Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken vakthund vil du helst ikke møte en mørk kveld?

Artemis

Recommended Posts

Vel- store hunder som tradisjonelt vil legge mye tyngde bak et eventuelt motangrep ville jeg holdt meg langt unna (om jeg noen gang skulle blitt innbruddstyv). Malinois er en hund jeg har mye respekt for- av de grunnene Belgerguri nevner- men jeg ville nok ikke moret meg med å hisse på meg en rottis eller en av de ungarske vokterrasene heller ... Hehe.

Enig i den egentlig.

Jeg har nok mest respekt for store hunderaser, spesielt fra gruppe 1 og 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Ett fett hvordan raset det hadde vært! Jeg hadde snud og det hadde vært en hund som hadde buldra fra langt nedi magen og visst meg ett smil. MEN jeg hadde vært enda mer skeptisk til store tunge voktraser som bull mastiff, rottweiler, amstaff mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært så dum at jeg brøt meg inn i et hus i utgangspunktet så hadde jeg sikkert vært dum nok til å trosse den smilende hunden også... :banana:

Men ja - malinois og K.O ser dritskumle ut, det samme gjør en smilende dobber eller schäfer, så (nesten) alt annet enn disse rasene ville vært å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jaggu vært ett fett om det var en riesen, rottis, dobber, eller en annen stor og tung vakthundrase om den sto der og "smila" og brumma langt nede i brystet for min del..

Yep.

Jeg syns forøvrig ikke labradorer heller er noe hyggelige når de står og smiler pent og flyr i nettingen når vi går forbi (vi er venner nå da), eller rottiser som viser colgategliset sitt. Men en stor svart GD som har huet og tenna i ansiktshøyde med meg og brummer med v8 i magen og tenna i nesehøyde på meg - da var jeg skrekkelig glad for at det var netting mellom oss! (Vi ble bestiser vi og - han måtte bare finne ut at jeg ikke var slem, stakkars lille pinglegutten :banana:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En DP.

:banana: slipper å få besøk av deg med det første, altså.

Jeg må si som de fleste her, enhver hund med en viss størrelse på som smiler pent og har motor i magen vil jeg ikke inn til.

Likevel er det en som slår meg som den aller siste jeg vil møte på i en sånn situasjon (som om jeg noengang skulle komme til å være i en...) og det er Fila brasileiro. Synes de er fantastisk fine og spennende hunder, men føler ikke noe behov for å telle tenner på dem :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KO er jo vakthunder. Det er det eneste de er avlet for å gjøre.

(om jeg ikke husker feil)

Hvilken DP er det snakk om? :banana:

Dverg Pinscher? Dverg Puddel? :banana:

DP er vel i størst grad en forkortelse for dvergpinscher?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh.. Klarer ikke bestemme meg for rase! :icon_confused: Ville blitt redd for en tydelig mannevond hund, uansett rase. Enten det hadde vært Toller eller Bull Terrier eller Irsk Setter (den eneste hunden jeg har blitt bitt av var en Irsk Setter da jeg var liten så ). Kjdelig svar, I know.. Men et ærlig svar da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er så mange redd for Kaukasisk ovtcharka? De er jo bare store bamser..

DH%203%20liggende.jpg

Mmmhm, KO er en vokterhund, de SKAL jo ikke la folk slippe inn på området dems, så det er jo bare å prøve å valse inn, det er jo en stor bamse, bare. :icon_confused:

http://3.bp.blogspot.com/_LYxGQn08RU4/SG1a...EPHERD+DOG2.bmp

118464d1231605975-caucasian-ovcharka-061707-tsiclon-yagoda-03.jpg

Bildene funnet på gooooooogle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok, som flere nevner, blitt ganske usikker uansett rase hvis den hadde begynt å flekke tenner, knurre eller vise truende adferd, selv om jeg må innrømme at størrelsen tross alt spiller en rolle.

En truende Rottweiler, Dobermann eller en annen av de større, kraftige gjeter og vokterhundrasene ville jeg ha voktet meg vel for... Særlig med tanke på at de antakelig kunne lagt meg i bakken med et enkelt byks :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmhm, KO er en vokterhund, de SKAL jo ikke la folk slippe inn på området dems, så det er jo bare å prøve å valse inn, det er jo en stor bamse, bare. :icon_redface:

Dæsken hvor stilig den ser ut! :innocent: Utrolig glad det ikke er meg den kommer smilende mot :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmhm, KO er en vokterhund, de SKAL jo ikke la folk slippe inn på området dems, så det er jo bare å prøve å valse inn, det er jo en stor bamse, bare. :icon_redface:

118464d1231605975-caucasian-ovcharka-061707-tsiclon-yagoda-03.jpg

Du vet at det bildet (kun det ene som kommer opp) viser en glad hund i fullt firsprang med resulterende mongotryne, og ikke en sint hund? :whistle:

Jeg vil ikke treffe på noen sinte, ukjente hunder jeg. Har en sunn respekt for sånt. Synes ikke det er noe triveligere med en golden som truer deg på livet enn en grand danois. Klart, er hunden under knehøyde frykter jeg vel ikke akkurat for livet. :wub:

Med mindre det er en basenji, jeg vil ikke komme borti en forbanna basenji. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...