Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som ikke har fått ned "stenene"


Recommended Posts

For å ta ett grellt men helt reelt eksempel; En bekjent av meg kjøpte en langhårsschäfer som viste seg å få hengeøre. De betalte 7000kr for valpen pga pelsen, men kullet ble aldri registrert. Denne hunden ble avlivet 11 mnd gammel pga sterk Hd og total nyresvikt. Oppdretter tilbøy seg da etter mye om og men at de kunne få kjøpe en ny valp til "kostpris". Dette er ren og skjær svindel fra oppdretters side emm.

Og dette illustrerer jo veldig godt hvorfor din type garanti objektivt sett er veldig mye bedre. Hadde det vært en hvilken som helst annen ting man kjøpte, ville en ubetinget rett til å få pengene tilbake gjennom hele tingens levetid blitt vilt bejublet.

En gradert refusjon basert på grad av sykdom o.l. medfører jo et potensielt hav av konflikter dersom det tas lenger enn de få tingene som er vanlig nå (og som det har blitt påpekt tidligere i tråden - hva er begrunnelsen for å prioritere disse fremfor andre sykdommer/feil?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

I min rase er det umulig å selge en 8 ukers valp som utstilling- eller avelshund. Dette presiserer jeg alltid ovenfor ny eier og det står også uttrykkelig i kontrakten at hvalpen selges som familiehund. En hund med utstillingsfeil som hengeøre eller bittfeil kan fungere utmerket som familiehund - og er verd sin fulle pris. Slike feil viser seg senere enn ved 8 uker.

Den feilfrie hunden eksisterer ikke - så å bruke et slikt ideal som utgangspunkt for mulige refusjonsårsaker blir veldig merkelig for meg.

Hvalpen leveres med veterinærattest - der skal naturligvis alle anomalier som er synlig på det tidspunkt opplyses. Da kan kjøper selv avgjøre om en vil betale den prisen som kreves - eller ikke ønske å betale. Hvor alvorlig et avvik er i forhold til det å være familiehund må jo da vurderes, noen avvik er mer alvorlig enn andre.

Når det gjelder enkelte "feil" som måtte oppstå senere - helserelaterte, både fysiske og psykiske, vil det ofte kunne være uklart om årsaken ligger i den oppdragelse og stell hunden får. For meg blir det feil om en eier skal ha prisreduksjon på noe som har årsak i at en ikke har fulgt de rådene oppdretter har gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at man vil ha penger fordi hundekjøp er dyrt, men er det riktig at oppdretter skal dekke for noe som egentlig ikke er ett problem for deg som eier eller som ikke nødvendigvis er noen plage for hunden?

For å ta ett grellt men helt reelt eksempel; En bekjent av meg kjøpte en langhårsschäfer som viste seg å få hengeøre. De betalte 7000kr for valpen pga pelsen, men kullet ble aldri registrert. Denne hunden ble avlivet 11 mnd gammel pga sterk Hd og total nyresvikt. Oppdretter tilbøy seg da etter mye om og men at de kunne få kjøpe en ny valp til "kostpris". Dette er ren og skjær svindel fra oppdretters side emm.

Jeg synes også at måten du bruker er en grei og fear avtale. Men jeg kjenner at jeg hadde slitt med å levere ifra meg hund, pga haleknekk eller hva en det måtte være. For meg er hunden mer en et produkt. Det er et levende vesen, man blir glad i dem. Jeg blir veldig knyttet til mine hunder, derfor kunne det aldri falt meg inn å levert dem ifra meg.

På en annen side så gir du valpekjøperene dine muligheten til å få et nytt "produkt" dersom det nåværende produktet skulle vise seg å ikke fungere slik den er ment til. Jeg ser ikke noe galt i avtalen du bedriver!

Det finnes vel igrunn ikke noen fasit på hva en greiavtale er. Du har din, den fungerer, andre har sine, de fungerer. Folk er forskjellige, folk har forskjellige syn.

Jeg liker veldig godt avtalen min oppdretter bruker, og som jeg vet mange andre også bruker. Skulle det vise seg at hunden jeg har kjøpt har feks: hd, så får jeg igjen 10% av kjøpssummen, tilbud om valp til redusert pris, eller hun kjøper inn avlshund til meg dersom målet mitt var å avle, mot at hun får en valp igjen fra eventuelt kull, eller parring.

Er du ikke interessert i valp, så får du 10% igjen av kjøpssummen, men da har du selv valgt det. Du har fått gode tilbud.

Hun gir oss noe å velge mellom...

Nei ikke vet jeg... Jeg har vel egentlig ikke vært borti så mange avtaler, så igrunn burde jeg kanskje ikke åpnet kjeften her...

Sorry, hvis jeg har tråkket på tær eller noe, det var ikke meningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg selger alle valper som familiehunder.

Ofte har hannhundene ikke testiklene på plass ved 8 uker, og hvis de ikke har kommet ned innen 18 mnd får man tilbake 1500,- Beholdt selv en hanne som ikke fikk ned testiklene. Han er nå 8 år og testiklene ligger fortsatt i buken.

Andre "feil" vurderer jeg fra tilfelle til tilfelle. Har hatt 2 som har fått bittfeil, men ingen av kjøperne ville høre snakk om avslag/erstatning. Begge hundene er flotte familiehunder, og den ene er en fantastisk elghund (eiers utsagn). Familiene anser ikke sine hunder for å være feilvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...