Gå til innhold
Hundesonen.no

Rått vs. varmebehandlet fôr

tm100001

Recommended Posts

Dobbelpost...

Mamma synes det hadde vært bra hvis jeg kunne fôre den lille hunden min med Go'Biten boksemat, en av smakene. Det er hun interessert i å bruke selv, og hun mener det er lettere og mer hygienisk enn VogH. Jeg vil helst bruke rått fôr, men det er jo mye gris med det.

Hva er egentlig forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at vanlig boksemat inneholder masse vann mens det gjør ikke VH

Ergo så er VH mer kompakt og gir mer næring enn boksematen

Om man ikke kan bruke VH eller NP så funker det jo fint med tørrfor også :)

Som man igjen kan blande med middagsrester eller boksemat innemellom - så lenge man ikke gjør bikkja avhengig av å få noe oppi maten for å spise.

Jeg bruker VH innemellom og akkurat nå har jeg 10 kg med NP ( Norwegian Polar ) som jeg bruker sammen med tørrfor. Synes konsistensen til NP er bedre enn VH, samt at den holder lengre i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye skal voksen en heeler tispe sånn ca. ha i døgnet hvis man fôrer på VogH sprint? Og en heeler tispevalp på valpefôret?

Jeg vil fôre med det, men mamma synes det er så grisete å holde på med. Jeg vet at man kan tine det i bokser eller noe, men jeg har ikke helt skjønt hvordan man gjør det :lol: Og om en heeler kan spise en pølse om gangen, for da er det jo bare å vri innholdet nedi matskåla. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi prøvde å fôre med V&H delte jeg pølsa i dagsrasjoner og la i poser til to og to dager før jeg puttet det i frysen. Tok opp en pose annenhver dag. Synes ikke det var noe gris i det hele tatt.

På vei fra butikken tinte det såpass at det gikk an å dele uten at det var heltint. Enklet å dele med en god kniv.

Var ikke fôrfordelingen ca 2% av hundens ønsket kroppsvekt for voksen hund?

Våtfôr på boks med lang holdbarhet ville ikke jeg fôret hundene mine på. Får fornemmelse av at det ville blitt det samme som om jeg skulle levd på hermetikk.

Skulle jeg råfôret hundene mine ville jeg satt meg ordentlig inn i "barfing" og gitt dem virkelig råfôr med godt kjøtt, fett og bein i stedet for rester som males opp til mat for det ikke kan brukes til annet. Så jeg fôrer tørt, så får de oksehale og annet rått i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I naturen er maten alltid rå derfor er hundens næringsopptak tilpasset dette med tanke på enzymer og fordøyelsesprosess.

Varmebehandlet mat forandrer seg i forhold og endel enzymer og næringstoffer forsvinner. Dette har jo tørrforprodusentene tenkt på og tilsetter derfor slik at foret skal være bra, men med det kommer også endel negative konsekvenser med tilsetningsstoffer, lagermidd o.l Rå mat er 'renere' og mer lettfordøyelig.

Kan du ikke ordne med 'griseriet' selv da ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi! Får lov å fôre rått! :lol:

Det beste hadde vært hvis jeg kunne bruke noe fra Norsk dyremat, for det kan mamma selge også. De skal visst lage visst ett rått fôr med vitaminer man tilsetter selv, i porsjonspakninger. Får se når det kommer ut, mamma vet ikke så mye om det :) Hvis det ikke er noe egnet, blir det VogH :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...