Gå til innhold
Hundesonen.no

Den derre "Om Nordenstams hundeskole læringsmetodikk"

Recommended Posts

Hvorfor er den postet, klistret og låst?

Personlig tror jeg aldri jeg hørt noe mer latterlig i hele mitt liv. Og hadde jeg meldt meg på kurs hos han og han hadde introdusert kurset og metodene på den måten, tror jeg ganske sikkert jeg hadde snudd på hælen :)

Men altså; hvorfor er denne så viktig at den ligger på topp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 64
  • Created
  • Siste svar
Eller så kan det være fordi at man ville representere litt flere aspekter ved hundetrening enn pølsevifting og klikkertrykking?

Joda, det er greit nok. Kom med forskjellige treningsmetoder. Men det som står skrevet der er da bare tull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er greit nok. Kom med forskjellige treningsmetoder. Men det som står skrevet der er da bare tull :)

Det er mye som er skrevet på dette forumet, som er bare tull. Jeg pleier å bare scrolle over sånt jeg :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det? Har du vært der og opplevd noe annet? Forklar vær så snill

Opplevd noe annet enn hva da?

Oversatt så står det: vi straffer hunden når den ikke utfører ønsket atferd, straffen opphører/byttes ut med kos når ønsket atferd blir utført.

Det er ikke alle hunder som liker å bli kost med eller klødd. Derfor vil ikke dette tilsvare belønning (for alle). Primært jobber den hunden for å unngå straff. Jeg skal ikke si at det ikke funker, for ingen ønsker å bli straffet, men hva hunden jobber for går vel kanskje ikke helt klart frem i teksten. For ingen hunder jobber for eieren. De kan utføre en kommando fra eier/fører for å oppnå et gode eller å unngå noe, men ingen hunder jobber fordi eieren vil at de skal det. Hallo... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som er skrevet på dette forumet, som er bare tull. Jeg pleier å bare scrolle over sånt jeg :)

Hva ligger det i det 2ne? Mener du det som du mener er tull, eller det som faktisk er tull eller faktafeil, for å si det på den måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Den flaten som jeg tok for et år siden har jobbet med mange forskjellige folk men Geir Nordenstam var den han så mest opp til i løpet av sine ti år. Så hva som er rett og galt er vanskelig å si. Det komemr jo ann på mennesker og dyrene som er der. Nå er det lenge siden jeg var der men jeg vil da tro dem også er villig til å se på forskjellige former for ros. Men det er viktig at du bruker deg selv i rosen for deg selv har du altid med deg. San husker jeg at det var. Og om rosen var lek,klapping, kløing ja det måtte en finne ut av hva som var best. Mener jeg dem sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ble skrevet i sin tid av et medlem som ikke er her lenger, men lagt ut av meg sånn at den ble klistret. Som dere ser er det snart fire år side :)

Klikkertrening har også egen tråd, betyr det at vi reklamerer for Canis?

Evt. kan jo begge deler fjernes, så er det likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er den postet, klistret og låst?

Personlig tror jeg aldri jeg hørt noe mer latterlig i hele mitt liv. Og hadde jeg meldt meg på kurs hos han og han hadde introdusert kurset og metodene på den måten, tror jeg ganske sikkert jeg hadde snudd på hælen :)

Men altså; hvorfor er denne så viktig at den ligger på topp?

Det er ikke noe galt med den treningsfilosofien. Alle hunder også de som går på den skolen, er underlagt de samme læringskriteriene. Det som kan virke litt merklig er alle ordene det blir pakket inn i. Det er så, men ser man forbi dem, så er filosofien, korrigering og fravær av korrigering som"belønning". Man har trent hunder etter den filosofien i mange år. At det blir pakket inn i andre og mer salgbare ord, er fordi man ønsker å selge et konsept. Man kan ikke gå ut å selge; "Vi korrigerer hunden og når gjør som vi ønsker, så unngår den videre korreks". Selv om det er som skjer i praksis, så er den innpakningen ikke salgbar. Om man ser på klikkertrening som også er klistert så står det :Sitat; "Klikkertrening er en forkortelse for praktisk bruk av operant betinging basert primært på positiv forsterkning med systematisk bruk av en betinget forsterker." Sitat slutt.

Både klikkertrening og trad. trening er altså tuftet på de samme naturlovene. Det er galt å bruke Nordenstams treningsfilosofi som norm fordi den er universell. Så det bør mod. gå inn og endre. Tradisjonell trening blir da. "Praktisk bruk av operant betinging basert på positiv straff og med systematisk bruk av en betinget forsterker."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkertrening har også egen tråd, betyr det at vi reklamerer for Canis?

Evt. kan jo begge deler fjernes, så er det likt.

Treningsfilosofier er en ting, men hverken canis eller Nordenstams har vel rettigheter eller kan kalle den sin egeneide filosofi. Her er det vel kun Nordenstams det reklameres for og ikke Canis - det er mange som bruker de ulike metodene, men altså kun den skolen det reklameres for, ikke canis.

Den lederfilosofien kan vel diskuteres, men å kalle 'pølsebit' filosofien for lokking er helt feil. I korrekt måte å trene denne er det NETTOPP det å ikke lokke som er en av elementene. Skal man først ha info om de ulike metodene (enig eller ei), så bør man ha det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ligger det i det 2ne? Mener du det som du mener er tull, eller det som faktisk er tull eller faktafeil, for å si det på den måten...

Hva er har det med saken å gjøre, Ingar? Resultatet er uansett at jeg scroller over det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er reklame. Både emne og link til en spesifikk skole som driver trening etter denne filosofien.

Klikketreningen er ikke reklame, for det er hverken nevnt en spesifikk skole eller linket til noen spesifikk.

Så info om metoder er fint å ha med, men de bør stemme og ikke ha med slik nedsettende info om andre metoder som det er på den aktuelle posten. For den er jo helt latterlig slik den framstår etter mitt syn. Bare "at hunden ikke jobber for godbiten, men for han" sammen med mere viser jo hvor feil det er og samtidig er det jo kritikk av den 'andre' metoden. Alle vet jo at hunden aldri jobber for eieren - den jobber for seg selv. En hund er egoistisk.

Som sagt kan man mene hva man vil om de ulike metodene, men å fremheve noen spesifikk ved link og navn er reklame.

Hverken canis eller andre skoler er nevnt i treningsmetoden på klikkemetoden og det er mange som følger denne filosofien. Deriblant den ikke ukjente skolen: Siddis hundeskole i Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det reklame da, å ha en opplysende tekst om en "treningsmetode"? Som sagt er det ikke meg som skrev den, og jeg trener heller ikke sånn. Bare lurer :)
Ja jeg mener at man ikke kan sette det opp som Nordenstams treningsfilosofi fordi han har ingen patent på noen treningsfilosofi. De benytter PS NF... som filosofi. Klikkertrening benytter PF NS som filosofi. Så er det dem som blander disse to, men det er som kjent lite hensiksmessig. Man har egentlig ikke noe annet å velge blandt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er har det med saken å gjøre, Ingar? Resultatet er uansett at jeg scroller over det? :)

Det var bare noen tanker som rant meg i hug der og da. Det kunne jo være greit å vite hva du mener er tull og hva som ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger er ikke Canis nevnt i forbindelse med klikkertrening og annet på dette forumet da? Jeg ser virkelig ikke problemet.

Problemet er at det her er info om filosofier og info om de. Begge klistret, den ene med reklame for en spesifikk skole. treningfilosofier/metoder har ingenting med spesifikke skoler å gjøre - dermed blir den ene metoden reklame for den aktuelle skolen.

At man nevner canis og Nordenstams, samt andre i selve forumet under diskusjoner er noe helt annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det skal få stå, men ser poenget ang reklame. Canis blir jo ikke nevnt i den andre tråden. men det kommer jo av at det er så mange aktører på markedet.

Så kommer mitt spørsmål; hva skal man da kalle denne type trening? For jeg synes absolutt den bør stå der, for det er viktig for alle å vite om begge ytterkantene. Om man skal kalle det tradisjonell trening er det missvisende. Trener jo selv mye etter såkalt tradisjonell trening, men bruker godbiter, ball, klapp og kos, jeg baserer ikke min trening på lederskap, men på samarbeid. Eller, hva skal man kalle "min" type trening, om tradisjonell trening er "nordenstamsk"? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så må de begge få stå, eller begge fjernes. Jeg ser det som bra å ha representert begge deler der. Om noen ønsker å skrive noe lignende klikkertreningstråden om annen type trening, gjør det! Så kan vi ta bort den andre. Men erfaringen tilsier dessverre at ikke så mange har lyst til å skrive :/

Moderator IW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bare noen tanker som rant meg i hug der og da. Det kunne jo være greit å vite hva du mener er tull og hva som ikke er det.

Jeg tviler sterkt på at du egentlig er interessert i hva jeg syns er tull og ikke, men jeg skal passe på å gjøre deg oppmerksom på det i de trådene det gjelder sånn i fremtiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...