Gå til innhold
Hundesonen.no

Uff å uff (12 åring sparker hund)


KarpeSkrotum

Recommended Posts

Første gang: jeg forsvarer slettes ikke handlingen til barnet, jeg hadde nok fortalt henne ett par ting om hvordan ting fungerer, før jeg hadde ringt barnevern og politi.

Tok meg bryet med å quote for deg jeg SusanneL, og jeg må innrømme at jeg hadde ventet bedre fra deg...

Og DER kom det: "stakkars barnet"? Var det noen som sa "politisk korrekt"?

Ja, jeg tenkte på det selv før jeg svarte... Men kjære vene, kutt ut, slutt, og ta deg sammen, IW!

Met er INGEN her som har truet med å slå. plage eller torturere barnet her!

Skremme, si ifra, true, og forklare: ja jøss!

Man må absolutt ALDRI bli så politisk korrekt at man godtar mishandel, tortur eller drap - UANSETT hvilke forutsetninger de som utfører ugjerningen har!

Dette må for all del IKKE bli en "stakkars barn"- tråd. Om barnet ble mobbet, ertet, plaget eller mishandlet selv har selvsagt INGEN TING med dette å gjøre.

Dessverre finnes det alltids folk i nærmiljøet som vil finne en "årsak" (eller unnskyldning?) for dyremishandel - DETTE er IKKE stedet å finne dette.

Å piske, slå og sparke en hund (barn eller kona') vil ALLTID være mishandel - ikke prøv å forringe det, er du snill IW.

Susanne

Her

Den filmen orket jeg faktisk ikke se ferdig. Men ennå en fryktelig god grunn til at INGEN noen gang har fått "gå tur" med noen av mine hunder uten at jeg har vært med eller meget godt kjente voksne.

I mine øyne finnes det ikke en eneste unnskyldning for den ungen,ikke alder,ikke oppvekst vilkår,ingenting. Ikke engang at hun helt klart er syk unnskylder noe sånt.

Det jeg kan si,er at hvis jeg hadde kommet over noe sånt så hadde hun kanskje vært hinsides hjelp og jeg lenge i fengsel.

Her, Klikke for meg er det samme som at ungen får juling...

Jeg tenker at den jenta må være forstyrret. Det ser jo rett og slett ut som hun "nytter" det etter hva filmen viser. Og jeg tenker, det må jo være noe rart med henne- hun blir beskrevet som en "dyreelsker" og hun har ett katt som hun elsker.

Og hun lufter andres hunder, tenk hva de måte ha fått gjennomgått? Hun tar jo seg friheten til og begynne og slå og sparke dyrene når hun tror ingen ser på.

Hadde jeg sett noe slikt, ja da vet jeg ikke hva jeg ville gjordt.. Hadde blitt så sur at jeg hadde blitt rådvill og klikka på ungen.

og her

Det må være noe virkelig alvorlig gale med den jenta. Jeg får lyst til å ... grabbe tak i henne å filleriste henne.

Dette bare på 2 små korte sider...

andre gang: jeg forsvarer slettes ikke handlingen til barnet, jeg hadde nok fortalt henne ett par ting om hvordan ting fungerer, før jeg hadde ringt barnevern og politi.

Man må absolutt ALDRI bli så politisk korrekt at man godtar mishandel, tortur eller drap - UANSETT hvilke forutsetninger de som utfører ugjerningen har!

Neivel? Men godta mishandel av barn kan vi voksne gjøre?

---slutt på svar til quoten---

IW forsvarer ikke barnet i det hele tatt, men hun stusser på at noen av dere ville dengt ungen! Noe jeg å stusser på, og de fleste driver faktisk med positiv trening. Men det gjelder kanskje bare på hund det? Ingen som har tenkt på at barn funker likedan? :icon_confused:

Det er en eller flere grunn(er) til at ett barn på 12 år gjør slikt, ingen barn i hele verden er født ondt (selv om av og til kan lure). Nei, ingenting kan forsvare slik handling, men det kan være med å forklare det. Barnet trenger åpenbart hjelp av barnevern og psykiater!

Ingen er bedre enn barnet om man velger å slå/denge dette. Du er like ille, du går løs på noen som er mindre enn deg du å, det er feigt!

Dette handler ikke om å være politisk korrekt, det handler om ett barn som ikke aner konsekvensen av den grusomme handlingen, trenger sårt hjelp og bør fratas rett til å holde dyr frem til psykiater sier frisk og klar til å ta ansvar for dyr på en skikkelig måte! (måtte det ta lang tid)

Siste gang: jeg forsvarer slettes ikke handlingen til barnet, jeg hadde nok fortalt henne ett par ting om hvordan ting fungerer, før jeg hadde ringt barnevern og politi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her, Klikke for meg er det samme som at ungen får juling...

Veldig enig i det du skriv, men ville berre gjere deg oppmerksam på at "klikke" for MEG betyr noko anna enn juling. For meg betyr det å bli verbal og rive hunden vekk frå jenta, medan eg ropar ein par skjelsord - ikkje noko fysisk juling. Å klikke betyr sjeldan noko fysisk i mi ordbok, men det kan igjen berre vere meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel den som filmet dette anonym etter hva jeg har lest, det eneste vi veit er at vedkommende eier en mobil med kamera, og sett henne før? Det finnes ganske mange årsaker til at folk ikke gjør noe i situasjoner som går inn på oss. Så hvorfor vedkommende ikke grep inn, aner vi ikke en dritt om, og burde vel holde oss for gode til å fordømme.

Det har vært oppe flere tråder på forskjellige forum der folk kommer over mennesker som ikke akkurat behandler dyrene pent, og de blir "paffe, og aner ikke hva de skal gjøre", eller noe i den duren de aller fleste gangene.

Og så kommer påfølgende svar om "bare jeg hadde vært der, så hadde det blitt andre boller". Eller som i den tråden vi hadde for en tid tilbake siden, om hvem vi ville reddet, barnet eller hunden. Ufattelig mange hverdagshelter der som hadde "kastet seg inn i flammene for å redde alle sammen". Men sannheten mest sannsynelig hadde vært noe andreledes.

Men uansett om man liker det eller ikke, så er faktisk fåtallet av oss i stand til å gripe inn i situasjoner som går inn på oss veldig. Nå husker jeg ikke prosentene, men det er snakk om mindretallet. Fleste parten ligger i grenseland mellom panikk og å kunne gjøre noe fornuftig OM det er andre til stede som klarer å holde hodet kaldt (setter man de personene i en gruppe som får panikk, får de panikk selv...). Og hvordan vi reagerer veit vi faktisk ikke før vi har vært i en situasjon som har testet våre evner der. Jo mer kunnskap og utdannelse vi har til å takle eks en bilulykke, jo bedre er vi til å klare å takle nettopp det. Ikke bare pga kunnskapen, men faktisk også at man er psykisk forberedt på forskjellige situasjoner.

Vi har også forskjellige terskler på hva vi tåler. Noen hadde tatt for seg denne jenta på en fornuftig måte, andre hadde oppført seg ikke helt i vater, noen hadde ikke gjort en dritt mens andre hadde faktisk ikke brydd seg.

Det er vel ingenting som hadde løst at noen hadde gått inn og gitt denne jenta samme behandling, annet enn at hu kanskje hadde kommet over en løsbikkje neste gang, og tatt den med et sted hun ikke ble sett. Det er ingenting som forsvarer vold mot dyr, men det er heller ingenting som forsvarer vold mot et barn heller. Og det handler ikke om å være politisk korrekt, men vi kan faktisk ikke forsvare et lovbrudd med et annet et heller. Vold mot barn er faktisk ikke tillatt det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dessverre finnes det slike unger også i Norge - det er ikke et ukjent fenomen akkurat. Noen barn er syke i hodet sitt av ulike årsaker, og bør så absolutt ikke få omgås dyr. Det samme gjelder selvsagt voksne! En kan jo lure på hvem som bør få skylden når en slik ting skjer... Jeg har selv hørt personlige erfaringer med et barn som sparket ihjel en hund.

Forøvrig orket jeg ikke se feridig videoen. Er det en ting jeg virkelig fyrer opp av er det dyremishandling - spesielt hensynsløs behandling av dyr som helt tydelig lider. Folk som behandler bikkjene sine dårlig som jeg passerer får fakstik høre det fra meg - jeg klarer ikke klappe igjen selv om det ofte er lite jeg kan gjøre. Selv min "kjære" nabo har fått gjennomgå en del ganger. Takk og pris har jeg aldri sett han sparke bikkja etter en heftig skyllebøtte fra meg for et par år siden. Så det kan hjelpe å gripe inn og å ytre negative reaksjoner. Å filleriste jentungen er kanskje det mest fristende, men jeg ville vel heller tatt et bestemt, hardt tak i armen på henne og brukt kjeften for alt den var verdt. Det er ingen lov som sier at unger ikke kan tåle å få høre det når de gjør noe galt.

Jeg mener ikke at det er gud og hvermanns oppgave å preke moraliserende ovenfor ethvert barn som oppfører seg dårlig, men jeg synes virkelig man er pliktig å gripe inn i en situasjon som denne og å faktisk fortelle denne jenta, før man eventuelt tar henne med til politi/foreldre, at slik adferd overhode ikke aksepteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff - jeg håper virkelig at jenta får hjelp - slik at dette ikke skjer flere ganger.

og jeg syns det er flott at det blir så stor sak ut av dette, for da tenker kanskje foreldre på at man må lære barna sine at dyr er levende vesner og har følelser de og! For det er faktisk ikke alle barn som vet dette. Og de tenker at - jaja det er jo bare en hund- eller katt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at når folk gjør ting mot min hund, selv om det aldri er i nærheten av dette (det verste var en gutt som prøvde å løfte henne etter selen) så skriker jeg ut at dem skal slutte med en gang! Jeg hadde nok gjort noe slikt i dette tilfelle også og tatt hunden i fra henne. Det er automatisk reaksjon for meg å høyne volumet kjempe masse og skrike ut at de skal slutte.

Jeg klarte knapt nok å se begynnelsen av filmen. Ingen vet om foreldrene til jenten kanskje slo henne i barndommen og hun trodde det var slikt ting foregikk. Men jeg vil mest sannsynlig tro at det er noe gale i hodet på denne jenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte knapt nok å se begynnelsen av filmen. Ingen vet om foreldrene til jenten kanskje slo henne i barndommen og hun trodde det var slikt ting foregikk. Men jeg vil mest sannsynlig tro at det er noe gale i hodet på denne jenten.

Slo henne i barndommen? En 12 år gammel jente er et barn ... hun har ikke en gang rukket å bli en ungdom. Jeg har ikke sett denne filmen, den går på flere tråder, og beskrivelsene i trådene er mer enn nok til at man forstår innholdet ... og det er klart at noe er galt med et så stort barn som gjør noe slikt. og uansett hvor sint man vil bli i en slik situasjon, er hverken å filleriste eller kjefte noe i nærheten av veien å gå. Det mest korrekte må vel væreå gå bort , være voksen og myndig og rett og slett ta fra jenta hunden, samt prøve å få med seg jenta til hjemmet eller politi. Og selv være rolig , men bestemt. Vanskelig, og ja. Er det umulig og få jenta med seg, så må man iallfall ta hunden, og heller ta den med til politi , så de finner eier og kan forklare eier situasjonen, da finner man også gjerne ungens foreldre og kan ta det den veien.

NOe er fryktelig fryktelig galt med denne jenta, unger på den alderen VET bedre. mest sannsynlig er en bekymringsmelding til barnevern på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte, uten at jeg skal leke atferdsspesialist på barn, er at dette gjerne er en jente som har blitt mye plaget og mobbet. Jeg har hørt om mange barn som føler seg små og svake, som mishandler dyr, fordi dyr er det eneste som er enda svakere enn dem igjen. Det er skremmende å se hvordan jenten sparker enda mer uansett hvor liten hunden gjør seg.

Helt enig. Jenta kan umulig ha det godt med seg selv og tvilsomt en god oppvekst. Man blir jo usannsynelig sint på henne av å se på filmen, men det må være en grunn til at hun gjør det... Hun gjør det med overleg. Bevisst - som tortur.

Jeg håper hun blir lagt inn eller får MASSE psykologisk hjelp og blir fratatt retten til å ha dyr resten av livet...

Og dere som KAN trene litt hund; er det ikke ganske grunnleggende å finne årsaken til hundens handling, før man får en god løsning? Det er det i hvertfall for meg, og det samme gjelder så absolutt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at når folk gjør ting mot min hund, selv om det aldri er i nærheten av dette (det verste var en gutt som prøvde å løfte henne etter selen) så skriker jeg ut at dem skal slutte med en gang! Jeg hadde nok gjort noe slikt i dette tilfelle også og tatt hunden i fra henne. Det er automatisk reaksjon for meg å høyne volumet kjempe masse og skrike ut at de skal slutte.

Fullstendig OT: Kan være at jeg misforstår deg her, men dersom du tar sånn på vei (altså hever stemmen og skriker) hvis noen forsøker å løfte hunden din etter selen så tror jeg at jeg ville ha dempet meg litt hvis jeg var deg. Ikke pga den du skriker til, men mer for å ta hensyn til hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...