Gå til innhold
Hundesonen.no

Diskusjon ang Nordenstam hundeskole læringsmetodikk


vipsen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Nordenstam bruker ikke godbiter i sin trening, med mindre han er sikker på lederskapet ovenfor hunden (at hunden ikke jobber for godbiten, men for han). Videre mener han at godbiter kun bør brukes i trening av en trener som klarer å belønne til rett tid, så ikke man blir sett på som en dott og en fòringsautomat. Det er altså lederskapet som er i fokus.

www.nordenstam.no

Lykke til sier bare jeg:p Fjern den "fysiske påvirkningen" så skal vi se hvilke resultater Nordenstammerne oppnår;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Nordenstam hundeskoles læringsmetodikk

Foretrukne positive forsterkerer ved Nordenstam Hundeskole er sosialt relatert, gjennom bruk av stemme, kjærtegn, og lek. Hvor eierens føringer stiller ham i sentrum for all aktivitet.

Hundeeierne lærer hvordan de kommuniserer direkte med hunden ved å bruke seg selv som den primære forsterker. Manglende reaksjon på eiers signal, rettes med en fysisk påvirkning som justering for hunden. Slik at hunden ledes inn i det ønskede mønster, som straks belønnes. Dermed oppnår hunden hundeeieren et ekte forhold i samhandling med sin hund. En samhandling som ikke er basert på lokking og bestikkelser.

Nordenstam bruker ikke godbiter i sin trening, med mindre han er sikker på lederskapet ovenfor hunden (at hunden ikke jobber for godbiten, men for han). Videre mener han at godbiter kun bør brukes i trening av en trener som klarer å belønne til rett tid, så ikke man blir sett på som en dott og en fòringsautomat. Det er altså lederskapet som er i fokus.

www.nordenstam.no

Ok la oss se litt på Nordenstam`s "treningsfilosofi"

"Foretrukne positive forsterkerer ved Nordenstam Hundeskole er sosialt relatert, gjennom bruk av stemme, kjærtegn, og lek. Hvor eierens føringer stiller ham i sentrum for all aktivitet."

En primærforsterker er da i positiv læringsøyemed knyttet til et primærbehov. Flokk er for hunden et primærbehov og derfor er lek og kjærtegn en primærforsterker. Problemet er at det ikke er så lett å fange atferd eller bit av en atferd med den type primærforsterker. Det blir veldig upresist og egner seg til å forserke hele øvelser fremfor ørsmå delmomenter. man går også lett glipp av gjentagelseseffekten man har med en liten godbit. Svisj, så er den svelget og hunden er straks klar for en ny. Jeg bruker lek og flokk som primærforsterker men da først og fremst til å opprettholde en kjede med atferder.

Hunder er verdens største egoister og vil aldri jobbe kun for å tilfredstille sin(e) eier(e). Det er en myte.

"Hundeeierne lærer hvordan de kommuniserer direkte med hunden ved å bruke seg selv som den primære forsterker."

Dette blir egentlig ikke så galt i og med at hunder vil kun lære hva som lønner seg for dem og her brukes flokkfunksjon som forsterker og det lønner seg å ha en god flokktilhøringhet. Men igjen er dette en upresis måte å belønne små delatferder. Da er det egentlig bare godbiter som duger.

"Manglende reaksjon på eiers signal, rettes med en fysisk påvirkning som justering for hunden. Slik at hunden ledes inn i det ønskede mønster, som straks belønnes."

Vel her sklir det litt ut og dette henger ikke sammen.

Fysisk påvirkning er det samme som enten positiv straff, eller i sin mildeste form en hjelper som hunden bli avhengig av. Man ender opp med en hjelpeavhengig hund eller den reagerer av frykt for konsekvensene.

"Dermed oppnår hunden hundeeieren et ekte forhold i samhandling med sin hund. En samhandling som ikke er basert på lokking og bestikkelser."

Jeg kjenner Nordesnams treningsfilosofi like godt som han selv da jeg har jobbet med filosofien i 25 år. Jeg kjenner enhver liten stein på den stien. det er faktisk en grunn til at jeg har endret filosofi og lokking og bestikkelser? Heldigvis sier jeg at hunder lar seg bestikke. Det er årsaken til at de i det hele tatt lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingar' date=' jeg la ikke ut denne tråden for at folk skulle kommentere eller lage debatt. Det var et ønske fra en bruker fordi det også er klistret en tråd om klikkertrening.[/quote']

he he jeg regner da med at man på et debattforum kan føre debatt?

Okke som inlegger skriker etter å bli kommentert. Det står også fritt fram å kommentere klikkertreningeen for de som ønsker det.

Om inlegget bare ble lagt ut som generell info og at debatt ikke var ønskelig, burde det stått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åhhh! du gir deg aldri du! dette la vi ut for at folk som ikke vet hva Nordenstam er skulle kunne lese det og se hva det var. OG du har ikke nødvendigvis rett fordi du har holdt på i flere år vettu. Og du trener ikke akkurat verdens mest vanskelige rase heller da.. prøv med en Kerry blue terrier, eller en Chow. Jeg har stor respekt for deg, men ikke den tonen din "jeg har alltid rett".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Nordenstam hundeskoles læringsmetodikk

Foretrukne positive forsterkerer ved Nordenstam Hundeskole er sosialt relatert, gjennom bruk av stemme, kjærtegn, og lek. Hvor eierens føringer stiller ham i sentrum for all aktivitet.

Hundeeierne lærer hvordan de kommuniserer direkte med hunden ved å bruke seg selv som den primære forsterker. Manglende reaksjon på eiers signal, rettes med en fysisk påvirkning som justering for hunden. Slik at hunden ledes inn i det ønskede mønster, som straks belønnes. Dermed oppnår hunden hundeeieren et ekte forhold i samhandling med sin hund. En samhandling som ikke er basert på lokking og bestikkelser.

Nordenstam bruker ikke godbiter i sin trening, med mindre han er sikker på lederskapet ovenfor hunden (at hunden ikke jobber for godbiten, men for han). Videre mener han at godbiter kun bør brukes i trening av en trener som klarer å belønne til rett tid, så ikke man blir sett på som en dott og en fòringsautomat. Det er altså lederskapet som er i fokus.

www.nordenstam.no

forresten det siste du skrev på slutten var veldig bra Julie :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men litt saklig da..Det handler ikke om å ha rett eller ikke rett. Jeg påpeker bare læringslovene og de er ikke mitt påfunn så da må du heller gå til moder natur og si deg uening i dem! Jeg føler meg i alle fall ikke kompetent til å gjøre det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva med en parson jack russel som er trent 100% positivt da?? Aldri blitt sagt nei til aldri blitt tatt på noen som helst måte?"

Det vil jeg gjerne se selv. Være tilskuer på hele prosessen. Hadde vært veldig interessant :D

helt 100% enig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva med en parson jack russel som er trent 100% positivt da?? Aldri blitt sagt nei til aldri blitt tatt på noen som helst måte?"

Det vil jeg gjerne se selv. Være tilskuer på hele prosessen. Hadde vært veldig interessant :D

det hadde vært grei skuring det. Om man ikke får til læringen, så gjør man det feil. Terrier er da hund som lærer etter nøyaktig de samme kriterier som alle andre? jeg har hatt hundrevis av elever som påstår at klikkertrenig, nei det funker ikke på min hund. tro meg sier de jeg har prøvd, men det blir bare tull. Når jeg så går inn og ser hva de egentlig har gjort, så har de gjort det feil..alle som en uten unntak. Moralen er..begge filosofier virker...om man gjør det rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hadde vært grei skuring det. Om man ikke får til læringen, så gjør man det feil. Terrier er da hund som lærer etter nøyaktig de samme kriterier som alle andre? jeg har hatt hundrevis av elever som påstår at klikkertrenig, nei det funker ikke på min hund. tro meg sier de jeg har prøvd, men det blir bare tull. Når jeg så går inn og ser hva de egentlig har gjort, så har de gjort det feil..alle som en uten unntak. Moralen er..begge filosofier virker...om man gjør det rett.

tren en Chow opp til elite med gode poengsummer da :D eller en kerry blue. det krever sitt. Og jeg er enig i akkurat det: det finnes ingen dårlig hund, kun dårlig trener. og la meg bare si igjen, jeg har stor respekt for deg, men ikke den "jeg vet alt" holdningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør PerOlav på canis da hvilke metode han bruker på den tsjekkoslovakiske ulvehunden (ja jeg VET jeg har stava feil :oops: ) sin. Tviiiiler sterkt på at han bruker nordenstam. Og det er ikke akkurat en lett rase heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidder du å analysere det ut i det ville blå? Dette er bare en beskrivelse av filosofien! Godta at ikke alle sverger til Frolic og klikker, akkurat slik jeg godtar at ikke alle assosierer med mine metoder - det er lov! I hvert eneste innlegg skriver du at du kjenner Nordenstam filosofien bedre enn ham selv og 25 års erfaring og bla bla bla - Javel, det betyr at DU har funnet en metode som DU ønsker å praktisere. At du har fått en åpenbaring innen trening betyr ikke at alle andre må følge deg og Karen Pryor, eller ukritisk begi seg inn i klikkerverden fordi da trener du positivt og er hvertfall ingen mishandler - noe mange bruker som argument. Klikker ER IKKE fasiten på alt, og jeg er mildt sagt drittlei av (billedlig forklart) å få kastet klikkerbokser og læringspsykologi-sitater etter meg. Dette gjelder ikke bare deg ingar, men også mange andre. Jeg har stor respekt for de som trener klikker, og jeg forventer samme respekten igjen. Som sagt - dette gjelder flere enn deg.

Ok la oss se litt på Nordenstam`s "treningsfilosofi"

"Foretrukne positive forsterkerer ved Nordenstam Hundeskole er sosialt relatert, gjennom bruk av stemme, kjærtegn, og lek. Hvor eierens føringer stiller ham i sentrum for all aktivitet."

En primærforsterker er da i positiv læringsøyemed knyttet til et primærbehov. Flokk er for hunden et primærbehov og derfor er lek og kjærtegn en primærforsterker. Problemet er at det ikke er så lett å fange atferd eller bit av en atferd med den type primærforsterker. Det blir veldig upresist og egner seg til å forserke hele øvelser fremfor ørsmå delmomenter. man går også lett glipp av gjentagelseseffekten man har med en liten godbit. Svisj, så er den svelget og hunden er straks klar for en ny. Jeg bruker lek og flokk som primærforsterker men da først og fremst til å opprettholde en kjede med atferder.

Hunder er verdens største egoister og vil aldri jobbe kun for å tilfredstille sin(e) eier(e). Det er en myte.

"Hundeeierne lærer hvordan de kommuniserer direkte med hunden ved å bruke seg selv som den primære forsterker."

Dette blir egentlig ikke så galt i og med at hunder vil kun lære hva som lønner seg for dem og her brukes flokkfunksjon som forsterker og det lønner seg å ha en god flokktilhøringhet. Men igjen er dette en upresis måte å belønne små delatferder. Da er det egentlig bare godbiter som duger.

"Manglende reaksjon på eiers signal, rettes med en fysisk påvirkning som justering for hunden. Slik at hunden ledes inn i det ønskede mønster, som straks belønnes."

Vel her sklir det litt ut og dette henger ikke sammen.

Fysisk påvirkning er det samme som enten positiv straff, eller i sin mildeste form en hjelper som hunden bli avhengig av. Man ender opp med en hjelpeavhengig hund eller den reagerer av frykt for konsekvensene.

"Dermed oppnår hunden hundeeieren et ekte forhold i samhandling med sin hund. En samhandling som ikke er basert på lokking og bestikkelser."

Jeg kjenner Nordesnams treningsfilosofi like godt som han selv da jeg har jobbet med filosofien i 25 år. Jeg kjenner enhver liten stein på den stien. det er faktisk en grunn til at jeg har endret filosofi og lokking og bestikkelser? Heldigvis sier jeg at hunder lar seg bestikke. Det er årsaken til at de i det hele tatt lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...