Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva har du lært om på sonen?


tm100001

Recommended Posts

Er det noe du har lært på sonen, og begynt med selv? :lol:

Jeg har selv blitt opptatt av råfôring, og planlegger å bruke Vom og Hundemat på mine egne hunder. Jeg har også begynt å klikkertrene pga. sonen, og gått kurs. Jeg har sluttet med hest for å satse på hund, og er blitt mer interessert i agility, lydighet, spor, bruks osv. Jeg er også blitt imot bur i hverdagen, og har ellers også begynt å få egne meninger om ting, istedenfor å bestandig være full av fordommer og være enig med mamma hele tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i løpet av de siste tre årene lært mye om praktisk hundehold av sonen, på en del områder mye mer enn av annen litteratur. Det mest konkrete jeg kan komme på er burdiskusjonen (den laaange), som virkelig var dråpen som fikk meg til å forkaste burbruk som oppbevaring for min egen del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for all burkasting :) . Jeg har også lært masse her inne, selvom jeg har hatt hund "bestandig". Jeg har lært mye om usikre hunder, ikke minst fått masse støtte og oppmuntring de første årene med Fibi og da vi hentet hjem Scilos. Jeg har også lært alt jeg kan om spor her inne (eller det jeg trengte for å finne ut av ting selv). Vi har aldri gått kurs, men Fibi er kjempeflink. :lol: Vi har jo gått andre kurs, da. Ikke minst har både jeg og hundene fått mange gode venner og omgåes nå noen sonenvenner uavhengig av sonen, egentlig. :) Jane (Molly) som ikke har vært her på en stund er supervenn og var i fjortisen sin konfirmasjon og min femtiårsdag. Sonen har nok vært viktigere i enkelte perioder, enn i andre, men har absolutt betydd mye innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært mye om hund og hundehold gjennom mine 3 år på hundesonen (aah, en befrielse og kunne skrive hundesonen og ikke "doggis"!). Nå har jeg aldri brukt bur på mine hunder, men etter burdebatten så sitter jeg på mange argumenter MOT burbruk som er nyttig i diskusjoner med andre hundefolk :ahappy: Og alt jeg kan om ulike hundesporter har jeg lært her inne. Jeg har dessuten lært en del om hunderaser jeg fra før av ikke hadde noen, eller liten, kjennskap til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg bodde i Oslo eller noe, der er jo alle andre soniser! *Snurt*

Neida, det bare virker sånn fordi vi er så rappkjefta. :aww: Men det er klart at det er endel sonenfolk her og i omegn og da er det ofte naturlig at vi møtes litt innimellom når det passer sånn. Jeg har dessuten lært her inne at vennskap har ikke noe med alder og slikt å gjøre, men hvor godt hundene går sammen. :ahappy::blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det bare virker sånn fordi vi er så rappkjefta. :) Men det er klart at det er endel sonenfolk her og i omegn og da er det ofte naturlig at vi møtes litt innimellom når det passer sånn. Jeg har dessuten lært her inne at vennskap har ikke noe med alder og slikt å gjøre, men hvor godt hundene går sammen. :ahappy::blink:

*Pakke sakene og flytte sørover* :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært mye jeg ikke kunne ha lest meg til i bøker, fordi jeg har fått høre andres synspunkter med bakgrunn i deres erfaringer og kunnskaper. Jeg tror også jeg har blitt flinkere til å ordlegge meg og argumentere for min sak, selv om jeg kanskje ikke er den flittigste til å delta i heftige diskusjoner (som hund som eier - jeg er innmari konfliktsky).

Og sist, men ikke minst, har jeg blitt kjent med mennesker som jeg går turer og trener med - i tillegg til alle de jeg møter på utstillinger rundt om i landet. Å være på hundeforum er sosialt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste jeg har lært her på sonen er at hundene ikke skal ordne opp selv. Det er vi som skal lære hundene våre å oppføre seg og forvente det samme av andre. Derfor er Hundesletta i Frognerparken og andre steder der hunder samles plasser vi skjelden blir lenge. Det er nemlig utrolig mange som driter i hva bikkja si gjør, så lenge den ikke direkte sloss med fare for liv og helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer masse om adferd og hundesport ;)

Også er jeg vennen til Ida :P:wub:

Edit: Jeg har lært å svi mat også :lol:

Det er ikke mulig å lage mat og sitte på sonen samtidig. ;) Jeg er vennen din også! Sånn går det når hundene klaffer, vet du. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...