meningen med å gjøre alt det du vil den skal. Gode forsterkere blir også kjedeligde i lengden. Mye variasjon og leking fra den er liten kan forebygge endel, men det trenger ikke nødvendigvis gi en hund som er mer gira enn en vanslig show-golden. Ikke ta sjansen på at det kan endres i valpetiden om du vil ha en mindre lat hund som kan jobbe mer.

Når det gjelde vekt og mat vil jeg si at det ikke er så vanskelig å regulere. Noen linjer innen show-golden er også tyngre enn andre. Jeg har selv ei ganske slank og tynn tispe. Hun kommer fra linjer som er rimerlig slanke, men har igjen sett hunder fra andre linjer som minner meg mer en om show-labrador. Ikke særlig pent etter min mening..

Golden: mye lyd, uansett linjer nesten. De fleste har lett for å kjedebjeffe. Gjelder også jaktgolden. Mange utstillingsvarianter BLIR daffe med årene, sånn er det bare. Ville vært svært nøye ved valg av linjer. Selskapssjuke, sta, omgjengelige med andre hunder. Ikke alltid 100% matvrak.

Veldig, veldig enig i det du skriver! Det er mange som tror at golden er matvrak, men det er ikke min erfaring. De liker mat, men blir fort lei om du krever for mye for maten. Stahet er vel det jeg syns kjennetegner rasen. De fleste jeg har hatt med å gjøre har vært ekstremt sta! Inkludert min egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De goldene jeg har møtt har heller ikke vært matvrak faktisk, noe som overrasket meg, er faktisk litt vanskelig å få dem til å spise opp, ble lei med en gang. Min hund er et større matvrak... ellers er jeg litt misunnelig på lett-trentheten de jeg har vært borti har, det er liksom så enkelt virker det som.

Ang. det med puddler, så er inntrykket mitt at de er noe av det mest spretne og lekne som finnes, men så har jeg bare vært borti unghunder da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Dette som skrives her om pudler får meg til å lure på om vi tenker på samme rase... Har selv hatt 3 (stor tispe, stor hann og nå dvergtispe), og alle tre har vært førerorienterte, lettrente, lekne og veldig lette å jobbe med. Hannen var ikke særlig matmotivert, men likevel lettrent og jobbet godt med det å tilfredstille eier som motivasjon. Tispa jeg har nå er godt matmotivert, men kan lett trenes også uten godbit, og er veldig, og da mener jeg veldig, lettrent!

De to store jeg har hatt har heller ikke vært det minste reserverte. Tispa elsket alle, hannen var mer arogant i væremåte, var ikke så interessert i å hilse på alt og alle, men vennlig og kjærlig med alle jeg ba ham hilse på. Begge var trygge og stabile, kunne være med på absolutt alt. Tispa jeg har nå jobber jeg med, hun har hatt en vrien start, men kommer seg stadig (det er altså mangel på miljøtrening, ikke nervøsitet, som er årsak).

Det beste med pudlene er at de har en veldig god av/på-knapp. De er aktive og spreke ute, og avslappet og rolige inne. De kan med et lite signal skrus av og roe seg ned, og trenger ikke mengder av jobb daglig for å være rolige (du kan ha en sykedag uten at hunden tar av), selv når de er vant til en aktiv livsstil. De er lette å forme, blir hva du gjør det til. Pelsstellet kan være mye, om man har løveklipp for utstilling, eller nært sagt ikke noe, om man holder hunden kort med maskin (klippes 1gang per mnd). Og man slipper røytingen.

Dette med at pudler er som mynder skjønner jeg ikke, da jeg synes de er rake motsetningen!

Mvh Cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har motsatt erfaring. De pudlene jeg har vært borti boffer mye på alt de blir litt redd for (og da spesielt når det kommer besøk). Det er stor forskjell på pudlene jeg har vært borti, men ganske mange av dem er pinglebikjer. De er heller ikke enkle å motivere på mat mange av dem, og det gjør at de kan være en utfordring å trene. På jobben har vi hentet hunder fra hele Norge og Sverige, men mange er som beskrevet.

Det var akkurat dette jeg mente, men jeg klarer aldri å finne de rette ordene :wub: Signeres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Aysha (labbis/golden) da jeg var 11 år, og hun var først og fremst en familiehund som skulle brukes til tur og kos. Vi startet med agility da hun var 3 år, og skiftet treningsmetode (fra lokking til klikkertrening) i samme slengen. Aysha ble totalforandret, og gikk fra en ufokusert, halvlat hund til en hund som alltid var klar for trening. Hun jobber veldig bra på banen, og er ekstremt enkel å belønne.

Hvis du får en labbis etter linjer som ikke kun fokuserer på utstilling, men som har arbeidsegenskaper synes jeg du får en utrolig fin og lett formelig hund i fanget. De er matvrak dvs. utrolig lette å belønne, førerorienterte og aktive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det veldig mye å quote og svare på, så sier tusen takk for innspill og at jeg har lest alt :wub:

Har du tittet på Pinscher da. Mange med den rasen som også har hest. De har en grei størrelse, lite pelsstell. Aktive hunder som er med på det meste.

Nei, har ikke lest veldig mye om Pinscher da jeg ikke er særlig interessert i dem. De er ikke helt på linje med det jeg søker etter.

Golden: mye lyd, uansett linjer nesten. De fleste har lett for å kjedebjeffe. Gjelder også jaktgolden. Mange utstillingsvarianter BLIR daffe med årene, sånn er det bare. Ville vært svært nøye ved valg av linjer. Selskapssjuke, sta, omgjengelige med andre hunder. Ikke alltid 100% matvrak.

Flat: stressbomber, mye lyd og lite ro i kroppen. Vimsete. Fungerer definitivt best med mye hodetrim. Ikke 100%matvrak alltid. Virker enkel å trene.

Labrador: lite lyd, ikke så stressa, men er temmelig hypre som unghunder. Definitivt mer aktiv enn golden, og den av retrieverne jeg ville valgt (tror jeg). Røyter mye, vanskelige å holde i fin form ser det ut til.. 99% er matvrak - positivt! Enkel å trene.

Takk for beskrivelse av de tre, gjør det litt klarere mellom rasene.

Ser at du på rasetesttråden skriver du ikke vil ha springer, men springere er stort sett matvrak, enkle å trene, og du får pelsstellet du liker. De er mer lik en retriever i gemytt, bare ikke så himla sta som retrieverne kan være noen ganger. Mindre lyd enn retrievere. Brukelig til det aller meste man får lyst å prøve seg på. Men hvis du ikke liker de, så liker du de ikke. :wub:

Har tenkt litt på de, men syns det er litt vanskelig. De er flotte hunder, men har ikke lyst på en.. tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på de, men syns det er litt vanskelig. De er flotte hunder, men har ikke lyst på en.. tror jeg.

Hvorfor ikke? :wub: (Jeg blir ikke fornærmet om du ikke vil ha en, jeg er bare nysgjerrig.)

Stella: jeg vil påpeke at når jeg skriver om puddel her, mener jeg storpuddel. De andre tre (to, jeg har ikke erfaring med mellompuddel) typene er noe HELT annet enn storpuddel, og de ligner mye mer på hverandre innbyrdes. De er aktive, gira, de har kontroll på lemmer og føtter haha, de kan være matvrak og de virker enkle å trene. Vet ikke hvordan de er på lek, og jeg er også usikker på hvor mye lyd det er i de sånn generelt sett (har vært borti noen individer med ganske mye lyd). Skulle jeg hatt puddel, ville jeg valgt en av de to minste, med mindre mellompuddel har lite lyd men samme kvaliteter som de to minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? :wub: (Jeg blir ikke fornærmet om du ikke vil ha en, jeg er bare nysgjerrig.)

Spaniel, nei er ikke helt sikker. Jeg tror nok de er kjempeflotte hunder, og de er pene.

Så vet egentlig ikke helt hvorfor jeg ikke føler på meg at jeg "liker (vil ha)" en. Tror

jeg skal lese og se litt mere, kanskje det er noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo foreslå noen raser som kanskje kan passe. (har ingen egenerfaring med disse)

Schapendoes

Kooikerhund

Gos d'Atura Catala

Briard

Australsk Kelpie

Pumi

Belger(Tervueren, Groenendael, Malinois, Laekenois)

Border Collie

Kan nok ikke hjelpe deg så mye ang de 3 retrieverne da jeg kun har erfaring med tollerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo fortelle litt om flat'en, siden jeg etter fire hunder i familien har begynt å forstå meg på dem! :wub:

Ja, de har lett for å stresse, derfor er hjernetrim utrolig viktig for å forebygge unødvendig stress. I noen situasjoner (f.eks større hundetreff og utstillinger) så vil terskelen være lavere, selv for en hund som får det den trenger av oppgaver i hverdagen. Men med nok mosjon og hjernetrim er de ganske tilpasningsdyktig og ikke stresset til vanlig, men heller energisk, sosial og ekstremt happy (noe som kanskje kan tolkes som stress av utenforstående).

De varsler gjerne, men de skal ikke være gneldrete. Min hund er det, men hun vil jeg si er et unntak. De tre andre flat'ene mine erfaringer er bygget på har kun varslet når vi har fått besøk.

En flat som ikke får det den trenger av mental stimuli vil lett kjede seg og finne på noe destruktivt. Derfor er det viktig å være klar over at man må gi hunden nok oppgaver for å trives. På den annen side synes jeg det virker som at det ikke er så mye som skal til for å slite dem ut. Spor er en kjempefin aktivitet for rasen. Nesen er særdeles god og dette er en øvelse hunden blir trøtt av. Ellers er det enkle, så vel som kompliserte, øvelser som gjelder i hverdagen - lydighet og agility f.eks. Klikketrening er supert! De er kjappe i bevegelsene og lange repetisjoner gjør dem ingenting så lenge forsterkeren er god nok - mange vil nok jobbe for tørrfòrkuler!

Jeg tror det jeg vil frem til er at dersom du gir hunden nok oppgaver, både fysisk og psykisk, så vil du ikke få en stresset og alt for vimsete hund (selv om sistnevnte er ganske naturlig for rasen i en viss grad), og hunden vil være i ro når det ikke skjer noe rundt den. Av/på-knapp har de fleste. De fire vi har hatt i familien har i alle fall alle vært veldig rolig innendørs.

Det er en flott allrounder som elsker mennesker høyere enn andre dyr, og gjør den derfor velegnet til f.eks rundering. De er veldig nysgjerrig av natur, noe jeg stort sett setter pris på, men ikke alltid. De kan lett miste konsentrasjonen på fellestreninger fordi de plutselig bestemmer seg for å utforske litt... Jobb med kontakt fra dag 1! :lol:

Jeg er så fornøyd med rasen at jeg godt kan ende opp med enda en om et par år :wub:

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et fyldig svar. Ga meg litt mer utgangspunkt og mere å tenke på :wub:

Sånn det ser ut nå, tror jeg at jeg skal legge fra meg puddel hvertfall. Ville heller gått fra en av de andre rasene.

Ang. de tre retrieverne, er alle kjekke hunder, men er ekstremt usikker på hvilken jeg vil ende opp med hvis jeg

kommer til å gå for dem, den gang jeg skal ha en hund.

Når det gjelder de to Colliene heller jeg litt mere for Collie langhåret. Men liker absolutt Beardisen.

Når jeg skal på Bjerke skal jeg ta en "raid" og snakke med forskjellige og høre litt rundt om kring. For dette valget

haster på ingen måte i det hele tatt. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo foreslå noen raser som kanskje kan passe. (har ingen egenerfaring med disse)

Schapendoes

Kooikerhund

Gos d'Atura Catala

Briard

Australsk Kelpie

Pumi

Belger(Tervueren, Groenendael, Malinois, Laekenois)

Border Collie

Kan nok ikke hjelpe deg så mye ang de 3 retrieverne da jeg kun har erfaring med tollerne.

Malle til en 13-14 åring? :wub:

Men trådstarter, kanskje du skal kikke på sheltien? Vurderer den som hund nr 2 selv :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malle til en 13-14 åring? :wub:

Men trådstarter, kanskje du skal kikke på sheltien? Vurderer den som hund nr 2 selv :wub:

Ikke at jeg vurderer en Malle, men hva er problemet? Er det mye ansvar med den rasen? Noe en 13 åring absolutt ikke burde ha/klare? Bare lurer av nysgjerrighet.

Kikket på Sheltie, men vil ha litt større hund :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malle til en 13-14 åring? :wub:

Men trådstarter, kanskje du skal kikke på sheltien? Vurderer den som hund nr 2 selv :wub:

Det kommer da vel helt and på tenåringen det? En Ung person kan være en mye bedre hundeier en en 50åring i noen tilfeller. Nå foreslo jeg bare raser som kunne passe som hun selv må se på og avslå/se videre på selv.

(som jeg også skrev i parantes har jeg ingen personlig erfaring med noen av rasene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg faktisk fått et lite øye for jaktgolden. Men den er jo ikke den ideelle utstillingshund, men til det andre bruket vil jeg tro den er kjekk.

Ellers har jeg tenkt svært mye Collie langhåret i det siste. Liker dem svært godt, men er usikker på om jeg liker dem bedre enn en retriever.

Heldigvis haster ikke dette valget på noen måte, puh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier Canis;

Bearded collie

Berner sennenhund

Bouvier des flandres

Briard

Collie langhåret

Engelsk springer spaniel

Flat coated retriever

Golden retriever

Gos d´Atura Catalá

Groenendael

Hovawart

Old english sheepdog

Russisk sort terrier

Tervueren

Og dette sier Animal Planet;

Aussie 99%

Terv 98%

Engelsk Springer Spnaiel 97%

Field Spaniel 97%

Golden 97%

Irsk Setter 97%

Toller 97%

En eller annen polsk rase 97%

Labrador 97%

+ maange

Collie 95%

Eukanuba

syns jeg skulle hatt en IW(!). Eller Beardis, Pointer, Shiba eller en eller annen harehund.

Stoler ikke på disse testene, får jo alt fra fuglehunder til jakthunder til pudler til gjeterhunder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med MartineH her inne om jaktgolden, hun har to, og driver aktivt med agility ++ :)

Ellers synes jeg du burde titte nærmere på labbis og flat. Hvis du ser labbisen i utstillingsringen ser de jo ikke akkurat ut som en smidig og fin rase, mer tunge og tykke, så kanskje du (hvis du vil titte mer på labbisen da) burde se på noen linjer som er litt "lettere."

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retrievere er jo avlet for å bli brukt til jakt. Og jeg har fått et inntrykk av at Flaten helst VIL drive med dette. At den retrieveren er mest avlet av den grunn enn å bli brukt på agility. Labrador og Golden blir vel for tiden mest avlet som show- og familiehunder. Jeg tror i hvertfall jeg skal legge Flaten på hyllen intill videre, men jeg er absolutt ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant emne!

Jeg syns sheltie virker som en godt match for deg, allsidige, vakre, smarte og med mye men lettstelt pels, men hvis du syns de er litt for små og "lette" skjønner jeg det :)

Vi har golden selv, begge fra såkalte "show-linjer". Jeg kan love at det ikke er et gram latskap i dem! Med unntak av en eller to golden jeg har hatt til klipping, har jeg møtt få som er late. Selv på utstilling.

Vi skal ha et kull nå, og selv om både mor og far er fra showlinjer, har både far og mormor til kullet gitt "brukbare" golden! Disse valpene selger vi ikke til de som bare vil ha familiehund, dette blir ikke sofahunder. Så poenget er bare at hvis man vil ha en ordentlig (ikke jakt) golden som ikke er "daff", så må man (som andre har sagt) sjekke stamtavler og oppdrettere av hunder bakover i linjene, og se om det er noen TRIALER eller FTCH (field trial champions). Og sjekke om hannhunder har gitt avkom som blir brukt, til jakt, bruks eller LP. Vi har brukt vår ene golden i agility, de funker bra til det også, men ikke om du har ambisjoner om landslaget. Men det må vel sies at i andre land kan man se goldens konkurrere på landslagsnivå.

Jeg ville aldri kjøpt jakt-golden, syns det er tåpelig at folk skaffer seg det fordi man ikke vil ha en "lat" showgolden, som ikke kan brukes til noe. Jaktgolden kan brukes til jakt og lp, men er i 99% av tilfellene like stressa som flatcoat, og selv hundefolk som har trent hund i mange år har problemer med å få de "ned på jorda"! Dessuten kan man like gjerne kjøpe seg en blandingshund, for det første vet man nesten aldri hva en får, og man kan jo ikke stille den ut (hvis ikke du syns det helt greit med 3.premie).

Har ikke noe personlig imot de som har jaktgolden/labbis, men jeg syns altså det er litt dumt å ha en "type" av en rase, en rase er én rase og den bør ikke deles opp i typer.

Hvis ikke du skal ha hunden til et spesielt formål (agility, utstilling, lydighet, jakt, bruks?), er det litt vanskelig å anbefale raser. Springer spaniel kunne jo kanskje vært et forslag, den er allsidig og hengiven, men trenger å bruke hodet og få utløp for energi. Det er også en veldig vanlig rase, så hvis du er interessert i utstilling, er det vanskeligere å gjøre det bra :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kerenza

Takk for innholdsrikt innlegg. Skjønner poenget ditt. Men mitt inntrykk jeg har fått og sett, er at det florerer av de store, late. Og ikke er så mange showlinjer som har ordentlig driv.

Vilde

Store pyrren eller lille pyrren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...