Gå til innhold
Hundesonen.no

Å få være valp


PsychoLynx

Recommended Posts

Hvor mye skal man putte inn i hodet på en valp liksom? :blink:

Jeg tror ikke hjernen til valpen sprenger dersom den lærer seg at det nytter å sette seg for å få matskålen, enn å stå å tigge. Eller at det lønner seg å følge spor riktig vei, og ikke sulle rundt og gå bakspor. Eller at det nytter å plukke opp neseprøve i stedet for å suse rundt og gjøre andre ting.

Valper lærer hele tiden, det handler vel bare om man legger læringen til rette for seg selv og senere bruk, eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er hunden valp og når skal man stille krav ?

Hvorfor blir ofte unghund stjerne borte når de blir voksne ?

Tror det er dette PsychoLynx prøver å gjøre en diskusjon rundt.

Hvor lenge skal valpen få lov til å være valp før man stille krav ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er hunden valp og når skal man stille krav ?

Hvorfor blir ofte unghund stjerne borte når de blir voksne ?

Tror det er dette PsychoLynx prøver å gjøre en diskusjon rundt.

Hvor lenge skal valpen få lov til å være valp før man stille krav ?

hehe, ja så enkelt kunne det skrives! hehe. Takk :blink:

Og 2ne, hmmm ja ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og 2ne, hmmm ja ok

Hmm hva da? Valper sover 20 timer i døgnet, og leker 3 - da har du en time på deg i løpet av et døgn å putte noe i hodet på den. Det er mulig at det er altfor mye for enkelte hunde-eiere, men valpene klarer det som regel helt fint..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hmm hva da? Valper sover 20 timer i døgnet, og leker 3 - da har du en time på deg i løpet av et døgn å putte noe i hodet på den. Det er mulig at det er altfor mye for enkelte hunde-eiere, men valpene klarer det som regel helt fint..

OT:Tuller du? Kan du sende den boka hvor det står til Alva, for det har hun ikke fått med seg.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:Tuller du? Kan du sende den boka hvor det står til Alva, for det har hun ikke fått med seg.. :ahappy:

*kremt* Ok da, noen valper bytter ut noen timer søvn med lek? *kikke på Norris* ;)

---

Sånn bortsett fra det, så finnes det ikke noe fasitsvar på det Marit lurer på, vel? Når slutter hunden å være valp, f.eks.. Det er jo litt forskjeller, både mellom rasene - små raser er som regel voksne før store raser, og mellom individene - Dinamor f.eks, var neppe valp så innmari lenge.. Mens Norris fortsatt er valp, 13 mnd gammel..

Når stiller man krav til hunden - jeg er skikkelig skeptisk til å svare på det, kjenner jeg, for folk definerer "krav" på forskjellige måter, eller kanskje forskjellene ligger mer i hva man legger i hva som skjer når kravene ikke innfris?

Sant, jeg har f.eks fra dag 1 krevd av Norris at når jeg sier at det er nok, så er det nok, men konsekvensen av å ikke høre når jeg sier "nok" er jo ikke så innmari mye mer enn at hun enten må leke alene, eller blir holdt fast. Pr i dag så krever jeg at hun jobber med meg når jeg sier at vi skal jobbe, men konsekvensen for å være ukonsentrert er at hun må sitte i bilen, liksom.. Hun får neppe noen varige men på sjela av det, og hun blir neppe pressa for hardt heller?

Jeg har trent Nora fra dag 1, jeg.. Slipp, å gå på venstre side, kontakt, dekk (vi glemte dessverre "sitt"), å komme når jeg roper, å bli håndtert - alt det har vi trent på siden jeg henta henne.

Å gå på plass har hun gjort siden hun var 4 mnd, det ble shapet inn når hun fortsatt kunne være løshund på tur. Slipp lærte hun ved at jeg bytta leker med mat (og hun er heldigvis like glad i mat som lek), hun har stort sett alltid fått belønning for å ta kontakt, men konsekvensen for å ikke gjøre noe av dette, er jo ganske enkelt at hun ikke får belønning.

Spørsmålet - for min del ihvertfall - er ikke hva hunden har lært innen den er året, men hvordan den har lært det, og hva som skjer når den ikke gjør det den har lært. Og for min valp så har hun lært alt via lek eller shaping, og den eneste konsekvensen er at hun ikke får trene mer.. Det tåler selv valper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror valper har godt av å trene og lære jeg, så lenge det skjer på valpens premisser og at man er klar over at det bare er en valp man har imellom hendene og ikke en fullvoksen hund. Valper er jo så utrolig lærevillige og tilpasningsdyktige og suger jo til seg alt som en svamp(!) så jeg tror også man kan tjene mye på å lære inn litt forskjellig helt fra begynnelsen av. Jeg har inntrykk av at det sitter som støpt det de lærer da. Utgangsstilling var f.eks noe My lærte tidlig, og det er noe hun ikke bruker en eneste kalori på å utføre. Jeg begynte tidlig med bli-øvelser også og hun er veldig flink til det også. Også trente vi mye triks og moro-ting, og det har gjort henne aktiv og veldig oppfinnsom av seg - og hun er en fryd å trene med. :whistle: Men viktigst av alt så lekte jeg med henne overalt og hele tiden, med alle slags forskjellige gjenstander, og nå har jeg en hund som gjør alt for å leke litt med meg - og hun leker med hva som helst.. Jeg vet ikke om det hadde vært like sterkt hos henne hvis jeg ikke hadde bygd det opp slik som jeg gjorde da hun var så ung.

Det eneste jeg tror man burde tenke litt på er å ikke overtrene (trene ALT så fort som mulig og så mye som mulig) fra de er små valper. Da tror jeg kanskje man kan gå på en smell når hunden vokser til og vil kreve enda mer aktivisering og aktivitet for å være fornøyd. Jeg var mer aktiv på spor-fronten med My i fjor da hun var liten valp enn i år siden vi har flyttet og bor lengre unna bra sporterreng, men hadde jeg gått spor med henne hver eneste dag tror jeg kanskje jeg hadde fått et lite problem når vi hadde flyttet og hun ikke fikk gjøre det mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...