Gå til innhold
Hundesonen.no

Urinstein på hannhund etter Barf-foring

Nangijala

Recommended Posts

Skrevet

Er det noen fler som sliter med urinstein på hannhunder etter å ha brukt BARF-fôr eller mye slakte-avfall ?

Det er 2. gangen på noen år nå at dette har skjedd, og det er på forskjellige hunder.

Begge har vært rundt 1 år nå det har oppstått og det har tatt lang tid på diettfor og med

ascorbinsyre i maten (c-vitamin som bl.a. senker pH'en) og penicillinkurer for å få orden på tisseriet igjen.

Dette er jo langt mer alvorlig på hannhunder enn på tisper, da det kan stenge igjen HELT for urin gjennom penis-benet.

Andre som har erfaring med dette, eller tips for å unngå det ?

Hundene står i hundegård på dagen og ligger i bur på natta, de er godt pelset.

Skrevet

Vet ingenting om saken, men ble nysgjerrig og googlet. Denne siden var veldig oversiktlig og grei, synes jeg:

http://www.dvargschnauzer.se/Avel/RAS/Hals...sa_urinsten.htm

Kort oppsummert: Går ut fra at det er det de her kaller "struvitsten" dine hunder har hatt. Etter det det står her har arv mye å si for denne lidelsen, mens forebyggende dietter kan synes å ha mindre for seg. Dog bør man forsøke å sørge for at hunden drikker nok, for å tynne ut de stoffene som hoper seg opp.

Skrevet

BARF-dietten hundene har gått på er ikke satt sammen riktig og mangler tydeligvis vitamin C siden hundene får det. Skal man BARFE er det viktig at man kjenner til hva hunder trenger av de ulike vitaminer og mineraler for å hindre slike ting.

Det er også arvelig i en viss grad, slik bardman skriver.

• 3 weeks later...
Skrevet

Har hatt problemet på 2 forskjellige "raser" (groenendael utstillingslinjer og tervueren fra bruksmalinois linjer) og det er nok mer en kombinasjon av foret og miljøet her tror jeg. Klart det er lettere for en hund å få urinveis-infeksjon når den står i hundegård, enn for en innehund. Og det er nok opptakten til problemet.

Har ikke sjekket C-vitamin-nivået i V&H, men kan jo spørre om det når jeg er der neste gang.

Begge de aktuelle hundene er nå hunder som bor i hus, og da vil jo slikt være lettere å oppdage, samt mindre risk å få. Terven flyttet for 3,5 år siden og har ikke hatt det siden, den andre er fremdeles under "rehabilitering". han flytte for 2 uker siden og var da klart bedre.

Men det er en ganske alvorlig sak, da hunder har ben i penis, og for hannhunder så er det ingen annen vei ut, så stopper det, så kan det være fatalt !

Skrevet
BARF-dietten hundene har gått på er ikke satt sammen riktig og mangler tydeligvis vitamin C siden hundene får det. Skal man BARFE er det viktig at man kjenner til hva hunder trenger av de ulike vitaminer og mineraler for å hindre slike ting.

C vitamin er ikke essensielt for hunder. Så vidt jeg husker er det er bare vi mennesker, marsvin og fruktflaggermus i hele dyreriket som trenger å få tilført C vitamin i dietten. Hos mennesker kan C vitaminmangel føre til skjørbuk, hvor symptomene er "blødninger, oppsvulmet og blodig tannkjøtt, dårlig appetitt, vekttap og tretthet" (klippet fra wikipedia), altså ikke kjent for sammenheng med urinveisproblemer.

Skrevet

Ja, hunder syntetiserer dette selv, men det er for å få senket pH i urinen at dette ble gitt.

Man kan ikke få gitt "overdose" av de vannløslige vitaminene,

overskuddet skilles ut gjennom urin, og da senkes pH'en og urinstenen kan løses opp.

Men nå har jeg faktisk lest en artikkel engang, der de hadde en teori at det kunne være varierende evne hos hunder til å syntetisere C-vitamin, og det det derfor kunne ha noe for seg med tilskudd for å motvirke utvikling av HD.

Kjenner ikke til det utover det.

E.J

C vitamin er ikke essensielt for hunder. Så vidt jeg husker er det er bare vi mennesker, marsvin og fruktflaggermus i hele dyreriket som trenger å få tilført C vitamin i dietten. Hos mennesker kan C vitaminmangel føre til skjørbuk, hvor symptomene er "blødninger, oppsvulmet og blodig tannkjøtt, dårlig appetitt, vekttap og tretthet" (klippet fra wikipedia), altså ikke kjent for sammenheng med urinveisproblemer.
Skrevet

Om ph verdi på hundens urin er høyere enn 6,5 kan det oppstå problemer med urinstein, det er visst velkjent problem på både hund og katt. Det skal hjelpe å gi hunden tilskudd av de svovelholdige aminosyrene metionin og cystin som naturlig finnes mye av i egg, magert kjøtt og i fisk (tørrfisk særlig). Eller det kan tas som kosttilskudd, sjekk med vetrinæren.

Skrevet
Ja, hunder syntetiserer dette selv, men det er for å få senket pH i urinen at dette ble gitt.

Man kan ikke få gitt "overdose" av de vannløslige vitaminene,

overskuddet skilles ut gjennom urin, og da senkes pH'en og urinstenen kan løses opp.

Men nå har jeg faktisk lest en artikkel engang, der de hadde en teori at det kunne være varierende evne hos hunder til å syntetisere C-vitamin, og det det derfor kunne ha noe for seg med tilskudd for å motvirke utvikling av HD.

Kjenner ikke til det utover det.

E.J

Slik å forstå. Ja det burde jo strengt tatt ikke være nødvendig, men det kan jo tenkes at det kan forebygge hos hunder som av ernærings og evt. genetiske grunner er utsatt for urinstein? Og slik du nevner, gjør det jo ikke skade å tilsette litt ekstra C vitamin.

Dette kan jeg desverre lite om, men etter et raskt internettsøk fant jeg dette på wikipedia, under 'vitamin C, possible side-effects' (hos mennesker), som kan tyde på det motsatte...?

"There is a longstanding belief among the mainstream medical community that vitamin C causes kidney stones, which is based on little science.[128] Although recent studies have found a relationship,[129] a clear link between excess ascorbic acid intake and kidney stone formation has not been generally established.[130]"

Skrevet

Ja, det er riktig også, det er basiske urinstener (struvitt) som de får av f.ks. calsium og magnesium og det er sure urinstener som sikkert kan "fremelskes" av et FOR surt miljø.

Men når hunden har spist primært slakteavfall med mye bein, så er det lite sannsynlig at det er den sure.

Man kalker jo jorder og vann for å få de mer basiske vet du ;-)

E.

Dette kan jeg desverre lite om, men etter et raskt internettsøk fant jeg dette på wikipedia, under 'vitamin C, possible side-effects' (hos mennesker), som kan tyde på det motsatte...?

"There is a longstanding belief among the mainstream medical community that vitamin C causes kidney stones, which is based on little science.[128] Although recent studies have found a relationship,[129] a clear link between excess ascorbic acid intake and kidney stone formation has not been generally established.[130]"

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
    • Ja og det prøver vi å jobbe med. Vi bruker langline 10-15 m. Munnkurv har vi trent inn, men ikke brukt mer enn på en tur enda. Venter på en bestilling på munnkurv fra usa som skal sitte bedre. løpe og sykle har vi ikke gjort enda da han kun er 6 måneder. Pleier å vete til de i alle fall er 9-10 måneder før jeg starter med det. vi har både prøvd å kutte ned og øke for å se om det er endring, men ingen forskjell. vi vurderer om det kan være ernæringsmessige årsaker til oppførsel. Men det er vi ikke i mål enda
    • Han trenger ikke å være løs, men jeg lurer på om balansen mellom mental og fysisk trening er riktig for ham. Har dere prøvd å kutte ned på søksarbeidet og løpe eller sykle med ham, eller lengre turer i langline? Bare 5-7 meter langt bånd gir mye mer frihet samtidig som du har kontroll på om han kommer over noe. Hvis han har god nok innkalling så kan jo evt munnkurv være et verktøy mot å spise alt. Det er det eneste jeg kan komme på å ta tak i, hva slags, hvor mye og riktig balanse mellom type aktivitet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...