Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøp av sykkel

tm100001

Recommended Posts

Skrevet

Kanskje de kloke sonisene kan hjelpe meg nå også? :P

Jeg ønsker meg en ny sykkel fordi den andre jeg har er liten og kjeden er på trynet. Jeg gikk til byen i dag for å se på sykler, og stakk innom alle sportsbutikkene i Vadsø; G-sport, MX-sport og Sport1.

Jeg fant en merida sykkel jeg likte, en juniorsykkel. Den het noe med "Juliet" og var svart og rosa.

Jeg lurer på, har noen erfring med service, reperasjoner og kostnader på Sport1? Erfaringer med merida sykler?

Skrevet

Merida er kjempebra merke! Jeg har Merida, og selv om det tidligere (?) ikke var så vanlig i Norge, så er det visstnok et kjent og godt brukt merke i andre land. Jeg har ingen erfaring med service osv på Sport1, men så har jeg kun sykkelen min inne til service når det er noe da.. :P Tror det kommer an på den enkelte butikk egentlig, både pris på service og hvor flinke de er. Var en periode hvor sykkelen min stod lenge uten å bli brukt (flere år), og da hadde jeg den på service; fikk skiftet kjede tror jeg, for den var rusten og fæl, klippet låsen (for jeg hadde mistet nøkkelen), og i det hele tatt fikk jeg en stelt sykkel tilbake. Tror jeg betalte 400 for det, men mener det var på G-Sport (usikker).

Skrevet

høres ut som en bra sykkel. Bare husk på at det er det gjevnlige vedlikeholdet du gjør selv som ofte gir utslag. Og viss du har mulighet til å ha den skjermet for vær og vind mest mulig skal den nok holde en stund:) Tenker meg at vårpussen kan bli ekstra viktig for deg siden det vel blir en lang stillestående periode om vinteren ( bodde i kirkenes 1 år selv, og der var det iallefall ikke så veldig syklende store deler av året:P, og vadsø er jo ikke SÅ langt unna)

Skrevet
høres ut som en bra sykkel. Bare husk på at det er det gjevnlige vedlikeholdet du gjør selv som ofte gir utslag. Og viss du har mulighet til å ha den skjermet for vær og vind mest mulig skal den nok holde en stund:) Tenker meg at vårpussen kan bli ekstra viktig for deg siden det vel blir en lang stillestående periode om vinteren ( bodde i kirkenes 1 år selv, og der var det iallefall ikke så veldig syklende store deler av året:P, og vadsø er jo ikke SÅ langt unna)

Hva skal jeg gjøre selv for å holde den vedlike? Skal prøce å sykle så lenge det går, men som du sier er det ikke så lenge :icon_cry: Hva skal jeg gjøre med den om våren?

Skrevet

Holde den: "hel ren og pen" altså spyle/vaske den viss den har mye gjørme og dritt på seg. Følge med at vaiere og andre duppedingser ikke starter å ruste. Skjerme den mest mulig mot vær og vind( når den ikke er i bruk)

Om våren må den smøres vaskes og sikkert justeres i høyden siden du sikkert vokser i litt i løpet av vinteren evnt levere den til forhandler å få de til å ta en våroverhaling.

I bunn og grunn alt jeg vet jeg burde gjøre men aldri gjør så mine sykler har endel kortere levetid enn andre :innocent:

men har skjerpet meg nå :whistle:

Skrevet
Holde den: "hel ren og pen" altså spyle/vaske den viss den har mye gjørme og dritt på seg. Følge med at vaiere og andre duppedingser ikke starter å ruste. Skjerme den mest mulig mot vær og vind( når den ikke er i bruk)

Om våren må den smøres vaskes og sikkert justeres i høyden siden du sikkert vokser i litt i løpet av vinteren evnt levere den til forhandler å få de til å ta en våroverhaling.

I bunn og grunn alt jeg vet jeg burde gjøre men aldri gjør så mine sykler har endel kortere levetid enn andre :innocent:

men har skjerpet meg nå :whistle:

Hva gjør man hvis vaierne ruster?

Guest lijenta
Skrevet

Waier skal ikke ruste. Ta en gammel oppvask kost og vask kjedet med lampeolje (det tørker ikke så fort ut kjedet som waith sprite): Dette skal du gjøre for at kjedet skal være helt reint. Noe en må gjøre oftere hvis en sykler mye på grusveier. Etterpå så må kjedet smøres opp med olje som er beregnet for det. Husker det var noe som het 5-65 som skulle være bra (husker ikke helt om navnet er rett siden jeg har noe anne olje som jeg må bruke opp først).

Skrevet

Man kan forresten fint sykle hele året, bare kjøpe vinterdekk :innocent: Svart og rosa hørtes veldig fint ut, forresten!

Skrevet
Her kan dere se min nye sykkel :whistle: Kanskje vinterdekk hadde vært noe? :innocent:

Stilig den er!

Hører folk skryter veldig av vinterdekk og er fornøyde med det her i byen.

Guest lijenta
Skrevet

lampeolje har jeg kjøpt på Europris og den andre kjøper jeg på bensinstasjon

Eller så er det jernvare, kanskje male butikk også har du den dyre varianten hos sportsbutikk

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...