Gå til innhold
Hundesonen.no

Rabiesvaksine og Crufts..

Blondiemamma

Recommended Posts

Skrevet

Hørte snakk om at rabiesvaksina må være i orden minst 6 mnd før man deltar på Crufts. .Noen som kan bekrefte dette?? Ikke at jeg har så store planer eller så store forventninger. .men hvisomatte, dersomatte... :twisted::icon_confused: Blondie skal ta blodprøven nå i slutten av august. .Vil det da bli for sent?

Skrevet

Blodprøven som godkjenner vaksinen må tas minst 6 mnd før innreise i UK. Den kan tas tidligst 120 dager (4 mnd) etter andre sprøyte, sprøytene tas med 1 mnd mellomrom. Dermed må første rabiesvaksine tas minst 11 mnd før innreise...

Og dette vet jeg veldig godt fordi... hunden min må være igjen en mnd etter at jeg har flyttet til England, fordi det tar så inni hampen lang tid. Si gjerne fra hvis noen skal til England fra Oslo i begynnelsen av oktober, jeg betaler billett hvis du kan ta med hunden min...

Skrevet
Blodprøven som godkjenner vaksinen må tas minst 6 mnd før innreise i UK. Den kan tas tidligst 120 dager (4 mnd) etter andre sprøyte, sprøytene tas med 1 mnd mellomrom. Dermed må første rabiesvaksine tas minst 11 mnd før innreise...

Og dette vet jeg veldig godt fordi... hunden min må være igjen en mnd etter at jeg har flyttet til England, fordi det tar så inni hampen lang tid. Si gjerne fra hvis noen skal til England fra Oslo i begynnelsen av oktober, jeg betaler billett hvis du kan ta med hunden min...

Dette er kravene for innreise til Norge, ikke innreise til UK.

Det er som følger: 30 dager etter første sprøyta så kan man ta blodprøve. Denne prøven må være tatt 6 måneder før innreise til UK (da med godkjente verdier selvfølgelig).

Da kan man sette den andre sprøyta og ta ny blodprøve 120 dager etter dette for å få reise inn til Norge fra andre land bortsett fra UK og Sverige. Med andre ord må det to blodprøver til. Det kreves vel ikke to vaksiner i Norge heller, men det er sikrere i forhold til riktig menge antistoffer.

Men nå krever vel ikke Norge rabies fra UK så akkurat i forhold til den turen er ikke den andre blodprøven påkrevet, men den må jo likevel tas med tanke på at man skal til andre land.

Skrevet

Hvis hunden har fått rabiesvaksinen for to år siden og alt var fint osv.. gjelder den fortsatt eller må man ta ny etter så og så lang tid?

Skrevet
Hvis hunden har fått rabiesvaksinen for to år siden og alt var fint osv.. gjelder den fortsatt eller må man ta ny etter så og så lang tid?

Rabiesvaksinen må fornyes hvert år, og de er strenge på at det skjer innen samme dag og måned som året før. Hvis det er to år siden siste vaksine, må du nok gjennom hele programmet på nytt.

Skrevet
Rabiesvaksinen må fornyes hvert år, og de er strenge på at det skjer innen samme dag og måned som året før. Hvis det er to år siden siste vaksine, må du nok gjennom hele programmet på nytt.

Åh, bra vi ikke har tenkt oss ut av landet med dyret da :lol: Det er ikke to år siden heller, tenkte bare teoretisk.. Siste blodprøven skulle blitt tatt i mai(men har ikke sumlet oss til det), hvordan hadde det blitt da? Ny sprøyte?

Unnskyld for tråd-kupp, jeg har lurt på det lenge :getlost:

Skrevet
Åh, bra vi ikke har tenkt oss ut av landet med dyret da :lol: Det er ikke to år siden heller, tenkte bare teoretisk.. Siste blodprøven skulle blitt tatt i mai(men har ikke sumlet oss til det), hvordan hadde det blitt da? Ny sprøyte?

Unnskyld for tråd-kupp, jeg har lurt på det lenge :getlost:

Så lenge det ikke er ett år siden første sprøyte, kan du sprøyte igjen og ha gyldig vaksine, DERSOM blodprøvesvaret er over 0,5 i titer. Om du ikke har tatt blodprøven i det hele tatt, ville jeg tatt den så fort som mulig, og så vaksinert "som Vanlig" og tatt sjansen på at blodprøven er ok.

Skrevet
Blodprøven må tas innen et år etter siste sprøyte. Er det mer enn det så må den gjennom vaksinasjonsrunden på nytt.

Hvis det bare er såvidt over, så kan man søke om å få innvilget unntak, men de er ganske så strenge, så er det mer enn et par uker, tviler jeg på at man får det godkjent med bare revaksinasjon. Skal ikke si det sikkert, men har hørt at det er noe i den duren.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...