Gå til innhold
Hundesonen.no

Rått vs. varmebehandlet fôr

tm100001

Recommended Posts

Dobbelpost...

Mamma synes det hadde vært bra hvis jeg kunne fôre den lille hunden min med Go'Biten boksemat, en av smakene. Det er hun interessert i å bruke selv, og hun mener det er lettere og mer hygienisk enn VogH. Jeg vil helst bruke rått fôr, men det er jo mye gris med det.

Hva er egentlig forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at vanlig boksemat inneholder masse vann mens det gjør ikke VH

Ergo så er VH mer kompakt og gir mer næring enn boksematen

Om man ikke kan bruke VH eller NP så funker det jo fint med tørrfor også :)

Som man igjen kan blande med middagsrester eller boksemat innemellom - så lenge man ikke gjør bikkja avhengig av å få noe oppi maten for å spise.

Jeg bruker VH innemellom og akkurat nå har jeg 10 kg med NP ( Norwegian Polar ) som jeg bruker sammen med tørrfor. Synes konsistensen til NP er bedre enn VH, samt at den holder lengre i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye skal voksen en heeler tispe sånn ca. ha i døgnet hvis man fôrer på VogH sprint? Og en heeler tispevalp på valpefôret?

Jeg vil fôre med det, men mamma synes det er så grisete å holde på med. Jeg vet at man kan tine det i bokser eller noe, men jeg har ikke helt skjønt hvordan man gjør det :lol: Og om en heeler kan spise en pølse om gangen, for da er det jo bare å vri innholdet nedi matskåla. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi prøvde å fôre med V&H delte jeg pølsa i dagsrasjoner og la i poser til to og to dager før jeg puttet det i frysen. Tok opp en pose annenhver dag. Synes ikke det var noe gris i det hele tatt.

På vei fra butikken tinte det såpass at det gikk an å dele uten at det var heltint. Enklet å dele med en god kniv.

Var ikke fôrfordelingen ca 2% av hundens ønsket kroppsvekt for voksen hund?

Våtfôr på boks med lang holdbarhet ville ikke jeg fôret hundene mine på. Får fornemmelse av at det ville blitt det samme som om jeg skulle levd på hermetikk.

Skulle jeg råfôret hundene mine ville jeg satt meg ordentlig inn i "barfing" og gitt dem virkelig råfôr med godt kjøtt, fett og bein i stedet for rester som males opp til mat for det ikke kan brukes til annet. Så jeg fôrer tørt, så får de oksehale og annet rått i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I naturen er maten alltid rå derfor er hundens næringsopptak tilpasset dette med tanke på enzymer og fordøyelsesprosess.

Varmebehandlet mat forandrer seg i forhold og endel enzymer og næringstoffer forsvinner. Dette har jo tørrforprodusentene tenkt på og tilsetter derfor slik at foret skal være bra, men med det kommer også endel negative konsekvenser med tilsetningsstoffer, lagermidd o.l Rå mat er 'renere' og mer lettfordøyelig.

Kan du ikke ordne med 'griseriet' selv da ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi! Får lov å fôre rått! :lol:

Det beste hadde vært hvis jeg kunne bruke noe fra Norsk dyremat, for det kan mamma selge også. De skal visst lage visst ett rått fôr med vitaminer man tilsetter selv, i porsjonspakninger. Får se når det kommer ut, mamma vet ikke så mye om det :) Hvis det ikke er noe egnet, blir det VogH :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...