Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannfelling

Recommended Posts

Småtten holder på med tannfelling for tida, akkurat nå er det fortennene oppe og nede som skrangler. Men nede er det to stykker som er "doble" de nye tennene har komt opp lenger bak, og ikkje dyttet ut valpetennene. Den ene er løs, men virker som den andre sitter fastere. Antar den som er løs kanskje faller ut i løpet av en dag eller to, men hvor lenge kan det gå før en gjør noe med det? Hvor kjapp bør en være i å oppsøke veterinær for evnt trekking?

Valpen er ivrig på tyggeben, og liker drakamp, så prøver litt med drakamp for tiden for å "hjelpe" tennene løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, uten at jeg har noe særlig erfaring m dette, så vil jeg bare fortelle deg at det ligger en eldre tråd her inne som hjalp meg litt når jeg var midt i dette selv for et par uker siden.

http://hundesonen.no/forum/index.php?showt...amp;hl=sokrates

Lucas måtte trekke begge hjørnetennene sine i øvre kjeven, og dette skjedde litt i hui og hast. Her hadde den nye hjørnatanna kommet før melketanna hadde falt ut, og hadde vi venta en dag til så hadde gutten fått skjeve hjørnetenner. Av bilde nede så ser man at den nye tanna peker framover og har helt feil stilling, i tillegg til at den ligger utenpå tanna nede.

037.jpg

Vi har dyttet oss i hjel den siste uka, og nå ser det ut som om vi var heldige, for tanna er fortsatt en bitteliten smule skjev men det ser ut som den kommer til å rette seg fint, og at den tanna nede kommer til å presse tann oppe på plass. Vi krysser fingra for at alt går bra :(

Det var litt OT siden det ikke var hjørnetenna du lurte på, men det var dette jeg hadde å bidra med :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for link :wub: Ser det nok an noen dager til før eg gjør noe.

Så lenge det ikke helt klart ser galt ut (en ny tann presses i "gal" retning av en gammel), og/eller hunden har vondt, så har det vel ingen hast skulle jeg tro. For veldig mange voffer går jo dette i orden av seg selv.

Da Sol fikk 12 ukers vaksinen sin, anbefalte dyrlegen at vi kom på en 6 mnd kontroll - bl.a. for å se på tannfellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte trekke 7(!) av gulla sine når hun var 7mnd..

Da var det litt sånn i siste liten at de ble trukket..

Men hennes satt jo bomm fast hele gjengen da..

Så jeg ville ventet til han var rundt 6mnd, og hvis de ikke er ute, eller på vei ut da, ville jeg tatt en tur til vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan forhold du har til oppdretter, men jeg for min del fikk kjempe god hjelp av oppdretter når Lucas måtte trekke tenner. Jeg sendte bilder til henne på mail og fikk henne til å vurdere tennene hans og fikk beskjed om at de øyeblikkelig måtte trekkes. Og jeg tror hun bare var glad for å kunne hjelpe oss. Det kunne være en idé hvis du er bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, så det ble trekking ja. Greit det så slipper han å få feil tannstilling senere. Har dere tenkt å stille ut?

Hjørnetenna var for vår del det problematiske, de måtte skjæres ut. Blææh! Håper dere slipper :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen umiddelbare planer om utstilling, nei. Skulle jo hatt ei blåsløyfe om ikkje annet da (Ailo skal brukes i agility). Men det er jo uansett greitt at tennene sitter der de skal.

Huff, håper hjørnetennene kommer ut av seg selv ja... Veterinæren var litt pessimistisk til det, siden han fikk problemer med framtennene. Men er vel ikkje annet å gjøre enn å følge med fremover. Ailo blir god på tannvisning om ikkje annet

:getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Vi betalte 2200 for trekk av to hjørnetenner. Dette ble gjort på den eneste klinikken som kunne ta os imot på dagen, her var det ikke tid til å vente til neste dag. Men jeg ringte rundt på forskjellige klinikker for å høre pris, og en sa mellom 1500-1600, en sa 1800 og en sa mellom 1600-2000.

Har du forsikring som dekker det så slipper du billig unna :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så klart vil jeg det, og jeg takket jo for innspillet om å ha eget teppe i sofaen til hunden, det var en god idé
    • Nå nærmer det seg 1,5 år siden det ble stille i huset, og det er på tide at noen andre får glede av hundeutstyret og bøkene jeg har. Her er Finn-annonsene jeg har lagt ut: Hurtta Lifeguard sele rosa, størrelse 90, ubrukt: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390107305 Diverse apportbukker, rosa rute med hvitt bånd og neseprøver: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390101594 Diverse hundebøker: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/388869585 Jeg har et pent brukt tøybur til salgs. Det har vært brukt 5-6 ganger på utstillinger og konkurranser til groenendael-tispe. Kan hentes i bergensområdet. Ta kontakt om du er interessert, så sender jeg bilder og detaljer. Jeg har også Vari Kennel Ultra Fashion størrelse large til salgs. Må hentes i bergensområdet (sentrum/Åsane). Det er mye brukt, og har blant annet reist fra USA til Norge med hund i. Så det bærer preg av å være brukt. Ta kontakt om du vil vite mer om buret og få bilder av det. Det er denne fargen:
    • I prinsippet tenker jeg at så lenge det er en god raseklubb så har de en oversikt over oppdrettere som følger deres retningslinjer. Men det er mye rart i hundeverdenen, og det kan være ulike årsaker til at en oppdretter ikke er med der. Det er uansett et ok sted å starte, tenker jeg. Fikk ihvertfall et godt inntrykk av nettsidene deres og informasjonen der. Ellers finner du mange gode råd om både kjøp, kontakter og valpetiden om du søker litt rundt på forumet her. Det ligger mange år med samlet erfaring rundt om. Lykke til!
    • Tusen takk for tipset! Magefølelse er kjempevanskelig 😅 når er den reell, og når er det bare sider ved den andre parten man ikke setter pris på, og som man reagerer på?  Jeg kan nok bruke litt mer tid på puddelklubben sine sider. I dag blir det fort facebook og Instagram siden det er så visuelt og lett tilgjengelig, men går sikkert glipp av en del gode oppdrettere ved å ikke tenke at man kan ringe rundt litt.  Til mitt forsvar er det første gang jeg skal kjøpe rasehund, så jeg vet ikke helt hva jeg driver med 🙈
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...