Gå til innhold
Hundesonen.no

Urinstein på hannhund etter Barf-foring

Nangijala

Recommended Posts

Skrevet

Er det noen fler som sliter med urinstein på hannhunder etter å ha brukt BARF-fôr eller mye slakte-avfall ?

Det er 2. gangen på noen år nå at dette har skjedd, og det er på forskjellige hunder.

Begge har vært rundt 1 år nå det har oppstått og det har tatt lang tid på diettfor og med

ascorbinsyre i maten (c-vitamin som bl.a. senker pH'en) og penicillinkurer for å få orden på tisseriet igjen.

Dette er jo langt mer alvorlig på hannhunder enn på tisper, da det kan stenge igjen HELT for urin gjennom penis-benet.

Andre som har erfaring med dette, eller tips for å unngå det ?

Hundene står i hundegård på dagen og ligger i bur på natta, de er godt pelset.

Skrevet

Vet ingenting om saken, men ble nysgjerrig og googlet. Denne siden var veldig oversiktlig og grei, synes jeg:

http://www.dvargschnauzer.se/Avel/RAS/Hals...sa_urinsten.htm

Kort oppsummert: Går ut fra at det er det de her kaller "struvitsten" dine hunder har hatt. Etter det det står her har arv mye å si for denne lidelsen, mens forebyggende dietter kan synes å ha mindre for seg. Dog bør man forsøke å sørge for at hunden drikker nok, for å tynne ut de stoffene som hoper seg opp.

Skrevet

BARF-dietten hundene har gått på er ikke satt sammen riktig og mangler tydeligvis vitamin C siden hundene får det. Skal man BARFE er det viktig at man kjenner til hva hunder trenger av de ulike vitaminer og mineraler for å hindre slike ting.

Det er også arvelig i en viss grad, slik bardman skriver.

• 3 weeks later...
Skrevet

Har hatt problemet på 2 forskjellige "raser" (groenendael utstillingslinjer og tervueren fra bruksmalinois linjer) og det er nok mer en kombinasjon av foret og miljøet her tror jeg. Klart det er lettere for en hund å få urinveis-infeksjon når den står i hundegård, enn for en innehund. Og det er nok opptakten til problemet.

Har ikke sjekket C-vitamin-nivået i V&H, men kan jo spørre om det når jeg er der neste gang.

Begge de aktuelle hundene er nå hunder som bor i hus, og da vil jo slikt være lettere å oppdage, samt mindre risk å få. Terven flyttet for 3,5 år siden og har ikke hatt det siden, den andre er fremdeles under "rehabilitering". han flytte for 2 uker siden og var da klart bedre.

Men det er en ganske alvorlig sak, da hunder har ben i penis, og for hannhunder så er det ingen annen vei ut, så stopper det, så kan det være fatalt !

Skrevet
BARF-dietten hundene har gått på er ikke satt sammen riktig og mangler tydeligvis vitamin C siden hundene får det. Skal man BARFE er det viktig at man kjenner til hva hunder trenger av de ulike vitaminer og mineraler for å hindre slike ting.

C vitamin er ikke essensielt for hunder. Så vidt jeg husker er det er bare vi mennesker, marsvin og fruktflaggermus i hele dyreriket som trenger å få tilført C vitamin i dietten. Hos mennesker kan C vitaminmangel føre til skjørbuk, hvor symptomene er "blødninger, oppsvulmet og blodig tannkjøtt, dårlig appetitt, vekttap og tretthet" (klippet fra wikipedia), altså ikke kjent for sammenheng med urinveisproblemer.

Skrevet

Ja, hunder syntetiserer dette selv, men det er for å få senket pH i urinen at dette ble gitt.

Man kan ikke få gitt "overdose" av de vannløslige vitaminene,

overskuddet skilles ut gjennom urin, og da senkes pH'en og urinstenen kan løses opp.

Men nå har jeg faktisk lest en artikkel engang, der de hadde en teori at det kunne være varierende evne hos hunder til å syntetisere C-vitamin, og det det derfor kunne ha noe for seg med tilskudd for å motvirke utvikling av HD.

Kjenner ikke til det utover det.

E.J

C vitamin er ikke essensielt for hunder. Så vidt jeg husker er det er bare vi mennesker, marsvin og fruktflaggermus i hele dyreriket som trenger å få tilført C vitamin i dietten. Hos mennesker kan C vitaminmangel føre til skjørbuk, hvor symptomene er "blødninger, oppsvulmet og blodig tannkjøtt, dårlig appetitt, vekttap og tretthet" (klippet fra wikipedia), altså ikke kjent for sammenheng med urinveisproblemer.
Skrevet

Om ph verdi på hundens urin er høyere enn 6,5 kan det oppstå problemer med urinstein, det er visst velkjent problem på både hund og katt. Det skal hjelpe å gi hunden tilskudd av de svovelholdige aminosyrene metionin og cystin som naturlig finnes mye av i egg, magert kjøtt og i fisk (tørrfisk særlig). Eller det kan tas som kosttilskudd, sjekk med vetrinæren.

Skrevet
Ja, hunder syntetiserer dette selv, men det er for å få senket pH i urinen at dette ble gitt.

Man kan ikke få gitt "overdose" av de vannløslige vitaminene,

overskuddet skilles ut gjennom urin, og da senkes pH'en og urinstenen kan løses opp.

Men nå har jeg faktisk lest en artikkel engang, der de hadde en teori at det kunne være varierende evne hos hunder til å syntetisere C-vitamin, og det det derfor kunne ha noe for seg med tilskudd for å motvirke utvikling av HD.

Kjenner ikke til det utover det.

E.J

Slik å forstå. Ja det burde jo strengt tatt ikke være nødvendig, men det kan jo tenkes at det kan forebygge hos hunder som av ernærings og evt. genetiske grunner er utsatt for urinstein? Og slik du nevner, gjør det jo ikke skade å tilsette litt ekstra C vitamin.

Dette kan jeg desverre lite om, men etter et raskt internettsøk fant jeg dette på wikipedia, under 'vitamin C, possible side-effects' (hos mennesker), som kan tyde på det motsatte...?

"There is a longstanding belief among the mainstream medical community that vitamin C causes kidney stones, which is based on little science.[128] Although recent studies have found a relationship,[129] a clear link between excess ascorbic acid intake and kidney stone formation has not been generally established.[130]"

Skrevet

Ja, det er riktig også, det er basiske urinstener (struvitt) som de får av f.ks. calsium og magnesium og det er sure urinstener som sikkert kan "fremelskes" av et FOR surt miljø.

Men når hunden har spist primært slakteavfall med mye bein, så er det lite sannsynlig at det er den sure.

Man kalker jo jorder og vann for å få de mer basiske vet du ;-)

E.

Dette kan jeg desverre lite om, men etter et raskt internettsøk fant jeg dette på wikipedia, under 'vitamin C, possible side-effects' (hos mennesker), som kan tyde på det motsatte...?

"There is a longstanding belief among the mainstream medical community that vitamin C causes kidney stones, which is based on little science.[128] Although recent studies have found a relationship,[129] a clear link between excess ascorbic acid intake and kidney stone formation has not been generally established.[130]"

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...