Gå til innhold
Hundesonen.no

tips til godbit til miniatyrvalp?

lilledu

Recommended Posts

Jeg har null erfaring med "miniatyrhunder".

Men nå har jeg en valp som skal være hos oss på avlastning, 4mnd gammel, valp på 3 kg.

Men så var det med belønning da...

Den er kontaktsøkende,

ser hva jeg gjør,

lytter til stemme,

alltid blid og positiv

Og ikke minst, en kan se at den er "gira" på å lære eller gjøre noe gøy.

Så alt ligger til rette for å få til litt hverdagstrening i første omgang. :(

Men den kan være utrolig vanskelig å få til å gå i bånd, altså følge etter på nytt underlag etc... (har aldri trukket i båndet eller lignende) men har jeg godbiter i lomma så spreller den av glede og vil så gjerne.

Så til problemet her: denelsker jo godbiter, ... men vanlige godbiter blir for stort! tross for at jeg deler de i smuler... den har jo ikke fått tenner enda.

Hva kan jeg bruke som den kan få i seg og gjør at belønningen fungerer fullt ut?

Noen tips?

Hva slags godbiter..?. og gjerne godbiter som jeg også kan bruke på søk... den har en nese for opp til flere hunder :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt små nok godbiter på de fleste hundebutikker. Men selv anbefaler jeg Royal Canine Mini, så langt hunden liker det og ønsker å jobbe for det, sånn som min.

Ellers er jo pølser en rimelig variant, og du kan kutte dem opp i den størrelsen du vil ha og putte det i småposer og legge i fryseren. Da holder de lenge og du kan bare ta opp en pose til tining dagen før! (lurest å la de tine i kjøleskapet med tanke på bakterieformering!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips. Greit å ha godbiter som en kan ha i lomma, og ikke smelter til en illeluktende greie i klærne.:wub:

Joda den har jo tenner men ikke veldig utviklet enda da,, og da bruker den en evighet på å tygge på ting, og når den da har tygd ferdig, har fokuset blitt litt borte. Derfor ville jeg høre tipsene deres.

takker :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet selv, Sølve klarte ikke å tygge noe særlig - i tillegg til at de fleste godbiter var for store. Tørrfôr kulene ville han ikke jobbe for, så løsningen ble Pedigree Schmackos - de røde/gule/brune platene som du finner på matbutikken. Han elsket de, de var myke og tynne og du kan gjøre bitene så små du bare vil. :wub: Bare pass på at de ikke blir for tørre, da blir de nemlig vanskligere å spise - hilsen Sølve. Jeg hadde Schmackosene i en zip lock bag slik ar de holdt seg myke - kjempekjekt. :(

smackos162.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet selv, Sølve klarte ikke å tygge noe særlig - i tillegg til at de fleste godbiter var for store. Tørrfôr kulene ville han ikke jobbe for, så løsningen ble Pedigree Schmackos - de røde/gule/brune platene som du finner på matbutikken. Han elsket de, de var myke og tynne og du kan gjøre bitene så små du bare vil. :wub: Bare pass på at de ikke blir for tørre, da blir de nemlig vanskligere å spise - hilsen Sølve. Jeg hadde Schmackosene i en zip lock bag slik ar de holdt seg myke - kjempekjekt. :(

smackos162.jpg

Tusen takk for tipset. Det skal jeg prøve. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips. Greit å ha godbiter som en kan ha i lomma, og ikke smelter til en illeluktende greie i klærne.:wub:

Joda den har jo tenner men ikke veldig utviklet enda da,, og da bruker den en evighet på å tygge på ting, og når den da har tygd ferdig, har fokuset blitt litt borte. Derfor ville jeg høre tipsene deres.

takker :(

Et tips som gjelder alle godbiter er å ha en plastikk pose i lommen og godbitene oppi der, da beskytter du lommene for gris. For selv tørrfór kuler legger igjen gris. Eller hvis du er interessert i å legge penger i det, er disse godbitposene geniale. Har en selv og syntes det er kjempepraktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips som gjelder alle godbiter er å ha en plastikk pose i lommen og godbitene oppi der, da beskytter du lommene for gris. For selv tørrfór kuler legger igjen gris. Eller hvis du er interessert i å legge penger i det, er disse godbitposene geniale. Har en selv og syntes det er kjempepraktisk!

Jupp, bruker pose til å henge i jakka eller buksa. Men det er bedre å ha "fast mat" i den, enn ting som kan smelte som ost eller lignende.

men som du sier: GodbitPosene er geniale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å kjøpe godbitene som ser ut som små, brune kjøttbein på meny. Koster 12 spenn for en ganske stor pose. De er supermyke og lette å dele opp. Lukter "godt" gjør de og :icon_confused:

Noe jeg også har brukt er frysetørra leverbiter. Fåes på Europris eller i dyrebutikk. Også supermyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte noen på en utstilling som heter HANDLERS. Myke som du kan dele i 2 med fingerneglen under trening. Jeg bruker kun disse.

Vi kjøper disse på canis, de er veldig bra. Har smakt på de selv, og kjente at de var veldig salte. Merker at hundene blir veldig tørste av mye godbiter når man gir disse. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper disse på canis, de er veldig bra. Har smakt på de selv, og kjente at de var veldig salte. Merker at hundene blir veldig tørste av mye godbiter når man gir disse. :lol:

Smakte de godt? :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smakte de godt? :(

Jo, altså :getlost: Ville ha mer fokus på ansiktet mitt, ikke på hånda eller på lomma, så jeg brukte strategisk levereing av belønning for å få fokuset opp. Klikk - også hadde jeg godbiten i munnen og spyttet den til henne :lol: Det sa treneren på kurset at man kunne gjøre. Jeg tygde jo ikke, og svelgte ikke, men jeg fikk sånn salt smak i munnen fordetom :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Alt som fås på tuber smøreoster/leverpostei you name it( Ble anbefalt på valpekurset da det var en valp som hadde problem med at den ble fort mett av godtbiter men med tuber får de bare et slikk eller 2)

Ellers er handlers supert

Nå blir det litt synsing og ting jeg har sett siden min rottis ikke har problemer med for store godbiter :getlost:

Men menneske mat (pølser kjøttboller kylling o.l) kan du jo kutte så smått du vil cluet er at det skal gå kjapt ned så mykt og lite blir vel stikkord for småhunder/valper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg pleier rett og slett bare å dele de vanlige godbitene i to. Finnes sikkert bedre alternativer, altså, men jeg syns det var veldig greit. I tillegg blir det dobbelt så mye i posen, og Dimitri får ikke i seg sååå mye godteri :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...