Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til "hovedfisk" i 65 liter ønskes!

C.J

Recommended Posts

Jeg starter opp et 65 liters plantekar om et par uker og vil ha et par (evt. en trio) av en spennende art oppi der! :) Jeg har tidligere hatt nøkkelhullciklide, macmasters dvergciklide og kurvciklide som "hovedfisk", og nå vil jeg prøve noe annerledes. Farger er kult, men ikke et must. Det viktigste er adferden! Kom med tips til interessante fisker, gjerne ciklider, som passer i et 65 liters kar med ganske bløtt vann (under 3-4 dH) og med pH rundt 6-7! Jeg har alltid hatt lyst på a. borellii, men vil se litt på andre arter før jeg bestemmer meg :)

Jeg har ingen planer om stimfisk, men en flokk otocinclus eller SAE blir det nok utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Killi :lol:
Det er dødskule og interessante fisker, men jeg har jo allerede en trio nigeriakilli i 28 literen :P Men kan jo selvsagt ha en trio til av en annen, og litt større art, i 65 literen... Hmm, må tenke litt på den! Har du noen egne erfaringer med killi? Hvilke arter har du/har du hatt? :whistle:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, har ingen erfaring med killi, uten at jeg har siklet på de en stund, syns de er drit lekre!

Vurderer å gjøre om i karene mine og sette inn div killi, men får se. Da går det ihvertfall ut over kirsebærrekene, pygme coryene og aeneusene, så vi får se. :whistle:

forresten, du har jo en drøss med div apistogrammaer som kan gå oppi der, det er jo mange av de som er fine :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med litt apistogramma? Det er så mange fine arter der - og med masse adferd. Sett inn 2 hanner og noen hunner - det er artig å se hvordan hannene deler opp akvariet og mørkner av vrede langs med sine territorie-grenser. Ellers, hvis du kan få tak i, dverg-acara eller badis badis.

I et akvarium med de søramerikanske dverg-ciklidene er det fint med et stim kardinal-neon (blikkfang) eller kanskje et stim nannostomus marginatus, en uunnseelig fisk på avstand men se nøye på den - de er så vakre i sort, gull og rødt men man må se ordentlig. Det er alltid moro med akvarier hvor man må se ordentlig etter for å få med seg "perlene". I tillegg en sommerfuglfisk i overflaten i flyteplanter eller 4-5 marmorert øksefisk.. men øksefisk er rå til å hoppe ut av akvariet altså.. åååå så lyst jeg å begynne med akvarium igjen.. sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode forslag Tonje, men jeg syns nå at karet at aaaaltfor lite for forslagene :) Apistogamma hanner kan fint finne på å ta livet av hverandre, selv i et større kar, så det ville jeg ikke ha gjort.

Selv i mitt 240 kar ville jeg ikke satt inn to hanner av samme sort. Jeg hadde innimellom skrekkelig mange lekspar av blå Acara en periode, da yngelen plutselig bestemte seg for å ikke være yngel lengre. Når jeg fikk solgt unna noen, dannet andre seg nye par hele tiden. Det gikk ganske heftig for seg oppi der til tider og det hente at jeg måtte gå bort å knakke på glasset for å få de til å ikke ta livet av hverandre.

Ja, jeg vet acaraene er større, men disse var ikke vokst ut og var på str med en stor apistogramma hann :)

Men ja, en apistogramma art + neon feks oppi der hadde vært fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag TonjeM, men som Marianne sier så blir nok både sommerfuglfisk, dvergacara og øksefisker uaktuelle pga. for lite akvarie. Øksefisker er dessuten veldig utsatt for prikkesyken og det gidder jeg ikke ta sjansen på! En trio apisto blir nok også i meste laget. Vet hvor territoriell mange av dem kan bli under leksperiodene.

Nå forelsket jeg meg helt i lyrehalekilli, så får jeg tak i en trio av disse så skal jeg være fornøyd tror jeg! Pluss en flokk ottoer :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, de er vakre fisk! :(

Hva med noen snegler oppi der og? Snegler er viktig å ha :(

Du er sneglefrelst du?? :wub: Nei, snegler fenger ikke meg. Skal være et så rent plantekar som mulig. En trio killier og 5 stk. ottoer så tenker jeg at jeg har det :lol: Wee, gleder meg til å starte opp!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sneglefrelst du?? :( Nei, snegler fenger ikke meg. Skal være et så rent plantekar som mulig. En trio killier og 5 stk. ottoer så tenker jeg at jeg har det :lol: Wee, gleder meg til å starte opp!

Snegler fenger ikke??? :(:yes: Hva mener du?? Nei nå altså.. *fnis*

Men skal du ha masse planter så lønner det seg ihvertfall å ha sandsnegler. Det gjør underverker for plantene! :wub: *overbevise*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snegler fenger ikke??? :(:( Hva mener du?? Nei nå altså.. *fnis*

Men skal du ha masse planter så lønner det seg ihvertfall å ha sandsnegler. Det gjør underverker for plantene! :wub: *overbevise*

Der ser du hvor mye jeg bryr meg om snegler... Jeg hadde nemlig tenkt å ha sandsnegler oppi der. De har vært obligatoriske i alle mine kar. Så vanlig har det blitt at jeg glemmer dem... :lol: Hehe! Men sandsnegler skal jeg altså ha, må jo ha noen til å røre rundt i sanden og slippe løs litt gasser :yes:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Galaxy rasbora? Fargerikt og aktivt innslag.

De er jo litt små men hvis du kun skal ha ottoer og sandsnegler i tillegg så skal det gå bra :wub:

Ja, de er råflotte! Men vanskelig å få tak i. Dessuten er de gjerne ganske dyre. Dessuten tror jeg at jeg har bestemt meg for killi :(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ser du hvor mye jeg bryr meg om snegler... Jeg hadde nemlig tenkt å ha sandsnegler oppi der. De har vært obligatoriske i alle mine kar. Så vanlig har det blitt at jeg glemmer dem... :icon_confused: Hehe! Men sandsnegler skal jeg altså ha, må jo ha noen til å røre rundt i sanden og slippe løs litt gasser :twisted:

Ha, der ser du! Snegler ER viktig *fnis*

Hilsen hun som har *telle på fingrene* 7 forskjellige typer snegler i karene sine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling på fisk så er det sagt. Men guppyer er fine då...
Guppyer er kjempekjedelig! :getlost: Hehe, vil ikke ha sånne vanlige fisker. Dessuten er det en levendeføder og felles for mange av disse er at pH bør være fra nøytral og oppover og GH fra rundt 8.0dH hvis ikke jeg bommer helt her nå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i sverddrager jeg da. Syns de er veldig sjarmerende og søte fisk. Jeg hadde endel av de i mitt 80L akvarium før. Den ene hannen jeg hadde var fæl til å jage de andre, men jeg tror ikke dette er normal adferd for arten. Ingen av de andre jeg har hatt har gjort det, og jeg har hatt en del av dem etterhvert. Etter min mening aldeles herlige fisker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i sverddrager jeg da. Syns de er veldig sjarmerende og søte fisk. Jeg hadde endel av de i mitt 80L akvarium før. Den ene hannen jeg hadde var fæl til å jage de andre, men jeg tror ikke dette er normal adferd for arten. Ingen av de andre jeg har hatt har gjort det, og jeg har hatt en del av dem etterhvert. Etter min mening aldeles herlige fisker :)

Sverddragere trenger minst 120 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guppyer er kjempekjedelig! :lol: Hehe, vil ikke ha sånne vanlige fisker. Dessuten er det en levendeføder og felles for mange av disse er at pH bør være fra nøytral og oppover og GH fra rundt 8.0dH hvis ikke jeg bommer helt her nå.

javel då :wub:

Har hatt det og gullfisk eg... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...