Gå til innhold
Hundesonen.no

CACIB

Angilja

Recommended Posts

Fenris ble champion og fikk sitt første cacib i vår, og jeg skal stille ham i championklasse for første gang i morgen. Kan noen forklare meg hvordan reglene er mht cacib? Hvor mange skal han ha i Norge? Hvor mange i andre land? OM han blir beste hann i morgen, skal jeg da ta i mot cacib (om det deles ut), eller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenris ble champion og fikk sitt første cacib i vår, og jeg skal stille ham i championklasse for første gang i morgen. Kan noen forklare meg hvordan reglene er mht cacib? Hvor mange skal han ha i Norge? Hvor mange i andre land? OM han blir beste hann i morgen, skal jeg da ta i mot cacib (om det deles ut), eller...

Med forbehold om at hovawart som bruksrase har andre regler - det sjekker du lett i championatreglene.

For å bli internasjonal champion må en hund ha fire CACIB, fra minst tre forskjellige land - hvor det ene landet må være det landet hunden bor eller det landet rasen opprinnelig er fra, og det må være tatt for minst tre forskjellige dommere. Det må også gå minst et år fra det første til det siste, men det gjør ikke noe om det går lenger tid. Om han har et i Norge og resten i andre land spiller ingen rolle.

Er det bruksraseregler på hovawart, mener jeg det er to CACIB for to dommere i to land, men dobbeltsjekk det.

Ja, du skal ta imot CACIB'et - før skulle du ikke ta det imot i Norge om du var internasjonal champion, men det er endret nå. Du tar imot det, og hvis hunden din er internasjonal blir det senere gitt videre av FCI til den som fikk reserve-CACIB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at hovawart som bruksrase har andre regler - det sjekker du lett i championatreglene.

For å bli internasjonal champion må en hund ha fire CACIB, fra minst tre forskjellige land - hvor det ene landet må være det landet hunden bor eller det landet rasen opprinnelig er fra, og det må være tatt for minst tre forskjellige dommere. Det må også gå minst et år fra det første til det siste, men det gjør ikke noe om det går lenger tid. Om han har et i Norge og resten i andre land spiller ingen rolle.

Er det bruksraseregler på hovawart, mener jeg det er to CACIB for to dommere i to land, men dobbeltsjekk det.

Ja, du skal ta imot CACIB'et - før skulle du ikke ta det imot i Norge om du var internasjonal champion, men det er endret nå. Du tar imot det, og hvis hunden din er internasjonal blir det senere gitt videre av FCI til den som fikk reserve-CACIB.

Tusen takk! En ting mindre å bekymre seg for i morgen :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Peersen

Hei :|

Det er det også blitt forandring på.

Etter de nye reglene, går CACIB ikke automatisk videre til R-CACIB vinneren, selv om vinnerhunden har godkjent INT CH tittel. Dette må søkes om !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Det er det også blitt forandring på.

Etter de nye reglene, går CACIB ikke automatisk videre til R-CACIB vinneren, selv om vinnerhunden har godkjent INT CH tittel. Dette må søkes om !

Har du en referanse på det? For det er ikke det jeg, som NKK-autorisert ringsekretær, har blitt fortalt at vi skal si i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg stusset litt i dag jeg på utstillingen. For Talli fikk Cacib'et direkte ettersom Blaze er Intuch (jeg sa hun var det).

I og for seg spiller det ingen rolle for jeg hadde fått kortet uansett, men det jeg stusser over er at det står at Talli fikk Cacib i kritikken.

Og det med at man må søke har heller aldri jeg hørt noe om, og da bør/burde jo ringsek. eller NKK informere ganske grundig om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusset litt i dag jeg på utstillingen. For Talli fikk Cacib'et direkte ettersom Blaze er Intuch (jeg sa hun var det).

I og for seg spiller det ingen rolle for jeg hadde fått kortet uansett, men det jeg stusser over er at det står at Talli fikk Cacib i kritikken.

Og det med at man må søke har heller aldri jeg hørt noe om, og da bør/burde jo ringsek. eller NKK informere ganske grundig om det :)

Det står ganske tydelig i utstillingsreglene at CACIB skal til beste hund og reserve-CACIB til nestbeste hund (så sant dommer vil dele ut det ene eller begge), uavhengig av om de er internasjonale champions.

Det er altså slik at hvis 1 og 2 BHK allerede er internasjonal champion, får ikke noen hund i det kjønnet i den rasen den dagen CACIB - som det var før. Det var en endring som etter hva jeg forsto kom pga FCIs ønske om likere regler i alle land (forståelig).

Det er også den instruksen jeg har fått som ringsekretær, men det om søknad har jeg ikke hørt noe om før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Peersen

Den som får res-CACIB kan søke FCI om å få overført CACIB'et om

vinneren har fått sin INT tittel godkjent.

Det er bare noe en bør være oppmerksom på, ettersom dette ikke går automatisk, som i gamle dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som får res-CACIB kan søke FCI om å få overført CACIB'et om

vinneren har fått sin INT tittel godkjent.

Det er bare noe en bør være oppmerksom på, ettersom dette ikke går automatisk, som i gamle dager :)

Ja, det har du sagt.

Men har du en referanse på det? Det er nemlig ikke den beskjeden jeg har fått fra NKK, så det hadde vært greit å vite om det du sier er riktig eller om det er det NKK sa for en tid tilbake som er riktig.

Beklager at jeg er mistroisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Peersen

:)

Refererer til egen erfaring .

Stilte ut min saluki ( som er INT CH ) og Lotta Brun stod med sin saluki som 2V med Res-CACIB

Lotta er jo myndedommer og kontaktet FCI og fikk beskjed at hun skulle søke om overtagelse

av CACIB'et siden dette ikke lenger skjedde automatisk.

Det er jo selvfølgelig en forutsetning at vinneren har fått bekreftet sin INT tittel.

Om du ikke tar dette for " god fisk " synes jeg du skulle kontakte FCI Belgia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har du sagt.

Men har du en referanse på det? Det er nemlig ikke den beskjeden jeg har fått fra NKK, så det hadde vært greit å vite om det du sier er riktig eller om det er det NKK sa for en tid tilbake som er riktig.

Beklager at jeg er mistroisk...

Hvis du laster ned dokumentet "International championship" herfra, vil du finne at det står følgende:

A Reserve-CACIB can be turned into a CACIB, at the request of the owner of the dog which was awarded the R-CACIB or at the request of his/her national kennel club, provided that the dog which was awarded the CACIB meets one of the following criteria :

1. is already an International Champion (the title being confirmed by the FCI)

2. does not have a 3-complete-generation pedigree recognised by the FCI

3. is too young to be eligible for the CACIB (entered in a wrong class)

4. fulfills at the moment of the show the FCI requirements (in terms of number of CACIB earned) for the title of International Beauty Champion as described under I.A and B. This means for non-working breeds, 4 CACIB under 3 different judges in 3 different countries over a minimum period of one year and one day and for working breeds (utility and hunting), 2 CACIB, under two different judges, in two different countries over a minimum of one year and one day.

The exceptions granted to the countries and sections must be taken into consideration.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Refererer til egen erfaring .

Stilte ut min saluki ( som er INT CH ) og Lotta Brun stod med sin saluki som 2V med Res-CACIB

Lotta er jo myndedommer og kontaktet FCI og fikk beskjed at hun skulle søke om overtagelse

av CACIB'et siden dette ikke lenger skjedde automatisk.

Det er jo selvfølgelig en forutsetning at vinneren har fått bekreftet sin INT tittel.

Om du ikke tar dette for " god fisk " synes jeg du skulle kontakte FCI Belgia.

Det er jo snålt, da, at jeg har erfart motsatt - en god venn ble 2 BHK med sin hund bak en internasjonal champion, fikk reserve-CACIB'et der, men etter en tid kom det brev fra FCI om at hunden nå hadde "fått opprykk" til CACIB.

Som du skjønner, jeg er forvirret. Og det kan jo høres ut som om FCI har forskjellig praksis fra land til land, jeg har det for meg at din historie ikke er fra norsk utstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Peersen

Bra Bård :) jeg sitter akkurat og skal linke til samme dokument fra FCI.

Men Emma... om hun har fått beskjed at hunden har " fått opprykk " til CACIB... kan ikke det bety at reservet er blitt oppgradert ?? Sånn leser iaf jeg det..

Nei, du har rett at det ikke er norsk utstilling jeg har vært på, men her skulle jo reglene være like .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du laster ned dokumentet "International championship" herfra, vil du finne at det står følgende:

A Reserve-CACIB can be turned into a CACIB, at the request of the owner of the dog which was awarded the R-CACIB or at the request of his/her national kennel club, provided that the dog which was awarded the CACIB meets one of the following criteria :

Bra Bård :) jeg sitter akkurat og skal linke til samme dokument fra FCI.

Men Emma... om hun har fått beskjed at hunden har " fått opprykk " til CACIB... kan ikke det bety at reservet er blitt oppgradert ?? Sånn leser iaf jeg det..

Nei, du har rett at det ikke er norsk utstilling jeg har vært på, men her skulle jo reglene være like .

Brevet var dette FCI-kortet som er dokumentasjon/bekreftelse på CACIB'et, "opprykk" var mine ord her jeg prøver å formulere meg forståelig, men det var sendt fra NKK - altså ser det ut som om NKK kanskje søker på vegne av eier? Hunden fikk reserve-CACIB i ringen, men har nå fått bekreftelse på CACIB. Uten å gjøre noe for det selv, det har ikke vært noe stress siden hunden ikke oppfyller kravene til internasjonalt championat enda.

Edit: Og dermed kan det ha noe å si hvilket land utstillingen er i, at ulike land kan ha ulik rutine på om de søker på vegne av eier eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Peersen

En har to muligheter for å gjøre om res-CACIB,

Enten kan eier søke om det selv, eller så kan ( i dette tilfelle ) NKK søke.

Som det står i avsnittet til Bård.

I NKK's tilfelle kan det jo se ut som de søker automatisk om oppgradering av reservet.

Her må eier søke om oppgraderingen selv.

Men iof. er jo reglene de samme, NKK har bare tatt på seg å gjøre prosessen litt enklere for utstillerne i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En har to muligheter for å gjøre om res-CACIB,

Enten kan eier søke om det selv, eller så kan ( i dette tilfelle ) NKK søke.

Som det står i avsnittet til Bård.

I NKK's tilfelle kan det jo se ut som de søker automatisk om oppgradering av reservet.

Her må eier søke om oppgraderingen selv.

Men iof. er jo reglene de samme, NKK har bare tatt på seg å gjøre prosessen litt enklere for utstillerne i Norge.

Jupp, vi sier det samme - men vi forholder oss tydeligvis til to kennelklubber med ulik praksis, dermed forvirringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Hovawart har brukskrav til int uch. Men man kan også ta uten, men da blir det ikke det samme som det tidligere int uch'et.

Sitat:

GRUPPE 2 – SCHNAUZER, PINSCHER, MOLOSSER OG

SENNENHUNDER:

Boxer, dobermann, hovawart, riesenschnauzer, rottweiler:

To CACIB og en av følgende brukspremieringer:

- NKKs regler for internasjonale konkurranser (RIK): Bestått en av følgende prøveformer: IPO1, ScHH1

- NKKs brukshundprøve med opprykk til klasse B

- NKKs kåringsprøve - bestått

- Godkjent som lavinehund i klasse A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund fikk res.Cacib i Rogaland i fjor, og jeg har to ganger vært i kontakt med NKK som begge ganger har hevdet at dette går automatisk. Når den nasjonale kennelklubben i hundeeierens hjemland mottar Cacibet til hunden som er bekreftet Int Ch, vil disse stemple dette og sende det i retur til FCI, og dermed vil den som fikk res. Cacib få tilsendt Cacibet etter en viss tid (som visst er lang tid, for jeg har ikke mottatt noe. Hunden foran var finsk). Dette er ihvertfall beskjeden NKK har gitt meg begge ganger, og jeg skal ikke behøve å gjøre noe annet enn å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...