Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundeklubber i Trondheim

York

Recommended Posts

Om ett par uker flytter jeg og sambo til Trondheim. Sammen har vi en Staffordshire Bullterrier på 9 mnd.

Jeg ønsker å melde meg inn i en hundeklubb, og er derfor nysgjerrig på andres erfaringer med hundeklubber i Trondheim.

Dette er hva jeg vektlegger og gjerne vil vite mer om:

- Jeg har tenkt å starte med agility i løpet av høsten. Noen erfaringer med de ulike klubbenes agilitytreninger? Vil gjerne at klubben skal tilby medlemmene å kunne bruke agilitybanen utenom de faste treningene. Noen hundeklubber dere vet om hvor dette tilbys?

- Jeg ønsker jevnlige ringtreninger (Handlerkurs hadde også vært morro å vært med på!)

- Positivt om klubben også har jevnlige miljøtreninger

- Kunne tenkt meg å prøve meg på lydighet etter hvert. Noen klubber å anbefale?

- Vektlegger også instruktører som tar seg god tid til hver og enkelt, som "ser" alle og kommer med gode tips og råd til hver enkelt om hva som kan forbedres og trenes mer på. Er også opptatt av at instruktørene trener positivt; med ros, belønning osv.

Hundeklubben jeg er medlem i hvor jeg bor nå har nesten ingen fordeler til medlemmene sine. I tillegg til å betale medlemsavgift koster de fleste kursene fra 1000 kr og oppover. Som betalende medlem synes jeg man burde få noen fordeler (f.eks. gratis miljøtrening, tilgang til agilitybane utenom de faste treningene, billig ringtreningskurs osv.). Noen erfaringer ang hundeklubbene i Trondheim på dette?

På forhånd takk for svar. ;)

Noen som kan svare meg på hvilke raser som hovedsaklig er med i Nidaros Brukshundklubb? Er treningene der lagt opp til å passe alle raser, eller baserer de seg mer på noen enkelte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nidaros har miljø for lydighet, ag, IPO og bruks, og det er alle mulige slags raser der. Ringtreninger finner du vel imidlertid ikke der, men det har vel terrierklubben tror jeg. Hadde i alle fall. Foruten raseklubbene så er det Nidaros som har et skikkelig treningsmiljø i rimelig nærhet av Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nidaros har miljø for lydighet, ag, IPO og bruks, og det er alle mulige slags raser der. Ringtreninger finner du vel imidlertid ikke der, men det har vel terrierklubben tror jeg. Hadde i alle fall. Foruten raseklubbene så er det Nidaros som har et skikkelig treningsmiljø i rimelig nærhet av Trondheim.

Terrierklubben har ringtrening ja, og der kommer jeg til å melde meg inn. Der får man også tilgang til agilitybane (fant jeg nettopp ut), så fremst man har grunnleggende kurs først.;)

Nidaros står sterkt blant de andre klubbene så langt. Ser at de tilbyr mentaltest, og det telles som et stort pluss! Synes ikke det står så altfor mye om selve agilitykursene der, men regner med de har både grunnkurs og videregående kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ringe damen som er ansvarlig for ringtreningene i terrierklubben i morgen å høre med henne. Ser at det står ring/sosial trening som overskrift.. Hunden her trenger vel forsåvidt begge delene..hehe. Men skal ringe dem å høre. Takk for hjelp.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gauldal Hundeklubb er et alternativ til Nidaros.

Trondheim hundeskole holder mange kurs og de har gratis miljøtrening. De har derimot ingen egen klubb.

Kan man være med på de gratise miljøtreningene uten å ha tatt noen kurs der på forhånd? Fant ikke noe info om det på hjemmesiden deres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man være med på de gratise miljøtreningene uten å ha tatt noen kurs der på forhånd? Fant ikke noe info om det på hjemmesiden deres..

Det var i alle fall slik at man måtte ha gått kurs der tidligere, men det er mulig de ikke er så nøye på det, egentlig.

Kursene til Trondheim Hundeskole er positive og ligger i og for seg tett opp mot klikkertrening, men i mine øyne kan det til tider virke som om instruktørene mangler litt erfaring i å se hva som er mest hensiktsmessig og effektivt for hver enkelt. Det er få hunder per instruktør, men det hjelper på en måte ikke så mye hvis instruktøren ikke er i stand til å hjelpe deg hvis du har et problem (som kanskje krever at man er i stand til å tenke utenfor boksen) du sitter fast på.

Den erfaringen Trondheim Hundeskole kanskje mangler litt, finner du nok i større grad hos Nidaros Brukshundklubb. Innenfor lydighet og bruks er de klart ledende her i byen, og de har også en flott agilitybane et par mil sør for Trondheim sentrum. Det er fellestreninger på tre ulike nivå tror jeg, og ellers er det fritt fram for å bruke agilitybanen, så lenge det ikke kræsjer med kurs og treninger.

Nidaros holder kurs nokså ofte, så det er bare å melde sin interesse hvis man vil være med på noe. I tillegg til agilitytreningene, er det også treninger innenfor lydighet - dette ligger det informasjon om på hjemmesidene deres. Det er også en del som trener på Nidarosbanen (ved Jonsvannet) utenom de faste treningene, så man kan møte på erfarne hundefolk ellers også.

Det Nidaros ikke har, er ringtreninger og handlingskurs. Jeg veit ikke så veldig mye om hvem som arrangerer hva der, men hvis Terrierklubben ikke har et tilfredsstillende tilbud, går det jo an å høre om man får være med en annen raseklubb. I tillegg hender det jo at vi arrangerer ring- og lydighetstreninger vi sonisene her i Trondheim, også, og det er selvfølgelig bare å slenge seg med på dem. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Ingvild-

Takk for veldig utfyllende svar!:D

Instruktørenes erfaring og kunnskap på kursene er viktigere for meg enn gratis miljøtrening, så da står fortsatt Nidaros sterkt blant de andre hundeklubbene/skolene. Høres ut som det er mange som er fornøyde med Nidaros.

Har vært på et kurs tidligere (dressurkurs), hvor jeg følte at instruktøren ikke holdt mål, og det er utrolig irriterende og gjør at jeg blir litt umotivert for hele treningen.:)

Har prøvd å få kontakt på telefon med hun som er ansvarlig for ringtreningen i terrierklubben i dag, men har sålangt ikke fått noen svar. Kanskje noen andre vet litt mer om dette? Noen som har vært på ringtreningen i terrierklubben etter at de gjorde endringer nå i vår?

Har forsåvidt ikke behov for instruktør på ringtrening, så jeg er gledelig med på treninger med andre soniser i Trondheim.:blink: Det viktigste er at vi får trent med andre hunder tilstede. Han er bare 9 måneder, og i en alder hvor andre hunder er mye mer interessant enn meg.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringtreningene til Terrierklubben ble gjort om fordi det etterhvert ble så utrolig mange deltakere. Det ble veldig mye venting og liten tid til hver enkelt ekvipasje. Derfor har de nå lagt opp til kurs med jevne mellomrom. Så det er ikke noen fast ringtrening i klubben lenger, så vidt jeg vet.

En ting som er litt dumt med Trondheim er at alle AG-banene er litt utenfor byen, og det er kanskje litt upraktisk(?) å ta buss til de fleste stedene. Nidaros sin bane vet jeg ikke hvor er da.. Men de andre klubbene sine baner i hvertfall.

Grunnen til at jeg meldte meg inn i Gauldal framfor Nidaros er på grunn av det jeg har hørt om miljøet i Nidaros, men det er mulig det neative jeg har hørt ikke er sant altså :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er litt dumt med Trondheim er at alle AG-banene er litt utenfor byen, og det er kanskje litt upraktisk(?) å ta buss til de fleste stedene. Nidaros sin bane vet jeg ikke hvor er da.. Men de andre klubbene sine baner i hvertfall.

Grunnen til at jeg meldte meg inn i Gauldal framfor Nidaros er på grunn av det jeg har hørt om miljøet i Nidaros, men det er mulig det neative jeg har hørt ikke er sant altså :blink:

Nidaros sin agilitybane ligger på Stavsøra, i likhet med både beardisklubben og schäferklubben i alle fall (så ja, utenfor byen). Agilitymiljøet i Nidaros skal jeg ikke uttale meg om, for det veit jeg ingenting om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringtreningene til Terrierklubben ble gjort om fordi det etterhvert ble så utrolig mange deltakere. Det ble veldig mye venting og liten tid til hver enkelt ekvipasje. Derfor har de nå lagt opp til kurs med jevne mellomrom. Så det er ikke noen fast ringtrening i klubben lenger, så vidt jeg vet.

Grunnen til at jeg meldte meg inn i Gauldal framfor Nidaros er på grunn av det jeg har hørt om miljøet i Nidaros, men det er mulig det neative jeg har hørt ikke er sant altså :D

Ok. Synes det er litt dyrt me ringtreningen, eller ring/sosial trening som de kaller det for på hjemmesiden sin, til terrierklubben. 600 kr.. Muligens det er så dyrt fordi det går under kurs nå. Bare synd verken Gauldal eller Nidaros har ringtrening. Men det er jo ikke nå krise da. Får nok alltids trent litt på det med andre hunder i nærheten.:)

Jeg har bil, så det er ikke så farlig om agilitybanene ligger utenfor byen.:blink:

Er litt nysgjerrig på hvordan miljøet er i de enkelte klubbene..men det er jo sikkert mange forskjellige meninger angående det.:) Er vel kanskje slikt man må finne ut av selv. Men miljøet i Gauldal er bra altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Synes det er litt dyrt me ringtreningen, eller ring/sosial trening som de kaller det for på hjemmesiden sin, til terrierklubben. 600 kr.. Muligens det er så dyrt fordi det går under kurs nå. Bare synd verken Gauldal eller Nidaros har ringtrening. Men det er jo ikke nå krise da. Får nok alltids trent litt på det med andre hunder i nærheten.:)

Jeg har bil, så det er ikke så farlig om agilitybanene ligger utenfor byen.:blink:

Er litt nysgjerrig på hvordan miljøet er i de enkelte klubbene..men det er jo sikkert mange forskjellige meninger angående det.:) Er vel kanskje slikt man må finne ut av selv. Men miljøet i Gauldal er bra altså?

Seff! Helt objektivt selvsagt :D

Tror egentlig man må teste litt selv, og finne ut hva man liker. Men Gauldal skal iaf holde agilitykurs til høsten. Må jo også reklamere litt for hopp-kurset deres med Vappu. Blir bra tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Synes det er litt dyrt me ringtreningen, eller ring/sosial trening som de kaller det for på hjemmesiden sin, til terrierklubben. 600 kr.. Muligens det er så dyrt fordi det går under kurs nå. Bare synd verken Gauldal eller Nidaros har ringtrening. Men det er jo ikke nå krise da. Får nok alltids trent litt på det med andre hunder i nærheten.:D

Nå skal jeg ikke skryte på meg at jeg har rukket å være så aktiv i Gauldal enda, men jeg vet i hvertfall av en del folk der, både i styret og som trener der. Og det er supre folk :D Og de som er instruktører på AGkurset deres til høsten er veldig flinke, jeg gikk nybegynnerkurs hos de. Det er fokus på at hunden skal synes agility er gøy, og at den skal tenke mest mulig selv. Ting jeg synes er bra i hvertfall :)

Men hmm, har de ikke ringtrening? Jeg trodde de hadde det jeg, men mulig jeg husker feil. De har i hvertfall ukentlig agility- og lydighetstreninger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...