Gå til innhold
Hundesonen.no

Vond lukt

Recommended Posts

Sita fikk løpetid for 15 dager siden, og har oppført seg som hun pleier under løpetiden; litt daffere enn vanlig og mye mer kosete.

Igår merket jeg at hun har en sterk, vond lukt fra kjønnet. Den må ha oppstått iløpet av gårdagen, vi har ikke merket noe på henne før igår. Når jeg skiftet på trusa hennes så jeg at hun hadde utflod i tillegg til vanlig løpetidsblod. Har lest litt rundt på nettet, og finner alt fra at noen tisper bare lukter vondt i forbindelse med løpetida (er hennes tredje løpetid dette, kan ikke huske å ha kjent slik lukt før) til at man må sjekke for livmorbetennelse. Har prøvd å ta tempen hennes, men må nok gå til innkjøp av ny temperaturmåler, 36 grader kan jeg ikke tro at stemmer.

Hun vasker seg selv, ikke noe overdrevent, men litt sånn på kveldene når vi har av trusa. Vasker henne innimellom selv også, for å være sikker på at hun er ren. Vasket henne idag tidlig, og hun er ikke rød eller sår såvidt jeg kan se.

Ikke drikker hun unormalt mye heller, som jeg har forstått kan være symptom på livmorbetennelse.

Hva tror sonisene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å skremme - men *om* det skulle være en infeksjon, så kan tilstanden endre seg veldig fort til å bli alvorlig og kritisk! Så jeg ville dratt til vett så fort jeg kunne - og om det er først i morgen ville jeg passet på hunden som en smed i hele natt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er at jeg ikke vet helt om det er grunn til å mistenke livmorbetennelse? Imorges var lukta borte, like brått som den dukka opp. Jeg kjøpte ny febermåler i formiddag, som viser 38.0. Det var nok bare noe forbigående ulumskheter :) Jeg regner med at livmorbetennelse, som er såpass alvorlig, har vedvarende symptomer?

Edit: Ringte dyrlegen i formiddag, som da sto i operasjon. Ringer tilbake nå klokka fire for å høre om han vil vi skal komme inn på drop-in :)

Edit 2 klokken 1600: Ifølge veterinæren er det helt normalt med "gørr" på slutten av løpetida, og så lenge hunden har god allmenntilstand og ikke har feber er det ingenting å bekymre seg for :lol:

Hønemora slår til igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så klart vil jeg det, og jeg takket jo for innspillet om å ha eget teppe i sofaen til hunden, det var en god idé
    • Nå nærmer det seg 1,5 år siden det ble stille i huset, og det er på tide at noen andre får glede av hundeutstyret og bøkene jeg har. Her er Finn-annonsene jeg har lagt ut: Hurtta Lifeguard sele rosa, størrelse 90, ubrukt: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390107305 Diverse apportbukker, rosa rute med hvitt bånd og neseprøver: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390101594 Diverse hundebøker: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/388869585 Jeg har et pent brukt tøybur til salgs. Det har vært brukt 5-6 ganger på utstillinger og konkurranser til groenendael-tispe. Kan hentes i bergensområdet. Ta kontakt om du er interessert, så sender jeg bilder og detaljer. Jeg har også Vari Kennel Ultra Fashion størrelse large til salgs. Må hentes i bergensområdet (sentrum/Åsane). Det er mye brukt, og har blant annet reist fra USA til Norge med hund i. Så det bærer preg av å være brukt. Ta kontakt om du vil vite mer om buret og få bilder av det. Det er denne fargen:
    • I prinsippet tenker jeg at så lenge det er en god raseklubb så har de en oversikt over oppdrettere som følger deres retningslinjer. Men det er mye rart i hundeverdenen, og det kan være ulike årsaker til at en oppdretter ikke er med der. Det er uansett et ok sted å starte, tenker jeg. Fikk ihvertfall et godt inntrykk av nettsidene deres og informasjonen der. Ellers finner du mange gode råd om både kjøp, kontakter og valpetiden om du søker litt rundt på forumet her. Det ligger mange år med samlet erfaring rundt om. Lykke til!
    • Tusen takk for tipset! Magefølelse er kjempevanskelig 😅 når er den reell, og når er det bare sider ved den andre parten man ikke setter pris på, og som man reagerer på?  Jeg kan nok bruke litt mer tid på puddelklubben sine sider. I dag blir det fort facebook og Instagram siden det er så visuelt og lett tilgjengelig, men går sikkert glipp av en del gode oppdrettere ved å ikke tenke at man kan ringe rundt litt.  Til mitt forsvar er det første gang jeg skal kjøpe rasehund, så jeg vet ikke helt hva jeg driver med 🙈
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...