Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannfelling

Recommended Posts

Småtten holder på med tannfelling for tida, akkurat nå er det fortennene oppe og nede som skrangler. Men nede er det to stykker som er "doble" de nye tennene har komt opp lenger bak, og ikkje dyttet ut valpetennene. Den ene er løs, men virker som den andre sitter fastere. Antar den som er løs kanskje faller ut i løpet av en dag eller to, men hvor lenge kan det gå før en gjør noe med det? Hvor kjapp bør en være i å oppsøke veterinær for evnt trekking?

Valpen er ivrig på tyggeben, og liker drakamp, så prøver litt med drakamp for tiden for å "hjelpe" tennene løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, uten at jeg har noe særlig erfaring m dette, så vil jeg bare fortelle deg at det ligger en eldre tråd her inne som hjalp meg litt når jeg var midt i dette selv for et par uker siden.

http://hundesonen.no/forum/index.php?showt...amp;hl=sokrates

Lucas måtte trekke begge hjørnetennene sine i øvre kjeven, og dette skjedde litt i hui og hast. Her hadde den nye hjørnatanna kommet før melketanna hadde falt ut, og hadde vi venta en dag til så hadde gutten fått skjeve hjørnetenner. Av bilde nede så ser man at den nye tanna peker framover og har helt feil stilling, i tillegg til at den ligger utenpå tanna nede.

037.jpg

Vi har dyttet oss i hjel den siste uka, og nå ser det ut som om vi var heldige, for tanna er fortsatt en bitteliten smule skjev men det ser ut som den kommer til å rette seg fint, og at den tanna nede kommer til å presse tann oppe på plass. Vi krysser fingra for at alt går bra :(

Det var litt OT siden det ikke var hjørnetenna du lurte på, men det var dette jeg hadde å bidra med :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for link :wub: Ser det nok an noen dager til før eg gjør noe.

Så lenge det ikke helt klart ser galt ut (en ny tann presses i "gal" retning av en gammel), og/eller hunden har vondt, så har det vel ingen hast skulle jeg tro. For veldig mange voffer går jo dette i orden av seg selv.

Da Sol fikk 12 ukers vaksinen sin, anbefalte dyrlegen at vi kom på en 6 mnd kontroll - bl.a. for å se på tannfellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte trekke 7(!) av gulla sine når hun var 7mnd..

Da var det litt sånn i siste liten at de ble trukket..

Men hennes satt jo bomm fast hele gjengen da..

Så jeg ville ventet til han var rundt 6mnd, og hvis de ikke er ute, eller på vei ut da, ville jeg tatt en tur til vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan forhold du har til oppdretter, men jeg for min del fikk kjempe god hjelp av oppdretter når Lucas måtte trekke tenner. Jeg sendte bilder til henne på mail og fikk henne til å vurdere tennene hans og fikk beskjed om at de øyeblikkelig måtte trekkes. Og jeg tror hun bare var glad for å kunne hjelpe oss. Det kunne være en idé hvis du er bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, så det ble trekking ja. Greit det så slipper han å få feil tannstilling senere. Har dere tenkt å stille ut?

Hjørnetenna var for vår del det problematiske, de måtte skjæres ut. Blææh! Håper dere slipper :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen umiddelbare planer om utstilling, nei. Skulle jo hatt ei blåsløyfe om ikkje annet da (Ailo skal brukes i agility). Men det er jo uansett greitt at tennene sitter der de skal.

Huff, håper hjørnetennene kommer ut av seg selv ja... Veterinæren var litt pessimistisk til det, siden han fikk problemer med framtennene. Men er vel ikkje annet å gjøre enn å følge med fremover. Ailo blir god på tannvisning om ikkje annet

:getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Vi betalte 2200 for trekk av to hjørnetenner. Dette ble gjort på den eneste klinikken som kunne ta os imot på dagen, her var det ikke tid til å vente til neste dag. Men jeg ringte rundt på forskjellige klinikker for å høre pris, og en sa mellom 1500-1600, en sa 1800 og en sa mellom 1600-2000.

Har du forsikring som dekker det så slipper du billig unna :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...