Gå til innhold
Hundesonen.no

Rabiesvaksine og Crufts..


Blondiemamma

Recommended Posts

Hørte snakk om at rabiesvaksina må være i orden minst 6 mnd før man deltar på Crufts. .Noen som kan bekrefte dette?? Ikke at jeg har så store planer eller så store forventninger. .men hvisomatte, dersomatte... :twisted::icon_confused: Blondie skal ta blodprøven nå i slutten av august. .Vil det da bli for sent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodprøven som godkjenner vaksinen må tas minst 6 mnd før innreise i UK. Den kan tas tidligst 120 dager (4 mnd) etter andre sprøyte, sprøytene tas med 1 mnd mellomrom. Dermed må første rabiesvaksine tas minst 11 mnd før innreise...

Og dette vet jeg veldig godt fordi... hunden min må være igjen en mnd etter at jeg har flyttet til England, fordi det tar så inni hampen lang tid. Si gjerne fra hvis noen skal til England fra Oslo i begynnelsen av oktober, jeg betaler billett hvis du kan ta med hunden min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodprøven som godkjenner vaksinen må tas minst 6 mnd før innreise i UK. Den kan tas tidligst 120 dager (4 mnd) etter andre sprøyte, sprøytene tas med 1 mnd mellomrom. Dermed må første rabiesvaksine tas minst 11 mnd før innreise...

Og dette vet jeg veldig godt fordi... hunden min må være igjen en mnd etter at jeg har flyttet til England, fordi det tar så inni hampen lang tid. Si gjerne fra hvis noen skal til England fra Oslo i begynnelsen av oktober, jeg betaler billett hvis du kan ta med hunden min...

Dette er kravene for innreise til Norge, ikke innreise til UK.

Det er som følger: 30 dager etter første sprøyta så kan man ta blodprøve. Denne prøven må være tatt 6 måneder før innreise til UK (da med godkjente verdier selvfølgelig).

Da kan man sette den andre sprøyta og ta ny blodprøve 120 dager etter dette for å få reise inn til Norge fra andre land bortsett fra UK og Sverige. Med andre ord må det to blodprøver til. Det kreves vel ikke to vaksiner i Norge heller, men det er sikrere i forhold til riktig menge antistoffer.

Men nå krever vel ikke Norge rabies fra UK så akkurat i forhold til den turen er ikke den andre blodprøven påkrevet, men den må jo likevel tas med tanke på at man skal til andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden har fått rabiesvaksinen for to år siden og alt var fint osv.. gjelder den fortsatt eller må man ta ny etter så og så lang tid?

Rabiesvaksinen må fornyes hvert år, og de er strenge på at det skjer innen samme dag og måned som året før. Hvis det er to år siden siste vaksine, må du nok gjennom hele programmet på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rabiesvaksinen må fornyes hvert år, og de er strenge på at det skjer innen samme dag og måned som året før. Hvis det er to år siden siste vaksine, må du nok gjennom hele programmet på nytt.

Åh, bra vi ikke har tenkt oss ut av landet med dyret da :lol: Det er ikke to år siden heller, tenkte bare teoretisk.. Siste blodprøven skulle blitt tatt i mai(men har ikke sumlet oss til det), hvordan hadde det blitt da? Ny sprøyte?

Unnskyld for tråd-kupp, jeg har lurt på det lenge :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, bra vi ikke har tenkt oss ut av landet med dyret da :lol: Det er ikke to år siden heller, tenkte bare teoretisk.. Siste blodprøven skulle blitt tatt i mai(men har ikke sumlet oss til det), hvordan hadde det blitt da? Ny sprøyte?

Unnskyld for tråd-kupp, jeg har lurt på det lenge :getlost:

Så lenge det ikke er ett år siden første sprøyte, kan du sprøyte igjen og ha gyldig vaksine, DERSOM blodprøvesvaret er over 0,5 i titer. Om du ikke har tatt blodprøven i det hele tatt, ville jeg tatt den så fort som mulig, og så vaksinert "som Vanlig" og tatt sjansen på at blodprøven er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodprøven må tas innen et år etter siste sprøyte. Er det mer enn det så må den gjennom vaksinasjonsrunden på nytt.

Hvis det bare er såvidt over, så kan man søke om å få innvilget unntak, men de er ganske så strenge, så er det mer enn et par uker, tviler jeg på at man får det godkjent med bare revaksinasjon. Skal ikke si det sikkert, men har hørt at det er noe i den duren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...