Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere som bor i flåttland


Recommended Posts

å fytti grøss og helskoten gru og alt det der.... :getlost: Glad du har flytta eller snuppa? :( Men okei, veit hvem jeg skal ringe om bridie er blitt infisert igjen. Da angriper vi deg i Oslo!

Litt vanskelig å gå helt alene på tur i skogen rett utenfor døra, men ellers fornøyd! Flått har vi ikke sett enda hvertfall, tjohei! Du kan angripe meg anytime vet du :lol: (selvom det er for å fjerne flått :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff stakkars dere! Det finns jo ikke noe herligere enn å gå i skogen nesten barbeint og kjenne det høye gresset kile langs beina når man går.. :getlost:

Vet det har kommer flått her i strøket, men jeg har aldri sett en i hele mitt liv. Dessuten er det snakk om at noen har funnet en på hunden sin en gang, og ikke sånn at hundene må plukke på etter hver tur. isj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste jeg har plukket fra èn tur fra èn hund er rundt 40-50 stk, kom litt ut av tellinga etter hvert, men tok bilde av de på peishylla der vi brenner eller skviser de :getlost: Og på meg selv fant jeg rundt 15-20 kravlende små.. Da våknet jeg med en fast på leggen og en under armen. HERLIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i flåtthelvete, indre sørlandet, og her kryr det av flått. Hundene dryppes med Frontline (som jeg IKKE er like fornøyd med som Expot, men det skal jo ikke Collie-hunder ha), men de får allikevel endel flått. Jeg plukker de bare rett av , vrir/drar rett ut (avhengig av hvor godt de sitter). Her vi bor er det nesten umulig å unngå flått, med mindre man kun går på bilvei med hunden i bånd hele sesongen (fra mars til oktober, kanskje), noe som er uaktuelt. Det får dessverre bare stå sin prøve ...

EDIT: Har enda ikke fått flått på meg selv, men unngår tett buskas (enebærbusker f.eks), og sjekker hundene hver dag.

Som i Border collie, også? Jeg har gitt til mine Border collier uten problemer :getlost:

Jeg bor midt i flåttland. Vi har mye hjort, noe som gjør at også flåtten kommer. Hundene mine får Expot, og ikke noe mer enn det. De får ikke flått så lenge de har det på. Jeg har ingen rutiner rundt det, og tenker veldig lite på det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ALDRI flytte til flått land!:getlost: Bodde i flått land i Hardanger en uke nå. Måtte plukke 3 flått av Blondie,den ene hadde til og med en ekstra på ryggen sin! Fysj a mei! Jeg lot være å gå tur i skikkelig skau. Jeg klarte til og med å riste en ut av mitt eget hår. Blææææ!

Blondie fikk mer flått den uken enn hun noen sinne har fått i hele sitt liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg bor i flåtthelveteland og pelsen har gått på en kur med exspot nå siden slutten av mai og nå først kommer de så jeg må ta ny behandling! Har ikke sett en eneste flått på han i tida og da snakker vi 10 uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor helt nede ved kysten i Hurum på Sætre så vi bruker Exspot på våres hund også bruker vi et annet middel på kattene som også virker bra.

Men nå flytter vi til Skotselv, så jeg er litt spent på hvordan det er med flått der. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg er i perioder i Flåttland, er ikke så mange her jeg bor nå.

Tar selv ingen sjangser pga for mange bekjente har måtte avlive hundene sine pga Flåttsykdomer :getlost:

Før brukte jeg Frontline, men det hadde ingen effekt på Blaze. Blaze plukket jeg 10-30 Flått på med nydryppet Fronline (2 runde), Talli plukket jeg ingen med samme dosering.

Pga den dårlige effekten prøver jeg nå Scalibor på Talli og Expot på Blaze. Begge deler har god effekt og ingen Flått er funnet. Jeg finner Flåtten fort på jentene mine og dem har skjeldent sitti mer enn ett par timer når jeg oppdager dem.

Til neste år blir det nok Expot på dem begge, da jeg irriterer meg over Scalibor når jeg skal ta bilder o.l. :blink:

Forøvrig så fyllet jeg på Fronline og Expot med 3 ukers mellomrom pga mye bading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Arendal og her kryr det av flått. Det er masse flått i skogen rundt der vi bor og jeg finner ofte flått på hundene. Jeg drypper med exspot, så det er sjeldent at de fester seg, men noen gjør det likevel. Fjernes med "brekkjern" og enten brennes eller skylles ned i do. Jeg sjekker pelsen på hundene daglig. Jeg tar ingen sjanser etter at jeg mistet Molly i våres mest sannsynlig av borrelia. På Skare på Tromøya er ett av de verste flått stedene, der drev vi og trente rundering før. Det tør jeg ikke lenger, for jeg har ikke vært der en eneste gang uten å finne flått på bikkja etterpå.

Jeg synes egentlig ikke at selve flåtten er så fryktelig ekkel og det gjør meg ingenting å fjerne de, men jeg er livredd for å få borrelia på flere hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Jeg synes egentlig ikke at selve flåtten er så fryktelig ekkel og det gjør meg ingenting å fjerne de, men jeg er livredd for å få borrelia på flere hunder...

Enig i det. Jeg bryr meg ikke stort om selve flåtten, men er MYE mer bekymret for det som eventuelt kan komme etterpå. Det ekle kreket er det jo bare en fryd å plukke av og drepe... :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som i Border collie, også? Jeg har gitt til mine Border collier uten problemer :getlost:

Jeg bor midt i flåttland. Vi har mye hjort, noe som gjør at også flåtten kommer. Hundene mine får Expot, og ikke noe mer enn det. De får ikke flått så lenge de har det på. Jeg har ingen rutiner rundt det, og tenker veldig lite på det :blink:

Litt usikker på det, jeg har også gitt Expot til Knott, og faktisk til Zima også, uten reaksjon, men det sies at ingen hunder av Collietypen/opprinnelsen skal ha det, derfor Frontline i år. Dessverre er jeg utrolig misfornøyd med Frontline ift Expot, så tipper iallefall Knottisen får Expot neste år- hun tålte det jo fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

jeg hadde hørt om sørlandet som flåttland, men ikke trodd at det skulle være så ille: første lange turen her med bikkja i går og vi fant intet mindre enn 50 flått+ ett par på meg og ett par til på han i morges. FYSJ! Ga han flåttmiddel på mandag, så håper bare det var ett dårlig slag av at det ikke hadde begynt å virke skikkelig enda. For noen ekle små kryp.

Noen som vet hvor lenge vi skal plages med dem utover sesongen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde hørt om sørlandet som flåttland, men ikke trodd at det skulle være så ille: første lange turen her med bikkja i går og vi fant intet mindre enn 50 flått+ ett par på meg og ett par til på han i morges. FYSJ! Ga han flåttmiddel på mandag, så håper bare det var ett dårlig slag av at det ikke hadde begynt å virke skikkelig enda. For noen ekle små kryp.

Noen som vet hvor lenge vi skal plages med dem utover sesongen?

Det blir litt mindre ekstremt mot vinteren, men hvis jeg ikke gir exspot så kan jeg finne flått på hunden hele året her (Arendal)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt mindre ekstremt mot vinteren, men hvis jeg ikke gir exspot så kan jeg finne flått på hunden hele året her (Arendal)...

Pokker! (hmm, er det lov å si?)

Helårig exspot og kravledyr tale i mot ett langtidig opphold på sørlandet:p men man vender seg vel til det:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...