Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er doggie zen?

Mirai

Recommended Posts

Jeg er fryktelig dårlig på å forklare men skal prøve...

Det er når hunden jobber for en ekstern belønning.

Feks når jeg trener apport legger jeg apporten bak Loke (jeg trener ikke utkastet etc fordi han lett får for høyt turtall) og så legger jeg en draleike eller en ball ved siden av han eller så vet han at den ligger i sekken min.

Og så ber jeg han apportere.

Når han har apportert tilfredstillende sier jeg"ja" (mange bruker værsegod)og da får han hente leika...

Den samme teknikken bruker jeg når jeg trener dekk og bli.

Jeg legger en godbit på bakken eller i en skål,han legger seg og der må han bli til jeg gir han værsegod signalet mitt.

Jeg trente inn kontakt ved å bruke lek med bestekompisen som belønning.... :D

Du kan stort sett bruke det på alle øvelser og det er helt genialt med tanke på at du kan baklengskjede et helt lydighetsprogram for så å la bikkja hente belønning utenfor ringen etterpå.

På den måten lurer du ikke hunden :wink: ...Og hunden jobber ofte bedre for en ekstern belønning :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' HVA er doggie-zen? :?[/quote']

Zen filosofien er en indisk filosofi og går rett og slett ut på selvbeherskelse i dette livet for å oppnå belønning i det neste.

Hunden må lære å beherske seg for å oppnå hva den ønsker.

legger du en godbit på stolkanten og hunden prøver å ta den, så fjerner du den bare og hunden finner snart ut at den må være rolig og beherske seg og spørre deg om å få ta den. Først da får den belønning. Det er et eksempel på doggie-zen. Når hunden har lært å sitte kan du styrke atferden med doggie-zen. Prøv å forsiktig trekke litt i lina slik at hunden virklig anstrenger seg for å bli i posisjonen. Da belønner du at den utviste selvbeherskelse. Du kan også legge godbit, ball ol. ved siden av den sittende hunden og la den få lov å ta den etter å ha utvist selvbeherskelse i sitt/stå/dekkmomentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Morsomt med småplukk å jobben med😅Enig med @simira, ta det helt tilbake til start. Hvilken rase(r) er hun (noen er jo kjent for å ha et litt høyere stressnivå enn andre)? Og hvilken bil har du? Udyret mitt synes bilkjøring er helt ok i min kompakt suv (der tar hun hele bagasjerommet, så ikke plass til bur, men har lastegitter); men hun hater å kjøre bil om vi låner type stor kassebil der hun må være i varerommet. Stressnivået går til himmels. Gjør det hele lystbetont med bildøren åpen og motoren av i begynnelsen, om hun er mottakelig for sitt/bli kommando eller bare be henne hoppe opp i bilen (om hun ikke er så liten at hun må løftes inn da). Babysteps og alt det der, masse lykke til!
    • Oof, det gjorde vondt å lese! Og jeg tror slett ikke hun nødvendigvis er trygg selv om hun er rolig da. Jeg ville faktisk vurdert å prøve å starte på scratch med burleker og positiv assosiasjon til buret som IKKE medfører timesvis med passivisering. Og ut fra det lille jeg vet så langt så er jeg helt sikker på at du klarer å få til dette når hun etterhvert får oppleve mer frihet, aktisering og meningsfylte oppgaver!
    • Hun har sittet 10 timer i bur daglig der hun kom fra, så hun er forsåvidt trygg og rolig i bur, men det er vel mest fordi hun har lært seg å være passiv der. Hun har også ressursforsvar på liggeplass, og tror helst bare hun vil være i fred når hun går inn i buret (ikke at jeg har bur innendørs uansett, men fikk det inntrykket der jeg hentet henne). Hun har litt problemer den frøkna her 🙈 Men hun er bare 3 år og synes det er veldig gøy å trene, så tror absolutt det er håp for henne.
    • Er hun trygg i bur? Hvis ikke ville jeg startet der, med å jobbe med burleker generelt og trygghet i bur, inne hjemme. Så gradvis flyttet buret ut i bilen (hvis det er tid, mulighet. Hvis ikke må du såklart bare jobbe med burlekene og tryggheten i bilen parallellt). Medisinering har definitivt noe for seg med det nivået av stress. Blir hun bilsyk så kan jo det også påvirke. Jeg ville prøvd noen av de klassiske beroligene feromonene, Adaptil, Chlomicalm etc.  Spennende, lykke til!
    • Ja, jeg har vært inne på tanken om medisinering kunne vært noe, for som du sier er det ikke noe poeng i å trene en hund som er så stresset at den ikke er mottakelig for læring. Min forrige hund var så lydsensitiv som det var mulig å bli, så hun gikk på angstdempende en periode for å få henne såpass ned at det var mulig å trene på (ikke at vi noen gang kom i mål med det da, hun ble døv før den tid...) Men det er heldigvis ikke angst med denne hunden, hun er bare skyhøyt i stress og tipper over bare av å se en fugl liksom...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...