Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannfelling

Recommended Posts

Skrevet

Småtten holder på med tannfelling for tida, akkurat nå er det fortennene oppe og nede som skrangler. Men nede er det to stykker som er "doble" de nye tennene har komt opp lenger bak, og ikkje dyttet ut valpetennene. Den ene er løs, men virker som den andre sitter fastere. Antar den som er løs kanskje faller ut i løpet av en dag eller to, men hvor lenge kan det gå før en gjør noe med det? Hvor kjapp bør en være i å oppsøke veterinær for evnt trekking?

Valpen er ivrig på tyggeben, og liker drakamp, så prøver litt med drakamp for tiden for å "hjelpe" tennene løs.

Skrevet

Heisann, uten at jeg har noe særlig erfaring m dette, så vil jeg bare fortelle deg at det ligger en eldre tråd her inne som hjalp meg litt når jeg var midt i dette selv for et par uker siden.

http://hundesonen.no/forum/index.php?showt...amp;hl=sokrates

Lucas måtte trekke begge hjørnetennene sine i øvre kjeven, og dette skjedde litt i hui og hast. Her hadde den nye hjørnatanna kommet før melketanna hadde falt ut, og hadde vi venta en dag til så hadde gutten fått skjeve hjørnetenner. Av bilde nede så ser man at den nye tanna peker framover og har helt feil stilling, i tillegg til at den ligger utenpå tanna nede.

037.jpg

Vi har dyttet oss i hjel den siste uka, og nå ser det ut som om vi var heldige, for tanna er fortsatt en bitteliten smule skjev men det ser ut som den kommer til å rette seg fint, og at den tanna nede kommer til å presse tann oppe på plass. Vi krysser fingra for at alt går bra :(

Det var litt OT siden det ikke var hjørnetenna du lurte på, men det var dette jeg hadde å bidra med :wub:

Skrevet
Takker for link :wub: Ser det nok an noen dager til før eg gjør noe.

Så lenge det ikke helt klart ser galt ut (en ny tann presses i "gal" retning av en gammel), og/eller hunden har vondt, så har det vel ingen hast skulle jeg tro. For veldig mange voffer går jo dette i orden av seg selv.

Da Sol fikk 12 ukers vaksinen sin, anbefalte dyrlegen at vi kom på en 6 mnd kontroll - bl.a. for å se på tannfellingen.

Skrevet

Han har ikkje vondt. Virker ikkje sånn i vertfall, han tygger fortsatt på alt han finner... Ailo er bare fire mnd, så litt lenge å vente to mnd for sjekk synes eg. Men ser det an litt, håper litt drakamp i dagene som kommer løser problemet.

Skrevet

Vi måtte trekke 7(!) av gulla sine når hun var 7mnd..

Da var det litt sånn i siste liten at de ble trukket..

Men hennes satt jo bomm fast hele gjengen da..

Så jeg ville ventet til han var rundt 6mnd, og hvis de ikke er ute, eller på vei ut da, ville jeg tatt en tur til vet.

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan forhold du har til oppdretter, men jeg for min del fikk kjempe god hjelp av oppdretter når Lucas måtte trekke tenner. Jeg sendte bilder til henne på mail og fikk henne til å vurdere tennene hans og fikk beskjed om at de øyeblikkelig måtte trekkes. Og jeg tror hun bare var glad for å kunne hjelpe oss. Det kunne være en idé hvis du er bekymret.

Skrevet

Det ble nok til trekking ja. De satt sånn at de ikkje hadde komt ut av seg selv. Da er det bare å vente på at resten skal ramle ut. Tror eg kan dra ett lettelsens sukk når alt er ferdig. Men da begynner han vel med noe nytt :getlost:

Skrevet

Oki, så det ble trekking ja. Greit det så slipper han å få feil tannstilling senere. Har dere tenkt å stille ut?

Hjørnetenna var for vår del det problematiske, de måtte skjæres ut. Blææh! Håper dere slipper :getlost:

Skrevet

Ingen umiddelbare planer om utstilling, nei. Skulle jo hatt ei blåsløyfe om ikkje annet da (Ailo skal brukes i agility). Men det er jo uansett greitt at tennene sitter der de skal.

Huff, håper hjørnetennene kommer ut av seg selv ja... Veterinæren var litt pessimistisk til det, siden han fikk problemer med framtennene. Men er vel ikkje annet å gjøre enn å følge med fremover. Ailo blir god på tannvisning om ikkje annet

:getlost:

• 2 weeks later...
Skrevet

Vi betalte 2200 for trekk av to hjørnetenner. Dette ble gjort på den eneste klinikken som kunne ta os imot på dagen, her var det ikke tid til å vente til neste dag. Men jeg ringte rundt på forskjellige klinikker for å høre pris, og en sa mellom 1500-1600, en sa 1800 og en sa mellom 1600-2000.

Har du forsikring som dekker det så slipper du billig unna :rolleyes2:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...