Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøp av sykkel


tm100001

Recommended Posts

Kanskje de kloke sonisene kan hjelpe meg nå også? :P

Jeg ønsker meg en ny sykkel fordi den andre jeg har er liten og kjeden er på trynet. Jeg gikk til byen i dag for å se på sykler, og stakk innom alle sportsbutikkene i Vadsø; G-sport, MX-sport og Sport1.

Jeg fant en merida sykkel jeg likte, en juniorsykkel. Den het noe med "Juliet" og var svart og rosa.

Jeg lurer på, har noen erfring med service, reperasjoner og kostnader på Sport1? Erfaringer med merida sykler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merida er kjempebra merke! Jeg har Merida, og selv om det tidligere (?) ikke var så vanlig i Norge, så er det visstnok et kjent og godt brukt merke i andre land. Jeg har ingen erfaring med service osv på Sport1, men så har jeg kun sykkelen min inne til service når det er noe da.. :P Tror det kommer an på den enkelte butikk egentlig, både pris på service og hvor flinke de er. Var en periode hvor sykkelen min stod lenge uten å bli brukt (flere år), og da hadde jeg den på service; fikk skiftet kjede tror jeg, for den var rusten og fæl, klippet låsen (for jeg hadde mistet nøkkelen), og i det hele tatt fikk jeg en stelt sykkel tilbake. Tror jeg betalte 400 for det, men mener det var på G-Sport (usikker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ut som en bra sykkel. Bare husk på at det er det gjevnlige vedlikeholdet du gjør selv som ofte gir utslag. Og viss du har mulighet til å ha den skjermet for vær og vind mest mulig skal den nok holde en stund:) Tenker meg at vårpussen kan bli ekstra viktig for deg siden det vel blir en lang stillestående periode om vinteren ( bodde i kirkenes 1 år selv, og der var det iallefall ikke så veldig syklende store deler av året:P, og vadsø er jo ikke SÅ langt unna)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ut som en bra sykkel. Bare husk på at det er det gjevnlige vedlikeholdet du gjør selv som ofte gir utslag. Og viss du har mulighet til å ha den skjermet for vær og vind mest mulig skal den nok holde en stund:) Tenker meg at vårpussen kan bli ekstra viktig for deg siden det vel blir en lang stillestående periode om vinteren ( bodde i kirkenes 1 år selv, og der var det iallefall ikke så veldig syklende store deler av året:P, og vadsø er jo ikke SÅ langt unna)

Hva skal jeg gjøre selv for å holde den vedlike? Skal prøce å sykle så lenge det går, men som du sier er det ikke så lenge :icon_cry: Hva skal jeg gjøre med den om våren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holde den: "hel ren og pen" altså spyle/vaske den viss den har mye gjørme og dritt på seg. Følge med at vaiere og andre duppedingser ikke starter å ruste. Skjerme den mest mulig mot vær og vind( når den ikke er i bruk)

Om våren må den smøres vaskes og sikkert justeres i høyden siden du sikkert vokser i litt i løpet av vinteren evnt levere den til forhandler å få de til å ta en våroverhaling.

I bunn og grunn alt jeg vet jeg burde gjøre men aldri gjør så mine sykler har endel kortere levetid enn andre :innocent:

men har skjerpet meg nå :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holde den: "hel ren og pen" altså spyle/vaske den viss den har mye gjørme og dritt på seg. Følge med at vaiere og andre duppedingser ikke starter å ruste. Skjerme den mest mulig mot vær og vind( når den ikke er i bruk)

Om våren må den smøres vaskes og sikkert justeres i høyden siden du sikkert vokser i litt i løpet av vinteren evnt levere den til forhandler å få de til å ta en våroverhaling.

I bunn og grunn alt jeg vet jeg burde gjøre men aldri gjør så mine sykler har endel kortere levetid enn andre :innocent:

men har skjerpet meg nå :whistle:

Hva gjør man hvis vaierne ruster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Waier skal ikke ruste. Ta en gammel oppvask kost og vask kjedet med lampeolje (det tørker ikke så fort ut kjedet som waith sprite): Dette skal du gjøre for at kjedet skal være helt reint. Noe en må gjøre oftere hvis en sykler mye på grusveier. Etterpå så må kjedet smøres opp med olje som er beregnet for det. Husker det var noe som het 5-65 som skulle være bra (husker ikke helt om navnet er rett siden jeg har noe anne olje som jeg må bruke opp først).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

lampeolje har jeg kjøpt på Europris og den andre kjøper jeg på bensinstasjon

Eller så er det jernvare, kanskje male butikk også har du den dyre varianten hos sportsbutikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...