Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykling på grus


Papillon

Recommended Posts

Jeg lurer på hvor tykt gruslag det bør være før man sykler i full gass med hunden? Ved travstallen har de ei treningsløype de bruker på hest som har et tykt, mykt sand/gruslag.

Er det bra for hunden å løpe på grus? Og hvor lang oppvarmingstid bør det være før man galloperer? Jeg har tenkt til å gå i skogen i 15-20 minutter -> løpe på travtreningsbanen -> 15-20 min i skogen. Høres det OK ut?:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes ikke hunder skal galloppere på noe som helst underlag med springer fordi det er stor påkjenning på potene og kroppen, er like bra kondis trening me forskjellig tempo i trav. Skal de galloppere ville jeg hatt hunden løs slik at den selv kan stoppe når den er sliten av å løpe fort.. eller føler ubehag ved det.

Men det er meg.. jeg ser jo kun hva som passer min hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke springer, hun løper ved siden av meg og jeg holder i båndet. Kan desverre ikke ha henne løs da jeg ikke har kontroll på hvor hun løper (hun er helt sinnsykt gira når vi sykler og hun drar seg fremover av all kraft, så jeg bare tenker på om hun kommer forran sykkelen. *grøsse*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville anbefallt springer, kanskje dyr å kjøpe men alikavel langt billigere enn en dyrlege regning om hun skulle komme forran eller noe.. og en hund som har hatt en dårlig opplevelse engang vil d ta litt tid før den vil tørre og sykle igjen.. (kremt jeg har erfaringer me å tryne pga jeg selv brukte bånd og ikke springer i førsten, springeren hjelper når hunden drar til siden eller prøver hive seg forrover fordi den er ivrig, med bånd gikk vi rett på tryne endel ganger.. hehe.. jeg og bikkja fikk skrekken.. men når jeg fikk springer har både jeg og hunden fått et godt forhold t sykkelen og mange bra turer!

Jeg bruker springer, og panikk krok til hest for å sette han fast.. skjer det noe under sykkelturen så han må tas av raskt er han ute av springeren på et blunk :icon_confused:

Har du en gir hund som vil løpe er det jo bare å prøve gallopp, vi har opplevd såre labber i galopp på grus og asfalt.. men hunder har jo forskjellige poter og er bygget forskjellig..

Lykke til med syklingen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler med mine to på grus-/turveier, ikke noe problem!

Sykler runder på 4 el 6 km, holder stort sett trav men tar litt småintervaller med gallopp innimellom så de får langet skikkelig ut :getlost:

Ingen såre poter her i gården, men nå er mine godt vant med grus som underlag for det er grus på treningsbanen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig aldri tenkt på å la Oscar gallopere engang jeg.. her går det i trav.. da bygger han best muskler og styrker rygg! Istedet går jeg fra rolig jogg og opp i "rask trav"..så fort han klarer.

Kjøp springer! De koster jo litt ja..men de holder evig da! Om du har en litt mindre og lett hund er de sikkert fine de litt billigere variantene også.

Sykler på grusveg her, mest sykler jeg i kanten og lar han løpe i "sporet"..der det er minst småstein. Ikke såre poter, og turene er på mellom 5-10km. Men passer på å smøre potene godt en eller to ganger i uken, med sånn potesalve, da de virker som de blir litt tørre etter sykling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for svar alle sammen. Det virker nesten umulig for henne å trave når jeg sykler pga størrelsen og at hun er så utrolig gira. Men jeg vet ikke.. Om målet var å trave kunne jeg jo gått istedenfor å sykle, hun traver jo på vanlige gåturer.

Springer ja, noen som vet om noen bra springere? :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang grus så ville jeg tenkt på størrelsen på denne grusen (i forhold til hundens potestørrelse). Det er skikkelig ekkelt å trave/gå/galoppere på grus - nå tenker jeg på den litt større typen, som man pleier å ha på gårdsplasser osv. Er det sand, stiller saken seg helt annerledes.

Når det gjelder springer, liker jeg ikke å bruke det; hunden trekker helt feil hvis den lener seg ut mot siden. Jeg fester hunden foran i styret, og har henne noen meter foran sykkelen. Har aldri hatt uhell pga dette, hunden får trekke rett fremover, og jeg ser mye bedre hvordan hun løper, om hun løper slik jeg vil eller ikke. Nå har jo du en liten hund også, så det kommer ikke til å gå så himla fort; dermed bør du ha god tid til å stoppe hvis det skulle være noe (verre for de av oss som har litt store hunder).

Trav bygger bedre kondis og fasong enn galopp, men jeg skjønner du vil la henne galoppere innimellom. :) Varm opp godt først, høres ut som forslaget ditt er bra med tanke på det, begynn i trav når du sykler, øk deretter litt før du roer ned igjen. Du kan ta noen skikkelige utblåsninger hvor hun får løpe så fort hun vil, men mesteparten bør være i trav. Husk å gå hunden ned etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg sett flere har ment, går det an å begrunne det? Betyr det at "hundekjørere" også trener i trav for å bygge kondisjon og muskler?

Galopp er en gangart som krever mindre energi enn trav. Det er ganske enkelt lettere å galoppere enn å trave. Slitne hunder galopperer oftere enn de traver. Det samme gjelder passgang; det er en avlastningsgangart for mange (og for noen er det en naturlig gangart). Hvis du sykler med hunden løs, og holder et sånt tempo at hunden traver, vil den slå over til galopp når den begynner å bli sliten.

Jeg vet ikke hva hundekjørere gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...