Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva legger dere i utrykket rundt eller ca?


Debbie

Recommended Posts

Som flere her sier: maks ti minutter før eller etter. Men egentlig er ca mer nøyaktig i min verden enn rundt. Rundt kan gjerne være ti minutter før eller etter, mens ca er mer to-tre minutter før eller etter. Så det blir en forskjell på ca og rundt. Rundt er mer løselig, men bør likevel ikke strekke seg mer enn over ti minutter, da stjeler man av den andres tid og det liker jeg ikke.

Egentlig tror jeg at jeg er mest enig med dette jeg... Men generelt så hater jeg CA-tider :icon_cry: Jeg liker å ha alt bestemt helt nøye jeg, og mer eller mindre alltid på plass 10-15 min før den tida. Om jeg da ikke vet at den jeg skal møte har for vane å være treg. Da er jeg der på slaget.

Hater å være for sen til ting, og kan gå i fistel om jeg er avhengig av andres gjøren og leven for å rekke ting og de er trege. Da blir jeg mannevond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel enig med at både rundt og ca er 15 min etter, men kanskje ikke like mye før. Hvis jeg avtaler ca 12 med noen og de kommer kvart på og jeg kvart over, blir jo det en stund å vente..

Jeg pleier å si 12 - halv 1 tiden hvis jeg er mer usikker på hvor lang tid ting tar, men burde egentlig bli flinkere til å bare si halv 1 med en gang. Ting tar som regel alltid lengre tid enn jeg tror og det føles ut som noe ofte klarer å sjære seg i de siste minuttene uansett hvor nøye jeg har planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på settingen. Hvis jeg skal besøke søstra mi etter jobb så kan jeg godt anslå at jeg kommer cirka syv - men da vet vi begge at det er rom for forsinkelser eller framskyndinger, fordi jeg først må bli ferdig på jobb og kanskje får noe viktig rett før jeg skulle dra som må fullføres, også er det kø, også er det omkjøring, og andre ting som kan oppstå når en skal kjøre ti mil (som det er til søsters) - eller jeg får dratt tidligere fra jobb og trafikken glir silkemykt. I slike sammenhenger har en noe telefonisk kontakt underveis, "drar fra Oslo nå", "framme om en halvtime", og en tolerer mye mer i begge retninger.

Men for vanlige avtaler mener jeg at cirka to er ti på to til ti over to, selv om jeg vet at forsinkelser kan oppstå og jeg ikke er like flink til å være punktlig som jeg gjerne skulle vært. Og om jeg kommer for tidlig, er det ikke mitt problem at personen jeg skal møte cirka to kommer klokka to, for cirka to er jo i prinsippet klokka to - med akseptert slingring. En skal aldri på kino rundt halv åtte, en skal på forestillingen som begynner 1925.

Jeg ser ingen stor forskjell på cirka og rundt, men rundt er kanskje hakket mer presist enn cirka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...