Gå til innhold
Hundesonen.no

Speilrefleks til nybegynner


Argyr

Recommended Posts

Jeg er lei av at kameraet mitt ikke samarbeider (lite kompaktkamera som ikke klarer stort) og har såå lyst på speilrefleks! Men det må være noe som

1. Ikke er svindyrt (under 3000 er fint)

2. Er greit å forstå seg på for sånne som meg som liker autofunksjon litt for godt

3. Gir gode bilder!

Tenker å kjøpe zoomlinse etterhvert, men det må nok vente en stund. Kamera i seg selv er en stor utgift for meg. Dermed er det greit at det er littegranne zoom på linsa som følger med.

De jeg har kikket såvidt på er Canon 400D, Olympus E-420, Nikon D40, Olympus E-520, Nikon 350D. Er de litt dyre må jeg se etter brukte (da vil jeg helst kjøpe av noen i fotomiljø eller noen som bor nærme nok til at jeg kan hente - stoler ikke på folk, jeg).

Jeg vet det er fotoentusiaster her inne, har dere noen gode råd å komme med?

Jeg har sett meg lei på tåkete bilder av hunder i fart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei av at kameraet mitt ikke samarbeider (lite kompaktkamera som ikke klarer stort) og har såå lyst på speilrefleks! Men det må være noe som

1. Ikke er svindyrt (under 3000 er fint)

2. Er greit å forstå seg på for sånne som meg som liker autofunksjon litt for godt

3. Gir gode bilder!

Tenker å kjøpe zoomlinse etterhvert, men det må nok vente en stund. Kamera i seg selv er en stor utgift for meg. Dermed er det greit at det er littegranne zoom på linsa som følger med.

De jeg har kikket såvidt på er Canon 400D, Olympus E-420, Nikon D40, Olympus E-520, Nikon 350D. Er de litt dyre må jeg se etter brukte (da vil jeg helst kjøpe av noen i fotomiljø eller noen som bor nærme nok til at jeg kan hente - stoler ikke på folk, jeg).

Jeg vet det er fotoentusiaster her inne, har dere noen gode råd å komme med?

Jeg har sett meg lei på tåkete bilder av hunder i fart..

Jeg har jo mest erfaring med Nikon og kan på det varmeste anbefale en D40 som nybegynnerkamera. Er du litt mer enn "knipse bilder"- interessert, eller er det mest for å ta bilder av hundene i ulike situasjoner du vil ha kamera ? Det finnes jo en del utmerkede kompaktkamera med superzoom på som man kan få kjøpt ganske billig, og som tar bilder i serie raskere enn det selv de beste speilreflekskameraene gjør - det KAN jo være et alternativ kanskje ? Da slipper du også dette med å kjøpe nye objektiver (som jo kan være svindyrt). Dog mister man muligheten til å få de fine portrettbildene som gjør at motivet står fram fra bakgrunnen - men de gir veldig skarpe og klare bilder.

kjempe fornøyd med mitt d40 nikon kit som har to objektiver: 18-55 og 55-200, betalte 4 lapper nytt.

Begge de kit-objektivene er jo faktisk også gode objektiver - jeg har 55-200 VR som jeg synes gir veldig bra bilder.

Jeg vil helst ikke handle sånt på finn, med mindre folk bor så nærme at jeg kan hente det hos dem.

Jeg ville iallefall ikke gått på de to tilbudene der - det var ikke spesielt bra priser synes jeg (D50 finnes ikke i salg lenger heller, så noen ny-pris på det eksisterer i grunnen ikke - jeg har et D50-kamera selv og har vært veldig fornøyd med det altså, men som sagt synes jeg prisen var litt høy).

Foto.no har forøvrig et bra bruktmarked på sine sider. Jeg har handlet der to ganger - en gang et brukt kamerahus til 8500 kr og en gang et objektiv - og det gikk fint begge gangene :icon_confused:. Utmerkede kjøp iallefall :lol:.

Inne på akam.no kan du forøvrig sammenligne litt priser og lese brukererfaringer på en del kamera og objektiver.

Uansett hvilket kamera du kjøper, vil du sannsynligvis bli fornøyd. Det er sånn at ingen kamera er best på alt, men alle er bra på noe, og jeg tror alle disse "entry level"-kameraene vil gi deg en god opplevelse :rofl:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tittet litt på "nybegynner-karmera" og bestemt meg for Canon 1000D.

Det ble anbefalt av folkene og Fotoknudsen, i tillegg har 2 bekjente det og de er veldig fornøyd :icon_confused:

*gleder seg til bursdagspenger kommer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei av at kameraet mitt ikke samarbeider (lite kompaktkamera som ikke klarer stort) og har såå lyst på speilrefleks! Men det må være noe som

1. Ikke er svindyrt (under 3000 er fint)

2. Er greit å forstå seg på for sånne som meg som liker autofunksjon litt for godt

3. Gir gode bilder!

Tenker å kjøpe zoomlinse etterhvert, men det må nok vente en stund. Kamera i seg selv er en stor utgift for meg. Dermed er det greit at det er littegranne zoom på linsa som følger med.

De jeg har kikket såvidt på er Canon 400D, Olympus E-420, Nikon D40, Olympus E-520, Nikon 350D. Er de litt dyre må jeg se etter brukte (da vil jeg helst kjøpe av noen i fotomiljø eller noen som bor nærme nok til at jeg kan hente - stoler ikke på folk, jeg).

Jeg vet det er fotoentusiaster her inne, har dere noen gode råd å komme med?

Jeg har sett meg lei på tåkete bilder av hunder i fart..

Altså, som du vet så har ikke jeg særlig peiling på kamera. Men- jeg er utrolig fornøyd med det kamera som vi har. Det er Olympus E-510. Jeg tror E-520 akkurat var kommet ut da jeg kjøpte vårt, men fotobutikk-mannen anbefalte meg å kjøpe E-510. Fordi det var litt billigere, men likebra og jeg fikk med to linser. Det kostet 6.000 da jeg kjøpte det, men sånt blir jo hele tiden billigere. Hvilken pris har du funnet på E-520?

Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med Olympus. En av fordelene er også at linsene er billigere enn til andre kameraer. Det er fordi sånn bildestabilisator er innebygd i kamera. På andre kameraer så er denne i linsene, derfor er de mye dyrere. (Rett meg hvis jeg tar feil, prøver å huske hva butikk mannen sa for 1,5år siden :icon_confused: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Elkjøp har kampanje nå med speilrefleks kamera til 3200kr. Det er ikke sikkert det er verdens beste kamera, men for oss som er amatørfotografer og bare vil ta ok bilder uten å trenge all verdens finesser tror jeg det skal holde i massevis. Jeg husker ikke merket, men det var ett av de "vanlige".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe et Canon 1000D - den rimeligste nybegynner-DSLRen? Også heller legge litt penger i et par gode objektiv?

1000D selges nå til 3.999,- på Expert eller Elkjøp (husker ikke...), og i følge testene i Fotografi leverer det kameraet alt du trenger om du ikke er proff. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo mest erfaring med Nikon og kan på det varmeste anbefale en D40 som nybegynnerkamera. Er du litt mer enn "knipse bilder"- interessert, eller er det mest for å ta bilder av hundene i ulike situasjoner du vil ha kamera ?

Jeg vil veldig gjerne kunne knipse uten alt for mye styr, jeg synes det er vanskelig med innstillinger.. For endrer man på en ting, påvirker det jo andre funksjoner igjen. Men klart, skal jeg ha et sånt kamera vil jeg ikke gå for autofunksjon hele tiden, men det er kjekt om det ikke er hjernekirurgi, liksom. :lol: Den eneste grunnen til at jeg sjelden tar bilder nå om dagen er at jeg er sur på kameraet mitt - med speilrefleks vil det nok bli bilder av mer enn hund.

Det finnes jo en del utmerkede kompaktkamera med superzoom på som man kan få kjøpt ganske billig, og som tar bilder i serie raskere enn det selv de beste speilreflekskameraene gjør - det KAN jo være et alternativ kanskje ? Da slipper du også dette med å kjøpe nye objektiver (som jo kan være svindyrt). Dog mister man muligheten til å få de fine portrettbildene som gjør at motivet står fram fra bakgrunnen - men de gir veldig skarpe og klare bilder.

Jeg tenker liksom at jeg like gjerne kan gå for speilrefleks først som sist. Det ER jo noe annet.

Uansett hvilket kamera du kjøper, vil du sannsynligvis bli fornøyd. Det er sånn at ingen kamera er best på alt, men alle er bra på noe, og jeg tror alle disse "entry level"-kameraene vil gi deg en god opplevelse :wub:.

Det er bra. :rofl: Jeg er klar over akam og foto.no, har kikket en del der for å se på priser og tester.

Altså, som du vet så har ikke jeg særlig peiling på kamera. Men- jeg er utrolig fornøyd med det kamera som vi har. Det er Olympus E-510. Jeg tror E-520 akkurat var kommet ut da jeg kjøpte vårt, men fotobutikk-mannen anbefalte meg å kjøpe E-510. Fordi det var litt billigere, men likebra og jeg fikk med to linser. Det kostet 6.000 da jeg kjøpte det, men sånt blir jo hele tiden billigere. Hvilken pris har du funnet på E-520?

Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med Olympus. En av fordelene er også at linsene er billigere enn til andre kameraer. Det er fordi sånn bildestabilisator er innebygd i kamera. På andre kameraer så er denne i linsene, derfor er de mye dyrere. (Rett meg hvis jeg tar feil, prøver å huske hva butikk mannen sa for 1,5år siden :icon_confused: )

Jeg synes kameraet ditt tar gode bilder i alle fall. Hvor mye måtte du ut med for din linse?

Priser står nederst i innlegget.

Elkjøp har kampanje nå med speilrefleks kamera til 3200kr. Det er ikke sikkert det er verdens beste kamera, men for oss som er amatørfotografer og bare vil ta ok bilder uten å trenge all verdens finesser tror jeg det skal holde i massevis. Jeg husker ikke merket, men det var ett av de "vanlige".

Det fant jeg ikke, billigste de har er et Sonykamera til 3500. Neste er Canon EOS 1000D til 4000.

Beste priser fra akam.no:

Olympus E-420 2700,-

Nikon D40 3000,-

Olympus E-520 3200,-

Canon 1000D 3400,-

Sony Alpha DSLR-A200 3090,-

Nikon D60 3500,-

Sony vet jeg ikke helt om jeg har lyst på.. Lurer veldig på de fire første, og hvis Siri mener jeg blir fornøyd uansett hva jeg velger, så er det jo ingen grunn til at jeg ikke skal gå for det billigste, Olympus E-420. Må lese litt tester og sånn tror jeg.

Noen som vet om Canon-batterier kun fungerer i Canonkamera? Antar at jeg må kjøpe ekstrabatterier også, er så surt å stå strømløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kameraet ditt tar gode bilder i alle fall. Hvor mye måtte du ut med for din linse?

Priser står nederst i innlegget.

Jepp, kameraet mitt tar fine bilder og til og med jeg klarer å bruke det *flir*

Jeg har ikke kjøpt linse utenom, jeg kjøpte "pakke" til 6800,- med to linser. Men det er som sagt nesten 1,5år siden så jeg vil tro det er billigere nå. Jeg vet ikke hvor mye linsene koster, men butikk mannen sa ihvertfall at de var billigere enn til andre kameraer :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, som du vet så har ikke jeg særlig peiling på kamera. Men- jeg er utrolig fornøyd med det kamera som vi har. Det er Olympus E-510. Jeg tror E-520 akkurat var kommet ut da jeg kjøpte vårt, men fotobutikk-mannen anbefalte meg å kjøpe E-510. Fordi det var litt billigere, men likebra og jeg fikk med to linser. Det kostet 6.000 da jeg kjøpte det, men sånt blir jo hele tiden billigere. Hvilken pris har du funnet på E-520?

Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med Olympus. En av fordelene er også at linsene er billigere enn til andre kameraer. Det er fordi sånn bildestabilisator er innebygd i kamera. På andre kameraer så er denne i linsene, derfor er de mye dyrere. (Rett meg hvis jeg tar feil, prøver å huske hva butikk mannen sa for 1,5år siden :rofl: )

E-420 har ikke bildestabilisator på brikke, det har E-520. Forøvrig, dere fotofolk - med Olympus E-520 følger det med en linse som benevnes med "/14-42mm 1:3.5-5.6", det sier meg ingenting. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående batteri på Canon - jeg har både 400D og 30D og tar mye bilder. Det har aldri hendt at jeg har stått uten strøm - og min erfaring er at jeg lader 30D - det jeg bruker mest til bl.a. macro - ca. 1 gang i måneden. Det hender jeg setter det til lading bare fordi jeg vet at jeg skal knipse masse, da. Men har altså aldri opplevd å stå uten strøm. =)

Jeg glemte si at objektivet man velger til DSLR er svært viktig for den totale bildekvaliteten, og Canon har stort utvalg i objektiv både til en rimelig penge, "middels" samt dyrt - og stort utvalg i brukte onjektiver. I tillegg har bl.a. Tamron og Sigma mye bra objektiver også til Canon.

Hadde jeg begynt på nytt å kjøpe inn utstyr med den erfaring og kunnskap jeg har i dag OG hadde råd til å velge akkurat det jeg ville, så er det ikke sikkert jeg ville valgt Canon igjen. Men jeg er veldig fornøyd med valget mitt så langt. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med mitt Nikon D60. Og den største forskjellen mellom det og D40 er vel megapixlene. Men om det kun er 500 kr forskjell, ville jeg heller gått for Nikon D60. Et enkelt kamera å bruke syns jeg :icon_confused: (men fortsatt mye å sette seg inn i - jeg må bare gidde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ANbefaler ikke Olympus da bildebrikkene deres er på samme størrelse som på kompaktkamera...

Mye av poenget med dSLR er at bildebrikken er større, som gir mere lys, mere detaljer, skarpere linjer osv. på bildet...

Canon, Nikon og Pentax er sikre kjøp i alle priskategorier...

Kamera som ikke er nevnt er Pentax, begynner nå på 3.700kr og opp ,men bra kamera, med vannforsegling og stabilisator i kamerahuset...

(Jeg har Pentax)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle!

Sitter nå og ser på Nikon D40 og Canon EOS 1000D.

Såvidt jeg kan se er de begge gode kamera. Nikon D40 kommer uten autofokusmotor i huset, og man har da begrensede objektivvalg såvidt jeg forstår? Canon 1000D kommer vel uten objektiv i det hele tatt, ihvertfall det jeg har sett på nett. Må vel opp i 4000 for å få med linse. Jeg vil jo gjerne ha et kamera som det ikke er kul umulig å få nye linser til om jeg vil ha.

Ellers har jeg kikket litt på 350D og 400D, der er det mye fint brukt. Her, for eksempel: http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnno...2&id=110259

Vad tycks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ANbefaler ikke Olympus da bildebrikkene deres er på samme størrelse som på kompaktkamera...

Mye av poenget med dSLR er at bildebrikken er større, som gir mere lys, mere detaljer, skarpere linjer osv. på bildet...

Det er feil, vi har ihvertfall begge typer bildebrikke på vårt Olypus E-510

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil, vi har ihvertfall begge typer bildebrikke på vårt Olypus E-510

Feil...

Olympus E-520 = 17.3 x 13.0 (crop2) (Fourthirds)

Pentax K200D = 23.5 x 15.7 (crop1.5)

Canon 450D = 22.2 x 14.8 (crop1.5)

Nikon 40D = 23.7 x 15.6 (crop1.5)

Canon 5D Mk.2 = 36 x 24 (crop1) (fullframe) (((5D koster forøvrig 20.000kr + objektiv)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikon D40 kommer uten autofokusmotor i huset, og man har da begrensede objektivvalg såvidt jeg forstår?

Begrenset og begrenset.... Det er ikke snakk om stor begrensning, iallefall om du ikke har de helt store ambisjonene som fotograf. Er jo begrenset hvor mange objektiver man trenger, og per i dag får man både 50mm fast, 18-55 VR, 55-200 VR og 70-300 (vr?) med autofokus (det gjelder også macro). Stort mer trenger man ikke med mindre du blir superspesialisert... :rolleyes2:

Jeg drømmer forøvrig om Pentax K-7, men den er foreløpig alt for dyr (12 000 med 18-55 WR)... Om et par år though!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ANbefaler ikke Olympus da bildebrikkene deres er på samme størrelse som på kompaktkamera...

Mye av poenget med dSLR er at bildebrikken er større, som gir mere lys, mere detaljer, skarpere linjer osv. på bildet...

Canon, Nikon og Pentax er sikre kjøp i alle priskategorier...

Kamera som ikke er nevnt er Pentax, begynner nå på 3.700kr og opp ,men bra kamera, med vannforsegling og stabilisator i kamerahuset...

(Jeg har Pentax)

Olympus-kameraet tar like fine bilder som de andre kameraene nevnt, og jeg har ingen problemer med å anbefale dette kameraet. Ja, E-420 har mindre bildebrikke, men Olympus har fått kontroll over støyen nå, så dette er ikke et problem sammenlignet med de tidligere modellene. Dette gjør også at objektivene kan produseres billigere og ikke minst mindre, et stort pluss når du er ute på tur med hunden.

14-42mm er dessuten et meget godt kitobjektiv, og kjøper du pakken med 14-42mm og 40-150mm har du en fin start.

Noen vil argumentere mot Olympus når det kommer til objektivutvalg, men dette er ikke noe å tenke over lenger. Olympus har nok av gode objektiver til gode priser, og bl.a. Sigma produserer også objektiver til four-thirds.

Det aller beste tipset er å gå i en fotobutikk med godt utvalg og prøve å holde i så mange kameraer i prisklassen din som mulig, og så kjøper du det du liker best. EOS 400d er ikke akkurat kjent for å ha et veldig godt grep, bl.a.

Et kamera som føles ubehagelig i hånden vil bli liggende igjen når du og bikkja er ute på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...