Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye aktivisering/trening bør man starte med?


KarpeSkrotum

Recommended Posts

Hører både de som mener man bør trene fra dag 1 (når valpen har funnet seg til rette) og de som mener man bør ta det litt rolig starten.

Hva mener du?

Kan en hund nesten bli 'avhengig' av trening/aktivisering, eller påvirker ikke dette så lenge man har god av-knapp og/eller trener/prioriterer også dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel vanlig at valpen ikke skal mosjoneres eller trenes? Jeg tror det er lurt å la valpen ha det morsomt, trene litt i 2 sek. og ellers skal livet bare være lek. Etterhvert ser man det an og lar turene bli som man vil. Hvis man vil aktivisere hunden i 3 timer en dag og 1 time en annen, så innretter vel hunden seg etter det. Jeg vil også gjøre det klart at når jeg gjør andre ting skjer det ingenting, så da får hunden bare holde på som den vil... :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge teorien kan man trene fra dag 1 som nevnt - altså på slike ting som "sitt", kontakt, "ligg" osv ... Selvfølgelig i utrolig korte økter.

Ting som blir prioritert er selvfølgelig sosialisering og miljøtrening og det kan være slitsomt nok for en liten krabat.

Men utover det så lurer jeg på hvor mye 'aktiv' trening tidlig betyr for en hund med tanke på om den blir 'avhengig' eller ei - bør man f.eks drøye dette til en viss alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har hundene gått spor og blitt trent på småting fra dag èn. Sålenge de har det moro og ikke blir helt utslitt eller tar skade av det, så ser jeg ikke problemet.

Hva som er riktig av mosjon er vanskelig å si, og jeg tror valpen må ses an. Jeg har aldri brukt å gå lange turer, men heller tatt med valpen i skogen og slått meg ned, slik at valpen kan leke i sitt eget tempo og ta pauser når den trenger det. Hundene har alltid fått mye trening og aktivisering i unghundperioden, men tar jeg noen dagers pause så gir jeg ikke etter for mas, og nå har jeg hunder som fint klarer seg som sofahunder når jeg er syk eller har lite tid til å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge teorien kan man trene fra dag 1 som nevnt - altså på slike ting som "sitt", kontakt, "ligg" osv ... Selvfølgelig i utrolig korte økter.

Ting som blir prioritert er selvfølgelig sosialisering og miljøtrening og det kan være slitsomt nok for en liten krabat.

Men utover det så lurer jeg på hvor mye 'aktiv' trening tidlig betyr for en hund med tanke på om den blir 'avhengig' eller ei - bør man f.eks drøye dette til en viss alder.

Trening ja, mentalt. Jeg mente at man ikke skal trene den fysisk når de er små :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Jeg "trener" mine valper fra dag en jeg. De er med på turer, vi stopper litt her og der, og går kanskje ikke så langt som vi ville gjort om de var større, men mine valper er med på turer.

Så shaper jeg inn ting jeg vet jeg kommer til å trenge når hunden er voksen fra dag 1. Belønner frivillig kontakt, belønner at de går på venstre side, belønner at de kommer når jeg roper, at de slipper (leker) når jeg ber de om det, alt posjonert utover dagen..

Vi trener på å bli håndtert hver dag. Jeg tar valpen på fanget, ser på tenner, sjekker øyne og ører, holder og klemmer litt på potene, børster den litt.

Og til slutt så "trener" vi på å være i ro. Når vi ikke gjør noe, så slapper vi av, ganske enkelt. Vi trener på at når jeg sier at vi har lekt nok, så er det over.

Det er dette med å balansere alt. Det skal være litt av alt, litt hodetrim, litt fysisk trim, litt håndtering og mye soving :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror, med min begrensede erfaring, at hunder som er såkalt avhengige av trening/aktivisering i stor grad bare har lært at masing funker. Derfor betyr jobbing med av-knapp så mye og selvfølgelig at man ikke skal gi etter for masing.

Jeg har ingen tro på at man automatisk får en stresset og aktiviseringsavhengig hund om man aktiviserer og trener dem fra dag en. Men man kan fint få det dersom man ikke er bevisst på hva man gjør. Jeg tror det kommer mer an på balansen mellom aktivitet og ro. Men også hvordan treningen foregår. Så lenge all trening er lek og moro og i korte små økter, ser jeg ikke problemet. Hvert individ er jo også forskjellig og man må jo også tilpasse trening etter den hunden man har og den hunden man ønsker at den skal bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...